Biegstra Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre
De GEO Ridders Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 (bewerkt) Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre Hoi Andre, Met als voorbeeld A en B. Volgens mij als volgt: - bepaal afstand tussen A en B = AB de hoek in dit voorbeeld is tussen AE an BE is dus 10 graden. - Dan neem je de helft van AB - dan neem je de halve hoek, van 10 dus 5 - dan neem je: sin 5 = 1/2 AB gedeeld door AE dus AE1/2 AB gedeeld door sin 5 - en dan kan je projecteren, toch? O, maar dit gaat alleen op als AE en BE even lang zijn....... sorry, moet ik nog even verder over nadenken. Groeten, Marco 16 februari 2008 bewerkt door De GEO Ridders
Davince Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre Volgens mij gewoon door te tekenen met een good old geodriehoek... maar... welke punten wil je eigenlijk bereken. Je benoemt 4 waypoints A,B,C en D maar in je berekening komt in een keer F naar boven en waar zijn de gegevens voor C?? Verder zijn er gegevens nodig waar de waypoint A, B, C en D ten opzichte vn elkaar liggen. Lopen de lijnen van A-B, C-D of A-C, B-D...?? Suc6, groeten Davince
Biegstra Geplaatst 16 februari 2008 Auteur Geplaatst 16 februari 2008 Ik weet geen afstanden, ik weet alleen dat punten een bepaalde hoek vanaf een ander waypoint liggen Groet, Andre Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre Hoi Andre, Met als voorbeeld A en B. Volgens mij als volgt: - bepaal afstand tussen A en B = AB de hoek in dit voorbeeld is tussen AE an BE is dus 10 graden. - Dan neem je de helft van AB - dan neem je de halve hoek, van 10 dus 5 - dan neem je: sin 5 = 1/2 AB gedeeld door AE dus AE1/2 AB gedeeld door sin 5 - en dan kan je projecteren, toch? O, maar dit gaat alleen op als AE en BE even lang zijn....... sorry, moet ik nog even verder over nadenken. Groeten, Marco
Davince Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Misschien kun je hint geven voor de cache? (Weet trouwens zo 123 niet of dit zo mag??) Greetz!! Davince
smeule Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Als ik je goed begrijp is het heel erg simpel, je kan het alleen niet toepassen in het veld (Of je moet je laptop meenemen)
pa3fus Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Gebruik de projectie functie op een zelf vastgestelde afstand vanaf de genoemde waypoints en gebruik vervolgens de route functie van je GPS om te kijken of je de punten kunt bepalen op een snijpunt van lijnen. Probeer het zelf maar eens. Groeten Jan-Willem
De GEO Ridders Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 (bewerkt) Eigenlijk is het niet zo moeilijk.... Het is gewoon pure wiskunde wat je moet toepassen. Je moet de functie voor de lijn van A bepalen met richtingscoefficient 30 graden en die voor B met richtingscoefficient 40 graden. De richtingscoefficient is tan(30) en tan(40). De f(A) wordt dan y = tan(30) x + C1 De f( B ) wordt dan y = tan(40) x + C2 Nou heb je dus wel de coordinaten voor A en B, en die moet je even omzetten in normale x en y as coordinaten, dus laten we het Ned RD Grid nemen. Je moet dan de lijnen kunnen bepalen - kan ik me zo herinneren (is alweer 30 jaar geleden). En daarna moet je f(A) = f( B ) doen, dus tan(30) x + C1 = tan(40) x + C2 Uiteraard heb je C1 en C2 al te pakken. Dan krijg je dus de x voor E. Hiermee bepaal je de y voor E, en heb je dus de E coordinaat. --- alleen nu nog even het bepalen van de f(x) weer even naar boven hoesten...... Kom je zo verder?? -Marco 16 februari 2008 bewerkt door De GEO Ridders
hadoz Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre Andre, in zo'n geval ben ik blij met de PGCT op m'n Ipaq. A en B invoeren met de richting en voila het snijppunt (=E) is bekend. Ditzelfde met de E en D, waardoor F bekend wordt.. Lijkt me dat de tool op de PC hetzelfde kan...
