de Roode Lantaarn Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 Tijdens het bestuderen van enkele stafkarten viel het me op dat er in verschillende jaren een verschillend grid is gebruikt. (of het lijkt zo). Hieronder drie verschilende stukjes kaart uit drie verschillende jaren. Bekijk je nu de lijnen van het RD grid dan liggen die telkens weer anders. Ter vergelijk heb ik een en dezelfde kruising gemarkerd. Het linker kaartje stamt uit ca. 1939 de rechtse uit 1945. Hier is al een duidelijk verschil te zien.
de Roode Lantaarn Geplaatst 5 mei 2006 Auteur Geplaatst 5 mei 2006 Tot slot de huidige kaart. Weer dezelfde kruising en weer liggen de lijnen anders. Is op de oudere kaarten een ander grid gebruikt of...... Ger@ld
[TEB]AdmSpock Geplaatst 6 mei 2006 Geplaatst 6 mei 2006 (bewerkt) 't lijken wel verschillende schalen, maar dat verklaart niet waarom het grid anders is... mischien meetfouten in 1939 en 1945? (overigens lijkt het wel of er een processie inzit van rechtsboven naar linksonder) 6 mei 2006 bewerkt door [TEB]AdmSpock
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 mei 2006 Geplaatst 6 mei 2006 Aan de kleurstelling zou ik zeggen dat de 1939 kaart niet direct von onze topo-dienst stamt. De stafkaarten zagen er toen echt anders uit. Die van 1945: zo vlak na de oorlog kan hier het Reichs-grid gebruikt zijn aansluitend op het Duitse legergrid. Of een Engelse versie van onze originele kaarten. Ik zie op de kaart rechtsboven wel een kruis staan voor e.o.a. raster. Datum Potsdam-Rauenberg geeft een andere schuif dan de hier getoonde. Ik weet het dus niet.
de Roode Lantaarn Geplaatst 6 mei 2006 Auteur Geplaatst 6 mei 2006 De kleurstelling wat de '39 versie betreft is een ingekleurde TOPO. Hierop staan de leeftijd en de soort bomen van Nedeland ingekleurd. Door mij persoonlijk iets lichter gemaakt (meer blauw) zodat het ook op een PDA goed uit de verf (LCD) komt. Het (pas)kruis was me ook al opgevallen maat toont ook nergens overeenkomsten met het grid van andere jaren. Ger@ld
dolphinleap Geplaatst 8 mei 2006 Geplaatst 8 mei 2006 De RD coördinaten zijn uiteraard sinds het begin nooit gewijzigd, conclusie het moeten dus andere grids zijn. Zijn er nergens coördinaataanduidingen te vinden of informatie m.b.t. raster? Zou de oudste mogelijk het grid zijn wat werd gebruikt op de bonneblaadjes? Mogelijk de 2e met het NDG blue grid gebruikt door de geallieerden? Welke kaart betreft het overigens? Ben wel nieuwsgierig en moet best uit te vinden zijn. Kees
TuuronTour Geplaatst 8 mei 2006 Geplaatst 8 mei 2006 De RD coördinaten zijn uiteraard sinds het begin nooit gewijzigd Dat is niet helemaal waar. Vroeger was de OLV-kerk in Amersfoort het nulpunt, deze had dus 0,0 als coördinaat. Ten westen ervan was het X-coördinaat negatief, en ten zuiden ervan het Y-coördinaat. Om de kans op typfouten te verkleinen is het nulpunt later (in de periode 1960-1978) naar ergens in Noordwest-Frankrijk verplaatst. Gevolg: getallen zijn altijd positief, en het Y-coördinaat is altijd groter dan het X-coördinaat. Daarbij werd het grid dus ook verschoven.
Erben Geplaatst 8 mei 2006 Geplaatst 8 mei 2006 Daarbij werd het grid dus ook verschoven. Niet noodzakelijkerwijs, toch? Het kan zijn, dat men de getallen precies zo verschoven heeft, dat het grid zelf kon blijven liggen. Ik weet het niet, maar dat lijkt me wel zo handig. Als je zo intelligent bent, om het nulpunt te verschuiven, Om de kans op typfouten te verkleinen is het nulpunt later (in de periode 1960-1978) naar ergens in Noordwest-Frankrijk verplaatst. Gevolg: getallen zijn altijd positief, en het Y-coördinaat is altijd groter dan het X-coördinaat.dan ben je ook wel zo slim om dat een x-aantal hele kilometers te doen zou ik denken.
TuuronTour Geplaatst 8 mei 2006 Geplaatst 8 mei 2006 Als je zo intelligent bent, om het nulpunt te verschuiven,dan ben je ook wel zo slim om dat een x-aantal hele kilometers te doen zou ik denken. <{POST_SNAPBACK}> Dat lijkt inderdaad het geval te zijn, een beetje verder diepgraven levert dit op: Als onderdeel van de herziening werden de coördinaten vastgesteld in een nieuw assenstelsel dat, in navolging van de Topografische Dienst, werd verkregen door een verschuiving van het oorspronkelijke stelsel over 155 en 463 km in westelijke respectievelijk zuidelijke richting. Ben wel benieuwd hoe het dan echt zit met het gebruikte kaartgrid...
Erben Geplaatst 8 mei 2006 Geplaatst 8 mei 2006 Ben wel benieuwd hoe het dan echt zit met het gebruikte kaartgrid...Ik ook... en zo zijn we dan weer geheel on topic... Als geografen laten wij dit er toch niet bij zitten Tuurontour?
de Roode Lantaarn Geplaatst 8 mei 2006 Auteur Geplaatst 8 mei 2006 Hierbij even de bovenkant van de kaart uit '39. Van de '45 kaart zijn geen gegevens bekend maar hoop ik eerdags wel te hebben. Ger@ld
dolphinleap Geplaatst 10 mei 2006 Geplaatst 10 mei 2006 Ik heb even de moeite genomen om wat rasters te proberen en kan er het volgende over vertellen. De kaart uit 1945 betreft het NDG blue grid gebruikt door de geallieerden. omdat voor dit grid geen exacte omzetting vrij voorhanden is kom ik bij benadering aan een easting van 0471.969 en een northing van 0583.111 Het aangegeven kruisje is de toenmalige lengte-/breedtegraden met als grondslag RD (i.p.v. WGS 84 nu) Het coördinaat van het kruisje is 52°02' N 005°52' E De oudste kaart betreft een bonneblaadje en dus is het daarbij horende assenstelsel gebruikt. Zie nummering kaarten bonnecatalogus op de kadasterwebsite: 469 SCHAARSBERGEN 1931 469 SCHAARSBERGEN 1938 HERDRUK Tot op heden kon ook de topografische dienst me overigens niet vertellen wat de oorsprong van het gebruikte grid is. Maar ik krijg zelf een goede benadering met de ellipsoïde van Ackermans. Ik kom dan aan easting 0067.728 en northing 0059.667 De grondslag van de hierop vermeldde objecten is overigens door het kadaster wel gewoon aangeleverd in RD Amersfoort. Over het op de bonneblaadjes gebruikte assenstelsel ben ik zelf al langere tijd in correspondentie met het kadaster. Alle verdere aanvullingen van harte welkom Kees
Aanbevolen berichten