cachorganic Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 wil ik ook best bij helpen. ik heb aardrijkskunde gestudeert en mijn engels is bovengemiddeld. lijkt mij een prima plan om extra eartcachereviewers te hebben. ik zou zoiets zien als eerst door een nederlandse beoordeler laten bekijken en checken op de engelse vertaling. daarna kan hij door naar geoaware voor de eindbeoordeling.
Twin Peaks Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 (bewerkt) ik zou zoiets zien als eerst door een nederlandse beoordeler laten bekijken en checken op de engelse vertaling. daarna kan hij door naar geoaware voor de eindbeoordeling. Dit is exact wat ik aan Gary heb voorgesteld. Dat zou zijn taak een stuk verlichten. Zo, en nu even 2,5 dag off-line, want er moet nodig weer wat in de natuur worden gedaan (kamperen enzo, en wellicht nog wat cachen) 21 september 2007 bewerkt door Twin Peaks
Tornado Bram Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 ik vind dit alles een goede zaak en hoop dat er daardoor uitdagender earthcaches worden geplaatst. op 14 october is het eartcache day. dus zou het goed zijn als een aantal earthcaches verbeterd zouden kunnen zijn. 14 oktober? Dat is leuk, er zijn inderdaad twijfelachtige Earthcaches. Maar volgens mij is het erg simpel, het gaat om geologische landschappelijke verschijnselen. Daar valt inderdaad een voormalige groeve of mijn niet onder. De St. Pietersberg met zijn mergel wel, maar de groeve zelf niet. Natuurlijke kloven en grotten wel, gegraven of uitgehakte grotten niet. Zandverstuiving, duinen en natuurlijke ophogingen wel, een ooit aangelegde terp of vuilnisbelt dus niet! Kortom, zijn erg mensenhanden in de aanleg aan te pas gekomen dan geldt het niet. Ik vind de controle die Twin Peaks zou mogen doen wel aardig, zelf wil dan wel hier in Drenthe e.e.a. wel bekijken Mijn engels en geologische kennis is ruim voldoende om objectief te kunnen zijn. Dat met die terpen ben ik niet met je eens. Als je eens wist wat daar archeologisch te vinden valt over de aarde, het ontstaan van leven hier in deze provincie en bewoning enz . . . . Heb je dus al een discussiepunt in mijn belevenis. Wat vindt je dan van stenen of hunnebedden? Hier in Friesland zijn ook al twee earthcaches betreffende stenen van de ijstijd. Blijft er dan nog wel wat over vraag ik me af? Een zandverstuiving van een paar stormen vind ik dan niet zo schokkend. Gewoon even mijn mening, die als fries zich aangesproken voelt over terpen
De Roode Loper Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 Als je eens wist wat daar archeologisch te vinden valt over de aarde, het ontstaan van leven hier in deze provincie en bewoning enz . . . . Het gaat toch over geologie, of snap ik het niet .
Twin Peaks Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 (bewerkt) Dat met die terpen ben ik niet met je eens. Als je eens wist wat daar archeologisch te vinden valt over de aarde, het ontstaan van leven hier in deze provincie en bewoning enz . . . .Heb je dus al een discussiepunt in mijn belevenis. Wat vindt je dan van stenen of hunnebedden? Bovenstaande voorbeelden hebben dus met Archeologie, en niet met Geologie te maken. Voor hunebedden zijn weliswaar keien gebruikt die hier in een of andere ijstijd naartoe zijn gerold, maar het zijn mensen die ze op een hoop hebben gegooid. De steen op zich zou een onderwerp kunnen zijn, maar niet de hunebed. Voor Terpen, Wierden, Dammen, Dijken (en ja, ook stormvloedkeringen) etc. geldt hetzelfde.(door mensenhanden opgeworpen) Mmmm...ik krijg ineens een idee... Ik ga het fenomeen Arch-caches bij Groundspeak introduceren! afblijven he, was mijn idee! 21 september 2007 bewerkt door Twin Peaks
cachorganic Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 hieruit blijkt maar weer hoeveel nut earthcaches kunnen hebben voor het begrip van de geologie.