De GEO Ridders Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Ben even verder gegaan met die f(x)'s van daarnet. In de lijn A en B komt E voor. Stel A = (xa,ya) B = (xb,yb) E = (xe,ye) Hierbij weet je dus de A en B, en E dus niet. Nu bereken je de richtingscoefficietnen: RichtingsCoefficient = deltaY / deltaX RCa = (ye-ya)/(xe-xa) = tan(30) RCb = (ye-yb)/(xe-xb) = tan(40) xe en ye zijnde onbekenden. Twee vergelijkingen met 2 onbekenden -> Is oplosbaar. Volgens mij komt hier uit: Vanuit RCa tan(30) (xe-xa) = (ye-ya) xe tan(30) - xa tan(30) = (ye-ya) xe tan(30) = (ye-ya) + xa tan(30) xe = ( (ye-ya) + xa tan(30) ) / tan(30) Vanuit RCb tan(40) (xe-xb) = (ye-yb) xe tan(40) - xb tan(40) = (ye-yb) xe tan(40) = (ye-yb) + xb tan(40) xe = ( (ye-yb) + xb tan(40) ) / tan(40) Nu gelijk stellen: ( (ye-ya) + xa tan(30) ) / tan(30) = ( (ye-yb) + xb tan(40) ) / tan(40) tan(40) ( (ye-ya) + xa tan(30) ) = tan(30) ( (ye-yb) + xb tan(40) ) ye tan(40) - ya tan(40) + xa tan(30)tan(40) = ye tan(30) - yb tan(30) + xb tan(40)tan(30) ye ( tan(40) - tan(30) ) = - yb tan(30) + xb tan(40)tan(30) + ya tan(40) - xa tan(30)tan(40) ye = ( - yb tan(30) + xb tan(40)tan(30) + ya tan(40) - xa tan(30)tan(40) ) / ( tan(40) - tan(30) ) En hierna kan je xe dus ook uitrekenen. (Ik ga uit van de coordinaten in Ned RD Grid - metrisch met ene nulpunt) Je krijgt nu dus exacte locaties! Geen gok en giswerk. -Marco
Biegstra Geplaatst 16 februari 2008 Auteur Geplaatst 16 februari 2008 Hallo davince, Het gaat om het principe hoe dat te doen, daarvoor maakt het niet uit waar de waypoint liggen. er zijn in ieder geval een aantal gegeven waypoint, daarvan ken je alle gegevens, je weet niet de afstand tot een volgend punt, wel de hoek. als je twee keer een hoek hebt vanuit een verschillend waypoint, snijden die lijnen elkaar, daar kan je weer een nieuw waypoint bepalen (in mijn voorbeeld E) en vanuit dat waypoint kun je ook weer een hoeklijn trekken. Ik ben op zoek naar middelen waarmee dit kan, b.v. Google Earth?? Oziexplorer (maar hoe dan), easy GPS?? enz. Geodriehoek is veel te onnauwkeurig en vereist grote stafkaarten die ik niet heb. groet, Andre Hallo mede cachers Ik wil graag het snijpunt van linen bereken en wel op de volgende manier: Stel je hebt een aantal waypoints. Stel A, B, C en D. Vanuit A ligt punt E op 30graden Vanuit B ligt punt E op 40 graden Vanuit E ligt punt F op 80 graden Vanuit punt D lig punt F op 160 graden Hoe kan ik zorgen dat ik zowel putn E als punt F bereken of bepaal? Groet Andre Volgens mij gewoon door te tekenen met een good old geodriehoek... maar... welke punten wil je eigenlijk bereken. Je benoemt 4 waypoints A,B,C en D maar in je berekening komt in een keer F naar boven en waar zijn de gegevens voor C?? Verder zijn er gegevens nodig waar de waypoint A, B, C en D ten opzichte vn elkaar liggen. Lopen de lijnen van A-B, C-D of A-C, B-D...?? Suc6, groeten Davince
pa3fus Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Er zijn 2 voorbeelden gegeven hoe je het met je GPS in het veld kunt oplossen, niets moeilijke formule's enkel even logisch nadenken....... 1
Lex Geplaatst 16 februari 2008 Geplaatst 16 februari 2008 Helemaal mee eens Pa3fus. Alle methoden met een formule zijn nodeloos ingewikkeld en niet, of moeilijk toe te passen in het veld. Als je de routelijnen hebt zoom je gewoon in op het kruispunt, en plaatst daar een nieuw waypoint. Dat is het gezochte snijpunt. De meeste terreintoestellen kunnen eenvoudig projecteren, en als dat niet kan kun je veelal met de meetfunctie een lijn in een bepaalde richting uitzetten, waarna je een waypoint op die lijn zet. In MapSource zet je het eenvoudigst twee waypoints boven op elkaar, waarna je er een in de gewenste richting verplaatst. Dan even een directe route langs de vier punten in de juiste volgorde, en je hebt je snijpunt.
Geopatra Geplaatst 17 februari 2008 Geplaatst 17 februari 2008 Helemaal mee eens Pa3fus. Alle methoden met een formule zijn nodeloos ingewikkeld en niet, of moeilijk toe te passen in het veld. Als je de routelijnen hebt zoom je gewoon in op het kruispunt, en plaatst daar een nieuw waypoint. Dat is het gezochte snijpunt. De meeste terreintoestellen kunnen eenvoudig projecteren, en als dat niet kan kun je veelal met de meetfunctie een lijn in een bepaalde richting uitzetten, waarna je een waypoint op die lijn zet. In MapSource zet je het eenvoudigst twee waypoints boven op elkaar, waarna je er een in de gewenste richting verplaatst. Dan even een directe route langs de vier punten in de juiste volgorde, en je hebt je snijpunt. Zo ie het: geen gedoe met onmogelijke formules. PA3FUS en Lex geven heel duidelijk aan hoe dat gaat. Ook in het veld. Kortom : kruispeiling maken => E en van daaruit via projecties verder. En dan ben je er! Geopatra.
Aanbevolen berichten