Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
Hallo mede cachers

Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier:

Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D.

Vanuit A ligt punt E op 30graden

Vanuit B ligt punt E op 40 graden

Vanuit E ligt punt F op 80 graden

Vanuit punt D lig punt F op 160 graden

Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal?

Groet Andre

En snijpunten op basis van cirkels? Hoe kan je die in je GPS (bijvoorkeur eTrex Legend ;) ) zetten?

De eerstvolgende versie van PGCT heeft deze functies :blush::P

Ik ben nog bezig met een paar andere dingetjes, waarschijnlijk komt de nieuwe versie morgen (vrijdag 22/2) beschikbaar

bewerkt door Team Sweetlake
  • 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Je kunt het natuurlijk ook gewoon op je toestel doen met behulp van projectie.

Vanuit A en B projecteer je waypoints AA en BB op 30 en 40°, op voldoende afstand zodat A-AA en B-BB snijden.

Maak een route A-AA-BB-B. Op het snijpunt ligt E. Inzoomen op het kruispunt bij het plaatsen van E.

Evenzo een route E-EE-DD-D. F ligt op dit snijpunt.

Simpel, en je ziet wat je doet.

bewerkt door Lex
Geplaatst
Je kunt het natuurlijk ook gewoon op je toestel doen met behulp van projectie.

Vanuit A en B projecteer je waypoints AA en BB op 30 en 40°, op voldoende afstand zodat A-AA en B-BB snijden.

Maak een route A-AA-BB-B. Op het snijpunt ligt E. Inzoomen op het kruispunt bij het plaatsen van E.

Evenzo een route E-EE-DD-D. F ligt op dit snijpunt.

Simpel, en je ziet wat je doet.

@ Lex: Gôh wat een geduld bij je re.

@ all: Je zóu je natuurlijk ook kunnen verdiepen in wat voor spelletje je nou eigenlijk beland bent.

Coördinaten? Lengte/Breedte graden? Koers? Afstand?

Weet je dat zo ongeveer iedere cache zonder GPSr te doen is als je maar voldoende kennis hebt van navigeren en als je voldoende gedetailleerde kaarten hebt?

Geplaatst
@ all: Je zóu je natuurlijk ook kunnen verdiepen in wat voor spelletje je nou eigenlijk beland bent.

Coördinaten? Lengte/Breedte graden? Koers? Afstand?

Weet je dat zo ongeveer iedere cache zonder GPSr te doen is als je maar voldoende kennis hebt van navigeren en als je voldoende gedetailleerde kaarten hebt?

Ja en jij kunt uit je hoofd WGS84 coördinaten die je in het veld hebt gekregen op een stafkaart uitzetten zonder hulp van welke (elektronische) tool dan ook? :dribble: Ondertussen kan ik aardig navigeren (+/- 15 jaar scouting ervaring en wandeltochten gelopen waar nog nooit een GPS aan te pas is gekomen) met behulp van kaart en kompas, maar zomaar een WGS84 coördinaat omzetten op een stafkaart kan ik niet. ;) Ik denk persoonlijk dat nog 99,99% het kan (jij bent dus blijkbaar die ene 0,01%). Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Als dat zo is: leg mij even uit hoe het e.e.a. dan in z'n werk gaat.

Geplaatst (bewerkt)

Daar gaat ie weer.....

WGS84 is een kaartdatum; het zegt niets over de notatie. Die kan lat/lon zijn, maar ook bijvoorbeeld UTM.

Als je kaart een UTM-rooster heeft kun je daar prima coördinaten op uitzetten.

Als je aan het geocachen bent zul je de gegevens wel in graden en minuten opkrijgen. Dat levert inderdaad een probleem op, maar dat is niet het gevolg van een ander datum.

Dat is wel zo bij kaarten met een RD-rooster. Maar ook dan is het verschil in notatie evenzeer een probleem.

bewerkt door Lex
Geplaatst
Daar gaat ie weer.....

WGS84 is een kaartdatum; het zegt niets over de notatie. Die kan lat/lon zijn, maar ook bijvoorbeeld UTM.

Als je kaart een UTM-rooster heeft kun je daar prima coördinaten op uitzetten.

Als je aan het geocachen bent zul je de gegevens wel in graden en minuten opkrijgen. Dat levert inderdaad een probleem op, maar dat is niet het gevolg van een ander datum.

Dat is wel zo bij kaarten met een RD-rooster. Maar ook dan is het verschil in notatie evenzeer een probleem.

Beste Lex,

je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar in principe zeg je wat ik had willen zeggen (of in elk geval bedoelde).

Nachtbraker wekt de suggestie dat hij een gevonden aanwijzing in de vorm van N52 19.680 E006 35.678 zonder tools op een 'normale' stafkaart kan uitzetten. En als hij dat kan: vind ik dat knap.

Tukkerboertje

Geplaatst

Het kan wel hoor, geocachecoördinaten uitzetten op een papieren kaart.

Soms staat er al een gradenrooster op; bij nederlandse zeekaarten is dat tegenwoordig ook met datum WGS84, bij andere wellicht ook.

Je hebt dan nog wel het probleem dat een minuut niet een rond aantal centimeters is, verschilt voor N en E, en van de plaats op de kaart afhangt. Met een rekenlineaal of een rekenmachientje is dit echter goed op te lossen.

Geplaatst

Inderdaad, lijkt me ook niet zo moeilijk.

Wel lijkt he me moeilijk om een goede nauwkeurigheid te halen op een kaart met schaal 1:25000. Probeer dan die een boom maar eens te localiseren....

Geplaatst

Ja Lex met een rekenlineaal. Bestaan die dingen nog? Vroeger leerde je op school ermee werken. En toen kwam de zakjapanner...

Maar je handheld GPS is een rekenmachine.

Wat ik doe met posities in Nederland en een papieren kaart: ik zet de mapdatum en de weergave in mijn GPS op Dutch Grid en mapdatum en kan dan met de lineaal aan de hand van het opgedrukte rechthoekige RD-raster het punt op de kaart zetten.

@ Team Gelaen:

Op de topo 1:25k heb je 4 centimeter per kilometer. Met een beetje voorzichtigheid haal je een nauwkeurigheid van 1/2 millimeter ofwel 12,5 meter.

Maar heb je de kaart digitaal in je PDA zitten met Ozi CE (of thuis op de PC met Ozi) dan kan je tot op de pixel gaan en dat is gauw een nauwkeurigheid van 5 meter haalbaar!

Geplaatst

Prof, natuurlijk is jouw methode de beste.

Mijn reactie borduurde nog voort op:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...