Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Afgelopen wekend heb ik een boete in ontvangst mogen nemen van een Opsporings ambtenaar van natuurmonumenten, deze Boswachter betreurde het zeer dat er bij het plaatsen van een cache geen overleg plaatsvond met de Boswachter....

Ik ben heel benieuwd wat de mening is op het forum over; "Samenspraak met Natuurmonumenten of SBB tijdens het plaatsen van een cache ? "

Misschien zijn er ook al wel mensen die hier Positieve ervaring mee hebben, hier ben ik ook heel benieuwd naar...

Positieve ervaring 06-02-2003 :

Lees het verhaal op pagina 3, het verslag van een gesprek met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en PWN door de Waterboys.

Geplaatst

Kennelijk is Natuurmonumenten van plan een ontmoedigingsbeleid te voeren. Het Cairnteam vindt het bijzonder onsportief dat de desbetreffende dienstklopper niet gewoon de cache weghaalt en de plaatser per e-mail op de burelen ontbiedt voor een belerend gesprek, maar in plaats daarvan de cache laat liggen als lokaas, en erbij op de loer gaat liggen om argeloze hunters op de bon te slingeren. Althans, de ene krijgt een bon, de andere een waarschuwing, net hoe zijn pet staat. Willekeur dus ook nog eens.

Natuurmonumenten ontpopt zich hier als een bijzonder naargeestige organisatie. Het Cairnteam zal hier nooit lid van worden.

Geplaatst

Het beboeten en aanhouden van enkele geocachers heeft plaats gevonden in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Dit is een park wat wordt beheerd door 13 eigenaren, waarvan Natuurmonumenten, PWN en SBB de grootste grootgrond bezitters zijn. Het NP heeft naast natuurbeheer ook een recreatieve taak en die twee willen weleens botsen. De aanhoudingen hebben plaatsgevonden op terrein van Natuurmonumenten en inderdaad op een plaats waar het niet is toegestaan om je buiten het pad te begeven. Dit gedeelte van het NP is aangewezen als "stiltegebied". Ruim een jaar geleden was Sokrovisha ook in dit gebied geplaatst en ik heb me toen nogal druk gemaakt om deze verplaatst te krijgen omdat ik wist van het strenge optreden van Natuurmonumenten en omdat het daardoor geocaching een slechte naam kon bezorgen.

De Thysse´s Wish Trilogy ligt ook in dit NP. Ik heb hier nooit toestemming voor gevraagd omdat er één geocache op het strand ligt en de andere 2 op plaatsen in de Kennemerduinen liggen waar het is toegestaan om je buiten het pad te begeven. Er staan ook bordjes die dat bevestigen.

Ik heb mij voorgenomen om kontakt te zoeken met de boswachter en één en ander met hem te bespreken. Ik ga alleen de discussie aan over de geocaches van de Trilogie want die zijn van ons. Het gevolg zou kunnen zijn dat ze verwijderd moeten worden. Dat risico neem ik dan maar. Ik ben alleen wel bang dat het zeker gevolgen zal hebben voor Sokrovisha en Musica want beide liggen op een plaats waar je je niet buiten de paden mag begeven. Ik ga 2 laatstgenoemde uiteraard niet aanwijzen. De verantwoordelijkheid voor die caches ligt bij de betreffende eigenaren.

Geplaatst
Afgelopen wekend heb ik een boete in ontvangst mogen nemen

Ik vind het wel triest dat, als je je maar even buiten de paden begeeft, je gelijk een boete aan je broek hebt hangen <_<. Is een waarschuwing niet afdoende :huh: ?

Maar van de andere kant kan het een nieuwe sport opleveren natuurlijk!

Proberen die boswachter te slim af te zijn :lol: . Klinkt op zich wel spannend. Alleen doet het zo'n zeer in je portemonee als je gepakt wordt :unsure:

Ik hoop voor je dat de boete niet al te hoog is uitgevallen!

Sterkte!

Groetjes Dieckske

Geplaatst

Dat kan inderdaad een spannende sport opleveren. Het Cairnteam wil hieraan wel een bijdrage leveren.

Overigens hoeft wangedrag in Natuurmonumenten-terreinen geen boete op te leveren. Het Cairnteam wordt soms voor het een en ander in de kraag gevat (meestal loslopende cairn), maar weigert dan een naam op te geven en adviseert de boswachter om de echte politie erbij te halen. Dat resulteert er steevast in dat deze het bij een waarschuwing laat (politie komt toch niet). Wel oppassen dat de boswachter niet je kentekennummer noteert.

Geplaatst

Er is in het verleden al heel wat afgebabbeld overterreineigenaren/beheerders en geocaches.

Zie de volgende draadjes b.v. in dit forum:

over een cache op een ex-kerkhof

toestemming landschapsbeheer

staatsbosbeheer en GPS wandelingen

een cache van mij niet goedgekeurd

Volgens de regels moet je toestemming hebben van de beheerder/eigenaar. Zo staat dat in de regels van geocaching.

Je kan het standpunt innemen: het nee heb ik, het ja kan ik krijgen en je gaat opzoek naar de beheerder. Je kan ook uitgaan van: ik doe gewoon en als het misloopt dan heel sorry, boettekleed aantrekken en pootje geven.

In het eerste geval kan je de deksel op je neus krijgen: geocaching is een sport en die mag niet in natuurgebieden. De 'niet in mijn achtertuin'-houding van de natuurbeheerders was vorig jaar - met uitzondering van SBB - normaal.

Boswachters richten zich naar instructies van het hoofdkantoor. En als die er niet zijn dan ligt veel aan de man ter plekke.

