Spring naar bijdragen

Garmin eTrex Legend of Magellan eXplorist 210


Jizzle

Aanbevolen berichten

Hey!

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van GPS en geocaching (mijn eerste keer moet nog komen :dribble: )

En ik ben me dus nu flink aan het oriënteren op het gebied van welke GPS ik het beste kan aanschaffen.

Na een hele hoop dingen afgewogen te hebben, wil ik nu een keuze maken tussen de Garmin eTrex Legend en de Magellan eXplorist 210.

Ze zijn beide rond dezelfde prijs en ik weet niet welke in de praktijk het beste is.

Ik wil de GPS in de eerste instantie gebruiken voor geocaching, als tweede voor autorijden en als derde voor het vliegen. Ik zou heel erg veel prijs stellen op een advies van de profs!!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groeten,

Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hey!

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van GPS en geocaching (mijn eerste keer moet nog komen :dribble: )

En ik ben me dus nu flink aan het oriënteren op het gebied van welke GPS ik het beste kan aanschaffen.

Na een hele hoop dingen afgewogen te hebben, wil ik nu een keuze maken tussen de Garmin eTrex Legend en de Magellan eXplorist 210.

Ze zijn beide rond dezelfde prijs en ik weet niet welke in de praktijk het beste is.

Ik wil de GPS in de eerste instantie gebruiken voor geocaching, als tweede voor autorijden en als derde voor het vliegen. Ik zou heel erg veel prijs stellen op een advies van de profs!!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groeten,

Joost

Ten eerste krijg je twee tikken over de vingers: één voor crossposting en één voor het niet lezen van de fora.

Ten tweede denk ik niet dat je hier een bevredigend antwoord op krijgt omdat er (waarschijnlijk) geen cacher is die beide apparaten heeft gebruikt en zodoende kan vergelijken. Verder zijn er voorstanders van Garmin en voorstanders van Magellan en die zullen allebei beweren dat hun favoriet de beste is. Laten we het er maar op houden dat ze gelijkwaardig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee keer sorry in dat geval :cry: , ik was niet op de hoogte van de crosspost regel en ik wist niet in welke van de twee ik dit bericht zou moeten plaatsen. Voor de tweede tik heb ik ook een excuus :dribble: Ik heb het hele forum doorgelopen en ik ben niets tegengekomen over een vergelijking van deze twee apparaten.

Bedankt iig!

Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej Joost,

 

Wat ik zo lees is dat je de GPS eerst gaat gebruiken voor het cachen, maar later in de auto en evt met het vliegen.

 

Dan kan ik je alleen maar adviseren voor de eerste twee dingen. Koop een GPS die gelijk auto routing aan kan zodat je deze ook kan gebruiken als een soort TomTom. Dit is gemakkelijk om bij een cache te komen en als je met de auto ergens naar toe moet waar je nog nooit geweest bent!

 

Tja dan de keuze tussen Magellan en Garmin, hier kan ik niet veel over zeggen ik ken de Magellan niet en ik heb zelf een Garmin map60csx met auto routing en topo Nederland.

 

Mijn ervaring met de garmin gps-en zijn tot op heden zeer postief, en wat ik van gehoord heb zijn ze iets gebruiksvriendelijker dan de magellan.

 

Laat je eens informeren bij een buitensport zaak en leg daar je hele verhaal uit en dan weet je mischien al veel meer.

 

Suc6 met het uit kiezen van een GPS.

 

Greetz Masterchef

Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip,

 

Laat je eens informeren bij een buitensport zaak en leg daar je hele verhaal uit en dan weet je mischien al veel meer.

knip

 

Goeie tip. Ik heb zelf een Magellan en voor mij lijkt die gebruikersvriendelijk dan een Garmin (Waar ik niet zo veel van heb gezien, naast een Etrex Cammo). Volgens mij is het vooral erg persoonlijk wat je zelf handig vind.

 

Zonder reclame te willen maken (ik ben er nooit geweest en heb er geen ervaring mee), maar Waypoint in Notter is volgens mij een zaak waar ze je goed kunnen informeren.

 

Groetjes, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Maggelan Explorist 210 en bevalt uitstekend. Ik gebruik hem ook in de auto wanneer ik ga cachen. Het geheugen is echter een beetje aan de krappe kant, dus moeten er zo klein mogelijke kaarten ge-upload worden. Persoonlijk vindt ik dat niet zo'n probleem. Voor grotere afstanden in de auto gebruik ik uitsluitend een Tom-Tom apparaat.

