Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Als ik het in een beschrijving tegenkwam, zou ik dat in ieder geval ook doen...

Succes!

Er is in mijn ogen echter één probleem, wat te doen als je op de Noordpool staat icon14.gif

Ruud :beerchug:

ehm schepje en zwembroek mee? enne op de zuidpool zou ik dat kreng aan een touwtje naar beneden halen, schieten of wat dan ook. :beerchug:

Kees :wine:

ReizenReizen

Geplaatst

Tuurtje vergeet de rest en concentreer je op de eerste antwoorden en laat Biertjuh maar dwalen

Ja dat kun je nu wel zeggen @rend, maar ik zit hier even te filosoferen net na het eten en bij een goed glas

Stel ik sta op de Zuidpool en ik moet 500 meter naar het zuiden. Hoe lossen we dit op. Laat me a.u.b. niet dwalen, want dan val ik van deze aardkloot af

Ruud :beerchug:die nu nog even de stad in gaat om deze cache te doen. En daarna nog even een :beerchug: te drinken

Hmmmm :wine:

Biertjuh bij cache geweest:

March 23 by zowaar! (1922 found)

Vrijdagavond, 21.15u: telefoon! Biertjuh staat bij de cacheplek, maar er ligt niks....

Cache nu al weg?

Simone

En wat is nu je alibi?? :yes::eek:

EDIT: smilies verwijdert uit voorgaande berichten.

Geplaatst (bewerkt)

Natuurlijk werd het juiste antwoord in de eerste reacties al gegeven.

Maar toen kwam er meer van een zekere dame die een gelijke tweede (??) hobby heeft als ondergetekende.

Zelfs op dit tijdstip en dan ook nog in het weekeinde is het antwoord echt niet moeilijk, maar wel net zo theoretisch als het door la madame d'un petit verre au vin gesteld werd.

Noordpool ==> twee mogelijkheden om 500 m. zuidelijk te gaan over de aardbol: via de oost-westelijke weg cq. via de west-oostelijke weg.Oftewel via de route W 000 00.000 cq W 180 00.000 , of via de route E 180 00.000 cq. E 000 00.000 ! Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.

Maar het blijft moeilijk ,want ons coordinatensysteem mankeert in deze gevallen eigenlijk 1 dimensie !

Zuidpool ==> zuidelijker dan zuid bestaat niet. Ergo vanaf de zuidpool bestaat 500m in zuidelijke richting niet. Op zijn hoogst 0 m. zuidelijk, maar dan nog: zit je op de uiterste zuidmogelijkheid dan bestaat zuid niet meer. Zelfs niet voor 0 m. zuid.

Mocht eea. niet duidelijk zijn , dan heeft dit te maken met het tijdstip, de dag van de week en de genoten Valdivieso - Malbec en Argento Cabernet Sauvignon/Shiraz .

Overigens zeer aan te bevelen! :beerchug::beerchug:

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Geplaatst (bewerkt)
Zuidpool ==> zuidelijker dan zuid bestaat niet. Ergo vanaf de zuidpool bestaat 500m in zuidelijke richting niet. Op zijn hoogst 0 m. zuidelijk, maar dan nog: zit je op de uiterste zuidmogelijkheid dan bestaat zuid niet meer. Zelfs niet voor 0 m. zuid.
Dat is nog maar de vraag.

Neem de aftrekking 12-5. Dat kun je ook opvatten als 12+(-5). Aan dit fenomeen zijn al vele draadjes gewijd.

Zo is 500 m naar het zuiden lopen hetzelfde als 500 m lopen in de tegenovergestelde richting van noord.

Aangezien op de noordpool alle richtingen noord zijn voldoet 500 m in een willekeurige richting lopen aan de eis.

Hetzelfde verhaal geldt overigens voor elke windrichting.

Vanuit elke richting kun je immers de hoek met noord uitzetten, en dat blijkt dan (wat een verrassing) net de noordrichting te zijn.

bewerkt door lex
Geplaatst

Help :beerchug:, ze kunnen het niet laten. Ik hoop dat Wijntje Biertjuh onder controle houdt en dat Geopatra maar snel weer een cache neerlegt. En dat het op Malta snel weer mooi weer wordt :yes:.

Ja dit alles is vreselijk :beerchug: en ik ga me de rest van de dag ook :wine:

Geplaatst
Aangezien op de noordpool alle richtingen noord zijn voldoet 500 m in een willekeurige richting lopen aan de eis.

Vanuit elke richting kun je immers de hoek met noord uitzetten, en dat blijkt dan (wat een verrassing) net de noordrichting te zijn.

:beerchug: Met de eerste stellingen kan ik nog inkomen.

Waar je vanaf de noordpool ook heen loopt, het is altijd richting het zuiden maar die windrichtingen????

Letterlijk gezien betekend dat namelijk dat er op de Noordpool altijd een zuidelijke wind staat die dus van alle kanten kan komen aanwaaien.

Dat betekend echter ook de zuidelijke wind die via de oostflank komt de zuidelijke wind die via de westflank komt gaat opheffen.

Resultaat: windstil. :beerchug:

De praktijk leert ons echter iets geheel anders.

Geplaatst (bewerkt)
knip

Geopatra.

Correct. Dit geldt niet alleen voor de polen, maar voor elk punt op deze, enigszins elliptische, aardbol. Voorbeeld: ik sta op N52 06 000 E004 28 000 en wil 500m in de richting van N52 06 000 E004 28 000...

(coordinaat betekend niets, ter plekke verzonnen).

Voor richtingen kan het wel; je kan altijd 500 m westelijker....

