andemo Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 Sinds kort is er dus de mogelijkheid om een cache members only te maken. Wil je hem zien, dan moet je lid worden en dat kost 30 euro voor een jaar. Ook ik ben lid geworden en heb nu een memers only cache geplaatst. Ik ben lid geworden omdat ik mij kan voorstellen dat het best veel tijd en geld kost om dit op internet te brengen, ik hier veel plezier aan beleef en daarvoor dan ook wil steunen. Mijn idee om een cache member only te maken is dat ik het wel leuk vond om een cache te maken voor mensen die deze hobby ook steunen. Ik besef wel dat je hierdoor deelnemers misschien aanmoedigt om lid te worden. Nu lijkt mij 30 euro niet veel, en zal er veel moeite gedaan worden om dit zo op internet te presenteren, maar aan de andere kant, zij kan alleen maar bestaan doordat er vrijwilligers tijd en geld steken in het maken van die caches. Dus zou je ook kunnen denken, dat je iedereen die een cache maakt en lid is, hiervoor 1 euro krijgt (ikzeg maar iets geks.) Na contact te hebben gehad met kis98, leek mij dit een mooie topic om de meningen van anderen te horen. Even voor de duidelijkheid, deze topic gaat niet over het geld, maar om de mening om wel of niet een cache mebers only te maken. Hoe denken jullie hierover?? Groet Andemo
Kruimeldief Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 Ik vind het een slechte zaak dat je een cache hebt geplaatst voor Members only. Waarom mag pas iemand jouw cache vinden als hij eerst 30 euro overmaakt aan Groundspeak? Voor jou is het maar 30 euro voor een anders het wel ff 30 euro. Verder heeft niet iedereen een credit card of kan er een krijgen. Je uitspraak dat je het hebt gedaan omdat je de .com site wilt steunen omdat ze volgens jou alles belangeloos doen. Dat alles kun je ook doen met alleen maar een lidmaatschap. je bent niet verplicht om een members oly cache te plaatsen. Ik denk dat er met mij meer zijn die zo denken. Je bent namelijk niet het enige lid. Velen zijn premium member. Je hebt wel de twijfelachtige eer om waarschijnlijk de eerste te zijn in Nederland met een members only cache. Ik hoop dat je veel bezoekers krijgt. Ik zal er zoals ik er nu over denk niet naar gaan zoeken. Zo was er ooit een discussie om members only cache te plaatsen met daarin duurdere goodies. Dus echt een schat. Goodies van 100 euro of meer. Alsof premiummembers van Groundspeak per defenitie de poen hebben om zulke caches te gaan scoren. Ik ben 100% tegen deze vorm van geocacheverkrachting. Kijk maar naar andere sporten, als het om geld gaat is de sport afgelopen. Ik was dan ook blij dat men dit niet heeft doorgezet. Het zou voor mij een reden zijn om te stoppen met cachen. Nogmaals, in vind het jammer dat je dit gedaan hebt. Geocachen moet ten alletijde voor iedereen zijn. Het aanschaffen van een GPS ontvanger of de vele kilometers benzineverspilling is voor velen al een probleem. Er wordt op deze manier weer een categorie mensen buiten gesloten. Zo maak je dus clubjes in een club. Ik hoop dat je de cache terugtrekt uit de members only en gewoon als normale cache plaatst voor Jan en A Alleman. En je hoeft echt geen medelijden te hebben met die gasten van Groudspeak. Ze hebben vette sponsoren zat. Ik wil je niet beledigen maar members only vind ik echt iets voor snobs of balletjes. Het is geen afgunst van mij hoor. Ik ben zelf ook premiummember. Ik zou zo je cache kunnen opzoeken op de site maar zelfs dat weiger ik. Maar ik ben dan ook een rare, maar wel met een eigen mening. GRTZ Kruimeldief
Lex en Leo-team Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 Eigenlijk heeft Kruimeldief mijn ideeen al prima verwoord. Kortom nog een tegenstander van Members Only caches. Voor mij (en mijn teamgenoot, arme studenten) is deze cache gewoon veel te duur om hem te gaan zoeken, we zijn dan ook geen lid geworden. Maar goed als je niet wil dat wij deze cache vinden moet je hem zo laten, geen probleem, er zijn er nog 500 in Nederland die we niet hebben gevonden dus voor ons blijft er toch genoeg cacheplezier.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 En hoe moet ik denken over caches die alleen worden aangmeld op Navycache? Zou ik die moeten voortrekken omdat men zegt dat Navycache nog minder commercieel is dan gc.com dus nog meer gratis?
