Spring naar bijdragen

digitale kompas


De Burgjes

Aanbevolen berichten

Hoi, wij zijn sinds maart in het bezit van 'n Garmin 60xcs

Nu heb ik de laatste tijd regelmatig dat onze digitale kompas helmaal afwijkt, :beerchug: kan dit door weersinvloeden komen of kan dit aan ibep. nstellingen liggen?

Ik vraag maar wat! Of is het verstandig om die 'ns na te laten kijken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi, wij zijn sinds maart in het bezit van 'n Garmin 60xcs

Nu heb ik de laatste tijd regelmatig dat onze digitale kompas helmaal afwijkt, :thumbdown: kan dit door weersinvloeden komen of kan dit aan ibep. nstellingen liggen?

Ik vraag maar wat! Of is het verstandig om die 'ns na te laten kijken..

 

 

 

Heb je gecalibreert na het verwisselen van de batterijen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Burgjes,

 

Het wil wel eens helpen als je het kompas zo nu en dan eens kalibreerd.

Zorg dat je buiten in open gebied staat waar je een goede sateliet ontvangst hebt.

Vervolgens ga je naar het kompas scherm. Toets nu menu in. In het menutje ga je naar kalibreer kompas, daarna enter.

In het volgende scherm toets je start in d.m.v. enter.

Nu moet de de GPSer horizontaal houden en twee maal langzaam rond draaien. Als je te snel of te langzaam draaid krijg je een waarschuwing en kan je het beter nog eens doen.

Als je twee rondjes met je GPSer hebt rondgedraaid en het is goegegaan krijg je een melding dat het kalibreren is gelukt.

Waarschijnlijk is de aanduiding van het kompas daarna zuiverder.

 

Je moet het maar eens proberen.

 

succes,

 

Kapiteintje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbdown: In feite heb ik hetzelfde probleem. ik heb de GPS ingesteld op koers boven en mijn positiepijl staat dat ook. Alleen de kaart ligt dan doorgaans ±22° over links je loopt als het ware als een krab over je kaart. Echt heel vaak is het nog veel erger :) en is er wel een wisselend verschil tot 180° of meer Calibreren doe ik heel vaak maar helpt amper. Je moet heel goed kijken welke kant je werkelijk op moet het is heel verwarrend. Ook het kompas doet dan net zo. Vaak kijk ik dan alleen naar de nog af teleggen afstand want dat werkt altijd goed. Wie kent/herkent dit probleem en is er wat aan te doen? :)

 

Mvg. Tjitte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar...... Wat is dan de beste manier van ronddraaien vraag ik mij wel eens af.

Je GPS toestel ronddraaien om zijn as of moet je zelf 2 maal om je as draaien met de GPS in de hand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar...... Wat is dan de beste manier van ronddraaien vraag ik mij wel eens af.

Je GPS toestel ronddraaien om zijn as of moet je zelf 2 maal om je as draaien met de GPS in de hand?

Ik doe altijd het laatste, en draai dan na calibratie zelf even een stukje terug om weer rechtuit te kunnen lopen. :thumbdown:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik kalibreer dan blijf ik zelf stil staan en laat het kompas twee keer ronddraaien op de palm van mijn hand. Ik let er wel op dat de vier kleine gaatjes aan de onderkant vrij zijn en niet worden dichtgedrukt. Of dit echt nodig is weet ik niet.

 

Het andere probleem: als je scheef over het scherm loopt.

Heel soms heb ik dat ook. Als ik de GPS dan uitzet en weer aan dan wijst het driehoekje weer in de richting naar boven. Dus zoals ik zelf loop.

bewerkt door Kapiteintje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het andere probleem: als je scheef over het scherm loopt.

Heel soms heb ik dat ook. Als ik de GPS dan uitzet en weer aan dan wijst het driehoekje weer in de richting naar boven. Dus zoals ik zelf loop.

 

 

Het driehoekje staat meestal wel goed, alleen de Paarse lijn naar je bestemming op de kaart en het driehoekje maken een hoek van ±22° of meer t.o.z. van elkaar. en vaak net als het belgisch weerbericht de wind komt van noord tot zuid over west of oost.

Grt. Tjitte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij hebben zo'n zelfde Garmin. Zojuist stond ik samen met Dender, die ook een Garmin 60cxs heeft te zoeken en we hadden allebei dezelfde (verkeerde) richting op ons kompas. Ik kallibreer regelmatig, maar bij mij heeft dat amper effect. Vreemd dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb met enige regelmaat last van een "zwabberend" kompas op mijn GPSmap60CSx.

