Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
Die screenshots zien er leuk uit maar wat voor kaartmateriaal is het? Dat staat er niet bij.

Zulke tools zijn leuk mits ik mijn mapsource-kaarten kan gebruiken, immers, je wilt toch dezelfde kaarten gebruiken als die je op je gpsr gebruikt?

Mapsource-kaarten zijn onder linux helaas nog niet zonder bijkomst van een emulator of virtualmachine te gebruiken, dat zou echt een doorbraak zijn.

Ik gebruik nu een asus eeepc 701 met ubuntu (laptop met formaat zo groot als DVD-doosje) dus een dergelijke tool zou hier welkom zijn.

Ja, geef ze een vinger en ze grijpen de hele hand.

Wees nou blij dat er een pril stadium is van iets wat in de verte aan OziExplorer doet denken (die kaarten prop je ook niet in je GPS apparaat zelf).

Er zijn ook veel mensen die nauwelijks een echte map in hun handheld GPS hebben, alleen een heel golbale kaart.

Zolang je de tracks e.d. maar kunt uitwisselen met je computer en kunt projecteren op een map op je computer ben je al een heel eind toch?

Het is gewoon software om je tracks/waypoints op een leuke visuele manier te down/uploaden, a la OziExplorer op een map terugzien waar je bent geweest etcetc.

Het is geen handheld GPS map beheer programma.

Maar misschien begrijp ik het zelf verkeerd en kan zelfs dat:

"Upload maps to device", weet niet of dat bedoeld wordt?

Het is geen poging om de kaartjes die in de GPS zelf zitten up/down te loaden.

Van een van de genoemde sites de achtergrond:

Garmin's MapSource software is hardly the only reason for me to boot into Windows and it does not look like Garmin ever wants to address Linux users by writing a portable piece of software. So I started to help myself. I found several tools like GPSBabel or sendmap to handle data for my GPS receiver but no tool to visualize and manage this data in a decent way. On my quest I found a specification of the used IMG format for maps at Sourceforge. After some reading and toying around I considered this specification good enough to start a GUI project to visualize such files. QLandkarte is the result of this effort.

bewerkt door medman
Geplaatst (bewerkt)

Die screenshots zien er leuk uit maar wat voor kaartmateriaal is het? Dat staat er niet bij.

Zulke tools zijn leuk mits ik mijn mapsource-kaarten kan gebruiken, immers, je wilt toch dezelfde kaarten gebruiken als die je op je gpsr gebruikt?

Mapsource-kaarten zijn onder linux helaas nog niet zonder bijkomst van een emulator of virtualmachine te gebruiken, dat zou echt een doorbraak zijn.

Ik gebruik nu een asus eeepc 701 met ubuntu (laptop met formaat zo groot als DVD-doosje) dus een dergelijke tool zou hier welkom zijn.

Ja, geef ze een vinger en ze grijpen de hele hand.

Wees nou blij dat er een pril stadium is van iets wat in de verte aan OziExplorer doet denken (die kaarten prop je ook niet in je GPS apparaat zelf).

Er zijn ook veel mensen die nauwelijks een echte map in hun handheld GPS hebben, alleen een heel golbale kaart.

Zolang je de tracks e.d. maar kunt uitwisselen met je computer en kunt projecteren op een map op je computer ben je al een heel eind toch?

Het is gewoon software om je tracks/waypoints op een leuke visuele manier te down/uploaden, a la OziExplorer op een map terugzien waar je bent geweest etcetc.

Het is geen handheld GPS map beheer programma.

Maar misschien begrijp ik het zelf verkeerd en kan zelfs dat:

"Upload maps to device", weet niet of dat bedoeld wordt?

Het is geen poging om de kaartjes die in de GPS zelf zitten up/down te loaden.

Van een van de genoemde sites de achtergrond:

Garmin's MapSource software is hardly the only reason for me to boot into Windows and it does not look like Garmin ever wants to address Linux users by writing a portable piece of software. So I started to help myself. I found several tools like GPSBabel or sendmap to handle data for my GPS receiver but no tool to visualize and manage this data in a decent way. On my quest I found a specification of the used IMG format for maps at Sourceforge. After some reading and toying around I considered this specification good enough to start a GUI project to visualize such files. QLandkarte is the result of this effort.

HERSTEL: Ik heb het wat nader bestudeerd en het lijkt precies andersom en precies wat diegene met de Garmin zocht.

Dit is bv de pakketomschrijving bij qlandkarte in ubuntu

===========================

manage GPS data and upload/download to Garmin GPSr

This package provides a free-software replacement of the commercial Garmin

MapSource program. Maps in Garmin format (.img) or maps collections (.tdb)

can be imported.It supports download and upload of GPS maps, waypoints

and tracks to a number Garmin GPS devices (e.g. eTrex Legend, Venture and

GPSmap60/76).

QLandkarte also supports advanced features like Live Log (live

recording of your position) and taking the screenshot of your device.

QLandkarte does and will not support unlocking of commercial maps. Due to the

lack of free routable maps, there is also no routing support.

