Spring naar bijdragen
  • 0

Topo Ned. 1:25k digitaal

Vraag

Geplaatst

Een blik in de link Kadaster: TOP25 to move geeft zeer verheugend nieuws.

Voor 200 euro heel Nederland topografisch op schaal 1:25.000 in ozf3 format op DVD . Of voor 60 euro een blokje Nederland (er zijn er 5) zoals op onderstaand beeld te zien is. De blokken hebben overlap.

Als ik in het demo-kaartje op hun site pixeltjes tel dan kom ik uit op 1 pixel = 5 meter, niet de 2,5 van onze kleine mensjes. Het ziet er in vergelijking dus wat rafeliger uit. Wel staan de kleuren goed. Het opgedrukte zwarte raster is RD en niet UTM zoals elders door iemand is beweerd.

Als ik naar de beschikbaarheid van Top25raster kijk dan zijn de prijzen daarvoor 14060,- euro per abonnementsjaar. Hierbij vergeleken is die 200 euro een schijntje. Als ze nu bij wijze van klantenbinding ook de koper een update service aanbieden (per slot van rekening moet je bedenken: 300 kaarten en om de 3 jaar vernieuwd = 100 kaarten per jaar = een handvol kaarten per maand!!!!) dan zou het helemaal prachtig zijn. :blush:

Dat Het Kadaster/Topodienst met een digitale uitgave komen is wel wat erg laat maar ik ben blij dat het er is. En dat men voor Ozi Explorer heeft gekozen geeft mij een warm gevoel :D Een goed voorbeeld doet goed volgen?

top25tomove.gif

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
TIF is algemeengoed terwijl OZF een echt exotisch formaat is dat alleen in Ozi gebruikt kan worden.

kun je met die TIF dan ook uit de voeten in OZI?

Volgens mij niet.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

dus voor gebruik met ozi moet je, voor de ozf2 versie eur 99,95 dokken

en voor algemeen gebruik dus weer 99,95

ik gebruik ozi nog niet, heb ook alleen een oude gps.

ik denk erover om een nieuwe te kopen met de mapsource topo.

heb ik dan nog iets aan deze topo on the move?

betere kaartbeelden op de pc of zo?

bewerkt door barnold
  • 0
Geplaatst
dus voor gebruik met ozi moet je, voor de ozf2 versie eur 99,95 dokken

en voor algemeen gebruik dus weer 99,95

ik gebruik ozi nog niet, heb ook alleen een oude gps.

ik denk erover om een nieuwe te kopen met de mapsource topo.

heb ik dan nog iets aan deze topo on the move?

betere kaartbeelden op de pc of zo?

Mapsource Topo en Topo On The Move zijn 2 verschillende dingen.

Mapsource Topo kun je bijvoorbeeld ook in je GPSr gebruiken en de T.O.T.M. in ozf2 in Ozi en Ozice.

(correct me if I'm wrong).

• 0
Geplaatst
TIF is algemeengoed terwijl OZF een echt exotisch formaat is dat alleen in Ozi gebruikt kan worden.

kun je met die TIF dan ook uit de voeten in OZI?

Volgens mij niet.

Dit staat anders op de website van OZI:

Use maps in various formats which can be purchased in digital form (BSB, USGS DRG, ECW, SID, TIF, PNG, + more).
  • 0
Geplaatst
Dit staat anders op de website van OZI:

Use maps in various formats which can be purchased in digital form (BSB, USGS DRG, ECW, SID, TIF, PNG, + more).

Dan geldt het ozf2 verhaal alleen voor OziCE :) .

• 0
Geplaatst
Dan geldt het ozf2 verhaal alleen voor OziCE :) .

OZI kan met een veelzijdigheid aan grafische bestanden werken, waaronder TIF en OZFx.. Het verschil tussen .TIF en .OZFx is dat een TIF-bestand in zijn geheel in het geheugen wordt geladen, terwijl een OZF-bestand gedeeltelijk geladen wordt.

Je kunt met TIF dus prima uit de voeten met OZIExplorer op de PC.

OZICE is een ander verhaal, want deze kan alleen maar overweg met bestanden in OZF-formaat.

Echter zijn veel bestandsformaten welke met OZIExplorer geladen kunnen worden automatisch in OZF-formaat om te zetten met Img2OZF (bij OziExplorer te downloaden).

• 0
Geplaatst

ja, er zijn twee versies: met ozf2 en mapfiles, dus kat-in-het-bakkie voor Ozi PC en CE gebruikers.