De situatie van een jaar geleden in de USA waar park-ranchers actief op het internet kijken wat men in hun terrein uitvreet met geocaches is nu ook in ons land doorgedrongen. Zo meen ik op te maken uit de verslagen van de vermelde cache-log.

Maar ook lees ik heel duidelijk - "Wat hem zeer spijtte is dat mensen niet in overleg caches plaatsen; “Er zijn hier best een aantal plekken waar wij dit willen gedogen, maar niet op deze plek, ik hoef ook niet exact te weten waar de cache ligt, maar wij kunnen wel een gebied aanwijzen waar het voor het wild geen risico’s met zich mee brengt”. -

En verder: "De echte boswachter was iets vriendelijker en vond dat wij te goedertrouw handelen en liet ons met een waarschuwing gaan. "

Plus: "De boswachter was bij ons ook heel vriendelijk, maar wel vastbesloten."

Ik zou dus zeggen: iedereen die een cache bij NatuurMonumenten heeft liggen: onderneem stappen. Maar ja, was dit een individuele actie van de man ter plekke zonder precedentwerking of volgde die een richtlijn/policy van het hoofdkantoor?

Geplaatst

Gezien het gluiperige karakter van deze actie kan ik me niet voorstellen dat het officiële policy is. Helaas lopen er tegenwoordig allemaal malloten rond met opsporingsbevoegdheid. Hunter Jay-Dee was helaas zo onfortuinlijk het slachtoffer te worden.

Geplaatst
Maar ja, was dit een individuele actie van de man ter plekke zonder precedentwerking of volgde die een richtlijn/policy van het hoofdkantoor?

Zijn optreden was gebaseerd op ervaring; De vele bunkers in het gebied werden met enige regelmaat "open gebroken" . Door dit te reguleren, opendagen te organiseren in deze bunkers is het probleem opgelost.

Dit lijkt dus een individuele actie.

Geplaatst
[De vele bunkers in het gebied werden met enige regelmaat "open gebroken" .

Met zo'n uitlating zit zo'n man ook nog eens vrolijk de geocachers te criminaliseren. Ik snap niet dat zo'n persoon op het publiek wordt losgelaten.

Geplaatst

Quote van de cache-pagina op geocaching.com:

Tevens gaf hij ons een stuk uitleg waarom in dit jaar getijde voor het wild de risico’s van verstoring zo rampzalig kunnen zijn. Wat hem zeer spijtte is dat mensen niet in overleg caches plaatsen; “Er zijn hier best een aantal plekken waar wij dit willen gedogen, maar niet op deze plek, ik hoef ook niet exact te weten waar de cache ligt, maar wij kunnen wel een gebied aanwijzen waar het voor het wild geen risico’s met zich mee brengt”.

Dus volgens mij valt het wel mee met de desbetreffende boswachters/bijzonder opsporingsambtenaars. Ik kan mij wel enigzins voorstellen dat hij ook wat anders wilt doen dan geocachers bekeuren, maar het is wel zijn werk. En zijn werk is ter bescherming van de natuur waar we met z'n alleen zo graag lopen te geocachen.

Het lijkt mij het beste dat de betreffende cache-owners misschien toch maar eens met de betrokken organisatie's moeten gaan praten. Vergeet niet dat het hun grond is en dat een beslissing om geocaching volledig te verbieden binnen alle hun grondstukken een vervelende ontwikkeling is voor geocachend Nederland.

Bytheway

Geplaatst
Het lijkt mij het beste dat de betreffende cache-owners misschien toch maar eens met de betrokken organisatie's moeten gaan praten. Vergeet niet dat het hun grond is en dat een beslissing om geocaching volledig te verbieden binnen alle hun grondstukken een vervelende ontwikkeling is voor geocachend Nederland.

Ik heb inmiddels kontakt opgenomen met de betreffende boswachter. Ik heb hem aangeboden om te laten zien wat geocaching inhoud en de locaties te laten zien waar ik de geocaches heb geplaatst van de Trilogie. Ik hoop dat we binnenkort een afspraak kunnen maken.

Het leek mij een prima vent om mee te praten en ik vond dat hij zeer valide argumenten had waarom hij problemen had met de betreffende lokatie.

Geplaatst
Het leek mij een prima vent om mee te praten en ik vond dat hij zeer valide argumenten had waarom hij problemen had met de betreffende lokatie.

Tijden het uitschrijven van mijn boete is er ook geen onvolkomen woord gevallen met deze medewerker van natuurmonumenten, zelf heb ik het standpunt dat ik wist waar ik aan begon en dus dit risico altijd in calculeer. Echter, ik ben wel van mening dat bij het leggen van een cache waarbij geen overleg plaats vindt met de grondeigenaar de verantwoordelijke maker wel zoveel mogelijk rekening dient te houden met de gekozen Lokatie. Geocaching is een sport die explosief groeit, hierdoor worden caches steeds vaker bezocht. Als deze cache dan in een zeer kwetsbaar gebied ligt veroorzaakt dit snel overlast voor de Natuur.

Uit het mailtje van de maker maak ik op dat deze er bij het leggen van de cache van uit is gegaan dat er een “pad” loopt op 5 meter van de deze cache . Dit “pad” is waarschijnlijk ontstaan door de hooglanders in dit gebied. Dus waarschijnlijk is dit dan geen officieel wandelpad.

Geplaatst

Inderdaad ook moeilijk om officiéle paden van officieuze paden te onderscheiden. Een pad is een pad, zou het Cairnteam zeggen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...