Spring naar bijdragen
  • 0

Oziexplorer-kaarten/rijksdriehoekmeting/WGS84; juiste instellingen

Vraag

Geplaatst

Hoi,

Natuurlijk weet ik dat er al verscheidene topics hierover gestart zijn maar zelfs na veel, heel veel lezen lukt het me het nog niet om mijn gelopen waypoints/tracks op de juiste plek op de kaarten op de PC te zien.

Voor de duidelijkheid wil ik het volgende opsommen:

- GPS device: Garmin Geko 201 met als instellingen: Locatie Formaat: H DºM.M' en Kaartdatum: WGS84.

Dit moet volgens mij correct zijn.

- Gebruikte kaarten in Oziexplorer: Rijksdriehoekmeting.

- De settings in oziexplorer:

-Config->Systeem->Datum databestanden: WGS84

-Config->Kaarten-> Blanco kaartdatum: WGS84

-Config->GPS->GPS upload/download datum: WGS84

-Config->GPS->GPS NMEA Output datum: WGS84

Later heb ik 'Config->Systeem->Datum databestanden:' veranderd in 'rijksdriekhoekmeting' zodat het overeenkomt met de gebruikte kaart in oziexplorer, is dit juist? Of doe ik dit verkeerd.

Echter, wat ik ook probeer ik krijg de gelopen waypoints/tracks niet op de juiste plek op de kaart te zien.

Ik zou enige hulp op prijs stellen want als ik nu weer op pad ga moet ik zeker weten dat mijn instellingen juist zijn, anders wordt het lastig zoeken (geocache).

Graag advies en bij voorbaad dank.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

De normale situatie de volgende:

1. jouw GPS meet zijn positie in het WGS84 stelsel.

2. jouw GPS noteert intern in het WGS84 decimale graden systeem (als je onder de motorkap kijkt van een GPS dan is dit meestal zo) maar daar heb je niks mee van doen.

3. jouw GPS kan posities uitsluitend naar buiten exporteren in WGS84 of

3a. je kan instellen hoe (In welke mapdatum) posities geëxporteerd worden. Zet die op WGS84

4. in Ozi kan je opgeven in welke mapdatum de posities zijn vanaf je GPS binnen komen. Die moet WGS84 zijn.

5. dat de kaart in Rijksdr... is gecalibreerd en zo by default wordt weergegeven is van geen belang. Ozi weet hoe die tussen RD en WGS84 moet omrekenen.

5a. om handig te werken (altijd in graden WGS84) kan je de weergave van de kaart (display of map) op WGS84 zetten.

6. dus als vanaf de GPS alles onderweg aanneemt WGS84 dan zal Ozi de zaken op de juiste plaats op de kaart zetten; hij kan omrekenen.

Het doet er niet toe hoe de weergave op je GPS scherm is ingesteld: export doet die in WGS84 (normaliter)

Het doet er niet toe welke 'dispay of mapdatum' je in ozi instelt; de punten moeten goed komen.

Staat de zaak toch niet goed dan is er onderweg ergens een misverstand ontstaan over de mapdatum.

Geef eens een paar waypoints zodat anderen kunnen proberen het probleem te reproduceren.

• 0
Geplaatst
De normale situatie de volgende:

1. jouw GPS meet zijn positie in het WGS84 stelsel.

2. jouw GPS noteert intern in het WGS84 decimale graden systeem (als je onder de motorkap kijkt van een GPS dan is dit meestal zo) maar daar heb je niks mee van doen.

3. jouw GPS kan posities uitsluitend naar buiten exporteren in WGS84 of

3a. je kan instellen hoe (In welke mapdatum) posities geëxporteerd worden. Zet die op WGS84

4. in Ozi kan je opgeven in welke mapdatum de posities zijn vanaf je GPS binnen komen. Die moet WGS84 zijn.

5. dat de kaart in Rijksdr... is gecalibreerd en zo by default wordt weergegeven is van geen belang. Ozi weet hoe die tussen RD en WGS84 moet omrekenen.

5a. om handig te werken (altijd in graden WGS84) kan je de weergave van de kaart (display of map) op WGS84 zetten.