Dan is er de versie met TIF en tfw files. Die is geschikt om in andere GIS-programma's zoals Global Mapper, ERMapper, ArcGIS, Fugawi etc. te importeren

Het jammer is dat tfw slechts de volgende info bevat: pixelsize horizontaal, idem vertikaal en metrische positie linker bovenhoek.

Ga je in Ozi nu via File -> Import -> DRG maps doen dan moet je e.e.a. aan info toevoegen.

Mapdatum, projectie en de parameters hiervoor. No problemo, die zijn voor RD bekend.

En ik heb uit betrouwbare bron vernomen: een kaart van vroeger 4000 x 5000 is nu verkleind naar 2000 x 2500 enz. De pixelsize is dus 5 meter. Het aantal kleuren is 128 waarvan er 64 gebruikt worden.

Bij een 100% beeld is de beeldscherm kaart ongeveer 1,5 maal groter dan de papieren kaart. Alle letters zijn te lezen. Bij een vergroting van 200% ga je pixels zien.

Al met al: bruikbaar met de GPS als je in aanmerking neemt dat je EPE vaak 10 meter bedraagd (=2 kaartpixels).

Tot slot: met img2ozf kan je de TIF's omzetten naar .ozf2 en/of 3 en dus bruikbaar maken voor Ozi CE.

Of, als je een ARM-type CPU in de pDA hebt zitten: conversie naar .ecw levert vaak veel kleinere files op.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Hoi,

Als newbie heb ik 2 vragen over TOP25tomove.

Wanneer je OZF2 kunt vertalen naar TIFF, is het dan niet het beste om gewoon Top25tomove versie OZF2 te kiezen en dan via de OziExplorer later dit te converteren naar TIFF? Of zitten daar nog nadelen aan? Verlies ik dan bijvoorbeeld mogelijkheden die ik wel zou hebben gehad met de TIFF & wfm (of zo) versie?

Weet iemand verder of er verschil is in het aantal kleuren dat gebuikt is in de Top25tomove kaarten in de OZF2 en TIFF versies?

Groet,

JJ

bewerkt door tjm1706
  • 0
Geplaatst

Voor 200 euro heel Nederland topografisch op schaal 1:25.000 in ozf3 format op DVD . Of voor 60 euro een blokje Nederland (er zijn er 5) zoals op onderstaand beeld te zien is. De blokken hebben overlap.

]

Zeer geleerde heer;

Kunt u mij zeggen waar ik de originele link kan vinden of hoe ik ook een fraaie afdruk kan maken van de getoonde kaart met kaartnummers. Overzicht NL topo kaarten met kaartnummers. Bij de topografische dienst kan ik hem niet vinden. Wellicht in OZI? Maar waar dan?

Met dank.

• 0
Geplaatst

]

Zeer geleerde heer;

Kunt u mij zeggen waar ik de originele link kan vinden of hoe ik ook een fraaie afdruk kan maken van de getoonde kaart met kaartnummers. Overzicht NL topo kaarten met kaartnummers. Bij de topografische dienst kan ik hem niet vinden. Wellicht in OZI? Maar waar dan?

Met dank.

:w00t2: Ik ben dan niet geleerd maar als je op de link klikt die in de quote staat kom je op een pagina van het kadaster. Klik daar op bladwijzer en je ziet een overzichtdskaart met kaartnummers.

• 0
Geplaatst

Kadaster doet er een beetje geheimzinnig over: "TOP25tomove wordt samengesteld op basis van het meest recente kaartmateriaal van de Topografische Dienst Kadaster."

Is er info beschikbaar over de datum waarop een kaart is bijgewerkt?

Mijn in 2006 gekochte kaart van N-O Nederland bevatte bijvoorbeeld ook kaarten 2004.

• 0
Geplaatst
Is er info beschikbaar over de datum waarop een kaart is bijgewerkt?

Het kadaster werkt de kaarten om de 4 jaar bij. Ieder jaar wordt een bepaald deel van NL geactualiseerd. Op het kaartblad staat een jaartal vermeld.

• 0
Geplaatst
Het kadaster werkt de kaarten om de 4 jaar bij. Ieder jaar wordt een bepaald deel van NL geactualiseerd. Op het kaartblad staat een jaartal vermeld.
De recentste digitale kaarten zijn echter nog steeds van 2006.

Die belofte van een kwadrant per jaar maken ze dus helaas nog niet echt waar. :thumbdown:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...