Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Het onderhoud aan mijn caches neemt exorbitante vormen aan. Ik vraag me af of ik nog wel door moet, want ik kan inmiddels elke week uitrukken. gisteren net 2 opgelapt, nu kan ik weer beginnen met de volgende 2.

Een bloemlezing:

Land of barely There: vissers vinden kokertje ivm kampvuur. Uit de logs wordt niet duidelijk of de situatie volledig hersteld is, dus gaan kijken. Voorstel logger: leg het dieper in het bos. Maar daar waar materiaal dieper in het bos ligt krijg ik pismail over te hoge opschot.

AENEAS: aanwijzing minstens 4 meter verplaatst. Dit is grappig, want dan heb je een schop en een hamer nodig. Wie heeft dit gedaan ? Volgens 1 log: samen met 2 boswachters 1 uur naar 1 paaltje staan kijken? Over betrekken van geomuglers gesproken. Op de meest ontoegankelijke plek in de route is een dure 3hoeks reflektor verdwenen ??? Als sample meegenomen, of gewoon door een 'voorbijganger' gezien en meegenomen ??? En dat terwijl die overdag nauwelijsk zichtbaar zijn.

Romance in moonlight: cache geript.

Nachtblindheid: ganzen bezetten waypoint, tot 4x toe een kokertje verdwenen en op het pad letterlijk platgelopen terug gevonden (verschillende locaties). Boom 'verdwenen' met aanwijzing. 1 koker door hond uitgegraven.

Otz Chiim: groenwerkers kappen halve bos om. Moet de reflektoren nog nalopen, tegenstrijdige berichten.

Otz Chiim: kleine schade her en der ivm uitzetten floodlight, en aanpassingen infra.

Mlecchita Vikalpa: van de week dure koker van 9 euro verdwenen, incl materiaal natuurlijk.

Oja: bij Otz Chiim gaatje geprikt in dekseltje van een puzzel (vreemd). Deze is vervolgens vol water gelopen, en moest vervangen worden. Gezien de verstopplek, is er wel erg vreemd geprikt !!!

En dat in amper 3 maanden.

In nog al wat gevallen krijg ik pismail, dan wel vriendelijke maar erg onduidelijke mail, vaak met al aantoonbare fouten erin. Wat me wel duidelijk is uit zeker een aantal bovenstaande gevallen, de problemen veroorzaakt worden door de slordige manier waarop wijzelf met de spullen omgaan.

Verder: het betreffen nachtcaches. Niet voor een ieder geschikt, en een ieder moet er aan kunnen ruiken, maar uit de hoeveelheid vaak warrige mails moet ik helaas opmaken dat Nederland hier nog niet aan toe is.

Ik vraag me dus af of ik nog onderhoud moet plegen, of de caches gewoon vanaf nu de prullenbak in moet wegwerken.

THEX - die net 2 caches heeft opgelapt, en vannavond voor de volgende 2 weer kan uitrukken -

bewerkt door thex
Gast Team_Maju
Geplaatst

Het is idd erg vervelend als je voor de zoveelste keer erop uit kunt om een cache te herstellen..

Het verziekt het behoorlijk voor de legger, die wel voor andere cachers de moeite neemt om een tocht uit te zetten. Ik zet er ook mijn ??? of het altijd de "toevallige voorbijganger" is die de cache vernield of helemaal ript.

Ik zou het in elk geval niet raar vinden, als je op gegeven moment besluit de caches aan de wilgen te hangen.. maar wel fijn dat je nu nog besloten hebt om er alsnog vanavond op uit te rukken om die caches te herstellen.

Geplaatst

Thex, dat is een moeilijke vraag, en mijn mening is ook maar een mening.

Ik ben vier keer opnieuw begonnen aan een reply maar kom er niet helemaal uit. Aan de ene kant hoop ik dat jij jouw caches actief houdt omdat wij er heel veel plezier aan beleven. Aan de andere kant lees ik dat jij pismails krijgt.

De geocache-gemeenschap wordt snel groter en daarmee zal ontegenzeggelijk ook de samenstelling veranderen. Hoe vroeger de cacher lid van deze gemeenschap is geworden, hoe veel groter hij de verandering in cultuur zal ervaren. Ik zeg niet dat tegenwoordig beter of minder is, maar tegenwoordig is wel anders.

