flatfisher Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Als je heel goed kijkt naar de foto's van Sn@g, dan zal je opvallen dat op de rechter foto vier satellieten meer gelockt zijn: 8, 25, 29 en 33. Overigens is de lock op satelliet 27 verdwenen (ik ga er even van uit dat de linker foto, zonder WAAS, eerst gemaakt is). Satelliet 33 is hier de WAAS-satelliet. Voor zover ik het begrepen heb, zendt die satelliet het correctiesignaal uit. Zodra dat signaal bevestigd is, kan de correctie op de signalen van de andere satellieten plaatsvinden en kan er al of niet een D in het balkje verschijnen. Overigens is het volgens mij zo dat die WAAS-satelliet (nr 33 dus) geostationair is, in tegenstelling tot de 'echte' GPS-satellieten. Je zult daarom in een bepaald gebied altijd dezelfde WAAS-satelliet vinden. Mocht ik ooit weer over een GPS beschikken, dan ga ik zeker WAAS-vergelijkingen doen boven een RD-meetpunt. Ik ben benieuwd of die grotere nauwkeurigheid daar dan ook uit komt. Als iemand nog ideeen heeft over een proefopzet, dan hou ik me aanbevolen (mail, PM, of forum). Uiteindelijk zal die paar meter meer of minder nauwkeurig er niet toe doen of je de cache vindt of niet! Lekker motiverend.
Sigmasailor Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 De D verschijnt pas als je een satelliet gelockt hebt die je de relevante gegevens verstuurt. Daarvoor schijn je een behoorlijk goed zicht te moeten hebben op het zuiden en dan moet er ook nog zo'n ding zichtbaar zijn (het zijn meen ik uit mijn hoofd de satellieten met nummers boven de 30?). Als je die niet gelockt hebt, verschijnen er geen D'tjes. maar goed, je mist er niets aan. Of je nou 1 meter afwijking hebt of 5, het zoeken is hetzelfde. En de legger heeft ook een afwijking gehad, tenzij hij/zij landmeter is en met alle apparatuur is uitgereden om die cache op te meten. Ik ben het er natuurlijk mee eens dat absolute nauwkeurigheid bij caching niet belangrijk is (hoe nauwkeurig zijn de coordinaten van de cache?). Je ontwikkeld wel een soort zesde zintuig (holle bomen, stapels takjes etc.) om caches te vinden binnen een straal van ongeveer een meter of 10. Ik zou het toch leuk vinden om dat WAAS signaal te ontvangen; op mijn GPS (60CSx met WAAS aan) is nu de hoogste nummer 29. Waarom zie ik 33 niet en wat kan ik daar eventueel een doen? Ik heb hem al een paar keer 'geherstart' maar 33 vindt hij niet. Ik volg ook al een tijdje de berichten over WAAS en merk dat informatie niet altijd bijgewerkt wordt. In de post hierboven staat dat eind 2006 een experimentele fase begint; het is nu eind 2007. Is de experimentele fase afgerond?
flatfisher Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Waar zich precies die WAAS-satelliet 33 zich bevindt, dat weet ik niet. Op de foto van Sn@g kan je wel inschatten dat deze satelliet zich tamelijk laag aan de horizon bevindt, in zuid-zuid-westelijke richting. Zeg maar 200 graden t.o.v. Sn@g . Nooit bij stil gestaan, maar dat zou inderdaad wel eens boven de evenaar kunnen zijn. Daar zou je dan misschien wel uit mogen concluderen dat deze satelliet dan in de zomer beter zichtbaar is dan in de winter?! Ik vermoed in ieder geval wel dat er enige variatie zou kunnen zijn in die geostationaire positie. Maar eigenlijk heb ik hier ook maar bar weinig verstand van. Wat wel duidelijk is, is dat die WAAS-satelliet lang niet altijd zichtbaar is maar achter allerlei mogelijke obstakels verborgen kan zijn.
