Eagles Geplaatst 30 januari 2003 Geplaatst 30 januari 2003 Wat ik een beetje simpel gezegd vind van de boete-uitdelende-boswachter bij Musica, is dat hij het jammer vindt dat er geen contact met hem is opgenomen over de plaatsing. Als er nou eens een eenduidig beleid zou zijn (ook als verschilt het dan per organisatie) dan weet je waar je aan toe bent en ben je eerder geneigd om het zo te spelen. Gewoonlijk kijkt een plaatser van een cache al wel wat naar zijn idee een geschikte plek is voor mens én natuur. Laten toetsen door de grondeigenaar is dan een prima zaak! Maar omdat het per persoon verschilt hoe ze er tegenover staan zullen er maar zeer weinig cache plaatsers om toestemming durven te vragen. Ook al plaats je naar eer en geweten een cache, dan kan het zoals blijkt altijd gebeuren dat er daar ter plekke iets bijzonders is waardoor het onverstandig is om dat plekje te kiezen. Dat kunnen wij vaak onvoldoende weten dus zou een coöperatieve medewerking van natuurorganisaties uit gezien een stuk verstandiger zijn om als beleid te hebben dan de ad hoc situaties die nu ontstaan. Trouwens, er is een boswachter die dit forum leest. Graag zou ik zijn mening hierover eens horen. Ik hoop maar dat het een type A is waarmee redelijk te praten valt over voors en tegens.
Lex en Leo-team Geplaatst 31 januari 2003 Geplaatst 31 januari 2003 Zoek dat maar eens uit in je scriptie. Mooi niet dus. Een gewone boswachter is toezichthoudend ambtenaar. Een bijzondere is bijzonder opsporingsambtenaar. De laatste mag iets meer... Maar het is nog steeds geen politie agent. Vooral het type B van geowolf is daar niet voor niets te licht voor bevonden. En type A; die wil dat helemaal niet zijn. Dat ik het de komende dagen zal uitzoeken is zeker en ik hoop komende woensdag hier een steekhoudend en waterdicht juridisch betoog neer te zetten waarin ik zal trachten aan te tonen dat ik wel gelijk heb. Alvorens dat te doen kan ik je al wel wijzen op het feit dat mijns inziens twee dingen doorelkaar haalt. Het is namelijk zo dat een bijzonder opsporingsambtenaar belast is met OPSPOREN van strafbare feiten en een toezichthouder (zoals een boswachter) is niet belast met opsporen en dat doet hij ook niet, hij, art. 5:11 Algemene wet bestuursrecht, is belast met bij of krachtens wet met het toezicht houden op de naleving van het bepaalde enig wettelijk voorschrift. De boswachter is volgens belast met het toezichthouden van de regels die in natuurgebieden e.d. gelden. Om dit toezichthouden naar behoren te kunnen uitoefenen hebben dit soort toezichthouders een aantal instrumenten ter beschikking zoals bestuursdwang, de dwangsom en de bestuurlijke boete. Als jij in een bos wordt staande gehouden (het is geen aanhouden) dan krijg je te maken met een bestuurlijke boete (zo ook als je door een rood licht rijdt). De enige vraag die nu nog openblijft, en waar ik nu niet direct het antwoord op weet, is waar de bevoegdheid tot handhaving van de boswachter staat geregeld, daar staat namelijk ongetwijfeld ook zijn bevoegdheid om bestuurlijke boetes op te leggen. Het is dus pertinent niet waar dat een bijzondere opsporingsambtenaar meer mag dan een toezichthouder als de boswachter indien je doelt op het uitdelen van boetes. Nogal wiedes dat hij wel meer bevoegdheden heeft met betrekking tot opsporing, hij mag fouilleren en bijvoorbeeld aanhouden buiten heterdaad situaties. Wordt vervolgd...
Waterboys Geplaatst 31 januari 2003 Geplaatst 31 januari 2003 Ik heb mij voorgenomen om kontakt te zoeken met de boswachter en één en ander met hem te bespreken. Ik ga alleen de discussie aan over de geocaches van de Trilogie ........ Ik heb voor komende week een afspraak gemaakt met Natuurmonumenten. Er zal ook iemand van het PWN aanwezig zijn. Het PWN beheert de Kennemerduinen. Ik (hunter type A?) zal ze vertellen wat geocaching is en ik zal ze onze geocaches laten zien. Natuurmonumenten heeft de plaatser van de Musica cache ook uitgenodigd. Ik weet niet of hij in de gelegenheid is om te komen. Een vriend van mij, beheerder bij Natuurmonumenten (type A), heeft alvast zijn bijdrage geleverd. Ik had hem gevraagd om een contactpersoon van Natuurmonumenten in de regio Kennemerland. Hij stuurde mij een email met een CC-tje naar de contactpersoon. .... Je kan een email verwachten van een goede vriend van mij, samen maakten wij vroeger de duinen onveilig ....