Maar of de Maggelan nu beter is dan Garmin, kan ik niet over oordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik kan via een kennis een explorist 210 kopen voor 110 euro, incl. een 12V oplader.

Via dezelfde kennis ook de Legend voor 80 euro zonder assecoires.

Dit weegt een beetje mee in mijn overweging, maar als ik weet dat de 210 het geld waard is zal ik het niet nalaten.

Moeilijk, moeilijk :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KIjk eens op GPS-Koopgids Daar kan je het ene merk/type met het andere vergelijken. Kijk verer eens naar (gratis) beschikbare hulpsolftware voor deze GPSen. dat kan je misschien helpen met de keuze.

Ik heb zelf positieve ervaringen met de eXplorist 210

 

Gr McMelloW

bewerkt door McMelloW
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de Legend in het verleden gebruikt via bruikleen van kennis, omdat ik dezelfde twijfel had als jij.

Zal ik een Legend kopen, of een eXplorist 210.

Uiteindelijk de eXplorist 210 gekocht..... waarom?

 

Alleerst het ontvangst.

Waar de Legend stopt door een zwak signaal, gaat de eXplorist nog even verder. Al heeft de eXplorist geen SiRF3, hij wint het met ontvangst van de Legend.

 

De eXplorist voelt een stuk robuuster aan. Mooie stevige stoot vaste behuizing van rubber (IPX6 waterdicht) Terwijl ik de legend, met haar hardplastic transparante behuizing, wat fragiel vind lijken. (maar dat is persoonlijk en gevoelsmatig)

 

In het gebruik vind ik ze beide prima. Natuurlijk zijn er wat verschillen waar je aan moet wennen als je van een Garmin naar een Magellan gaat en andersom. Maar dat is ook als je een andere auto koopt. Zit je in een Honda, doe je het licht aan op het linker hendel. Zit je in een opel, doe je het met een draaiknop op het dashboard. Dat is puur een kwestie van wennen.

 

De eXplorist lijkt op het eerste oog wat sloom te reageren. Alsof hij voor alles wat hij doet zijn best moet doen en tijd nodig heeft. De werkelijkheid ligt iets anders. De eXplorist doet namelijk aan middelen. Ook al staat het nergens gedocumenteer. Hij doet het wel. Daar zijn, o.a. door mij, metingen voor gedaan

Wat houdt middelen in....

Hij bepaalt je positie aan de hand van een aantal metingen en neemt dan het gemiddelde van deze meetingen. Dit komt uiteraard ten goede van de nauwkeurigheid. Met namen bij lagere snelheden. Bij cachen is dat ideaal omdat je tijdens het zoeken in de buurt van de verstop plek steeds nauwkeuriger kan zoeken...... tenzij je gaat rennen natuurlijk :cry:

 

Echter kan het bij ongeduldige mensen leiden tot het gevoel van moet wachten, sloom, traag, etc.

Andersom... kan de legend een wat nerveuze indruk maken. Zeker bij lage snelheden en de laatste meters naar de verstop plek. Vooral tijdens dit laatste heb ik dat als zeer storend ervaren.

 

Je moet je voorstellen:

* je staat op een pad midden in een open veld

* nauwkeurigheid van 3 meter (door goed ontvangst)

* je staat 0,5 meter van de verstop plek (die zich rechts van het pad bevindt)

 

De Legend zal als een dwaas heen en weer gaan staan springen. Op het ene moment vind hij dat je links moet kijken, op het andere moment dat je rechts moet kijken. Met de nauwkeurigheid van 3 meter, wil dat dus zeggen dat je 3 meter links en 3 meter rechts moet kijken... 6 meter dus. (feitelijk is die 3 meter een straal, dus niet alleen links en rechts, maar ook voor je en achter je)

 

De eXplorist neigt een beetje naar rechts te wijzen. Even stil blijven staan en de ontvanger 'tot rust' laten komen. Stapje naar voren....

Hij neigt nog meer naar rechts. Nog maar even tot rust laten komen.

Je kan op die manier dus je zoekgebied door gewoon even te wachten en de eXplorist tot rust te laten komen, met zo'n 50% verkleinen. Je weet immers dat je de linkerkant van het pad ook daadwerkelijk links kan laten liggen.