Je hebt veel onderhoud aan jouw caches maar ik heb zelf te weinig ervaring om daar een oplossing voor te weten. Wel viel mij afgelopen weekend op dat de gemeente Zoetermeer wel héél druk met zijn parken en bossen bezig is. Verder vind ik zelf dat "kapotte" caches erbij horen en je daar na een dagje lekker buiten zijn niet over moet zeuren. Wellicht dat we op de site moeten duidelijk maken dat bij nachtcaches de kans op een teleurstelling nog groter is. In andere woorden, ze zal dus vaker een 'didn't find' moeten loggen.

De enige oplossing die ik zie is om de frequentie van onderhoud te verlagen. Veel cachers (iedereen?) hebben de laatste status en logs van de cache op papier of elektronisch bij zich. Je vermindert daarmee niet de kans op een 'probleem' zoals jij in je post hebt beschreven, maar wel de kans om aan een 'disabled' cache te beginnen. Met de grote hoeveelheid caches die er nu zijn, zijn er genoeg alternatieven beschikbaar. Hiermee verschuift de verantwoording van de maker van 'snel herstellen' naar 'snel disable zetten'.

Overigens, een pismail is alleen terecht als zelfs Jessy hem niet kan vinden [;)]

Geplaatst

Vervelend voor je dat je op deze manier bezig moet zijn en vooral dat je zo bejegend wordt.

Wij hebben zelf na de zoveelste "verdwijning" van Kromme Rade hem uiteindelijk gearchiveerd (met pijn in het hart).

Een mogelijkheid waar we niet aan gedacht hebben maar die na het lezen van jouw verhaal ook bij ons opkomt is om de caches "members only" caches te maken. Dat is dan wel sneu voor nieuwkomers, maar dan weet je in ieder geval dat mensen er een membership voor over moeten hebben om je caches te kunnen doen. Daar is al iets meer commitment voor nodig dan alleen registreren.

Geplaatst

Niet erg sympatieke oplossing, maar er zit wat in wat Team Pooh zegt. Ik heb 5 van de nachtcaches op Member Only gezet. Alleen Otz Chiim (is robuuster) en Romance in Moonlight zijn voor iedereen te doen. Neemt niet weg dat er ook schade is ontstaan door buitenstaanders.

Zal vannavond Mlechhita Vikalpa opknappen, en Otz Chiim nakijken.

Geplaatst (bewerkt)

Als grote cache-eigenaar ken ik het vervelende verschijnsel dat jij noemt ook uit eigen ervaring: je kunt bezig blijven.

Ik ga er niet altijd direct achteraan- je kunt de cache ook disablen natuurlijk en er dan later -als het je uitkomt- erachteraan gaan. Of bij herhaling archiveren.

Gelukkig heb ik ook het geluk dat er meerdere mensen zijn die - vaak - spontaan aanbieden iets te herstellen of na te lopen ! :thumbup: Hier ben ik erg blij mee. ;)

Een melding controleren doe ik evt. ook wel door een note te plaatsen, of door wat op en neer te mailen met loggers.

Overigens is het mijn stellige overtuiging dat het overgrote deel van de beschadigingen en verdwijningen ontstaat doordat cachers worden bezig gezien met zoeken, lezen, schrijven oid. Daarnaast ook doordat er nogal wat lui zijn die niet zorgvuldig zijn en de boel maar ergens terug pleuren. Trieste zaak.

Jouw nachtcaches: tja, dat gedoe met die lampen moet natuurlijk wel de aandacht trekken en maakt mensen uiterst nieuwsgierig.

Ik probeer voortaan mijn multi's te ontwerpen zonder aanwijzingen aan te brengen, want je kunt bezig blijven. En dat ik geen fan ben van cachers die in groepen optrekken moge al bekend zijn: zichtbare en hoorbare aandachttrekkerij.

Tenslotte: ook ik heb wel eens de indruk dat verdwijningen cq. vernielingen per se worden aangebracht, maar kan dat natuurlijk niet hard maken.

Het schijnt erbij te horen, maar je wordt er goed ziek van.

ps: Leg een stevige steen op je kunststof cachedoos en geheid dat hij in recordtijd kapot is. Heeft men voortaan zo een haast dat die steen er gewoon weer opgegooid wordt? Het lijkt wel zo, nl.

Geopatra.( die er maar niet genoeg van kan krijgen)

bewerkt door Geopatra
Geplaatst

Gewoon doorgaan Thex. Misschien iets minder kostbaar maken. Een kapotte achterlicht van wat dan ook kun je ook gebruiken als refelctor in de nacht.