Wally Geplaatst 31 januari 2003 Geplaatst 31 januari 2003 Zou dit geen goed onderwerp voor mijn scriptie kunnen zijn?? Een zeer goed onderwerp, vooral omdat wij als cachers er ook wat aan hebben.
Eagles Geplaatst 2 februari 2003 Geplaatst 2 februari 2003 Zou dit geen goed onderwerp voor mijn scriptie kunnen zijn?? Een zeer goed onderwerp, vooral omdat wij als cachers er ook wat aan hebben. Ennuh, als jullie met grote kans heeeeeel veel mensen op je afstudeervoordracht willen hebben: dan is de keuze voor dit onderwerp erg verstandig!
Lex Geplaatst 2 februari 2003 Geplaatst 2 februari 2003 Ennuh, als jullie met grote kans heeeeeel veel mensen op je afstudeervoordracht willen hebben: dan is de keuze voor dit onderwerp erg verstandig! Dan moet je natuurlijk wel de coördinaten van de deur van het zaaltje opgeven! ++ Lex ++
Waterboys Geplaatst 3 februari 2003 Geplaatst 3 februari 2003 Er staat een vreemd bericht op Musica Cache pagina van ene Yotian Soldier. Deze heeft de cache gearchiveerd na kontakt met de Dutch Forrestry Association. Ik heb hem een email gestuurd en gevraagd wie dat zijn en aan wie hij de email heeft gestuurd. Ik heb komende week overleg met Natuurmonumenten en PWN. Dat gaat weleenswaar niet over de Musica Cache maar was wel de aanleiding om kontakt te zoeken. 2 vragen dus: - Wie of wat is de Dutch Forrestry Association (Staatsbosbeheer?) - Wie is Yotian Soldier
MegaHeks Geplaatst 3 februari 2003 Geplaatst 3 februari 2003 Yotian Soldier keurt toch de europese cache's goed..??
gr2 Geplaatst 3 februari 2003 Geplaatst 3 februari 2003 Yotian Soldier keurt toch de europese cache's goed..?? Dacht ik ook, maar hij heeft het gedelegeerd aan Staatsbosbeheer (or whatever) geloof ik. Volgens mij gaat hier iets helemaal de verkeerde kant op.
Wally Geplaatst 4 februari 2003 Geplaatst 4 februari 2003 Een bericht van de eigenaar vd betreffende cache naar Yotian Soldier lijkt mij hier op z'n plaats.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 februari 2003 Geplaatst 4 februari 2003 Ja, maar weet de desbetreffende cache eigenaar (van Musica) wel dat zijn cache afgekeurd is geworden i.s.m. Dutch Forrestry Association? Ik lees wel: "Natuurmonumenten heeft de plaatser van de Musica cache ook uitgenodigd. Ik weet niet of hij in de gelegenheid is om te komen." van de Waterboys, maar heeft iemand een mailtje naar hem gezonden?
Eagles Geplaatst 4 februari 2003 Geplaatst 4 februari 2003 Yotian Soldier keurt toch de europese cache's goed..?? Nou... laten we zeggen: hij keurt caches, en dat doet hij behoorlijk kort-door-de-bocht. Te kort-door-de-bocht zo hebben we eerder al kunnen zien.
Waterboys Geplaatst 4 februari 2003 Geplaatst 4 februari 2003 Ja, maar weet de desbetreffende cache eigenaar (van Musica) wel dat zijn cache afgekeurd is geworden i.s.m. Dutch Forrestry Association? Ik lees wel: "Natuurmonumenten heeft de plaatser van de Musica cache ook uitgenodigd. Ik weet niet of hij in de gelegenheid is om te komen." van de Waterboys, maar heeft iemand een mailtje naar hem gezonden? Yotian Soldier schrijft op de Musica pagina: No contact made while requested...and I contacted the dutch forrestery association and they stated that they did not know and approve of this cache... Blijkbaar heeft onze ´europe approver´ dus wel een email aan wandrea gestuurd en geen antwoord gekregen en gemeend tot aktie te moeten overgaan. Ik had hem gevraagd wat de Dutch Forrestry Association is en wie zijn kontaktpersoon is. In zijn email beantwoord hij die vraag niet. Ik denk dat het grootspraak is om zijn bericht wat lading te geven.
gr2 Geplaatst 5 februari 2003 Geplaatst 5 februari 2003 Wat een cryptisch gedoe. Of zou er soms sprake zijn van een vorm van humor aan gene zijde van de oceaan.
