Spring naar bijdragen

Kaarten in Easy GPS


Honsbeek

Aanbevolen berichten

Heey, ik heb Easy gps met Garmin etrex vista.

het werkt allebij super maar als ik upload zie ik alleen de punten.

is het mogelijk dat je met easy gps een kaart in kan laden. zodat je beter kan zien waar die wp precies is.

 

groet Meaneye

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bedoel je een kaart uploaden vanuit EasyGPS naar je GPS? Volgens mij niet.

Het kaart materiaal in GPS land is gebonden aan het merk GPS. In een Garmin gaan dus alleen Garmin (of Garmin formaat) kaarten. Je kunt dus niet alles inladen. Voor Garmin bestaat het kaartmateriaal uit bv MetroGuide, City Navigator of NL Topo. Op de PC ben je dan het programma MapSource van Garmin nodig.

 

Feitelijk valt de boel uiteen in twee kanten: de GPS kant, die merkgebonden is, en de 'vrije kaarten' kant, die dat niet is. Die vrije kant maakt het mogelijk om op de pc (vrijwel) willekeurig welke kaart te calibreren (=zorgen dat de coördinaten met de geografische realiteit overeenstemmen) en te gebruiken op je pc, laptop of PDA. Veel kaarten zijn te vinden op het Internet. Op die kaarten kun je dan coördinaten plotten, bv van geocaches, routes en dergelijke. Die kun je uploaden naar je GPS, waarna de coörds zichtbaar zijn op de juiste plek in het Garmin kaartmateriaal. Aan de pc kant kun je dus met allerlei kaartmateriaal werken, op de GPS niet.

 

Met de juiste programmatuur op je PC zijn er allerlei dwarsverbanden mogelijk. EasyGPS is wat beperkt in zijn mogelijkheden (maar wel gratis), kijk eens naar GSAK (behalve de testversie niet gratis). En voor het 'vrije kaartmateriaal': kijk eens naar OZI explorer (ook niet gratis), waarin heel veel kaarten bruikbaar zijn op de PC waaronder de topografische kaart van Nederland schaal 1:25.000.

 

Succes!

T-Bones (E)

bewerkt door t-bones
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okey bedankt :thumbdown: maar ik ga het even proberen met Metroguide,

maar ik bedoelde of je een kaart kon inladen op Easygps.

zoals je google earth hebt met alle cachen, maar dan in Easygps die je dan gelijk naar je gps kan verzenden

 

Meaneye

bewerkt door Meaneye
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vermoed (weet bijna zeker) dat je in Easygps geen echte kaarten kunt weergeven. Er wordt in de software en op de website wel over MAP gesproken, maar dat is eigenlijk niet meer dan een leeg scherm waarin je GPS-data wordt weergegeven. Dus de tracklog, waypoints, routes.

Dus als je een kaart als achtergrond wilt gebruiken, moet je andere software gebruiken. Via Easygps kwam ik op de website van Geobuddy. Deze software kost blijkbaar US$ 24.95, met de huidige koers is dat ongeveer € 17 . Ik ken het programma verder niet, maar je schijnt er zelf kaarten aan toe te kunnen voegen (scannen van atlas, wandelkaarten, misschien wel foto's van Google Earth?).

Ditzelfde kan ook met Ozi-Explorer, dat kost volgens mij wel iets meer, maar ik heb dat zelf ook gebruikt.

Later ben ik toch overgestapt op Mapsource, omdat ik een GPS heb gekocht waar ook kaarten ingeladen kunnen worden. En aangezien mijn laptop maar 30 GB harde schijf heeft kan ik niet zoveel verschillende software pakketten installeren. Mijn voorkeur gaat uit naar Topo kaartjes.

 

Kortom, keuzes maken! Ozi helpt daar wel een beetje mee omdat je een freeware en een trialversie kunt downloaden. Daarmee kan je veel doen en kan je goed uitproberen of het programma wat voor je is. Het staat of valt met twee dingen:

1) geschikt kaartmateriaal

2) tijd om het programma te leren kennen.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Via PoiEdit doe ik de bestandsformaten omzetten en dan kan ik steeds die coördinaten in Google Earth bekijken en in Easy Gps, in Google Earth kan ik locaties bekijken of uitzoeken en met Easy Gps doe ik de coördinaten dan in de geko laden of uitlezen uit de geko.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via Easy GPS kun je de WP's en tracks naar je Garmin toestel zenden (verzenden naar apparaat) en vervolgens Mapsource openen en inladen (ontvangen van apparaat). Dan zie je ze dus op de kaart in Mapsource. Vervolgens kun je in Mapsource via de optie Beeld/ weergeven in Google Earth de WP's aldaar bekijken.

 

Omweggetje, maar werkt ook prima. :blush:

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Oké, kan ik er weer een wegstrepen.

Nu nog eens kijken wat Ozi en GSAK voor me kunnen doen wat MS niet kan.

Als beginnende Geocacher krijg je zo veel informatie te verwerken dat het vaak

moeikijk is een goede keuze te maken. Ik moet maar eens snel een afspraak maken

met een ervaren geocacher bij mij in het dorp, dat "leert" een stuk sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...