Caches die te vaak geript worden maar vervangen voor een flutdoosje met alleen een boekje. Als excuus kun je altijd aanvoeren dat het anders toch direct geript is.

Niet archiveren. Ik ben immers nog niet langs geweest.

Dan lees ik ook adviezen waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Minder cache-onderhoud doen? Vreem, er hoeven maar een aantal logjes te staan dat de cache nodig onderhoud verdiend en dan hoeft er maar een berichtje naar een reviewer om deze attent te maken op de nodige onderhoudnotes en dan loop je de kans dat een reviewer je cache achter de broek zit.

En dan lees ik "JEssy" die schrijft dat "iedereen" toch wel de laatste uitdraai bij zich heeft met de logjes. Nou, en dan? Als ik dat al zou hebben, dan zou ik dus een cache overslaan als de laatste paar logjes negatief zijn.

Daar zit de cache-eigenaar ook niet op te wachten.

En je zult er versteld van staan hoeveel cachers geen enkele uitdraai bij zich hebben van de logjes.

Ik neem mezelf als voorbeeld. Ik ga een nieuwe cache uitdraaien als deze online komt en ik denk dat ik het binnenkort misschien wel ga doen. Logjes print ik meestal niet en ik maak meestal een soort uittreksel met alleen maar die gegevens die ik nodig ben om de cache te kunnen doen.

Alle info die in niet nodig ben delete ik direct.

ALs ik dan toch een paar maanden er niet aan toe kom, kan het gebeuren dat ik dus met de oude listing op pad ben gegaan, met de kans dat alles veranderd is. (wat eigenlijk niet mag).

Maar goed, dan kan de PPC nog uitkomst bieden om daarmee ter plekke het internet op te gaan.

Wat ik wel raar vind is dat men gewoon aan een disabeld cache begint. Dat zou niet moeten kunnen en niet moeten mogen.

Disabled betekent gewoon dat de cache niet te doen is voor de tijd van disabled zijn.

Maar huh, Thex? Gewoon doorgaan. Dan maar wat minder tijd besteden aan het zoeken van caches en iets meer tijd besteden aan het onderhoud.

Je moet het ook voor mij leuk houden.

Geplaatst
Maar huh, Thex? Gewoon doorgaan. Dan maar wat minder tijd besteden aan het zoeken van caches en iets meer tijd besteden aan het onderhoud.

Wellicht dat daar de kneep zit; is het niet zo dat de nummers 2 en 3 in de NL ranking een zware strijd om de eer aan het leveren zijn op dit moment? Ik kan me dan voorstellen dat tijd voor cache onderhoud beter aan andere aktiviteiten besteed kan worden ;)

Geplaatst

Wellicht dat daar de kneep zit; is het niet zo dat de nummers 2 en 3 in de NL ranking een zware strijd om de eer aan het leveren zijn op dit moment? Ik kan me dan voorstellen dat tijd voor cache onderhoud beter aan andere aktiviteiten besteed kan worden :D

Bedoel je Mr B, die loopt 300 puntjes achter. Knappe vent (en dat is'ie niet :thumbup: ) dat hij dat in 2 dagen cache onderhoud gaat inhalen. Nu moet ik Mr B niet gaan stangen, want hij doet je altijd weer verbaasd staan ;) , en dat wil ik niet.

Geplaatst

Wellicht dat daar de kneep zit; is het niet zo dat de nummers 2 en 3 in de NL ranking een zware strijd om de eer aan het leveren zijn op dit moment? Ik kan me dan voorstellen dat tijd voor cache onderhoud beter aan andere aktiviteiten besteed kan worden :D

Bedoel je Mr B, die loopt 300 puntjes achter. Knappe vent (en dat is'ie niet :D ) dat hij dat in 2 dagen cache onderhoud gaat inhalen. Nu moet ik Mr B niet gaan stangen, want hij doet je altijd weer verbaasd staan ;) , en dat wil ik niet.

Hap :thumbup:

Maar om op je betoog terug te komen, kan ik je frustraties wel indenken. Zeker in het tijdsbestek dat je noemt. Ik denk dat ik hier gemiddeld één keer per maand kan uitrukken n.a.v. van een log of melding per mail. Laatste melding was een natte logrol in een micro. Dat was de derde keer bij die cache. Bij controle bleek dat de dop er niet goed op zat en het ding lag daar in redelijk vochtige klei. Dan wordt het op een gegeven moment een afweging tussen een andere lokatie (niet beschikbaar), grotere cache (niet slim daar) of archiveren. Uiteindelijk is het het laatste geworden en zo'n stap is altijd lastig om te nemen.

