Spring naar bijdragen

Geotrashing


Waterboys

Aanbevolen berichten

Vandaag/Gisteren zijn er 2 geocaches het slachtoffer geworden van inbeslagname, vandalisme of geotrasher.

 

Het zijn de The File L1-Cache en Dodecagon. De laatste is de mooiste geocache die wij hebben gedaan.

 

Een geotrasher is iemand die moedwillig geocaches vernielt of wegneemt. Ik laat even in het midden of zo iemand ingewijd is in het spelletje.

 

Zijn er aanwijzingen dat geotrashing zich voordoet in Nederland?

 

In beslag genomen geocaches, door bv. landeigenaren, vind ik er niet ondervallen. Dat is het risico van het spel als je geen toestemming vraagt.

Het per ongeluk vinden en vernielen/wegnemen (vandalisme) vind ik er ook niet ondervallen. Is eigenlijk ook een risico van het geocachen; niet goed verstopt.

 

Wij hebben gelukkig nog geen ervaring in die richting meegemaakt. Kattendel hebben wij 4 keer geplaatst maar daar was vermoedelijk de wind de grootste boosdoener.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
ReizenReizen

In navolging van de acties die we op de TV konden zien hebben een paar onverlaten 'Bagdadje' gespeeld met de cache 'Eindpunt' zo wordt mij gemeld.

Na plundering van de cache (waardeloze restanten lagen in de omgeving) is de holle boom waarin die verstopt zat in brand gestoken. Volgens het bericht werden er nog nasmeulende stronken aangetroffen.

Ik zal een nieuwe plek gaan zoeken, morgen is het mooi weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het was vandaag mooi weer. Ik heb de plek bezocht. Wat mij opviel was dat de berg oud roestig ijzer die uit de sloot was getakeld nu opgeruimd is. Er liggen her en der wat palen. De boomstronk die de cache bevatte is tot op de grond toe afgebrand.

Ik heb een nieuwe plek in gebruik genomen. Een logje met verdere info kan men op de cache page lezen. Verder: de cache ligt nu een aantal meters verderop dus de positie is ook aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zijn zeer vervelende ontwikkelingen. Kwalijk zelfs.

 

Het is te danken aan het leven in een land vol welvaart, waar men schijnbaar zich altijd met een ander moet bemoeien, en zelfs plezier in schept om elkaars hobby's te verstoren.

 

Dat klink heel negatief :blink: Maar geotrashing komt steeds meer voor. En, helaas van een foutief oogpunt gezien, zijn de cacheplaatsers daar gedeeltelijk ook zelf verantwoordelijk voor: Zorg ervoor dat je cache ongezien gevonden en gelogd kan worden!

 

Ook in herfst en winter, als de natuurlijke bescherming (bladgroen etc.) niet meer aanwezig is. Ik zeg natuurlijk niet dat het in dit geval de oorzaak is, maar hou er rekening mee!

 

Persoonlijk denk ik zelf dat we in Nederland op een gegeven ogenblik alleen nog maar mensen met een gevalideerd e-mail adres kunnen toelaten op geocaching-sites. Er zijn al Amerikaanse sites die (tot nu toe tijdelijk) Nederlandse (Chello) adressen weigeren.

 

Maar dit is mijn mening, zuiver persoonlijk, het is dus niet de mening van het .nl team.

 

Bytheway

 

1255107_200.jpg

WAAROM?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dit blijft natuurlijk het probleem van geocaching. Ons 'speelgoed' ligt onbeheerd buiten. Zeker nu het aantal geocachers sterk stijgt is het bijna onmogelijk dat caches onopgemerkt blijven. Daarnaast blijft het een beetje een afweging; indien je een cache heel goed verstopt, ver van de paden en moeilijk te zien zal de schade aan de natuur groter zijn maar de kans dar iemand hem perongeluk vindt erg klein. Een aantal caches vragen er bijna om om te verdwijnen bijvoorbeeld een hoop stdacaches liggen in zulke drukke gebieden dat ze bijna niet onopgemerkt kunnen blijven.