De Roode Loper Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 Mmmm...ik krijg ineens een idee... Ik ga het fenomeen Arch-caches bij Groundspeak introduceren! afblijven he, was mijn idee! Wordt je daar meteen reviewer voor .
Tornado Bram Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 (bewerkt) Als je eens wist wat daar archeologisch te vinden valt over de aarde, het ontstaan van leven hier in deze provincie en bewoning enz . . . . Het gaat toch over geologie, of snap ik het niet . Dat dacht ik ook, archeologie over hoe men geleefd heeft, geologie over het ontstaan van leven, ontwikkeling en bewoning en vooral het ontstaan van aardse plaatsen. Maar geef mij maar een soldeerbout . . . ., ieder zijn vak. 21 september 2007 bewerkt door Tornado Bram
Team Professor X Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 @Twin peaks: Arch-cache . Mag niet, is een bewegende cache @Tornado Bram: met een soldeerbout kan je hele leuke dingen branden voor een bijzonder waypoint of nachtcache
cachorganic Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 Geologie of aardkunde is de wetenschap die de Aarde, haar geschiedenis en de processen die haar vormen en gevormd hebben, bestudeert. Geologie behoort tot de aardwetenschappen. Wetenschappers die de geologie als vakgebied hebben worden geologen genoemd. Geologie wordt soms verward met geografie of aardrijkskunde, de wetenschap die de inrichting van de Aarde door de mens bestudeert. Het raakvlak tussen de twee is de fysische geografie, die de natuurlijke vorming en inrichting van landschappen bestudeert. Raakvlakken tussen geologie pur sang en fysische geografie zijn de geomorfologie (de bestudering van de vormen van het landschap) en de sedimentologie (de bestudering van sedimenten en sedimentaire processen). De volgorde van gesteentelagen in de ondergrond kan iets vertellen over de geschiedenis van het landschap, klimaat en het leven op een bepaalde plek. Dit vakgebied wordt stratigrafie genoemd. Het is nauw gerelateerd aan de paleontologie, de wetenschap die fossiele resten van leven uit het verleden bestudeerd. Het opstellen en verbeteren van een absolute geologische tijdschaal wordt geochronologie genoemd. De structurele geologie bestudeert vormen en structuren die ontstaan door bewegingen in de aardkorst. Deze structuren kunnen zowel de schaal hebben van continenten als van afzonderlijke stenen. Gerelateerd hieraan is de petrologie, de klassificatie en bestudering van gesteenten en hun ontstaanswijze. Als scheikunde wordt gebruikt om de Aarde of processen binnenin de Aarde en haar atmosfeer te bestuderen spreekt men van geochemie. Op dezelfde manier spreekt men bij het gebruik van natuurkunde bij Aardse vraagstukken van geofysica. Beide richtingen hebben veel raakvlakken met geologie. bron wikipedia
Tornado Bram Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 (bewerkt) @cachorganic: Ik zit liever in de techniek dan in de boeken. Toch heb ik een heleboel werk ervan gehad en alles in het engels met hulp vertaald, gelukkig waren veel teksten al standaard klaar in het engels. Ook onderstaande. Dan snap ik niet als het niet goed is dat geoware hem niet afgekeurd heeft. Wat ik van mijn eerste wel snapte. Kreeg daar ook een hele uitleg bij. De tweede cache was zonder vragen oke. Ontstaan van het terpenlandschap Het landschap langs de Friese kust heeft een bijzondere kenmerk: de terp. Terpen kan men omschrijven als door mensenhanden opgeworpen heuvels, die bescherming moesten bieden tegen het opkomende zeewater. Ze werden regelmatig opgehoogd met klei, mest en huishoudelijk afval. De meeste terpen hebben door de ophogingen een hoogte bereikt van 2 tot 7 meter. De terp van Hegebeintum spant de kroon met een hoogte van bijna 9 meter boven de zeespiegel. Omstreeks het jaar 1000 na Christus is men met de aanleg van zeedijken begonnen en verloren terpen hun betekenis als vluchtplaats voor het wassende water. Terpen zijn in hun volle omvang blijven liggen tot aan het eind van de 19e eeuw. Daarna zijn vele terpen grotendeels afgegraven. Terpaarde bleek namelijk zeer vruchtbaar te zijn en was daardoor bijzonder geschikt voor bemesting van arme gronden. Van de terp van Hegebeintum is nu nog een steil, maar markant gedeelte over. ps Om misverstanden te voorkomen, deze discussie gaat mij erom dat ik het snap en niet om eigenwijs te wezen of iets dergelijks. 21 september 2007 bewerkt door Tornado Bram
