Spring naar bijdragen

nieuwe SIRF chip met Galileo ondersteuning


Aanbevolen berichten

Sirfstar komt met een multifunctionele opvolger van de succesvolle Sirfstar III gps-chip. De Sirfprima-chipset ondersteunt niet alleen het toekomstige Galileo-netwerk, maar biedt ook 3d- en videoacceleratie.

 

De Sirfprima bestaat uit een ARM11-processor, een rekeneenheid voor zowel gps- als Galileo-satellietnavigatie en een dsp. Volgens Sirfstar kan de nieuwe chipset met grote nauwkeurigheid via gps en Galileo tegelijkertijd zijn positie bepalen. Het Europese Galileo-netwerk zou in 2013 globaal actief moeten zijn. De Surfprima is naast zijn navigatietaken in staat om, met behulp van technologie van de firma Imagination Technologies, 3d-graphics en diverse video- en audioformaten hardwarematig te versnellen. De grafische api's OpenGL ES, Direct3Dm en OpenVG worden daarbij ondersteund.

 

Sirfstar belooft ook dat de InstantFix-functie voor het oppikken van het satellietsignaal sneller is geworden. Binnen vijf seconden zou de nieuwe chipset zijn plaats kunnen bepalen. De nauwkeurigheid is volgens de fabrikant ook vergroot: de Sirfstar III-chip telde nog 20 kanalen, maar de nieuwe kan met 64 overweg. De gevoeligheid van de ontvanger is tevens toegenomen: van -159dBm naar -161dBm.

 

De Sirfprima zou zowel op Linux als Windows gebaseerde navigatiesystemen ondersteunen. Door de diverse geïntegreerde functies kan de chipset volgens de fabrikant eenvoudiger en goedkoper in multifunctionele handheldapparatuur worden geplaatst. Hierdoor hoopt Sirfstar met name mobieltjesfabrikanten beter te kunnen bedienen. De eerste exemplaren van de Sirfprima moeten in de tweede helft van dit jaar op de markt verschijnen.

 

 

 

 

http://life.tweakers.net/nieuws/51790/sirf...eo-support.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vreemd verhaal van die 5 seconden. Bij een koude start zul je eerst het navigatiebericht moeten binnenhalen, en dat duurt een halve minuut.

En bij een warme start heeft de SiRF-III meestal binnen 1 seconde een fix.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach en tegen de tijd dat Galileo werkelijk operatief is, zijn deze GPSr al lang weer aan vernieuwing toe :crybaby:

 

Zo is het. Voorlopig cq. de eerste 5 jaar heb je helemaal niets aan Galileotoestanden.

En daarna is het afwachten, want zoals het eruit ziet wordt het een veel commercieler product dan we gewend zijn: het kost geld om te gebruiken.

Met de huidige systematiek gaat geocachen goed zat en heb ik geen behoefte aan Galileo.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevalig heb ik daar gisteren mijn gedachten over laten gaan.

 

Als je al met de nauwkeurigheid van Galileo wil werken (enkele cm., naar het schijnt?) tijdens het zoeken naar caches, dan heb je nog het probleem van de cachelegger met een "oud" toestel die nog een afwijking heeft van meters.

 

Maar waar het mij om gaat is, dat het er niet spannender op wordt als je een cache op enkele cm nauwkeurig kan benaderen. Veel leuker is het als je nog ff moet zoeken...en na een uur of wat nog met lege handen naar huis moet gaan. :crybaby:

 

De "overwinning" is groter naarmate je er meer moeite voor moet doen! Laat die afwijking er maar in zitten wat mij betreft tijdens het zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar waar het mij om gaat is, dat het er niet spannender op wordt als je een cache op enkele cm nauwkeurig kan benaderen. Veel leuker is het als je nog ff moet zoeken...en na een uur of wat nog met lege handen naar huis moet gaan. :crybaby:
Wat mij betreft worden caches wel tot op de centimeter ingemeten! Dat betekent minder schade aan de natuurgebieden, want je hoeft niet meer een heel bosperceel af te graven. En als ik een uitdaging wil, dan doe ik wel een pittige multi. Als ik de hele route heb afgelegd en alle opgaven goed heb gedaan/gemaakt, dan zit de uitdaging echt niet meer in het uren spitten naar een kissie.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft worden caches wel tot op de centimeter ingemeten! Dat betekent minder schade aan de natuurgebieden.

 

Op dat punt ben ik het wel met je eens. Je maakt nogal eens mee dat de afwijking meer dan 20m. is. Onzinnig om dan het hele gebied af te zoeken. Trouwens niemand zal een heel bosperceel omploegen.

 

Als ik iedere keer een uur loop te zoeken zonder resultaat is de lol er ook snel van af. Ik heb maar een extreem voorbeeld genomen wat wel eens voorkomt. Het gaat mij om de kleine spanning die erbij komt kijken of je wel goed zit na een berekening, multi of beschrijving.

 

Het gaat om het zoeken naar een schat ipv. ernaar toe te lopen. Een beetje cacher zal hierbij de natuur respecteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak je geen zorgen over de toekomstige nauwkeurigheid van Galileo (of NavSat).

Het grootste gedeelte van de fout in de meting komt door de stratosfeer. Zou Egnos je de juiste gegevens toezenden dan gaan er meters van de fout af.

De enige manier om standalone die stratosfeer fout kwijt te raken is een twee-frequentie ontvanger. Die zijn er al van Trimble b.v., zijn vreselijk duur en brengen de fout terug tot ruim een meter bij goede ontvangstcondities.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bedoeling van Galileo is om een met normale GPS vergelijkbare nauwkeurigheid gratis ter beschikking te stellen. De hoge nauwkeurigheid is dan een extra, waar veel voor betaald moet worden. Helaas komt die extra hoge nauwkeurigheid steeds weer in de publiciteit, wat overdreven verwachtingen wekt. Bovendien vermoed ik dat die cm nauwkeurigheid alleen te halen is met een ingemeten hulpstation, zoals nu ook al het geval is met GPS.

 

Het grootste voordeel voor de gewone gebruiker is dat er met GPS én Galileo meestal twee maal zoveel satellieten binnen bereik zijn. In het open veld maakt dat niet veel uit, daar zijn er nu ook al voldoende. Maar in straten heb je dan veel meer kans op voldoende dekking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...