Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi,

Ik heb nu lang genoeg met mijn Nokia GSM en bluetooth modem gegeoached. Ik mag nu een echte GPS kopen.

Voor navigatie heb ik mijn TomTom dus daar is hij niet voor nodig.

Een Garmin met Sirf 3 heb ik mijn twijfels over. Toen ik een sirf 3 bt muis gebruikte had ik regelmatig dat de boel stokte en dat had te maken met sirf3 en snelheid. Toen las ik dat sirf 3 en wandelen niet ideaal was.

Welke voordelen heeft de 500 tov de 210?

Mbt die kaarten? Daar kan ik vast de kabouter-stafkaarten niet op projecteren zeker? Dus het is alleen voor een wegennet.

Heeft de 500 voor cachers voordelen? betere nauwkeurigheid? of hebben ze beide dat truefix met die middeling methode?

Graag advies van ieder die me wil helpen.

Kunnen ze allemaal de opties als projecteren onder hoeken etc?

Mvrgr,

Gert

Geplaatst
Een Garmin met Sirf 3 heb ik mijn twijfels over.
Een Garmin met SiRF-III doet het uitstekend, ook bij wandelsnelheid en stilstand. Duidelijk beter dan met PhaseTrac12.

Alleen moet je niet EGNOS aanzetten, daar kan de SiRF-III (nog) niet tegen.

Ook de batterijspaarstand is alleen voor noodgevallen.

Geplaatst (bewerkt)
Hoi,

Het grote voordeel van een 500 t.o.v. een 210 is dat deze een sd geheugen kaartje heeft om de kaarten in op te slaan. De 210 heeft een intern geheugen van 22 Mb, welke op zich prima volstaat om een aantal detail kaartjes op te slaan. Ik zelf maak een detail kaartje voor het gebied waar ik wil gaan lopen. Je kunt volgens de uitleg van Franka en Pim ook je basemap verkleinen, zodat je meer geheugen overhoud voor detail kaarten. Zie ergens in het forum.

Met beide types kun je een projectie uitvoeren. Verdere verschillen tussen deze twee kun je op de site van Magellan vinden.

bewerkt door blooper65
Geplaatst

Hoi,

Het grote voordeel van een 500 t.o.v. een 210 is dat deze een sd geheugen kaartje heeft om de kaarten in op te slaan. De 210 heeft een intern geheugen van 22 Mb, welke op zich prima volstaat om een aantal detail kaartjes op te slaan. Ik zelf maak een detail kaartje voor het gebied waar ik wil gaan lopen. Je kunt volgens de uitleg van Franka en Pim ook je basemap verkleinen, zodat je meer geheugen overhoud voor detail kaarten. Zie ergens in het forum.

Met beide types kun je een projectie uitvoeren. Verdere verschillen tussen deze twee kun je op de site van Magellan vinden.

Maar kan ik dan ook stafkaarten (kabouterkaarten) als kaart gebruiken? Of betreft het kaartmateriaal altijd straat kaarten. Want daarvoor heb ik mijn tomtom.

Geplaatst

Hoi,

Maar kan ik dan ook stafkaarten (kabouterkaarten) als kaart gebruiken? Of betreft het kaartmateriaal altijd straat kaarten. Want daarvoor heb ik mijn tomtom.

Kabouterkaarten gebruik je normaliter met OziExplorer.

Geplaatst
[

Alleen moet je niet EGNOS aanzetten, daar kan de SiRF-III (nog) niet tegen.

Huh? Hoezo dat? Ik heb op de mijne (=60CSx) EGNOS gewoon aanstaan. Zodra hij signaal van satelliet 33 of 39 krijgt, springt 'ie meteen naar 2 of 3 meter accuracy. En het heen-en-weer springen van de positie lijkt ook minder te worden. En door de lage stand van de EGNOS satellieten springt hij in het bos snel naar de "normale" mode. Voor mij werkt het prima.

Geplaatst

Je moet niet naar de aangegeven miswijzing kijken, want die geeft wel een hoge nauwkeurigheid aan.

Maar als je de aangeven positie analyseert, en dat heb ik gedaan, dan blijkt dat er iets vreemds gebeurt.

Ik heb de ontvanger stil neergelegd en de geregistreerde positie gelogd en geanalyseerd.

Daarbij heb ik ook gekeken naar wel en geen EGNOS-ontvangst.

