Spring naar bijdragen

Thematische Kaarten


Aanbevolen berichten

Met de GIS-applicaties kunnen we tegenwoordig de mooiste kaarten maken. Eén van die fantastische kaarten wordt door ESRI uitgebracht als kalender en gratis uitgedeeld op beurzen ed. Het betreft de "De Belevingskaart van het Nederlandse Landschap (buitengebied)". Een prachtige kaart waar je natuurlijk ook wel vraagtekens bij kunt plaatsen. Kijk bv. maar eens naar de aanduiding van het Groene Hart.

Geocachers doe je voordeel met deze prachtige kaart. Een groter exemplaar kun je hier bekijken (1Mb). Heb je interesse in een scan van 6 Mb stuur me dan maar een PM en dan mail ik hem.

 

Geniet ervan !!!

 

Belevingswaarse-small.JPG

 

De onderstaande verklarende tekst is afkomstig van de samenstellers van de kaart:

 

Nederlanders vinden landschappen met veel bos, relief, water of veel afwisseling mooi. Bosrijke gebieden, reliefrijke gebieden , en boomrijke kleinschalige gebieden worden evenals de Zuid-Limburgse heuvels en de duinen hoog gewaardeerd. De beleving wordt echter sterk negatief beinvloed door horizonvervuiling en lawaai.

De eigenschappen die de meeste Nederlanders meer of juist minder waarderen zijn weergegeven op deze belevingskaart.

 

De kaart is gemaakt met het BelevingsGis. Dit is een in AML geschreven ArcInfo applicatie voor het monitoren en voorspellen van landschapswaardering. Met het BelevingsGis kunnen de beleving en de verschillende (deel)indicatoren voor beleving berekend worden. In het belevingsGis kunnen indicatoren aan- en uit gezet worden en hoger of lager gewaardeerd worden. De betreffende kaart is berekend uit 8 indicatoren:

 

Relief

Water

Begroeiing

Identiteit

Natuurlijkheid

Afwisseling

Horizonvervuiling

Geluid

 

Horizonvervuiling en geluid zijn negatieve indicatoren en de overige zijn positieve indicatoren. De waardering van de verschillende indicatoren is onder meer vastgesteld door fotobeoordelingsonderzoeken, enquetes en expert-judgements.

 

De data voor de (deel)indicatoren is afkomstig uit Top10vector, LGN en het WIS. Alle gebruikte data is omgezet naar rasterbestanden van 250x250m grids. Deze grids vormen de basisdata van het BelevingsGis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb op mijn gemak eens gekeken wat nu samengaat met rood en met groen op die kaart aan de hand van topografische kaarten. En ja, daaruit maak ik op dat de combinatie zand en/of bomen door de meeste mensen gezien wordt als wenselijke natuur. Ook een beetje op/neer vergroot de lol aanmerkelijk.

Maar ik zie ook dat 'nieuwe', meer voor recreatie aangelegde natuurgebieden/parken ook zeer positief staan. Het lijkt dat onze natuurcreeerders/aanleggers aardig door hebben wat gewaardeerd wordt door de grote massa.

De groene stukjes vlak bij woongebieden zullen mogelijk vooral gewaardeerd worden vanwege hun hondenuitlaatroutes. Of sla ik nu de plank mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien is deze dan ook wel aardig.... Weetje in iedergeval waar je geen chache moet verstoppen. Want anders ligt ie binnenkort mischien wel onder het beton of asfalt.

 

De gebieden die waarschijnlijk mooi blijven (hangt ondermeer van het resultaat van vandaag af) die kan je er ook uit afleiden :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...