Waterboys Geplaatst 5 februari 2003 Geplaatst 5 februari 2003 Ik heb vandaag een allerhartelijkst gesprek gehad met boswachters van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en PWN (Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland; beheerder Kennemerduinen). Zij hanteren de voorschriften zoals bepaald door het Nationaal Park Zuid-Kennmerland (NPZK) en genoemde organisaties zijn de grootste daarin. In deze constructie kunnen ze dus gezamelijk iets ondernemen los van hun hoofdkantoren. Als ik het niet goed verwoord, zal ik wel worden gecorrigeerd want ik weet inmiddels dat ze de stukjes op .COM en .NL ook lezen. De stukjes van GR 1/2/3 hingen aan het prikbord. Ze vonden de stukjes die in de logs stonden erg leuk om te lezen en vooral de waardering voor het NPZK. De onverwachte ontmoetingen met de ponies en Schotse hooglanders vonden ze vermakelijk. Het gesprek ging over: - De bekeuring. Dit was wel de aanleiding maar niet het doel van dit gesprek. De Musica cache is immers niet van ons. - Wat is geocaching. - Wie doen er aan geocaching. - Graven. - Geocaches laten zien van de Thijsse´s Wish Trilogy De bekeuring Volgens de boswachter is de bekeuring bij de Musica cache niet uitgedeeld omdat er iemand 5 m naast het pad liep maar omdat deze vanuit IJmuiden richting de cache was gelopen. Dwars op alle paden en dus honderden meters niet over paden. Dat werpt weer een iets ander licht op de zaak. Ik denk dat hierin een rol is weggelegd voor de plaatser door aan te geven waar de ingang(en) zich bevind(en). Samen met de plaatser zal een nieuwe locatie worden gezocht. De cache is inmiddels gearchiveerd door onze Yotian Soldier. Wat is geocaching Dat ga ik jullie niet vertellen. Wie doen er aan geocaching Dat weten jullie zelf wel, maar één groep vonden ze wel interessant, de IT-ers. Een relatief groot deel geocachers werkt in de IT. Dat is een groep die de natuurbeheerders moeilijk kunnen bereiken. Ze denken aan een SBB-GPS route door het NPZK, zoals SBB er al meer heeft maar dan in het oosten. Ouders en kinderen zijn ook interessant omdat je daar educatief mee aan de slag kunt. Hoeveel geocaches kun je hebben op je terrein? Dat is ter beoordeling van de beheerder en in goed overleg kan worden besloten dat het op een bepaald moment genoeg is. Ik denk dat het NPZK al rijkelijk bedeeld is met caches, maar met de 4 die er nu liggen hadden ze geen probleem. Het zal mij niet verbazen als binnenkort één van de beheerders zelf een geocache gaat optuigen. Ook hebben we gesproken over de nadelige effecten van geocaching. Het wedstrijd element wat er officieel niet is, maar ook weer wel. Zoveel mogelijk caches op een dag waarbij de blik continue op de pijl van je GPS is gericht en er geen aandacht is voor je omgeving, ´s avonds doorgaan. Het gebruik van auto´s in natuurterreinen; het zover mogelijk doorrijden terwijl dat eigenlijk niet meer kan. De bewuste off-the-road wandelaar. Ik denk dat we ons best eens een spiegel kunnen voorhouden. Graven Geocaching wordt ook weleens ´schatgraven´ genoemd en dat moet je niet te letterlijk nemen. Ze waarderen het zeer als er op de cache-pagina´s wordt vermeld dat de cache niet is begraven. Een cache die verdiept ligt met wat takjes, mos oid bedekt is geen probleem. Geocaches laten zien van de Thijsse´s Wish Trilogy Het veldwerk gedeelte was natuurlijk het leukste deel van de middag. Kattendel was geen enkel probleem ook al moet er gegraven worden. De Bruid van Haarlem ligt verdiept en op een prima plaats. Aangezien er hier wordt gemaaid, zal de beheerder de maaiers erop wijzen dat ze daar moeten uitkijken. Fantastisch toch? De Oosterplas is als laatste ook in orde bevonden. Epiloog Na dit gesprek ben ik ervan overtuigd dat we in het NPZK met eigentijdse beheerders van doen hebben. Ze zien dat er behoefte is aan deze vorm van recreatie en zullen het zeker niet gaan weren. Ze vragen ons wel om ons aan de regels te houden: - Toegang van zonsopgang tot zonsondergang en dat kun je op iedere GPS opzoeken. Toegangskaartje kopen waar nodig. Voor NPZK alleen nog dit jaar voor de Kennemerduinen. Vanaf 2004 is de toegang voor iedereen gratis. - Wandelen op de paden (en op de plaats van de cache een kleine misstap). Op speelterreinen en die zijn er veel in het NPZK mag je buiten de paden en deze speelterreinen zijn groot. Zoek de boswachters op. Ze kunnen je veel vertellen over het NPZK. Vandaag was de zeearend weer aanwezig. Een fantastische vogel met een spanwijdte van 2.5 meter. Ik fietste zeer tevreden naar huis. PS En wie zei er dat er geen vrouwelijke boswachters zijn? Vanmiddag waren 2 van de 5 vrouw.
Aanbevolen berichten