daveenjolanda Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 hallo allemaal, wij zijn nu al een paar weken actief met het geocachen en tot nu toe hebben we er 11 gevonden. toch ben ik benieuwd of er een mogelijkheid is om ergens achter de logica te komen van een mystery of andere multi-cache puzzel. ik heb het al een paar keer gehad dat ik er niet uitkwam wat nou precies de logica is om een waypoint te vinden, aan de hand van een puzzel gegeven. meestal staat er in de logs: "makkelijk op te lossen puzzel" maar of ik ben te dom of het is een kwestie van een bepaalde logica die je als newbie niet helemaal doorhebt. ik heb al begrepen dat vragen op een forum niet gewaardeerd worden als het om waypoint oplossingen gaat. maar hoe kom je er dan achter of hoe wordt je op gang geholpen?? holpelijk heb ik mijn vraag duidelijk geformuleerd
The Scorpios Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 hallo allemaal, wij zijn nu al een paar weken actief met het geocachen en tot nu toe hebben we er 11 gevonden. toch ben ik benieuwd of er een mogelijkheid is om ergens achter de logica te komen van een mystery of andere multi-cache puzzel. <{POST_SNAPBACK}> In zo'n geval vraag ik een hint aan de maker en verklaar hoe ik dacht de puzzel op te lossen. Sommigen kom ik ook niet uit, bij anderen valt na een hint het kwartje. Of gewoon een traditional of multi opzoeken?
Jalychaba Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 Zo heb je je vraag keurig geformuleerd, vind ik. Als ik er bij een puzzelcache niet uitkom leg ik hem vaak gewoon aan de kant. Soms ineens krijg ik een ingeving en kom ik tot een oplossing. Dit is natuurlijk wel lastig als je in het "veld" een multi aan het doen bent en je komt er niet uit. Ik heb ooit wel eens ergens gestaan en kon de cache niet vinden. Ik heb toen de legger gemaild en verteld wat ik had gedaan. Ik heb te horen gekregen wat ik fout had gedaan (niet hoe het wel moest) en prompt zag ik het. En ja hoor, zo op te pakken. En ik denk dat er voor iedereen altijd wel een cache blijft liggen die niet op te lossen lijkt te zijn. (zijn er kilocachers die nog steeds tegen een bepaalde puzzel cache aanhikken?) Ik zoek eerst naar die dingen die wel lukken, er liggen er gelukkig genoeg in Nederland.
Jurgen & Co Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 Persoonlijk vind ik het ook leuker een cache te vinden waar je wat moeite voor hebt moeten doen. Ik heb zelf ook een cache waar ik al tee keer geweest ben de eerste keer had ik de puzzel niet goed. De tweede keer kon ik hem niet vinden maar ik probeer het rustig nog een keer. Ook is het zo dat wanneer je eerst een aantal andere puzzels gedaan hebt je in eens begrijpt hoe de andere moet. Ik ben alleen een keer aan een puzzel begonnen met een 2.5/2.5 moeilijkheid. Ik ben er niet uit gekomen maar ik wil me zelf ook niet gek maken. Die komt misschien nog wel een keer.
Happy Rabbit Geplaatst 5 mei 2006 Geplaatst 5 mei 2006 Dit is natuurlijk wel lastig als je in het "veld" een multi aan het doen bent en je komt er niet uit. Ik heb ooit wel eens ergens gestaan en kon de cache niet vinden. En ik denk dat er voor iedereen altijd wel een cache blijft liggen die niet op te lossen lijkt te zijn. (zijn er kilocachers die nog steeds tegen een bepaalde puzzel cache aanhikken?) <{POST_SNAPBACK}> Bij zowat elke multicache die ik doe moet ik de beschrijving meerdere malen doorlezen. Vaak betrap ik me erop dat ik bepaalde omschrijvingen op een totaal andere manier beredeneer dan de bedoeling is. Het is wat als je een vorm van leesblindheid bij jezelf constateer. Je wordt onzeker en gaat rare oplossingen verzinnen.....maar toch....na wat pogingen kom je er uit. En dan als je later thuis alles weer op een rijtje zet kan je jezelf wel eens voor het hoofd slaan dat je het toen niet zag. Het weerhoud je wel eens om te gaan cachen maar toch is het ook weer altijd een bepaalde vorm van spanning die je dan hebt.
