Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sinds een aantal weken ben ik aan het geocachen. Tot nu toe doe ik alles met google maps, maar het wordt nu toch echt tijd voor een GPS.

Ik heb al de nodige sites bekeken en reviews gelezen. Uiteindelijk lijkt de eTrex 10 mij een mooi en degelijk apparaat (niet te prijzig, ook fijn!). Zijn broertje eTrex 20, die een stuk meer kost, heeft echter ook de mogelijkheid om kaarten in te laden. Ik heb geen idee in hoeverre dit nodig is. Wel zag ik dat de kaarten van Garmin zoveel kosten dat ik daar sowieso geen gebruik van zou maken. In een ander topic las ik kort iets over OpenStreetMap. Ik heb het gezocht, maar kan geen enkel bestand downloaden. Ik heb dus een aantal vragen: Ten eerste, wat voor GPS apparaat zouden jullie aanraden? Ten tweede: hoe werkt OpenStreetMap? Kan dat ook op Garmin apparaten? (en misschien, hoe kan het dat ik op alle sites vastloop?)

Alvast bedankt!

Geplaatst

Sinds een aantal weken ben ik aan het geocachen. Tot nu toe doe ik alles met google maps, maar het wordt nu toch echt tijd voor een GPS.

Ik heb al de nodige sites bekeken en reviews gelezen. Uiteindelijk lijkt de eTrex 10 mij een mooi en degelijk apparaat (niet te prijzig, ook fijn!). Zijn broertje eTrex 20, die een stuk meer kost, heeft echter ook de mogelijkheid om kaarten in te laden. Ik heb geen idee in hoeverre dit nodig is. Wel zag ik dat de kaarten van Garmin zoveel kosten dat ik daar sowieso geen gebruik van zou maken. In een ander topic las ik kort iets over OpenStreetMap. Ik heb het gezocht, maar kan geen enkel bestand downloaden. Ik heb dus een aantal vragen: Ten eerste, wat voor GPS apparaat zouden jullie aanraden? Ten tweede: hoe werkt OpenStreetMap? Kan dat ook op Garmin apparaten? (en misschien, hoe kan het dat ik op alle sites vastloop?)

Alvast bedankt!

Hallo Goudlonkje

Ik heb een etrex 20 gekocht. Zonder kaarten cachen kan best,dan loop je gewoon op het pijltje, maar met kaarten is wel gemakkelijker. Ik heb de openstreet fietskaart erop zitten en dat bevalt goed. De kaart is rechtstreeks van internet in de GPS geladen.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Ik heb ook deze week de Etrex 20 gekocht.

Ik heb openstreetmap geïnstalleerd... wat is nu het beste?

Openstreetmap of Openfietsmap?

Bij de Etrex 20 kan je een micro SD kaart plaatsen... waarom dient dit?

Ik heb op de Etrex 20 nu openstreetmap geïnstalleerd... deze kan op het intern geheugen.

Geplaatst

Openstreetmap is in basis al een goede kaart.

De Openfietsmap is in basis de Openstreetmap en toont ook alle fietspaden en heel veel wandelpaden -

zeker als je de extra hiking layer gebruikt. Voor geocachen in de Benelux vind ik hem ideaal.

Een SD kaart kan handig zijn als je meerdere kaarten bij de hand wilt hebben, bijv Frankrijk, Duitsland, etc.

Zorg dat je alles net als op de GPS in een folder /Garmin hebt staan.

Let er wel op dat je niet teveel kaarten tegelijk "aan" hebt staan - dat vertraagt de kaartopbouw op het scherm.

Op een Garmin kun je deze aan/uit zetten via Instellingen - Kaart.

NB. als je meerdere OSM kaarten gebruikt, kan het zijn dat je er maar 1 ziet.

Dan hebben ze allebei hetzelfde kaart ID - dat is te verhelpen met Javawa GMTK

(zie ook http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=19661&pid=311934&st=0entry311934)

Geplaatst

Welke kaart het beste is, hangt af van je doel ermee. Ik denk dat voor geocaching (wat toch vooral wandelen en fietsen is) de openfietsmap het beste is, omdat die specifiek voor fietsen gemaakt is. Icm de hiking layer (niet routable, wel veel leuke extra info op de kaart) is het een behoorlijk complete wandel/fietskaart.

In de auto zou ik niet graag een etrex 20/30 gebruiken. Daar gebruik ik zelf google navigatie voor en toen we nog een auto hadden de tomtom of sygic (android-navigatie). Openstreetmap is meer geschikt voor autonavigatie dan voor wandelen en fietsen, openfietsmap is niet geschikt voor autonavigatie (alle wegen voor alleen auto's zijn grijs en niet routable), maar heel erg geschikt voor fietsen en vrij goed geschikt voor wandelen.

Ik gebruik een 8GB sd-kaartje (oke, 8GB is wat overdreven, aan 4GB had ik ook genoeg gehad) waar ik op dit moment niet alleen de openfietsmap benelux, maar zelfs een groot deel van Europa op heb staan (ruim 3GB). Die kaart is zo groot dat hij niet op het interne geheugen past. Het voordeel van een extra sd-kaartje in je etrex 20 (of in mijn geval 30) is dus dat je meer en grotere kaarten op je gps kunt zetten dan op alleen het interne geheugen

Geplaatst

Hallo,

Ik heb sinds enkele weken ook de Openfietsmap zowel op mijn pc als op mijn gps (oregon300) staan. Deze kaart bevalt mij prima en is zeer gedetailleerd. Ik heb nog even een vraag over de hiking layer. Als ik deze met Basecamp bekijk, geeft hij een bijna witte map weer, met hier en daar een blauwe en groene streep. Ik heb dus alleen de hikinglayer geselecteerd. De kaartdatum is 31-3-2012. Doe ik iets niet goed, of geeft deze kaart alleen in bepaalde gebieden meer extra info? Is het ook mogelijk om meerdere kaarten over elkaar heen te leggen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst

Het idee van de hiking layer is dat je hem over de OFM heen gebruikt. Het is een transparante laag met wat extra informatie, maar geen informatie voor routering

Geplaatst

Het idee van de hiking layer is dat je hem over de OFM heen gebruikt. Het is een transparante laag met wat extra informatie, maar geen informatie voor routering

Dus als je OFM hebt geïnstalleerd, en daarna de hiking layer, dan zou die transparante infolaag over OFM geinstalleerd moeten zijn? Even voor de duidelijkheid, ik heb het dan over het gebruik met basecamp.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...