Kruimeldief Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 En hoe moet ik denken over caches die alleen worden aangmeld op Navycache?Zou ik die moeten voortrekken omdat men zegt dat Navycache nog minder commercieel is dan gc.com dus nog meer gratis? Hier kan ik eigenlijk niet uithalen of je nu voor of tegen een members only cache bent . Alhoewel ik neig te geloven dat je voor bent omdat je doet voorkomen alsof goedkoper ofwel nog minder commercieel voorgetrokken zou moeten worden als Lex en Leo of ik hun zin zouden krijgen .... Het gaat mij niet om het goedkoopste en om het specifieke niet of minder commercieel. het gaat mij erom wat was er eerst en wat wordt nu weer geschapen. "Members Only" geeft mij gewoon een niet prettige gevoel. Ik betaal ook 30 dollar per jaar aan Groundspeak. Gewoon omdat ik alle voordelen wil hebben die een member heeft. Dit gaat niet ten koste van het geocachen of van cachers. Een members only cache vind ik wel ten koste gaan van cachers. Niet iedereen kan die cache vinden. Ik gebruik mijn membership om ongelimiteerd caches te kunnen volgen, emailtjes te ontvangen als een te volgen cache weer eens gelogd wordt, alle caches van Nederland, alle nog niet door mij gevonden caches, alle maagden, alle travelbugs en alle nieuwe caches per dag via email ontvangen als GPX file. Met elkaar zo'n 10 Mb per dag. Het is echt iets Amerikaans voor mijn gevoel. Alles zit in hokjes en draait om geld. Alhoewel, Members only, alleen voor blanken, wel of geen lidmaatschap, ster of andere kenmerken... Ik overdrijf misschien nu maar het geeft wel mijn gevoel weer. Ik hou gewoon niet van clubjes in een club. De iets beter gesitueerde mag de members only cache doen. Bah. Als dit de gewoonte wordt dan stop ik echt met geocachen. Nogmaals wil ik benadrukken dat het niet een kwestie van geld voor mij is. Ik ben overal member en lid en betaal overal braaf voor. Het is een kwestie van een gewone hobby bedrijven en het zo normaal mogelijk houden voor iedereen die dat graag wil en niet voor een paar gasten die de flappenoverzicht kwijt zijn. Als vanaf het begin het een normale zaak was dat je 30 euro per jaar moet betalen om lid te zijn van een cachers vereniging, dan was het wat anders. Nu is het erbij. Straks krijg je supermembers en supersupermembers. Wie de dikste portemonnee heeft, of super cacheverslaafd is, die mag zich dan oppermember noemen en alleen maar oppermembercaches lopen. Ik heb een voorstel. Diegene die member is en het ook wil zijn en member only caches wil lopen, laat de andere caches links liggen. GRTZ Kruimeldief Uitverkoren door GroundSpeak als Special Member
Wij Drie Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 Wij sponseren GC.com door het zo-nu-en-dan kopen van TB's. Wij sponseren GC.NL door het zo-nu-en-dan kopen van stickers. Wij sponseren de kabouters door zo-nu-en-dan ruimte te maken in onze cache. Kortom, het is wel goed zo. Geen lid en dat houden we voorlopig zo. Wij zullen dan dus ook niets met deze cache doen (wel met die ruim 600 andere). We weten ook niet wat we missen, dus dit is ook wel goed zo. Volgens ons is het gewoon de manier om weinig bezoekers bij je cache te krijgen. Tot cache, Team Wij Drie
andemo Geplaatst 24 augustus 2003 Auteur Geplaatst 24 augustus 2003 Intussen heb ik al begrepen dat dit een heel gevoelig onderwerp is. Mijn excuses als mensen zich beledigd voelen, maar dat was niet mijn bedoeling. Het geld wou ik er dus echt buiten houden, want niemand kent de financiën van een ander, je weet dus niet of het voor mij maar 30 euro is. De opmerking over het ontstaan van clubjes binnen een club vind ik heel terecht. Het is iets wat ik ook niet prettig vind. Het idee van :'wij zijn premiumlid en dus beter' bezorgt mij kippevel en zou voor mij ook reden zijn om dat members only weg te halen. Zo had ik er nog niet tegen aan gekeken. Ik