cachorganic Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 (bewerkt) dit is nou zo een twijfelgeval. (raakvlakken) grondsoorten horen nou weer wel onder geologie. namelijk in de geomorfologie. zie bericht van mij iets hoger. en geomorfolgie is een onderdeel van geologie en fysische geografie en bestudeert landschapsvorming. Een terp is een landschapsvorm omdat de terp invloed heeft op de landschapsvorming in het gebied er om heen, en is dus in dit geval WEL geologie! Ik begrijp dat dit voor niet fysisch geografen en geologen moeilijk is, en ik wil met alle liefde helpen in de ondersteuning daarin. Mail me maar je onderwerp, en dan krijg je een mailtje terug met adviezen. 21 september 2007 bewerkt door cachorganic
GreekDutch Alliance Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 Twinpeaks en Cachorganic superinitiatief
cachorganic Geplaatst 21 september 2007 Geplaatst 21 september 2007 Om terug te komen op het onderwerp Oosterscheldekering als Earthcache; De Oosterscheldekering is enorm van invloed op de geomorfologie van de Oosterschelde. Stromingen veranderen, en landschappen verdwijnen, of worden juist gemaakt. Een goed voorbeeld is de vorming van nieuwe strandwallen voor de Oosterschelde, juist door deze dam. In dit geval is de mens dus indirect verantwoordelijk geweest voor de veranderingen in de geomorfolgie, juist ja, dat scheidingsgebied tussen geologie en fysische geografie. Op grond daarvan, en met goed onderbouwde vragen kan dit dus wel degelijk als earthcache gelden. Alleen in het geval van GC123BE wordt het niet goed gedaan. Deze cache zou door mij nooit geapproved worden in deze vorm. Nergens wordt gesproken over de geomorfolgie en de veranderingen in het landschap. De deltawerken en Neeltje Jans vallen wel onder de Aardrijkskunde maar niet onder de geologie. Als deze cache o.a. de schorren, slikken en platen zou behandelen komt hij wel in aanmerking. Hier is landschapsvorming door getijdewater de drijfveer. en dan valt de cache in de classificatie "geomorphological feature" Wil een moderator alle postjes die gaan over de inhoud van earthcaches misschien samenvoegen tot een nieuw inhoudelijk topic over Earthcaches? Dit o.a. om toekomstige aspirant earthcacheleggers een houvast te geven.
Twin Peaks Geplaatst 23 september 2007 Geplaatst 23 september 2007 (bewerkt) Prima, discussie! Ik ben hier blij mee, zeker met de duidelijke uitleg van Cachorganic! Die weet precies, waar het om draait. Zoals ik eerder al aangaf: rapporteren van de huidige earthcaches is er vooralsnog niet bij. Als Geoaware en de GSA niet duidelijker aangeven wat wel en niet kan / mag, gebeurt dat zelfs helemaal niet en blijft voor de bestaande caches alles gewoon zoals het is. We hebben al heel wat gewonnen als door deze discussie de aanbieder van een nieuwe Earthcache misscien ietsje beter over het een en ander heeft nagedacht, en niet zomaar het eerste de beste infobord wat hij in zijn buurt of tijdens het cachen tegenkomt aanbiedt als Earthcache. Om nieuwe aanbieders van Earthcaches daarbij te helpen gaan we wel (met hulp van nog enkele andere teams) proberen de regels duidelijk uiteen te zetten in voor iedereen begrijpelijke taal en in het Nederlands natuurlijk. e.e.a. zal tzt aan GC.nl worden overlegd om de reeds bestaande Nederlandstalige uitleg over Earthcaches, waar nodig, aan te vullen. (we weten toch wel dat er al een Nederlandstalige uitleg bestaat?) ik ben net weer thuis, dus binnenkort meer..... 23 september 2007 bewerkt door Twin Peaks
Aanbevolen berichten