Spring naar bijdragen

Ontvangst in auto


Biertjuh

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een Garmin Etrex vista en rijd in een Citroën Xsara picasso. Hier heb ik heel slecht ontvangst in door het warmte werende glas :blink: Nu overweeg ik een RA-45 re-radiating antenne aan te schaffen en die te bevestigen achter de spiegel waar een deel van de ruit geschikt is voor b.v. elektronische pasjes. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er nog andere mogelijkheden.

 

b.v.d. Ruud :)

 

p.s. Tijdens het rijden wordt er geen biertjuh gedronken :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tnxs Prof. voor de tip, maar weet u ook of het werkt.

 

En uhhhh Lex, natuurlijk en tijdens het uitrekenen van de eind coördinaten en tijdens het loggen en tijdens ...... :blink:

 

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

De re-radiatingantenne plaats je gewoon als kleefvoetje op het dak. De kleine antenne die het signaal weer uitzend hang je maximaal 60 cm van je vista uit de buurt en dan werkt het prima. Als tenminste dat warmtewerend glas de oorzaak van je slechte ontvangst is.

Hoeveel sats heb je gemiddeld?

Je kunt namelijk heel goed testen of het aan je warmtewerend glas ligt, of aan de vista.

 

Je legt de vista in de auto, horizontaal voor het raam. De etrexen moeten horizontaal liggen omdat de ontvangstantenne onder de wereldbol zit. Als je de vista recht omhoog zet of schuin op 45 graden dan is de ontvangst gewoon een stuk minder. Dit geld voor complete etrexserie.

 

Goed, je meet een tijdje het aantal satellieten met deze opstelling in je auto. Je bekijkt de ontvangst goed en legt daarna de vista op het dak van de auto. Zit er na een korte tijd wezenlijk verschil in ontvangst dan is de aanschaf van zo'n antenne ideaal.

Zit er weinig of geen verschil met de ontvangst in de auto dan is zo'n antenne weggegooid geld.

 

Geen re-radiatingantenne en ook geen aansluitbare externe antenne voor de Garmin's die wel een antenneaansluiting hebben heeft een versterker. Dus met of zonder antenne zal bijvoorbeeld met de Etrex buiten, geen beter ontvangst zijn.

Ik heb zelf een externe antenne die ik wel op de GPS kan aansluiten, maar deze geeft geen enkele satelliet meer als dat de GPS zelf ontvangt zonder warmtewerend glas. (de antenne is wel goed trouwens) :thumbup:

Er zit wel verschil in Garmin GPSen. De Etrexen staan er om bekend dat hun ontvangst minder is dan de andere Garmin's. Dit ligt aan de soort antenne dat gebruikt is voor de Etrex. Het schijnt dat de antennes die nu in de Geko serie zit ook beter is. Dit wil niet zeggen dat de Etrexen slecht zijn. Ik heb met plezier met mijn venture gewerkt de afgelopen jaar en de Fee gaat er lekker mee verder. Maar de GPSmap 76S die ik heb laat in de auto zeker 4 tot 5 satellieten meer zien dan de venture.

Dan heb ik de Venture plat (horizontaal) op het dashboard volledig rechts in de auto en de 76S volledig aan de linkerkant in zijn houdertje lekker schuin. Deze 76S werkt namelijk het prettigst in een hoek tussen 45 en 90 graden.

Trouwens voordat jij je afvraagt wat ik dan toch met die externe antenne moet, deze zit aangesloten op een gps die ergens in de versnellingbak zit en deze zend Bluetooth (draadloos) uit naar een PDA dat signaal weer ontvangt en daarmee als navigatiesysteem werkt op huisnummerniveau

 

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lost het probleem van Biertjuh natuurlijk niet op, maar

het is best aardig om te weten in welke auto's welke GPS

het wel of niet doet. Zonder externe antenne en liggend

op het dashboard.. Want ik betwijfel of het alleen aan het soort glas ligt.

De Etrex Legend in de VW Passat (schuin voorruit) geeft prima ontvangst, ook staand onder een hoek van ca. 45 graden.

In de Renault Kangoo (rechtop staand voorruit) ontstaat echter geen enkel contact met boven.

Of starten we hier een apart draadje voor op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel sats heb je gemiddeld?

Je kunt namelijk heel goed testen of het aan je warmtewerend glas ligt, of aan de vista.

Bedankt voor je reactie, ga het zo snel mogelijk uittesten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lost het probleem van Biertjuh natuurlijk niet op, maar

het is best aardig om te weten in welke auto's welke GPS

het wel of niet doet. Zonder externe antenne en liggend

op het dashboard.. Want ik betwijfel of het alleen aan het soort glas ligt.

De Etrex Legend in de VW Passat (schuin voorruit) geeft prima ontvangst, ook staand onder een hoek van ca. 45 graden.

In de Renault Kangoo (rechtop staand voorruit) ontstaat echter geen enkel contact met boven.

Of starten we hier een apart draadje voor op?

Klopt, het lost het probleem van Biertjuh ook niet op, maar kan hem wel dichterbij brengen. in ieder geval weet hij of hij na die test die, wat is het? 80 euro?, in zijn zak kan houden of niet.