6. dus als vanaf de GPS alles onderweg aanneemt WGS84 dan zal Ozi de zaken op de juiste plaats op de kaart zetten; hij kan omrekenen.

Het doet er niet toe hoe de weergave op je GPS scherm is ingesteld: export doet die in WGS84 (normaliter)

Het doet er niet toe welke 'dispay of mapdatum' je in ozi instelt; de punten moeten goed komen.

Staat de zaak toch niet goed dan is er onderweg ergens een misverstand ontstaan over de mapdatum.

Geef eens een paar waypoints zodat anderen kunnen proberen het probleem te reproduceren.

Tja al die punten snap ik wel en dat doe ik ook zo.

Pas toen de afwijking mij duidelijk werd ben ik eens naar de instellingen aan het kijken geweest.

Echter zonder resultaat.

Alle waypoints/tracks lijken +- 600m te ver naar het noorden (en soms ook een tikkeltje naar het oosten erbij) af te wijken.

NB: Mijn forum/cachteam naam is 'speurvuur'. Dit is mijn 'echte' account, 'ZAKH00I' gebruik ik niet meer.

Verder nog suggesties?

Bvd

Speurvuur

• 0
Geplaatst

Dan moeten we zien of jouw resultaat te herhalen valt.

Geeft wat waypoints posities en zeg waar die moeten zijn, dan kan ik zien wat hier gebeurt.

Heeft jouw kaart waarop het verkeerd komt nog een naam ?

Geef eens de 1-ste 10 regels van de mapfile.

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Dan moeten we zien of jouw resultaat te herhalen valt.

Geeft wat waypoints posities en zeg waar die moeten zijn, dan kan ik zien wat hier gebeurt.

Heeft jouw kaart waarop het verkeerd komt nog een naam ?

Geef eens de 1-ste 10 regels van de mapfile.

Heb precies dezelfde problemen met OZI. Gisteren via 'uitzicht' wat mooie verhandelingen van jou hand gevonden over het instellen van OZI. Ik had het zelf al goed gedaan. Toch staan de waypoints er vele 10 tallen (honderden) meters naast.Als ik de graden vergelijk met RD punten klopt er iets gewoon niet. Ik heb pas de nieuwste versie van OZI gedownload en ook netjes geregistreed dus daar kan het niet aan liggen.

Bij deze de inhoud van de map file:

OziExplorer Map Data File Version 2.2

25C_Hoofddorp Topo25 Rijksdriehoeksmeting

D:\Program Files\Kaarten\25C_Hoofddorp.jpg

1 TIFF scale factor

Rijksdriehoeksmeting,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy,100,100,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 100000, 488000,N

Point02,xy,4100,100,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 110000, 488000,N

Point03,xy,4100,5300,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 110000, 475000,N

Point04,xy,100,5300,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 100000, 475000,N

Point05,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point06,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point07,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point08,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point09,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point10,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

bewerkt door Sigmasailor
  • 0
Geplaatst

Als ik jouw mapfile met de mijne vergelijk zit de bovenste RD-lijn van de kaart bij mij op 487000 en bij jou

op 48800 en dan gaat het om de kaart van Hoofddorp 2004. Als je de gridlijnen aanzet en bovenaan rijksdriehoeksmeting instelt moet het grid precies over de lijnen van de kaart lopen. Ik ben benieuwd of het bij anderen net zo is.

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Als ik jouw mapfile met de mijne vergelijk zit de bovenste RD-lijn van de kaart bij mij op 487000 en bij jou

op 48800 en dan gaat het om de kaart van Hoofddorp 2004. Als je de gridlijnen aanzet en bovenaan rijksdriehoeksmeting instelt moet het grid precies over de lijnen van de kaart lopen. Ik ben benieuwd of het bij anderen net zo is.

Het grid loopt er perfect overheen, dat is het probleem niet.

Ik weet waar ik nu ben (begin van de rode pijl) en ben gaan schuiven in OZi totdat OZI (in 52 xx.xxx format) de positie van mijn GPS aangeeft (klopt overigens perfect in Mapsource); dat is de punt van de pijl. Daar zit zo'n 100 meter tussen.

klik maar...

Wat doe ik toch fout?