weet ook niet of de.com alles belangenloos doet, ik weet wel dat ik er een hoop plezier en daarom zie ik dat bedrag ook niet al lidmaatschap, maar meer als een bijdrage. Maar zoals ik al schreef, de .com site kan volgens mij niet bestaan zonder de mensen die geheel belangenloos caches maken. Deze mensen steken hier tijd en geld in. Mijn idee was dat het dan ook leuk zou zijn om een cache speciaal voor deze groep te doen. Maar ja, aan de andere kant, misschien zitten zij hier helemaal niet op te wachten of zijn er andere manieren. Maar goed, ik ben nog wel benieuwd naar de meningen. Helaas ben ik wel al omgeturnd, een beetje te snel naar mijn idee, maar ja, ik luister wel naar mijn gevoel. Het idee van clubjes binnen een club stuit mij heel erg tegen de borst, dat was absoluut niet mijn bedoeling, maar ondanks de goede bedoelingen die ik ermee had, werk je dat wel in de hand op deze manier. Dus bij deze zal ik de members only weghalen.
Peetee Geplaatst 24 augustus 2003 Geplaatst 24 augustus 2003 Maar goed, ik ben nog wel benieuwd naar de meningen. Eigenlijk zie ik sowieso niet zo het nut van member only caches. Je wilt immers dat je cache gevonden wordt, toch ... De enige reden die ik kan bedenken, is dat het zo zou kunnen zijn dat je (bv. op verzoek van de beheerder) in een bepaald kwetsbaar gebied het aantal (be)zoekers zou willen beperken. Verder dient deze vorm van caches m.i. geen enkel doel. Ik begrijp ook niet goed waarom deze cache-vorm door de .com site in het leven is geroepen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 augustus 2003 Geplaatst 25 augustus 2003 Verder dient deze vorm van caches m.i. geen enkel doel. Ik begrijp ook niet goed waarom deze cache-vorm door de .com site in het leven is geroepen. Ja, de vraag naar het waarom is een goede. Hier hebben we een egaliteitsgevoel dat maakt dat we de haren overeind zetten als we horen over clubjes in clubjes. En toch zijn er vele grappen over Dutch in de trant van 'zet 5 hollanders bijeen en hoeveel stichtingen, verenigingen en commissies zal je krijgen?'. Het wordt als 'natuurlijk' ervaren zoals in ons geval (forum etc.) waar geocachers elkaar treffen en zo een clubje vormen. Maar het wordt anders gewaardeerd als men een exclusief clubje gaat maken. Ballottage is iets voor studentenhuizen die nieuwe bewoners erbij krijgen en dit wordt ook vaak gezien als een discriminatie. In de USA ligt dat wat anders. OK, men is er nog meer politiek korrekt dan hier (we lopen wat achter bij ze) maar men kijkt anders tegen exclusieve clubjes aan. Hebben we hier verzuiling, in de USA is de maatschappij nog veel meer opgedeeld in groepen. En is het behoren bij clubjes een deel van de sociale persoonlijkheid. Daar is het idee: 'een exclusief clubje, je moet ervoor betalen; --> hoe kom ik erbij!!!? Ben ik rijk genoeg?' Want rijk gaat daar nog meer samen met macht, belangrijkheid, status etc. ; het is daar een kapitalistische maatschappij. (if you're so clever, why aren't you rich?') Het idee van de members-only is door gc.com gewoon opgezet omdat er vraag naar is in de USA. En in Europa niet. Een cultuurverschil dat ondanks de grote invloed van de USA (disneyland, Holllywood, muziek) niet kleiner wordt. En is 'members-only' een manier om de bezoekdruk op de omgeving van de cache te verminderen? Zeer zeker, maar er zijn andere manieren. Niet op het Internet zetten. Alleen beschikbaar voor mensen die er via e-mail om vragen. En wat ook helpt: niet op gc.com zetten maar elders. Ik hoorde (maar dat kan onjuist zijn) dat zo'n 10 procent van de caches in Duitsland alleen op navicache staan. En navenant weinig bezoekers trekken. In de USA kan de situatie zich voordoen dat terreinbeheerders een cache willen toestaan maar niet willen dat iedereen erop afkomt. Een clubje met leden, echte namen en adressen voor wettelijke aansprakelijkheid enz. is dan een manier om zaken toch voor elkaar te krijgen. Zo kan je met een clubje deelnemers die bekend zijn wel b.v. iets regelen met SBB over een club-activiteitendag in een natuurgebied maar je kan niet iets regelen voor een ongespecificeerd aantal mensen van onbekende herkomst waar je geen gezagsverhouding mee kan hebben. Ik hoop dat dit voorbeeld een beetje aangeeft wat ik bedoel. Ik ben dus niet verguld van het idee van een 'members only' clubje van geocachers in ons land op dit moment.
