Spring naar bijdragen

Magellan Sportrak


Stapper

Aanbevolen berichten

Ik ben niet helemaal tevreden met mijn GPS-V in de auto werkt hij naar behoren maar in het veld vind heb ik wel eens problemen. Vrij grote afwijking.

 

Ben van plan een Magellan Sportrak aan te schaffen.

Wie heeft ervaring met deze GPS.

 

 

Groetjes Stapper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Heel tevreden met de sportrak. Waterdicht, blijft drijven, zuinig met stroom, ook onder bladerdek meest een goede ontvangst.

Natuurlijk ook wel eens een vervelende afwijking. Vervelend omdat je daar met dit apparaat al snel niet meer op bedacht bent. Tegenwoordig kijk ik van te voren naar de satelietconstellatie zodat ik er wat meer op bedacht ben.

 

Eenmaal storingkje omdat baterijcompartiment onvoldoende vastgezet was. Software heeft er nogal wat moeite mee als de stroom ff uitvalt. Baterijen verwijderen zonder het aparaat eerst uit te zetten kan tot gevolg hebben dat de laatste wijzigingen en ingevoerde waypoints, route's en track verloren gaan. De keer dat het ons parten speelden waren we nog onbekend met het fenomeen. Later bleek een afkoelingsperiode van enkele uren en een nieuwe setup nodig om het weer aan het werk te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet helemaal tevreden met mijn GPS-V in de auto werkt hij naar behoren maar in het veld vind heb ik wel eens problemen. Vrij grote afwijking.

 

Ben van plan een Magellan Sportrak aan te schaffen.

Wie heeft ervaring met deze GPS.

 

 

Groetjes Stapper.

Ik had destijds dezelfde problemen en heb om die reden een Sportrack aangekocht. Goedkoop en goede ontvangst en ik kan dit enkel bevestigen. Als ik samen met Speerpunt op stap was, had ik plaatsen ontvangst daar waar de Summit van Speerpunt achter bleef...

 

Rovertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben van plan een Magellan Sportrak aan te schaffen.

Wie heeft ervaring met deze GPS.

SInds een paar weken in het bezit van Sportrak Map... Ben er erg verguld mee! Wilde eerst nog eens kijken of hij wel zuiver genoeg was, na het niet vinden van onze twee eerste pogingen. Maar na deze pogingen 6 caches wel gevonden, dus gaat prima... Vind m ook lekker handzaam en mooi (kwaliteit is natuurlijk het belangrijkst, maar het oog (in ieder geval het mijne) wil ook wat... [:rolleyes:]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor iedereen die twijfelt aan de nauwkeurigheid en juiste aanwijzing van zijn nieuwe GPS: er zijn in ons land zgn. GPS kernnet punten. Zie dit draadje bijvoorbeeld. De clou: als je zo'n punt weet te vinden in je buurt (en ze zitten op onderlinge afstanden van ongeveer 10 km) dan ben je zeker van de positie tot op 1 meter.

En hoe precies een cache-positie is bepaald?, Joost mag het weten.

En vindt je deze manier te omslachtig: meet dan eens uit mbv. van de KabouterBond Topo 25 kaarten b.v. waar je achtertuin zit (of je dakkapel :-). Die kaarten halen een nauwkeurigheid binnen de 5 meter. Dat moet ook voldoende zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor iedereen die twijfelt aan de nauwkeurigheid en juiste aanwijzing van zijn nieuwe GPS: er zijn in ons land zgn. GPS kernnet punten.  Zie dit draadje  bijvoorbeeld. De clou: als je zo'n punt weet te vinden in je buurt (en ze zitten op onderlinge afstanden van ongeveer 10 km) dan ben je zeker van de positie tot op 1 meter.

En hoe precies een cache-positie is bepaald?, Joost mag het weten.

En vindt je deze manier te omslachtig: meet dan eens uit mbv. van de KabouterBond Topo 25 kaarten b.v. waar je achtertuin zit (of je dakkapel :-). Die kaarten halen een nauwkeurigheid binnen  de 5 meter. Dat moet ook voldoende zijn.

De discussie over het nauwkeurig terugvinden van waypoints moet hier inderdaad mee afgelopen zijn. Het is zelfs zo (als ik het goed beredeneer) dat de punten door de afronding MAXIMAAL 0,7 meter (=(1/2)^(1/2)) van de werkelijkheid afwijken in de tabellen. Ga dus met je V of welke GPS dan ook eens naar z'n kernnetpunt en doe eens een meetserie. Wil je 2 of meerdere GPS-en tegelijk testen leg ze dan op minimaal 1 meter van elkaar af of (in een met een plaatkompas opgemeten richting). Ik wil dan wel eens weten of je significante verschillen kan aantonen tussen twee merken/typen recreatie GPS-en.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die test hoef je niet te doen. Dergelijke vergelijkende maar statische laboratorium testen zijn er op het net ook te vinden. Deze testen zijn alle gebaseerd op een statische GPS en metingen gedurende lange tijd om de atmosferische omstandigheden en sateliet constellatie zo veel mogelijk vergelijkbaar te houden. Bovendien dan ook nog vaak met een ideaal zicht op de horizon of zelfs met extra antenne's uitgevoerd.