Geplaatst
Dan lees ik ook adviezen waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Minder cache-onderhoud doen? Vreem, er hoeven maar een aantal logjes te staan dat de cache  nodig onderhoud verdiend en dan hoeft er maar een berichtje naar een reviewer om deze attent te maken op de nodige onderhoudnotes en dan loop je de kans dat een reviewer je cache achter de broek zit.

De praktische uitwerking van mijn voorstel is dan ook dat het reviewen een ruimere marge voor herstelwerkzaamheden hanteert. Hiermee komt de lat minder hoog te liggen voor het onderhoud van een cache. Bijvoorbeeld, mensen met meerdere caches kunnen dan hun onderhoudswerkzaamheden clusteren waardoor ze minder vaak de deur uit hoeven.

En dan lees ik "JEssy" die schrijft dat "iedereen" toch wel de laatste uitdraai bij zich

Wellicht niet duidelijk door mij geformuleerd, nagenoeg elke cacher die wij tegenkomen heeft de actuele cache-informatie bij zich. Ik vraag me af of dat voor iedereen geldt. Daarom heb ik het tussen haakjes én met een vraagteken gezet.

Wat ik wel raar vind is dat men gewoon aan een disabeld cache begint. Dat zou niet moeten kunnen en niet moeten mogen.

Disabled betekent gewoon dat de cache niet te doen is voor de tijd van disabled zijn.

Kruimeldief, wil je toelichten waarom het niet zou kunnen? De cache-pagina is toch gewoon beschikbaar?

Jessy

Geplaatst
Kruimeldief, wil je toelichten waarom het niet zou kunnen? De cache-pagina is toch gewoon beschikbaar?

Jessy

In het oosten van het land heeft iemand al zijn/haar caches gedisabled omd er even geen tijd is voor 'gezeur' van cachers. Die zijn dus gewoon te vinden maar zonder garantie - voor zover je dat al hebt.

Zelf heb ik afgelopen weekden een cache gedaan waar een zwaan zou broeden. Geen zwaan gezien (wel een verlaten nest) en de cache gewoon gelogd. Als ik het risico neem voor nix te rijden is dat mijn probleem.

In het algemeen denk ik dat je niet moet zeiken als je iets niet kunt vinden. Iedereen doet zijn/haar best en dat moet je waarderen. Aan de andere kant is het ook niet prettig om bij een cache in een note van de owner te lezen dat de cache weg is zonder dat het gearchiveerd is.

bjorri, de reis is het doel.

Geplaatst
Bedoel je Mr B, die loopt 300 puntjes achter. Knappe vent (en dat is'ie niet  :crybaby: ) dat hij dat in 2 dagen cache onderhoud gaat inhalen. Nu moet ik Mr B niet gaan stangen, want hij doet je altijd weer verbaasd staan  :blush: , en dat wil ik niet.

he he he

ook ik vind het rot voor je maar vooral zo doorgaan en heel, heel veel cachecontrole uitvoeren :crybaby:

Pfff al over 1en valt niet mee na een dag zwaar cachen nog wat zinnigs te zeggen :crybaby:

Barny

Geplaatst

Olee, net 4 caches weer op de been gezet, nr 5 deze week:

"wij hebben ook kort na de Goonies geprobeerd de cache te lichten. Tot WP 6 alles prima (eens in de fout gegaan bij WP5 - niet goed genoeg na alle cijfers gekeken!), maar bij WP6 wel de micror gevonden, het bankje (en de grond omheen) an alle kanten uitgezoekt, de boomstam, wortel...

Wij zouden op prijs stellen als je kan controleren of de micro er wel nog is of niet."

Weten jullie over welke cache het gaat, en wat er precies bedoeld wordt. Na enig nadenken ik wel !

Is de micro op wp6 hij nou wel of niet gevonden. De vragensteller per direct gevraagd om duidelijkheid - geen response.

Ik denk dat de micro bij wp6 weg is. En dat betekent, dat ik NIET voor de 6e keer deze cache ga oplappen, en voor de 5e keer deze week een cache ga nalopen, maar gewoon de stekker eruit trek. Blijkbaar kan en wil men niet iets terugleggen op de plek waar iets gevonden is.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...