Mijn kaarten zijn wat ouder dan 2004 maar dat mag toch niets uitmaken?

bewerkt door Sigmasailor
  • 0
Geplaatst

Ik weet waar ik nu ben (begin van de rode pijl) en ben gaan schuiven in OZi totdat OZI (in 52 xx.xxx format) de positie van mijn GPS aangeeft (klopt overigens perfect in Mapsource); dat is de punt van de pijl. Daar zit zo'n 100 meter tussen.

klik maar...

Wat doe ik toch fout?

Ik heb hier geen windhoos-bak in de buurt staan dus ik kan het nu ff niet testen.

Maar ik heb mijn hoofddorpmap-file ook eens bekeken en daar staat:

# cat 25C_Hoofddorp_2004_ozf.map

25C_Hoofddorp_2004 Rijksdriehoeksmeting

25C_Hoofddorp_2004.ozfx3

1 TIFF scale factor

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Point01,xy,0,0,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 100000, 487500,N

Point02,xy,4000,5000,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 110000, 475000,N

Dus weer een andere waarde dan die van jullie.

Overigens heb ik nu dezelfde tracks en waypoints uit mijn Geko in mapsource geladen en daar wordt het wel goed weer gegeven....

Dus dat gebruik ik nu, maar ja, het kaartmateriaal in oziexplorer is gewoon mooier, maar ja dan moet het wel kloppen anders heb ik er niks aan.....

• 0
Geplaatst

klik maar...

Wat doe ik toch fout?

Ik heb hier geen windhoos-bak in de buurt staan dus ik kan het nu ff niet testen.

25C_Hoofddorp_2004.ozfx3

1 TIFF scale factor

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Overigens heb ik nu dezelfde tracks en waypoints uit mijn Geko in mapsource geladen en daar wordt het wel goed weer gegeven....

Dus dat gebruik ik nu, maar ja, het kaartmateriaal in oziexplorer is gewoon mooier, maar ja dan moet het wel kloppen anders heb ik er niks aan.....

Speurvuur, jouw mapfile is niet veel anders, alleen zit bij mij het ijkpunt 100 pixels lager op een RD-gridlijn en bij jou precies op het uiteinde van de kaart. De kaart van Hoofddorp 2004 heeft een half rd vak aan de onder en bovenkant, de eerdere uitgave van Hoofddorp wijkt hiervan af dus die mapfiles kun je niet vergelijken.

Als je N52.19.154 /E 04.36.042 en N52.19.361 /E04.36.089 als waypoint aanmaakt moeten deze waypoints precies op twee torens van Bennebroek passen. Dus ik ben benieuwd of dat bij jullie klopt.

• 0
Geplaatst

klik maar...

Wat doe ik toch fout?

25C_Hoofddorp_2004.ozfx3

1 TIFF scale factor

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Speurvuur, jouw mapfile is niet veel anders, alleen zit bij mij het ijkpunt 100 pixels lager op een RD-gridlijn en bij jou precies op het uiteinde van de kaart. De kaart van Hoofddorp 2004 heeft een half rd vak aan de onder en bovenkant, de eerdere uitgave van Hoofddorp wijkt hiervan af dus die mapfiles kun je niet vergelijken.

Als je N52.19.154 /E 04.36.042 en N52.19.361 /E04.36.089 als waypoint aanmaakt moeten deze waypoints precies op twee torens van Bennebroek passen. Dus ik ben benieuwd of dat bij jullie klopt.

Zogauw als ik weer achter mijn windhoosbak zit zal ik dat eens checken.

Ik kom hier nog op terug.... (maar ik vrees het ergste)

• 0
Geplaatst

Heb ik gedaan. Heb twee waypoints in Mapsource gemaakt (komen boven op de kerken). Heb deze geexporteerd naar mijn GPS en weer geimporteerd on OZI Ik weet nog niet hoe je OZI zover krijgt dat het direct bestanden van Mapsource inleest. Kan dat ??

Nu komt het: op het scherm ziet alles er picoobello uit.

De waypoints staan (visueel) op dezelfde (en goede) plaats als in Mapsource.