chamsin Geplaatst 25 augustus 2003 Geplaatst 25 augustus 2003 Voor mij (en mijn teamgenoot, arme studenten) is deze cache gewoon veel te duur om hem te gaan zoeken, we zijn dan ook geen lid geworden. Meningen genoeg, maar om 'weer' eens gebruik te maken van het arme studenten-fabel, gaat me weer te ver. Ik heb ook geen rijke ouders en heb naast mijn studie vooral veel gewerkt en nul of nihil in de kroeg hangen. Heb er nu ook even geen geld voor (over). Is dus in beide gevallen maar een kwestie van prioriteiten, niet?!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 augustus 2003 Geplaatst 25 augustus 2003 Ik zie dat je niet alleen een gc.com members-only clubje hebt maar in Duitsland is er nu de GPS-hunt waarbij je prijzen kan winnen. Voor mij hoeft dat vandaag niet zo want ik kreeg een brief in de bus - gericht aan de bewoner van dit pand - waarbij ik (net zoals iedereen in de steeg) 1 miljoen gewonnen heb. Op deze site kan je zien dat het commercieel is (maandelijks lidmaatschapsgeld) en dat het exclusief is (wachtwoord). Als je een GPS bij ze koopt mag je gratis 6 maanden meedoen. Is dit een tak van geocaching waar we aan mee willen doen? Zo iets voor ons land opzetten?
Kruimeldief Geplaatst 25 augustus 2003 Geplaatst 25 augustus 2003 Nou, ben weer blij. Andemo heeft zijn cache uit de members only gehaald. Je bent wel erg snel omgetunrd. Ik ben blij dat je ook niet voor clubjes in een club bent. Tja en dan al helemaal zoals Lupardi schrijft over dat het zo Amerikaans is. Zo heb ik het ook bedoeld. En wij nederlanders zijn gelukkig nog niet zo. @Lupardi: Nee dat willen we niet Een GPS kopen en dan 6 maanden gratis members only. Deze hobby mag echt niet commercieel worden. Nu rent men zichzelf al voorbij om een cache te kunnen ontmaagden. Dan wordt het helemaal een gekkenboel. GRTZ Kruimeldief
Heirbaut Hunters Geplaatst 26 augustus 2003 Geplaatst 26 augustus 2003 En toch.... Een members only cache zie ik op zich nog wel zitten. En daarbij gaat het wel om geld, beperkt dan. Tot nu toe heb ik een cache geplaatst en daar heb ik aardig wat moeite voor gedaan. Nu is de inhoud van de cache niet heel bijzonder maar enige waarde zit er wel in. Hoe "verdrietig" word je dan wanneer je na weken of maanden moet constateren dat de zaakjes geruild zijn voor flippo's, Oud-hollandse stuivers, over-de-datum snoepjes en een pakje zakdoeken. Punt is, kan je dit voorkomen door een members-only cache te maken? Ik denk van wel, maar wil je dat zo? Nee! Als iedereen eerlijk ruilt, en bedenkt dat de maker er (meestal) veel zorg aan besteedt heeft, dan gedraag je je er ook naar. Maar dan moet je het er wel aan af kunnen zien. De kwaliteit van caches is niet altijd geweldig, en ik kan me er niet aan onttrekken dat er personen zijn die "een doosje verstoppen" een dagelijkse bezigheid maken. Als (!) een member-only cache een garantie is voor de kwaliteit van de cache, ben ik morgen lid en maak ik alleen nog member-only caches. Maar als iedereen morgen lid wordt, schieten we er weer niks mee op. Overigens wil ik indirect niet beweren dat die ene cache die ik gemaakt heb van top-kwaliteit is, maar ik heb er wel heel erg mijn best voor gedaan. Ik voel wel wat voor een kwaliteits-kenmerk. Ik vul de "votes" van geocaching.nu dan ook altijd in, en deze vormen ook een leidraad voor het beslissen welke caches ik wel of niet zal doen.