 

Mocht je het nog niet geprobeerd hebben dan zou je de firmware eens kunnen updaten. In de laatste versie (3.60) zou onder andere het volgende verholpen moeten zijn:

 

- Improve robustness of compass when it would appear uncalibrated until a power cycle

 

 

Bij mij hielp het niet zo veel :thumbdown: maar wellicht heeft het bij jullie meer succes.

 

 

Groet,

Edwin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal

 

Met veel belangstelling even dit draadje doorgelezen. Momenteel cach ik met een gpsV met in de hand een goed handkompas. Ook peilingen kan ik hiermee tot op de graad nauwkeurig aflezen (voor zover dit nodig is bij sommige opdrachten)

 

Nu wil ik graag de GPSmap60csx maar zie voor mezelf niet heelveel nut in de hoogtemeter (leuk voor die ene keer per jaar in Frankrijk). Nu ik dan ook lees dat het kompas niet goed of naar behoren werkt, twijfel ik tussen de 60cx en 60csx. Scheelt toch weer een paar tientjes voor een functie die ik dan eigenlijk niet gebruik! Kan ik gelijk een 2gig kaartje halen.

 

Wat kan ik het beste aanschaffen?

 

Groeten

Davince

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zorg dat je buiten in open gebied staat waar je een goede sateliet ontvangst hebt.
Voor de kompaskalibratie heb je helemaal geen satellietontvangst nodig. Ook de drukmeting heeft er niets mee te maken.

 

Wel moet je het toestel goed horizontaal houden, zowel tijdens de kalibratie als tijdens het gebruik.

Daarom kun je beter zelf ronddraaien dan alleen het toestel, want dan is het horizontaal houden makkelijker.

 

Als je een afwijking hebt zal dat meestal worden veroorzaakt door een scheve stand. Ook kan het aardmagnetisch veld ter plaatse afwijken, maar daar heeft elk magnetisch kompas dan last van.

Als twee toestellen precies dezelfde afwijking vertonen is dat toch wel de waarschijnlijkste oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb je al eens naar de instellingen gekeken of de kaart het gps-noorden pakt of het kompas noorden. bij het gps noorden heeft hij volgens mij beweging nodig om zich goed te kunnen richten(en naarmate je miswijzing groter wordt, wordt ook je noorden minder nauwkeurig denk ik). bij de standaard instellingen staat hij op" gebruik kompas als langer dan 1,5 minuut onder 16 km/u" geloof ik. ik heb hem ingesteld op langer dan 30 sec onder 5 km/u. dan is hij vrij nauwkeurig(mits je niet naast je fiets/auto. bovenleidingen van de tram blijft staan.

 

groetjes, Daan

 

(ps, gaat over de gpsmap 60csx)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, dat kalibreren daar wist ik niets van, zit nog steeds te wachten op mijn nederlandse beschrijving in boekvorm (wat handzamer is om mee te nemen) maar dat schiet niet op wordt verwezen naar de downloadsite maar dan heb ik over de 100 bladzijdes om uit te printen en niet handzaam om mee te nemen.

Heeft er misschien iemand 'n Nederlandse liggen die daar toch niets mee doet?

Maar ik zal het bovenstaande 'ns gaan bekijken en proberen of het helpt.

Bedankt voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu wil ik graag de GPSmap60csx maar zie voor mezelf niet heelveel nut in de hoogtemeter (leuk voor die ene keer per jaar in Frankrijk).
Kom eens naar Nijmegen. 'Rust Wat' van Ruud4d gaat over de stuwwal heen, met hoogteverschillen van 70m. OK, een leuke gimmick, maar zoals je al zegt: niet essentieel.
Nu ik dan ook lees dat het kompas niet goed of naar behoren werkt, twijfel ik tussen de 60cx en 60csx. Scheelt toch weer een paar tientjes voor een functie die ik dan eigenlijk niet gebruik! Kan ik gelijk een 2gig kaartje halen.
Tja, je leest hier allemaal berichtjes van mensen waar het kompas niet goed bij werkt. De mensen waar het wel bij werkt, die hoor je hier niet...

Het kompas op mijn GPSMAP 60CSx werkt vrijwel altijd naar behoren -- en als ik een afwijking constateer, dan is dat na een calibratie zo weer opgelost. Ik wil echt niet meer zonder, vooral bij het aanlopen naar een cache is het echt heel erg fijn om een kompas op de GPS zelf te hebben.

 

Overigens hebben wij altijd nog wel een 'gewoon' kompas bij ons, voor als je eens een peiling moet doen. Dat is met het kompas van de GPS toch wat minder nauwkeurig. Maar die blijft meestal in de cache-tas zitten.

 

En een 2GB mini-SD kaartje kost, wat, 17 euro bij de Dixons? Daar hoef je het ook niet voor te laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...