Wat ik maar steeds niet snap is het feit dat als ik met de muis boven op een waypoint ga staan OZI links boven net onder het menu andere coordinaten weergeeft dan ik verwacht:

002 is het tweede waypoint (N52 19.361 en E 04 36.089) heb ik aangemaakt in Mapsource; dit wordt nu aangegeven in OZI als 52 19.424 E 04 36.110 (of het iets andere getal bij de muis pointer). Dit is een afwijking van 100 meter die ik niet snap en wat precies mijn probleem is.

Kijk hier maar: Klik.

Waarschijnlijk doe ik iets heel simpels (maar voor mij niet vinden) fout.

• 0
Geplaatst

Sigmasailer,

Je moet in die witte balk Rijksdriehoekmeting vervangen door wgs84 en dan zul je zien dat hij dan wel goed afleest. Even er op klikken en dan selecteer weergavedatum : WGS84

groeten

Rob

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Sigmasailer,

Je moet in die witte balk Rijksdriehoekmeting vervangen door wgs84 en dan zul je zien dat hij dan wel goed afleest. Even er op klikken en dan selecteer weergavedatum : WGS84

groeten

Rob

Owkee, dat was het. Ik had rijksdriehoekmeting wel zien staan maar nam aan dat de graden gewoon juist waren omdat im bij de instelligen al voor WGS84 gekozen had.

Wow wat perfect, tracks kloppen tot op de milimeter!

Maar nu kloppen de RD grid lijnen en de User coordinaten weer niet (zeker 500 meter ernaast). Kan je niet iets aanpssen dat het alletwee tegelijk klopt?

Om het helemaal te begrijpen ben ik toch benieuwd wat voor coordinaten ik eerst te zien kreeg? Het week net te veel af om er iets aan te hebben.

Nog een vraagje waar ik mee worstel: kan je bestanden zonder tussenkomst van de GPS ook overhevelen?

bewerkt door Sigmasailor
  • 0
Geplaatst

Owkee, dat was het. Ik had rijksdriehoekmeting wel zijn staan maar nam aan dat de graden gewoon juist waren omdat im bij de instelligen al voor WGS84 gekozen had.

Wow wat perfect, tracks kloppen tot op de milimeter!

Om het helemaal te begrijpen ben ik toch benieuwd wat voor coordinaten ik eerst te zien kreeg? Het week net te veel af om er iets aan te hebben.

Nog een vraagje waar ik mee worstel: kan je bestanden zonder tussenkomst van de GPS ook overhevelen?

/1

De graden die je het eerst zag zijn fout omdat de kaart bovenin ingesteld staat op RD. Dan kun je de RD coordinaten aflezen en niet de WGS84 en omgekeerd als je bovenin WGS84 hebt staan kun je de graden aflezen maar niet de coordinaten van het RD. Als je dat toch doet gaat het fout. Dat kan ook fout gaan bij het rechtstreeks invoeren van waypoints (in WGS84) in Ozi als op dat invoerschermpje Rijksdriehoeksmeting staat en je vergeet dat te veranderen.

/2

Mapsource daar ben ik niet bedreven in maar als mapsource een wpt file aan kan maken kan ozi hem inlezen en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk.

• 0
Geplaatst
Mapsource daar ben ik niet bedreven in maar als mapsource een wpt file aan kan maken kan ozi hem inlezen en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Nee dat kan Mapsource niet maar wel GPX-formaat en die kan je ook inlezen in Ozi. (Wel zelf de .GPX extensie meegeven want dat doet Mapsource niet)

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Waarom werkt het hier nu nog steeds niet?

Ik heb de instellingen nog precies zoals in mijn startpost in deze thread en ook ik had 'rijksdriehoeksmeting' in de balk boven de kaar staan, maar ook als ik die wijzig maakt het geen verschil.

Afgelopen weekend weer een stuk gelopen en de track bewaard, maar deze wordt 500m te ver naar het noord-westen afgebeeld.

Ik heb er zelfs nog aan gedacht dat ik misschie oziexplorer opnieuw moest opstarten om dit soort wijzigingen actief te maken maar ook dat hielp niet.

Voor mij heeft te oplossing dus toch nog niet gewerkt.....

bewerkt door speurvuur
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...