EastWoodTeam Geplaatst 26 augustus 2003 Geplaatst 26 augustus 2003 Dus maw Heirbaut Hunters, gaat het om de inhoud van de cache? Bij ons niet, ons inziens gaat het geocachen vooral om het vinden en loggen en daarbij niet te vergeten, de 'andere mooie plekjes' waar je normaal niet zomaar zou komen. Wij hebben ook 3 caches in omloop en inderdaad, bij onderhoud van 1 van onze caches was deze aardig 'geplunderd', nah ja, dat kan verkeren, cache aangevuld en weer naar huis. Ik maak me daar niet zo druk om, zoals ik al zei, ons gaat het om de natuur en 'het vinden'. Onze mening over 'members only'-caches is al aardig verwoord in bovenstaande berichten, het werkt niet, niet in Nederland en ook niet om de kwaliteit van de inhoud te bewaren. Deze kwaliteit is niet echt te bewaren, ik zou zo niet kunnen bedenken hoe. Zoals je zelf al zei, als iedereen member wordt, heb je hetzelfde weer terug. Het punten systeem voor caches werkt ook niet, ik ga echt niet elke maand mijn caches onderhouden om te kijken of de inhoud niet geplunderd is, dat is geen doen..... Een cache moet gewaardeerd worden op vindbaarheid (is dit goed nederlands?) en kwaliteit van de wandeling/omgeving....niet op inhoud, daar is de maker slechts beperkt verantwoordelijk voor, die kan moelijk naast zijn cache gaan zitten om te kijken of iedereen wat fatsoenlijks ruilt. Wat wij wel doen is, 'zooi' uit roulatie nemen, dus dan komt het niet meer terug in andere caches, als alle makers/cachers dat zouden doen, heb je zo een groot gedeelte opgelost. Happy caching, EastWood Team
Heirbaut Hunters Geplaatst 26 augustus 2003 Geplaatst 26 augustus 2003 Nope, gaat me dus niet om de inhoud. Immers, ik stel zelf al dat mijn eigen cache al niet heel veel voorstelt. In dit geval: SuSE Linux, RedHat Linux, Domino, zaklampje, postit-note houder, en nog wat grut. Ik hoop alleen dat je er een leuke wandeling en puzzel aan over houdt. Daar heb ik mijn best voor gedaan en ik hoop dat ik daar in gewaardeerd wordt. Ik stelde alleen: kun je een kwaliteits kenmerk maken door een members-only cache te maken. Niet dus, want als dat zo was, zou ik members-only caches maken. Ik denk dat Andemo bedoelde dat hij erg zijn best doet om een leuke cache te maken. Door deze members-only te maken, wil hij een bepaalde kwaliteit uitstralen. Begrijp ik dat goed? Kwaliteit uitstralen of aangeven vind ik oke. Ook daar vind je als cache-maker een stukje waardering. Die vind je niet in een "leeggeplunderde" cache. Inhoud van de cache doet mij niet zoveel. Hoe vaak heb ik al niet nix derin en nix deruit geschreven.
Aanbevolen berichten