 

De discussie over het nauwkeurig terugvinden van waypoints moet hier inderdaad mee afgelopen zijn.

 

 

Wat mij betreft is die discussie nog lang niet beeindigd.

In de prakijk ga je geen uren of zelfs maar dagen middellen. Hooguit een kwartier en dan zijn de omstandigheden meestal verre van ideaal.

Het probleem is echter een meer op de praktijk afgestemde test te ontwikkelen, waarin een wisselende ontvangst kwaliteit tijdens het verplaatsen een rol speelt. Het tijdselement, veranderende constellatie moet dan nog worden uitgeschakeld.

 

 

Hoe subjectief ook. In de praktijk in het bos (maar in mindere mate ook op zee met vrije horizon) neem ik significante verschillen waar tussen m'n 3000, de Sportrak, de GPS V en andere GPS'en.

Alleen al het verschil in snelheid tussen de Sportrak en de antieke 3000 maken voor het geocachen of tijdens een zeilwedstrijd een wereld van verschil.

 

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vorige week bij correct mijn sportrak omgeruild voor een etrex vista. Dit omdat de sportrack scheurtjes begon te vertonen bij de schroefjes en het batterijen compartiment. Uit berichten in yahoo groups (sportrak group), blijkt dat er wel meer mensen zijn met dat probleem, en dat bij aanspraak op garantie vaak het apparaat wel vervangen wordt, echter gaan die ook scheuren.

 

De scheurtjes vallen niet zo op, ze zitten aan de zijkant van de behuizing (middelste schroefjes). Bij een vriend van mij hebben we het ook gecontroleerd, en die heeft ze ook. Op zich blijft het apparaat wel heel, maar ik vraag me af hoe het de waterdichtheid beinvloedt. Zo'n ding hoort gewoon niet te gaan scheuren.

 

Voor de rest was de sportrak die ik had een perfect ding, ik moet wel eerlijk bekennen dat de vista me nog beter bevalt. :D Zeker de tracklog functionaliteit en de mogelijkheid om deze op te slaan bevallen met erg goed. De etrex vista is wel iets duurder dan de sportrak, het vergelijkbare model met de sportrak map is de etrex legend (zelfde functionaliteit als de vista, alleen 8 mb ipv. 24 mb en geen kompas)

 

De nauwkeurigheid van beide gps'en is volgens mij vergelijkbaar.

 

Suc6 met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Sportrak Pro gekocht bij GPSCity en ben er tot nu toe erg tevreden over, al kan ik geen vergelijking maken met andere merken/types. De scheurtjes waar ik inderdaad al eerder over las, zijn bij mijn GPSr nog niet opgetreden. Het opslaan van de afgelegde weg gaat prima (ik gebruik GPSTrackmaker), ik weet niet wat er anders is bij de ETrex Legend/Vista. Alleen mis ik nog de gedetailleerde kaarten, Mapsend Streets Europe dus. Ik heb er al wel een Europese basemap in zitten die de hoofdwegen e.d. wel aangeeft. Een GPS kernnetpunt heb ik nog niet bezocht, maar wel een aantal caches waar het apparaat me goede dienst bewezen heeft. Ik heb overigens ook de fietshouder van Magellan en ook die werkt vooralsnog prima, leuke draadloze fietscomputer wordt het zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben onze SporTrak sinds september en inderdaad ook bij de onze zijn er kleine scheurtjes ontstaan bij zowel de middelste als de bovenste schroefjes en ook waar je de datakabel er aan schroeft is al een scheurtje zichtbaar. Ik vind inderdaad dat dit niet zou horen, maar stuur hem hiervoor niet terug naar de VS waar ik hem heb gekocht. We zijn niet van plan met de GPS te gaan zwemmen (J@s houdt helemaal niet van zwemmen) en spatwaterdicht is ie heus nog wel.

Wat ik ook jammer vind is dat de bedrukking van de knopjes er nu al af slijt.

Voor de rest: een uitstekende aankoop voor iemand die voor weinig geld op zoek is naar een GPS.

Yvonne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik ook jammer vind is dat de bedrukking van de knopjes er nu al af slijt.

 

Klopt, dit probleem heb ik dus ook en vind ik best storend. Zeker omdat het een toestel is dat ik nog al eens durf uit te lenen... :D Als hij niet uitgeleend is, heb ik deze GPS altijd bij als backup.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...