Mijn met de PhaseTrac12 uitgeruste toestellen geven geen wezenlijk verschil te zien tussen wel en geen EGNOS, maar de 60CSx vertoont een veel groter zwerfgedrag met EGNOS dan zonder, terwijl de miswijzingsaanduiding niet significant wijzigt.

Met EGNOS is de werkelijke miswijzing ca. 7x zo groot als zonder EGNOS.

Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=11144&...nos&start=0

De waarnemingen zijn wel ca. een half jaar oud. Hoewel ik niet gelezen heb dat er veranderingen zijn zal ik de metingen nog eens herhalen.

Geplaatst

Ik heb de metingen nog eens gedaan, en het is nog steeds knudde!

Weliswaar zit ik hier erg op het randje van Europa, zuidelijker dan Algiers en Tunis, zodat het in Nederland iets beter zou kunnen zijn.

Maar een miswijzing die met EGNOS aan 10x zo groot is als met EGNOS uit, zou toch niet mogen. :thumbup:

Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=11144&...sc&start=32

Het lijkt er op dat Sambalbai zijn goede ontvangst eraan dankt dat hij in de praktijk meestal geen EGNOS-signaal heeft.

Uitzetten dus, want anders gaat de nauwkeurigheid sterk achteruit als je wel goede ontvangst hebt.

Geplaatst (bewerkt)

Interessant! Hoe heb je die metingen precies gedaan? Zodra ik tijd heb (= niet de komende twee weken) wil ik die wel eens hier doen. Kijken of er verschil is tussen NL en Malta.

Ik vraag me trouwens nog wat af. In navigatiesystemen wordt de afwijking verminderd door te bewegen. Wat ik daarmee bedoel is dat je op punt A een afwijking hebt van b.v. 5 meter. Op punt B, een eindje verderop, heb je ook een afwijking van 5 meter. Die afwijkingen zijn echter (nagenoeg) in dezelfde richting. Daardoor kun je de positie nauwkeuriger bepalen. Dus ik vraag me af wat er met de resultaten zou gebeuren als de GPS niet stil ligt maar beweegt. Alleen wordt dat wel veel moeilijker meten. Naja, misschien als ik eens echt veel tijd heb :thumbup:

Maar goed, intussen dreigen we een ander topic over te nemen. Misschien een eigen draadje maken?

bewerkt door Sambalbai
Geplaatst (bewerkt)

Kabouterkaarten zijn in iedergeval NIET te gebruiken met de 210.

De 210 zit vast aan de door magellan geleverde kaarten uit MapSend DirectRoute

Hoe dat zit met de 500 weet ik niet, maar dat zal niet veel anders zijn.

De 500 heeft natuurlijk de SD kaart. Als je genoeg SD kaartjes meeneemt kan je altijd overal de weg vinden. Daarbij is de 500 voorzien van een lion accu, terwijl de 210 wordt gevoed door 2 penlites.

Ook heeft de 500 een aantal software matige extra's. Zo kan je met de 500 een aantal mooie kaart analyses doen. Zoals oppervlakte tussen en omtrek rond een aantal waypoints. En tot slot natuurlijk het kleuren scherm.

Als het puur en alleen om geocaching gaat volstaat de 210 naar mijn mening prima. De extra's van de 500 zijn mooi, maar niet strikt noodzakelijk.

Beidendoen aan middelen waardoor ze nauwkeuriger worden naar mate je je langzamer verplaatst. Hierdoor lijken ze wat traag te reageren maar zijn uiteindelijk zeer nauwkeurig. Al heeft elke goeie GPSr dit wel.

bewerkt door franka en pim
Geplaatst

Er is tegenwoordig ook een 500 LE (Light Edition?) zonder oplaadbare batterij en meegeleverd oplaadsnoer.

Als de onhandige dure (maar het eerste jaar ook langdurig bruikbare) oplaadbare batterijblok dus een blokker was dan is dit misschien een alternatief.

Geplaatst (bewerkt)

De 500 geeft ook een geluid signaal bij naderen van locatie bijvoorbeeld. Dit is wel handig, aangezien je dan niet continu op het schermpje hoeft te kijken. Verder is het kleuren scherm een stuk duidelijker. Weet iemand of de 500 zelf een laadfunctie heeft? Dit om te voorkomen dat de batterijen overladen worden?

bewerkt door blooper65
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...