 

de 22MB ruimte van de eXplorist is aan de krappe kant als je vaak op verschillende plaatsten bent die ver uit elkaar liggen. Je kan ongeveer 20% tot 25% van nederland in de eXplorist laden. Dat is een beetje afhankelijk van welk gebied. De randstad vraagt namelijk meer ruimte dan het noord-oosten van het land.

Er zit een basis kaart in van heel europe. Deze kan je beperken tot alleen nederland. Hierdoor kan je zonder al te moeilijke ingrepen, het geheugen oprekken naar 30MB.

 

Wat betreft die 'oplader' die je kennis heeft... dat is slechts een externe voeding!!! Je kan je battarijen niet IN de eXplorist opladen. Op het moment dat je een externe voeding aansluit schakelt de eXplorist de batterijen alleen uit. Hij laadt ze NIET op. De USB sterker is trouwens ook tevens externe voeding. Als je hem dus aan de computer aansluit gebruikt hij geen batterijen.

 

 

Auto navigate (turn-by-turn noemen ze dat) zit ZEKER op de eXplorist. Of de Legend dat ook heeft weet ik niet. Al kan je wel duidelijk merken dat de eXplorist hier eigenlijk niet voor is gemaakt. Hij geeft wel aanwijzingen of en wanneer je linksaf of rechtsaf moet, maar hij geeft daar geen hoorbare waarschuwing voor. Geen piepjes en al helemaal geen stemmen. Er komt alleen een aanwijzing in het scherm, en de scherm verlichting springt aan als waarschuwing.

 

 

 

(Als ik overigens het geld er voor over zou hebben, was ik een Garmin MAP60CSx gaan halen. Ik ben dus niet merk gebonden!!)

 

 

Notter weet waar ze over praten. Zijn goed op de hoogte van de bestaande GPS technieken. Maar neigen mij te veel naar Garmin waardoor ik af en toe mijn bedenkingen heb bij hun objectiviteit.

Aan de andere kant... ik heb zelf een eXplorist 210, dus hoe objectief ben ik dan? :dribble:

 

Laat ik het zo zeggen... ik heb ervaring met beiden toestellen/merken. Ik ken dus de verschillende voor en nadelen van beiden merken. Bovenstaande verhaal moet je zien als de beargumentatie voor mijn eigen keus. Dit zijn de redenen waarom ik de eXplorist 210 heb verkozen boven de Legend.

bewerkt door franka en pim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik kan via een kennis een explorist 210 kopen voor 110 euro, incl. een 12V oplader.

Via dezelfde kennis ook de Legend voor 80 euro zonder assecoires.

Dit weegt een beetje mee in mijn overweging, maar als ik weet dat de 210 het geld waard is zal ik het niet nalaten.

Moeilijk, moeilijk :dribble:

 

Wellicht wil die kennis ze een weekje uitlenen zodat je ze kan vergelijken. Met zo'n vergelijking kun je wat beter voor jezelf bepalen wat voor jou handig is.

 

Ik heb m'n GPS 1x mee genomen tijdens het vliegen en werd geirriteerd doordat ik 'm niet goed kon bevestigen / ophangen. Alleen maar last van op dat moment. (Tenzij je een eigen kist hebt en een beugel kan monteren....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KIjk eens op GPS-Koopgids Daar kan je het ene merk/type met het andere vergelijken. Kijk verer eens naar (gratis) beschikbare hulpsolftware voor deze GPSen. dat kan je misschien helpen met de keuze.

Ik heb zelf positieve ervaringen met de eXplorist 210

 

Gr McMelloW

 

Nadeel van dit soort vergelijkingen vind ik dat je het dan puur hebt over specs, en dan kom je gecombineerd met de prijs, inderdaad op een eXplorist 210 en een Legend uit.

Gevoelsmatige dingen zoals het nerveus zijn van de Legend of het traag zijn van de eXplorist vind je daar niet in terug. Terwijl juist die dingen in de praktijk erg storend kunnen worden als het niet past bij wat jij wilt.

bewerkt door franka en pim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woow!!

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide en vooral nuttige reacties!!

Ik ben er intussen uit... Ik ga voor de eXplorist!

Nogmaals heel erg bedankt, ik ben er erg door geholpen. :dribble:

Ik zal zodra ik hem heb, mijn ervaringen met jullie delen!

Hoplijk tot ziens op dit forum.

Groeten,

Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...