S**** Frank Geplaatst 9 mei 2006 Geplaatst 9 mei 2006 Als ik niet uit een Mystery kom dan email ik eerst de maker, helaas geven niet alle makers een hint aan iedereen. Dus dan kan je als tweede optie iemand mailen die hem wel heeft gevonden, dan krijg je meestal wel antwoord Als beginner is het vrij moeilijk omdat je niet veel cache contacten hebt. Dus een ander team zoeken die ook bezig is met de cache zou een oplossing kunnen zijn. De meeste kilocachers hebben veel hulplijntjes, die komen er dus wel uit Ook vind ik het te gemakkelijk om te zeggen doe dan alleen regulars en multi's, moet natuurlijk niet zo zijn dat de hele cache wordt voorgekauwd, maar een hint kan toch wel zou ik zeggen...
daveenjolanda Geplaatst 9 mei 2006 Auteur Geplaatst 9 mei 2006 Ook vind ik het te gemakkelijk om te zeggen doe dan alleen regulars en multi's, moet natuurlijk niet zo zijn dat de hele cache wordt voorgekauwd, maar een hint kan toch wel zou ik zeggen... <{POST_SNAPBACK}> helemaal mee eens!!!!! en juist door het geven van die ene hint kun je misschien in de toekomst andere caches oplossen zonder problemen.
Reintje de Vos † Geplaatst 9 mei 2006 Geplaatst 9 mei 2006 Als maker van een lastige cache krijg ik regelmatig mailtjes met vragen. Mijn uitgangspunt is dat ik nooit vertel waar de cache zich bevind. Zelfs als ze met de goede locatie komen, is mijn antwoord: "Daarmee zou je hem moeten kunnen vinden". Als mensen in hun mail aangeven niet te weten hoe ze moeten beginnen, dan is mijn antwoord dat ze een andere moeten gaan doen. Maar als ze schrijven: "We hebben dit en dat gedaan en toen zagen we dat en toen konden we hem niet vinden" ben ik behulpzamer. De tips variëren dan van "Zoek nog eens beter bij het boompje om de hoek" tot "bepaal dat punt eens wat nauwkeuriger en probeer dan opnieuw". Ik doe dit niet uit pesterij. Maar als ik een moeilijke cache doe, dan wil ik hem zelf oplossen. Een beetje hulp kan soms wenselijk zijn, maar teveel degradeert een moeilijke cache tot een gemakkelijke en dat vind ik jammer. Je koopt per slot van rekening ook geen puzzel als je een schilderij aan de muur wilt hebben.
S**** Frank Geplaatst 9 mei 2006 Geplaatst 9 mei 2006 Reintje ik ben het helemaal met je eens. Je moet natuurlijk wel laten zien wat je hebt geprobeerd en wat je idee is. Ik vraag ook meestal of ik in de goede richting zit. Toch denk ik dat "lijntjes" met de maker belangrijk zijn. Ik heb wel vaker geen reactie gehad terwijl in de logjes van de vorige vinders staat dat ze meerdere malen hulp hebben gehad van de eigenaar. (nogmaals ik heb niet vaak hulp nodig, en als ik dat heb krijg ik van 90% wel antwoord/hint) En als caches te moeilijk zijn dan moet je idd gewoon een andere nemen. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Apeldoorn bent kan je altijd de Apeldoornse Puzzel cache een keer proberen (is van mij ): http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCTNJC
TiMmS Geplaatst 7 juni 2006 Geplaatst 7 juni 2006 De reacties in dit topic begrijp ik allemaal. Wel ben ik het met TS eens dat er vaak in logs gesproken wordt over logica en beredeneren van de oostegraad als de nordergraad bekend is. Tot nu toe cash ik alleen als ik beide coordinaten volledig heb. Toch lees ik vaak dat mensen niet helemaal de puzzel hoeven op te lossen om de juiste coordinaten te kunnen vinden. Zij kunnen door logisch te beredeneren alsnog de volledige coordinaten bij elkaar bedenken. Hoe doen zij dat?!