En, neem van mij aan, de legend zal platliggend toch een betere ontvangst hebben dan schuinstaand. Natuurlijk had ik de Venture, mijn eerste GPS, in het begin ook altijd schuinstaand. Dat moest ook wel omdat je anders steeds met een lange nek voorover buigt om te zien of je goed gaat ;). Toch scheelt het 1 a 2 satellieten. Dat kan op slechte plekken het net doen.

Ik heb met de venture eens vanaf Apeldoorn richting huis, zeker 20 minuten geen fix gehad. Geen enkele satelliet te zien. En dat is oervervelend als je onderweg nog een cache wilt meenemen .... Dit is me met een platte opstelling en met de andere apparaten (nog) niet overkomen.

 

En wat de kangoo betreft, ik heb een twingo en dat is qua front en glasopbouw hetzelfde. De situaties die ik dus allemaal beschreef is met dat wagentje uitgeprobeerd.

 

Ben wel benieuwd naar de bevindingen van Biertjuh ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even uitgeprobeerd vanmiddag.

 

Buiten:

Op de voorruit gelegd, gesteund door de ruitenwisser ontvangst van 5 satellieten maximaal en 2 satellieten met minder ontvangst.

 

Binnen:

Op dashboard dezelfde plek ontvangst weggevallen.

Links bij zijraam 4 satellieten matige ontvangst.

Bij ruimte gehouden voor o.a. elektronische pasjes 7 satellieten met matige ontvangst.

 

Denk dat als ik naar deze resultaten kijk voor mij een re-radiating antenne een goeie oplossing biedt. Vraag me alleen af hoe je dat op het dak van de auto bevestigd, zonder dat ik er gaten in moet boren ;)

 

Trouwens voor Rovel en de statistieken ;) : in een auto van een vriend/mede geocacher die in het bezit is van een Landrover wel goed ontvangst midden voor het raam in een hoek van ca. 45 graden.

 

Gr. Ruud :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik me niet vergis ben je volgens mij aan het rijden geweest met de gps buiten aan je ruitenwisers geplakt ;)

Dat hoefde dus niet. Gewoon stilstand, gps horziontaal voor het raam op het dashboard, daarna direct op het dak van de auto. Geeft het dan weinig of niets verschil dan is dus de antenne weggegooid geld.

 

Hoe je een re-radiatingantenne vastmaakt op het dak? Gewoon, je legt hem op het dak en dat is alles. Het is een doosje zo groot als een luciferdoosje en het ding is waterdicht en er zit een magneetje in. Totaal niet windgevoelig en dus ook geen sterke magneet nodig.

 

Van de antenne op je dak gaat er een kabel naar binnen, die wordt daar gesplitst. 1 kabel eindigt in een sprietje dat dus op ongeveer 60 cm van je gps mag hangen en de andere eind kabel eindigt in je sigarettenaasteker.

 

Als je de antenne niet op he dak wilt hebben is er een heel leuk ijzeren plateutje te koop met 2 zuignapjes die je dus achter je spiegel op het ram plakt net onder het pasjegat in je raam. Daar kan dan de antenne ook op geplaats worden..

Nix boren, gewoon niet vergeten iedere keer als je de auto verlaat, even dat doosje aan de binnenkant van je auto te "plakken".

 

En wat je ooit hebt gemeten bij een ander in de auto is niet relevant. Het signaal verandert iedere dag ieder minuut. Het ligt er maar net aan welke satteliet weer net wel of niet boven je hangt. Zoiets kun je dus alleen maar meten door zo snel mogelijk van de ene naar de andere auto gaan met dezelfde gps. (Wel vanuit stilstand) ;)

 

Ter indicatie, de gps 76S heeft een betere ontvangst en kwam vanmiddig in de buurt van Ommen ook boven de 7 sats uit. De bluetooth GPS met externe antenne heeft de hele dag maar maximaal 7 sats laten zien.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik me niet vergis ben je volgens mij aan het rijden geweest met de gps buiten aan je ruitenwisers geplakt

Ik ken je geruststellen, noch de auto noch de ruitenwissers bewogen op het moment dat ik vanmiddag aan het testen was ;)

 

Gr. Ruud :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de mijne net binnen.

Op maandag bij www.gpsw.co.uk voor 50.99 Engelse Pond inc. post btw enz.

Is in Nederlandse Euro's ongeveer 74,69.

 

Ik heb voor mijn dashboard (zeg maar naast het stuur) een PocketPC met CF GPS ontvanger.

Deze staat dus bijna verticaal en onder het dak van de auto.

Zonder re-radiating antenna had ik net fix op 5 sat's.

Met re-radiating antenna werden er dat 8.

Er waren er op dat moment maar 9 zichtbaar, een daar van zat achter mijn huis.

 

Ik heb de ontvanger in het midden van mijn voorruit (niet warmte werend) op het dashboard gelegd.

De antenna op het beugeltje van de PPC vast gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen hartelijk dank voor raad en adviezen. Heb zo'n antenne aangeschaft (fftjes naar Notter heen en weer ;) ) en boven verwachting perfecte ontvangst. In de auto achter de spiegel viel het tegen, maar met de ontvanger op het dak in één woord: geweldig :yes: En hij waait er niet eens af :wub: Had vanavond op een gegeven moment zelfs 10 satellieten!

Gr. Ruud en Marja :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...