Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dank! Ga vanmiddag maar eens bellen en schermen met de resultaten van het landelijke overleg. :D

Geplaatst
de resultaten van het landelijke overleg

Ik ben ff het andere draadje kwijt. Wat zijn die resultaten nou eigenlijk in grove lijnen? Is er een algemene richtlijn waar SBB tereinbeheerders zich aan moeten houden ofzo?

Geplaatst

Meer als de grote lijnen zijn mij ook nog niet bekend (misschien kan Zenz nog even verslag doen), maar wel is duidelijk dat SBB best bereid is caches in haar gebieden toe te staan (ze plaatst ze immers zelf ook), maar dat men het wel op prijs stelt bij de plaatsing van caches betrokken te worden, zodat men de cache-plek op geschiktheid kan beoordelen.

Geplaatst
Ik heb over een uurtje dus een meeting emt een SBB boswachter. ;)

En ik had je nog een tekstje beloofd... :D

In your mailbox!

Zenz

Geplaatst

En met het Just In Time delivered tekstje afgereisd naar SBB Joure, waar ik een gesprek had met een middle-manager en waar later de districtsmanager zich ook nog bij voegde.

Men zit een beetje met geocaching in z'n maag... Niet zozeer omdat geocaching nou zoveel schade aan de natuur doet, maar omdat het voor hen moeilijk te reguleren valt. Want geocachers zijn individuen en die "doen maar wat". Gelukkig hebben we een actieve stichting, wat men ook erg waardeert. De regionale SBB's zouden (denk ik) graag enige zelfregulering zien vanuit geocaching land, want zonder richtlijnen gaat het hier en daar fout. Wat SBB wil voorkomen namelijk is dat de natuur wordt verstoord op plaatsen waar dat niet kan. En dat is nou net ook één van de doelstellingen van de stichtng... :thumbup:

Een ander punt is dat er op dit moment een aantal krachten spelen tussen geocaching en SBB. Als eerste wil SBB landelijk geocaching wel algemeen toestaan en legt de eindverantwoordelijkheid bij de boswachter. De boswachter wil (denk ik) die verantwoordelijkheid niet, want hij wordt niet gesteund door SBB landelijk.... en da's lastig.

Mijn suggestie tijdens het gesprek was dat we gezamelijk komen tot een driedeling van gebieden van natuurbeheersorganisaties:

1) recreatie buiten de paden (en dus geocaching) toegestaan, wellicht met enige regels (niet graven?)

2) recreatie buiten de paden alleen in overleg met de boswachter, want het is een nogal lastig gebied qua natuur en mogelijke schade... wat ergens wel kan, is 10 meter verder wellicht niet meer mogelijk

3) recreatie niet toegestaan

1 en 2 zijn de gebieden waar je als wandelaar nu ook al mag komen, 3 is waar je nu ook al geen toegang hebt.

De stichting zou bijvoorbeeld online kaarten ter beschikking kunnen stellen met de gebieden, hun eigenaren en de classificatie. Downloadbare Ozi Tracks met daarin polygons met de info is een andere optie, kun je heel eenvoudig op de detailkaart zien of de cache binnen of buiten een gebied ligt.

In mijn optie zou de stichting dit moeten faciliteren en communiceren en zou de gehele geocaching gemeenschap zich hieraan moeten conformeren. Want anders gaat de deur wellicht op slot en krijgen we een heksenjacht op "illegale" caches.

Zodra er duidelijkheid is over welke gebieden wel en niet kunnen, denk ik dat we massaal onze caches moeten aanmelden. Alz ze zowiezo kunnen is dat geen probleem, de overleggebieden kost even wat tijd en werk aan beide zijden en caches in verboden gebieden moeten helaas verdwijnen 9anders doet SBB etc. het wel).

Op die manier kan geocaching in NL erg leuk blijven, voor alle partijen. :D

Geplaatst
[...]

Als eerste wil SBB landelijk geocaching wel algemeen toestaan en legt de eindverantwoordelijkheid bij de boswachter. De boswachter wil (denk ik) die verantwoordelijkheid niet, want hij wordt niet gesteund door SBB landelijk.... en da's lastig.

[...]