 

Wat is nou de daadwerkelijke schade als de cache geroofd wordt:

Een hoop spulletjes verdwijnen, dat is jammer maar er is niemand echt aan gehecht (anders zou je ze niet in het bos begraven :D )...

Je moet mogelijkerwijs een nieuwe plek zoeken :(

Je logboek (en eventueel een camera) is weg :blink: , dat vindt ik veel erger. Als dit gebeurd is kan je in ieder geval een print van de logs op het internet weer in je nieuwe logboekje plakken zodat de historie van de cache weer een beetje compleet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn caches liggen over het algemeen in openbaar toegangkelijke plekken; geen beschermde natuurgebieden. En dat heeft tot gevolg dat caches per ongeluk opgemerkt worden.

Zo is Tuf-Tuf twee keer gevandaliseerd: de plek bleek tevens een hangplek voor jongeren.

De cache Uitzicht idem dito: prachtige kuil in de duinen waar niemand komt behalve als hide-out voor kinderen. Twee keer geplunderd.

De cache 'Platland' lag ook op gewoon toegangkelijk gebied maar omringde weilanden waren de afgelopen 2 jaar een vogelparadijs (en dus een beginnend reservaat) geworden.

De plek van 'Eindpunt' is mooi en rustig maar wat dichtbij wonende boerenjongens hangen daar af en toe rond, zuipen bier, eten chips, stoken een vuurtje, gooien een oude potkachel in de sloot e.d.

Al met al heeft het bijna 1 1/2 jaar geduurd voordat de cache door ze gevonden werd.

Wie weet hoe lang het duurt voor ze de nieuwe verstopplek ontdekken? Ik zal wel zien.

 

Het verlies van het logboekje vindt ik altijd het ergst. De cache zelf niet: een doosje van de Wibra (4 voor 1,50), een bloknootje van de Hema (4 voor 1,20), een potloodje (10 cent), gummetje( 0,25), puntensluiper (0.85), plastic zakjes (0,10).

 

Iets anders is: het zou veel erger zijn als een travelbug zo verdwijnt. Idee voor cache-qualificatie: "voor Travel Bugs gevaarlijke caches".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets anders is: het zou veel erger zijn als een travelbug zo verdwijnt. Idee voor cache-qualificatie: "voor Travel Bugs gevaarlijke caches".

Mijn travelling cache/ hitchhiker met de naam Bertje lijkt te zijn verdwenen uit een cache in de USA.

De rest van de cache-inhoud van de cache die speciaal bedoeld is voor travel bugs, was er nog. Het lijkt er op dat men daar vindt dat hitchhikers niet gewenst zijn. Dat zij een van de laatste bezoekers in een van de logs van die cache.Jammer van alle moeite die genomen is door mij en anderen die de hiker hebben meegenomen naar de volgende caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén kleine opmerking:

 

Sommige cachers nemen het niet te nauw met de discretie bij het logggen.

Om elke hoek kan wel iemand meeloeren en U in de gaten hebben.

De tactiek die sommigen gebruiken: cache opgraven en elders inloggen, lijkt mij nog de beste!

 

Met de nodige discretie lijken mij reeds veel problemen van de baan! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heden werd mij bericht dat de cache Leiden Urban 1 daterend van 27-11-2001 verdwenen is. En ja, hij is echt weg. Geen spoor meer van te bekennen. Er zat een briefje in met uitleg en een email adres. Ik heb nog niets gehoord. Dat de kabouters (het is hier een hangplek van ze) er vanaf weten lijkt mij sterk. Misschien toch de studenten? Of het stadse equivalent van een boswachter?

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer nu al een aantal maanden een voor een cache veilige plek in de Zaanstreek te vinden.

Wil maar niet lukken.

Er lopen te veel vrouwen met dubieuze kleine hondjes, te veel kinderen, te veel stront, te open, te bebouwd, te dicht bij een drukke weg, enzovoort...

 

Maar ik ga door met zoeken, er moet een geschikte plek zijn. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...