flatfisher Geplaatst 7 juni 2006 Geplaatst 7 juni 2006 De reacties in dit topic begrijp ik allemaal. Wel ben ik het met TS eens dat er vaak in logs gesproken wordt over logica en beredeneren van de oostegraad als de nordergraad bekend is. Tot nu toe cash ik alleen als ik beide coordinaten volledig heb. Toch lees ik vaak dat mensen niet helemaal de puzzel hoeven op te lossen om de juiste coordinaten te kunnen vinden. Zij kunnen door logisch te beredeneren alsnog de volledige coordinaten bij elkaar bedenken. Hoe doen zij dat?! <{POST_SNAPBACK}> Hoi TiMmS, Wat bedoel je precies? Ik heb zelf een aantal multies 'gekraakt'. Best leuk om te doen maar niet noodzakelijk. Ik vind het wel spannend om met een coordinaat die ik thuis bedacht heb de cache te zoeken, zonder dat ik op alle andere tussenpunten geweest ben. Internet (Google) is vaak een goede bron van informatie, bijvoorbeeld jaartallen van bruggen, molens etc. Soms ook kan je met logisch redeneren tot een goed antwoord komen. Evengoed zal je bij de meeste multies echter toch gewoon op pad moeten, daar zijn ze dan ook voor bedoeld.En nog moeilijker zijn sommige mysteries, er zijn er een aantal waar ik gewoon niet uit kom. Jammer maar helaas. Ik heb wel eens hulplijntjes uitgegooid, maar eigenlijk is het vinden van de coordinaten dan toch een beetje een koude douche. Ach, als je maar plezier hebt, het blijft een hobby he! HG Flatfisher 1
Track_leader Geplaatst 7 juni 2006 Geplaatst 7 juni 2006 Net als Xaa al aangeeft, lezen van logs en het kijken van foto's helpt vaak!!! Maar weer ontopic. Er is niet echt een eenduidige methode om puzzels op te lossen of om een multi te tackelen. Ik ben nu een tijdje bezig en moet zeggen dat als je in het veld aan het "werk"bent je een oog krijgt voor het ongewone. Dus als je de oplossing van een multi niet helemaal hebt maar je bent dichtbij dan helpt goed kijken. Puzzels, tja, sommige zijn echt te ver gezocht of bieden geen enkel aanknopings punt. Ik zet die op mijn frustielijst en kijk er af en toe naar. Niet alles lukt. Ik heb zelf een serie puzzelcaches (getal_systeem_1 tm 5) en geef wanneer nodig hints en tips. Voor de legger is het leuk dat de cache gevonden wordt. Daarbij komt ook nog dat het contact met anderen leuk is. Het doorgeven van oplossingen daar heb ik een broertje dood aan, voor mij is dat not done maar ja ieder zijn meug. Mijn advies: "maak het jezelf niet te moeilijk, anders veraagt je het plezier van het Geocachen!" John
TiMmS Geplaatst 7 juni 2006 Geplaatst 7 juni 2006 Xaa,June 07 2006, 23:15:17Of je twijfelt aan een gevonden waarde en je kijkt of 'de afstand klopt', of je kijkt even een aantal punten verder. Zie je ergens staan E5 (B-3)(C+4).123 dan weet je dat B minstens 3 is (en afhankelijk van waar je zit weet je meestal wel of er 0 of 5 moet uitkomen) en C is hoogstens 5. Voor zover begrijp ik je en dat had ik inmiddels vandaag ook al onder de knie gekregen. Toch heb ik snel afwijkingen in de laatste 3 getallen van een coordinaat, die zijn m.i. heel variabel. Is er misschien een standaard in, bijv. meters, als de laatste 2 cijfers van een oostcoordinaat verspringen met 10. Bijv.; E004°24.652 blijkt E004°24.662 te zijn (door miscalculatie). Dat dit zich op een kaart uit als 100 Mtr naar links of iets dergelijks ? Of je kijkt naar wandelroutes die er zijn, die je aan het volgen bent. Of je kijkt op je gps wat je tot nu toe gelopen hebt en wat een logische manier zou zijn om die wandeling voort te zetten. Of je kijkt naar de spoilerfoto en waar dat zou kunnen zijn. Bekend, dankje voor de tip 1
TiMmS Geplaatst 7 juni 2006 Geplaatst 7 juni 2006 Hey Flatfisher. Hulplijntjes zijn indd een beetje jammer. Ik ben gestart met Rondje Roosendaal 1 t/m 10 van Team KarNie. Een hele leuke route met veel voorwerk. Ik heb inmiddels wat uurtjes er op zitten met het zoeken van jaartallen en het vinden van oude fabrieken, molens en kerken uit het foto archief van Roosendaal. Erg boeiend en leuk. Uiteindelijk blijkt dat ik toch ergens een foutje heb (het gaat nu over RondjeRSD 2 - GCR350), de laatste 3 cijfers van de oostcoordinaat blijken niet goed te zijn. Logs geven eenzelfde probleem aan, maar menig persoon heeft deze niet opgelost maar is wel direct naar de cash gelopen. Vanavond op de fiets zijn we zo'n 5 km de verkeerde kant uitgefietst. Op zich geen probleem natuurlijk (goed voor de spieren), echter we hebben deze dus nog niet gekraakt We hebben er toch voor gekozen een mailtje te sturen naar Team KarNie in de hoop op een hint. Logisch verstand zegt; 'zoek onder de toren' en de foto's uit de spoiler komen me ook bekend voor. Het is echter wel jammer. Ik had graag in het veld de fout willen inzien en middels het logisch beredeneren alsnog opgelost, zonder spoilerfoto, zonder hulplijntje, hell even zonder log Vandaar mijn vraag. Gewoon voor het finetunen van mijn cash-skills dus
Aanbevolen berichten