Over het verdwijnen van mijn cache 'Platland' kan je lezen in het draadje 'in beslagname'. Toen zei ik op 4 april 2002 al:

"Ik ga dus deze cache aanmelden bij het hoofdkantoor bij het centrale meldpunt. Die hebben ze vast nog niet georganiseerd dus dat wordt een reden om extra vaart er achter te zetten voor ze. "

Zou de 'geocaching manager' van het hoofdkantoor de boswachter bellen met 'joh, er komt een geocacher langs, help hem' dan was er nu geen probleem meer geweest. Maar ja, de bal ligt bij SBB Hoofdkantoor. En we zijn nu een jaar verder en de boswachters wachten nog steeds op dekking van hun daden door het hogere kader.

Het is een veel voorkomend verschijnsel in organisaties: lof gaat naar boven, shit naar beneden.

Geplaatst
[...]De stichting zou bijvoorbeeld online kaarten ter beschikking kunnen stellen met de gebieden, hun eigenaren en de classificatie. [...]

Buiten SBB zijn er nog heel veel meer instanties en particulieren die iets beheren. Een groot deel van de info is allemaal verzameld in het boek van Ver. Natuurmonumenten: "Complete Gids Natuur- en Wandelgebieden in Nederland" laatste uitgave 1999. 100 blz. met topo-kaartjes en zo'n 400 blz. met tekst.

Het is echt een boekwerk dat pas volledig ontplooid raakt als het in een database wordt opgeslagen. Of interactief op een CD.

Is dat een onmogelijke wensdroom? Ik weet het niet. Of de gegevens nog na maart 1999 zijn bijgewerkt en of dat er nog een uitgave op stapel staat? Wie weet bestaan de organisatorische kanalen nog wel. Als ik zie hoe de gids er in 1991 uit zag vergeleken met die van 1999: daar zit enorm veel werk en tijd in!

En verder even niet vergeten: de natuurdoeltypes CD's van de diverse provincies bevatten ook bruikbare info.

Geplaatst
Een groot deel van de info is allemaal verzameld in het boek van Ver. Natuurmonumenten:  "Complete Gids Natuur- en Wandelgebieden in Nederland" laatste uitgave 1999. 100 blz. met topo-kaartjes en zo'n 400 blz. met tekst.

Volgens mij bedoel je de gids die in 1996 is uitgekomen (die gele). In 2001 is daar een nieuwe uitgave van geweest, echter ALLEEN nog met de terreinen van natuurmonumenten, onder de naam 'Natuurwijzer' die je krijgt als je lid wordt. De 'oude gids' was op alfabet, de nieuwe is per provincie en bevat meer achtergrondinfo, foto's en kaarten.

Geplaatst

Ik bedoel inderdaad het gele boekje met voorwoord van de voorzitter gedateerd maart 1996. Het colofon geeft ook aan: © 1996 Ver. Natuurmonumenten. Maar er zijn 4 drukken geweest (ieder jaar eentje van 100.000 stuks?) en de mijne geeft ook: "Afsluiting informatie: maart 1999. Het is (was?) dus een periodieke uitgave die bijgehouden werd.

Vorig jaar kregen de leden de Natuurwijzer 'de natuurgebieden van vereniging natuurmonumenten' Op stap in meer dan 300 natuurgebieden.

Het is leuke uitgaansgids maar zeker geen naslagwerk.

Geplaatst

Ik ben gaan navragen over die Complete Gids. De samenstellers zijn ermee gestopt want er was geen gegarandeerde afzet van 100.000 stuks per jaar (via Ver. Nat. Mon). De gegevensverzameling is inderdaad lente 1999 gestopt door ze. Dat weer opstarten om een up-to-date CD te maken is niet lonend. Of er zou weer een gegarandeerd afzetkanaal moeten komen.

Ik ben nu aan het peilen wat Ver. Nat. Mon . verder wil. Misschien niks noppes en dan zou het zoeken worden naar een (andere) sponsor om de zaak online te maken en te zetten.

Afwachten maar.

Geplaatst

Ik denk dat de stichting daar nog wel wat in kan betekenen, door kaartjes voor geocachers online te zetten met eigenaren en recreative bestemming (wel/niet buiten de paden, wel/niet toegang). Kunnen weij de gegevens van dat boekje niet overnemen met dat doel?

Geplaatst

Dat is een verschrikkelijk groot werk (afgezien van copyright problemen) voor data waar maar incidenteel vraag naar is.

Misschien is de oplossing: als iemand het mij vraagt pak ik het boek van de plank en ga zoeken. Dan vertel ik wat ik tegen kom.

E-mail, internet, weet je wel? Werkt als een tierelier voor dit soort zaken! B)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...