==============================

Het programma zelf is ook in windows te installeren en blijkt juist ENKEL en ALLEEN met IMG bestanden overweg te kunnen. Er kunnen wel OpenStreetMap data geconverteerd worden naar IMG om te gebruiken in qlandkarte, en via de wiki van OSM is er ook een link met al kant en klare IMG bestanden van Nederland, zowel generic map als cycle maps. (http://garmin.na1400.info/)

Voor wie er in geinteresseerd is kijk er eens naar.

bewerkt door medman
  • 3 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Het mooiste zou zijn als Garmin gewoon Linux zou ondersteunen en de sw zou porten...

dus teken de online petitie!!

http://www.petitiononline.com/Garmin/petition.html

maar vooruit.. Ik denk dat het tijd is voor een lijstje... het lukt mij namelijk nog iet om windowsloos tecachen en dat irriteerd mij mateloos. Nu komt het wellicht omdat ik er niet genoeg tijd in heb gestoken maar vooruit

Wat is er beschikbaar om te cachen onder Linux (native)

• gpsbabel (zonder gps-babel was er ook geen gsak)
  • geoqo
  • geotoad -niet meer geupdate sinds 2006
  • geo*tools
  • qlandkarte
  • mkgmap (converteer OpenSourceMap naar garmin .img kaarten)
  • gpsd (gppsdrive)
  • cGPSmapper *
  • Sendmap *
  • cachewolf

Wat is er onder wine te draaien

• mapsource

wat werkt nog absoluut niet (onder wine)

• gsak

Wie vult aan?

*de windows versie kost WEL geld

edit1:kom ik via google op mijn trouwe forum tercht terwijl ik zoek op qlandkarte.. zet ik m niet in de lijst...

edit2: aanvullingen

bewerkt door ds-polleke
  • 4 weeks later...
Geplaatst
- Nu moet de kernel-module 'garmin-gps' nog gedeactiveerd worden. Ik heb daarvoor de instructies voor Dapper gebruikt van deze pagina over de Hotplug functionaliteit.

Ik heb dit geprobeerd op een Asus Eeepc met Xandros, maar zonder succes :D De betreffende mappen en bestanden heb ik wel gevonden, maar niet op de plaats die genoemd wordt op die pagina.

Weet iemand nog een andere oplossing voor dit 'probleem'?

GPSBabel werkt na het handmatig verwijderen van de garmin module trouwens perfect :thumbup:

Geplaatst

@KarelKraak,

Ik heb sinds kort ook een EEE 512MB 4 GB met daarop Windows XP, deze heb ik helemaal uitgekleed en ik kom daarmee op een grootte van om en de nabij 450 - 500 MB. Ruimte genoeg dus. Daarbij een 8 GB SD kaartje waar ik GSAK en Mapsource op heb geinstalleerd alles draait al een trein. Al het ander spul gebruik ik als portable versie. www.portableapps.com en www.portablefreeware.com

Al je interesse hebt om XP te draaien. Ik ben nu bezig om een nlite versie van windows XP te maken. (en ten behoeve van de illegale softwate, of juist tegen dat...) Je moet natuurlijk wel een legale keycode hebben :-). Geef me dan een pee-emmetje.

Geplaatst
@KarelKraak,

Ik heb sinds kort ook een EEE 512MB 4 GB met daarop Windows XP, deze heb ik helemaal uitgekleed en ik kom daarmee op een grootte van om en de nabij 450 - 500 MB. Ruimte genoeg dus. Daarbij een 8 GB SD kaartje waar ik GSAK en Mapsource op heb geinstalleerd alles draait al een trein. Al het ander spul gebruik ik als portable versie. www.portableapps.com en www.portablefreeware.com

Al je interesse hebt om XP te draaien. Ik ben nu bezig om een nlite versie van windows XP te maken. (en ten behoeve van de illegale softwate, of juist tegen dat...) Je moet natuurlijk wel een legale keycode hebben :-). Geef me dan een pee-emmetje.

Klinkt interessant dus pm-tje is onderweg :)

Ik wilde Linux eigenlijk niet meteen overboord gooien, maar er is wel erg weinig cache gerelateerde software beschikbaar :( En naast wat emailen zal hij daar toch het meest voor gebruikt worden.

Geplaatst

@KarelKraak,

Klinkt interessant dus pm-tje is onderweg :)

Ik wilde Linux eigenlijk niet meteen overboord gooien, maar er is wel erg weinig cache gerelateerde software beschikbaar :( En naast wat emailen zal hij daar toch het meest voor gebruikt worden.

Ik kan je zeggen dat er iemand op dit moment bezig is met het ontwikkelen van een wiki + tool waarmee je puur op linux je voorwerk kunt doen voor het geocachen.

Ook het lezen/schrijven van/naar je gpsr kan daarmee.

Echter het is nog in een pril stadium, dus kan daar ook niets meer over zeggen.

Wanneer er een beta verschijnt zal ik het het hier laten weten.