De Oliva's

Edit: nu is het wachten op de eerste persoon die vraagt "maar niet noordelijker?"

bewerkt door De Oliva's
Geplaatst (bewerkt)
Dat is nog maar de vraag.

Neem de aftrekking 12-5. Dat kun je ook opvatten als 12+(-5). Aan dit fenomeen zijn al vele draadjes gewijd.

Zo is 500 m naar het zuiden lopen hetzelfde als 500 m lopen in de tegenovergestelde richting van noord.

Ben het niet met je eens, er van uitgaand dat we wel voet aan de grond houden en in een rechte lijn bewegen (wel conform de bolling van de aarde)

Neen, daar zijn alle richtingen naar de noordpool toe noordelijk, maar als je op de echte noordpool bent kun je niet verder noordelijk. Je kunt alleen van de noord af.

Het moge wel zo zijn dat als je maar lang genoeg doorgaat je altijd op de zuidpool uitkomt, maar dat betekent m.i. niet dat vanaf de noordpool iedere richting zuid is. Ik denk zelfs dat alleen via de 0 en via de 180 meridiaan puur zuid wordt bewogen. Via andere meridianen kom je hoe dan ook de oost/west factor eerst tegen.

Ik hoop dat Wijntje Biertjuh onder controle houdt en dat Geopatra maar snel weer een cache neerlegt,

Voor dat eerste deel kan ik geen verantwoording op me nemen, maar voor het tweede deel zeker wel => zie mijn handtekening. Proeffietser gaat ws.binnen 2 dagen op pad. En dan .....: vinkjes zetten.

Dit vind ik overigens een leuke :beerchug::beerchug:

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Geplaatst

:oops: Heb ik me toch een blunder begaan:

Ik bedoelde de zuidpool, dus:

Aangezien op de zuidpool alle richtingen noord zijn voldoet 500 m in een willekeurige richting lopen aan de eis.

Maar nu even serieus: de moeilijkheid zit hem er natuurlijk in dat er op de polen zelf er geen richting meer is. Maar zodra je je ook maar een millimeter van de pool verwijdert is die er wel.

Als er geen richting is kun je zeggen dat elke richting goed is, maar net zo goed dat elke richting fout is.

De redenering dat op de zuidpool alle richtingen noord zijn is dan ook maar betrekkelijk. Hij is gebaseerd op de gedachte dat als je niet draait de richting niet verandert, maar dat is niet waar.

Ga op de zuidpool staan. Nu is er geen richting.

Doe een stap naar voren: nu is recht vooruit noord. Dat is waar iedereen aan denkt.

Doe je echter een stap naar achteren dan is recht vooruit zuid.

Doe je een stap naar rechts dan is het west.

Doe je een stap naar links dan is het oost.

En als je dan het poolpaaltje met je rechterhand vasthoudt en in een klein kringetje loopt, waarbij je toch echt wel ronddraait, blijf je niettemin precies in oostelijke richting lopen.

Kortom, alle spitvondige redeneringen die gebaseerd zijn op een richting op de pool zelf zijn onzin. Op de pool is er geen richting, tenminste niet in NZOW zin. Alle (drog)redeneringen zijn gebaseerd op het gelijkstellen van de richting op de pool aan de richting op een naburige plaats, wat dus onwaar is, want op de pool is er geen NZOW-richting. Je zult je daar op een ander stelsel moeten baseren, bijvoorbeeld UPS.

Geplaatst
Ik denk zelfs dat alleen via de 0 en via de 180 meridiaan puur zuid wordt bewogen. Via andere meridianen kom je hoe dan ook de oost/west factor eerst tegen.
Dit is niet waar.

Als je via een andere meridiaan gaat is het enige verschil dat je een andere route neemt, en dus op een heel ander punt de evenaar passeert. Maar als je precies een meridiaan volgt, welke dan ook, en er zijn er oneindig vele, is de richting zuiver zuid, welke je ook neemt. Je komt nooit een oost/west factor tegen in de zin van richting, alleen in de zin van plaats (welke meridiaan het is), maar het gaat hier om richting.

Ik heb trouwens nog iets verwants, dat je je zo niet realiseert:

Geregeld komt ter sprake dat de aarde geen zuivere bol is, maar wat afwijkt.

Hoe groot die verschillen zijn is echter moeilijk voor te stellen.

Als je MapSource een route rond de wereld laat berekenen blijkt die via de polen 40.008 km lang te zijn, en die via de evenaar 40.075 km.

De grootcirkel die in Nederland OW loopt is 40.033 km, en die in Malta 40.052 km.

Dat lijken toch wel flinke verschillen.

Maar als je nagaat dat het verschil tussen dezelfde route voor een schip op zeeniveau en voor een vliegtuig op 11 km hoogte 69 km bedraagt, dat is dus nog meer dan het grootste verschil op zeeniveau, dan lijkt het toch weer niet zoveel.

Geplaatst
Statistieken: "Er staan 92 logs van Tuurtje in de database"

Valt dus wel mee denk ik. Tuurtje kan al goed omgaan met een GPS gezien zijn founds, hij wist alleen niet zeker hoe hij moest projecteren. Dus ik denk niet dat we hem al te veel verward hebben. Er staat immers duidelijk dat hij het bij het rechte eind had. We hebben alleen wat lol gehad met een uitzonderlijke situatie. Maar je hebt gelijk dat het een pietsie ontspoord is. :blush:

;)

Ja, jullie zijn lekker bezig geweest met z'n allen.. ik zie 24 replies op een simpel vraaggie.. Ik heb met grote interesse gekeken naar jullie antwoorden :D

Iedereen trouwens bedankt voor jullie hulp, ik kan nu verder...

Tuurtje

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...