Le Comte Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Waar zich precies die WAAS-satelliet 33 zich bevindt, dat weet ik niet. Op de foto van Sn@g kan je wel inschatten dat deze satelliet zich tamelijk laag aan de horizon bevindt, in zuid-zuid-westelijke richting. Zeg maar 200 graden t.o.v. Sn@g . Nooit bij stil gestaan, maar dat zou inderdaad wel eens boven de evenaar kunnen zijn.Daar zou je dan misschien wel uit mogen concluderen dat deze satelliet dan in de zomer beter zichtbaar is dan in de winter?! Helaas zitten we zomer en winter even ver van de evenaar verwijderd. Dat maakt dus niks uit!
flatfisher Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Helaas zitten we zomer en winter even ver van de evenaar verwijderd. Dat maakt dus niks uit! Daar heb je helemaal gelijk aan. Ik dacht dat het verschil zou kunnen uitmaken dat die WAAS-satelliet BOVEN de evenaar staat, maar als die daar inderdaad recht boven blijft staan, dan maakt dat inderdaad niets uit
Lex Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 in Nederland is ons niet bekent hoeveel er geplaatst zijn.Voor Nederland zijn de dichtstbijzijnde grondstations Noordwijk, Brussel, Londen, Darmstadt en Oslo.Zie http://www.egnos-pro.esa.int/IMAGEtech/ima...ltime_html.html Er zijn inmiddels drie satellieten die het EGNOS-signaal uitzenden. Boven het westen van de Atlantische Oceaan, Afrika, en Indische Oceaan. Maar zoals gezegd, met een SiRF-III moet je het zeker nog niet gebruiken.
Sigmasailor Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 in Nederland is ons niet bekent hoeveel er geplaatst zijn.Voor Nederland zijn de dichtstbijzijnde grondstations Noordwijk, Brussel, Londen, Darmstadt en Oslo.Zie http://www.egnos-pro.esa.int/IMAGEtech/ima...ltime_html.html Er zijn inmiddels drie satellieten die het EGNOS-signaal uitzenden. Boven het westen van de Atlantische Oceaan, Afrika, en Indische Oceaan. Maar zoals gezegd, met een SiRF-III moet je het zeker nog niet gebruiken. Mooie site; had geen idee dat het bestond. Ik kan de sateliet nog niet ontvangen. Waarom zou je met SIRF III dat signaal trouwens niet gebruiken. Ik woon ook nog eens vlak bij Noordwijk (die helaas vandaag geen info geeft); klingk allemaal toch heel mooi. Wat is het probleem?
Lex Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 (bewerkt) Het probleem is dat de aangewezen positie op een reuzemanier gaat zwerven rond de werkelijke positie. Dit ondanks dat de miswijzingsaanduiding gelijk blijft. Misschien is het voor mij erger dan in Nederland, omdat Malta precies op de grens van het werkingsgbied ligt. Maar ook uit Nederland komen berichten dat de combinatie SiRF-III/EGNOS vooralsnog knudde is. Zie op het Notterforum: Wel of geen EGNOS ? 27 augustus 2007 bewerkt door Lex
Sigmasailor Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Het probleem is dat de aangewezen positie op een reuzemanier gaat zwerven rond de werkelijke positie. Dit ondanks dat de miswijzingsaanduiding gelijk blijft. Misschien is het voor mij erger dan in Nederland, omdat Malta precies op de grens van het werkingsgbied ligt. Maar ook uit Nederland komen berichten dat de combinatie SiRF-III/EGNOS vooralsnog knudde is. Zie op het Notterforum: Wel of geen EGNOS ? Wow Lex, Jij hebt je echt wel behoorlijk uitgeleefd zie ik al. Het viel mij ook al op dat je, terwijl de GPS gewoon stillag, van die grillige plaatjes kreeg en het idee dat je je aardig inspande (kilometers gelopen) terwijk de GPS stil lag. Heb nu EGNOS uit gezet (batterijspaarstand heeft ook altijd op uit gestaan) en ben benieuwd hoe het plaatje er over een paar uur uitziet. De eerste indruk is al een veel rustiger beeld. Heb net zitten klooien met de USB verbinding. Werkte niet meer dus drivers erop en eraf, je kent dat wel. Als ik de GPS loskoppelde piepte hij braaf ten teken de USB voeding eraf ging. Kwam na een half uur klooien eindelijk achter de oorzaak: hardwareprobleem, de stekker zat er op de GPS niet diep genoeg in (net wel diep genoeg voor de voeding maar verder geen communicatie). Gelukkig ook weer opgelost. Ik heb trouwens nog nooit een D gezien. Hmmm, ik zal toch weer echt moeten gaan lopen; krijg geen 'gratis' kilometers meer van mijn GPS. Plaatje ziet er echt veel beter uit. Sigmasailor
Aanbevolen berichten