• 10 months later...
Geplaatst
Wanneer er een beta verschijnt zal ik het het hier laten weten.

En... zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen te melden op het ¨geocachen op Linux¨-front?

• 5 months later...
Geplaatst (bewerkt)
maar vooruit.. Ik denk dat het tijd is voor een lijstje... het lukt mij namelijk nog iet om windowsloos tecachen en dat irriteerd mij mateloos. Nu komt het wellicht omdat ik er niet genoeg tijd in heb gestoken maar vooruit

Wat is er beschikbaar om te cachen onder Linux (native)

• gpsd (gppsdrive)

gpsd is een daemon die o.a. gpsdrive voorziet van gps data.

Wie vult aan?

AGTL: Advanced Geocaching Tool for Linux. Het is gericht op paperless cachen en ik moet zeggen dat de eerste indruk (alleen nog op PC, niet op smartphone waarvoor het eigenlijk bedoelt is) heel behoorlijk is. Het werkt met OSM kaarten die naar behoefte gedownload worden. Op die kaarten worden de caches geprojecteerd, ongeveer zoals de cache kaarten van geocaching.nl. Caches die op de kaart zichtbaar zijn kunnen gedownload worden als html files of opgeslagen in een lokale db.

Cachebeschrijving, coördinaten, hints en foto's kunnen lokaal worden opgeslagen. Op de gedownloade caches kun je filters (al of niet door jou zijn gevonden en op type cache) en zoekopdrachten loslaten.

Ook het schrijven posten van notes en (not)foundlogs op geocaching.com is mogelijk vanuit AGTL.

Het geheel is geschreven in python en ondanks dat er "gewaarschuwd" wordt dat het daarom niet zo snel werkt als een in bv C gescreven applicatie, vind ik de interface behoorlijk rap. Een aanrader, zeker als je een Linux smartphone hebt met (ingebouwde) gps want vanaf de PC kan je (nog) niet een selectie van caches (coördinaten) naar je GPS sturen.

AGTL is recent opgenomen in de Debian "testing" repository dus debian gebruikers kunnen het met apt zo binnenhalen.

GPSMan staat ook nog niet in de lijst. Aardig voor beheer en uitwisseling van tracks, routes en waypoint tussen PC en GPS. GPSMan kan gebruikmaken van (Ozi) gecalibreerde topokaarten om het een en ander te visualiseren. Het ondersteund verscheidene bestandformaten (gpx, kml, ozi etc..)

bewerkt door Lowieke
  • 3 months later...
Geplaatst

Wat is er onder wine te draaien

[*]mapsource

Een recente beschrijving om MapSource onder Ubuntu te laten draaien kwam ik net op een Belgisch forum tegen:

1) eerst wine installeren

> sudo apt-get install wine

2) winetricks installeren

download het script van:

> http://www.kegel.com/wine/winetricks

dan:

> chmod +w winetricks

> ./winetricks

3) dan installeer je de mapsource install .exe onder wine

> wine MapSource_6137.exe

(andere versie lukken niet)

4) nu zou je mapsource moeten kunnen starten vanuit het wine menu

5) nu gaat ie waarschijnlijk zagen over je kaarten, omdat er niks in de wine/windows registry staat; best is om je settings vanuit windows registry te exporteren; het gaat om de volgende key

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource]

Mijn registry file ziet er als volgt uit

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\4.00]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\City Navigator Europe 2008]

"ID"=hex:1b,01

"IDX"="D:\\Garmin\\CNEURO2008\\CNEuro_2008.mdx"

"MDR"="D:\\Garmin\\CNEURO2008\\CNEuro_2008_mdr.img"

editeer nu de file, verwijder de eerste regel en vervang die door:

REGEDIT4

6) nu start je vanuit wine menu: > Browse C drive; en dan: Windows > regedit.exe

7) importeer de .reg file uit stap 5 nu in het wine/windows registry

herhaal stap 4 om mapsource te starten

hier zie je een foto van mijn ubuntu desktop waarop MapSource draait

http://users.skynet.be/philip.rademakers/Screenshot.png

9) als root, creer een file: /etc/udev/rules.d/51-garmin.rules

10) zet hetvolgende in die file (1 lijn)

SYSFS{idVendor}=="091e", SYSFS{idProduct}=="0003", MODE="666"

11) doe nu:

> cd ~/.wine

> cd dosdevices

> ln -s /dev/ttyUSB0 com2

12) steek nu je GPS in via usb

13) doe:

> ls /dev/ttyUSB0

als je hetvolgende ziet:

0 /dev/ttyUSB0

is alles OK

als je de volgende boodschap krijgt:

ls: cannot access /dev/ttyUSB0: No such file or directory

dan is er een probleem met de garmin_gps driver

doe dan (als root)

> modprobe garmin_gps

en trek usb kabel uit en steek terug in, nadien zou je /dev/ttyUSB0 moeten hebben

14) start mapsource en probeer data van je gps in te laden via COM2 poort, die zou nu moeten bestaan

Screenshot.png

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...