Spring naar bijdragen

Gevoelige gps-ontvanger is binnenshuis bereikbaar


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Quote:

Door middel van zijn hoge gevoeligheid zou de ontvanger bijvoorbeeld in gebouwen, parkeergarages, winkelcentra en ravijnachtige locaties alsnog de locatie door kunnen geven.

 

Ik heb tot op heden nooit de behoefte gehad om te cachen in stinkende parkeergarages en overvolle winkelcentra.

 

Wel makkelijk dat we nu in de Nederlandse ravijnen eindelijk onze caches kunnen vinden :rolleyes:

bewerkt door de spetters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets opmerkelijks (meer). De opgegeven gevoeligheid van -160 dBm komt overeen met die van de Sirf 3 en de Ublox (-159 dBm).

En de Sirf 3 wordt sinds kort ook door een paar nieuwe Garmin GPSr's gebruikt. Dus...

 

Heb ik een vraagje aan de Prof: is er een berekening te maken van de demping door gewapend beton in dBm's op de gebruikte GPS frequenties? Ik begin me eigenlijk een beetje af te vragen of ontvangst binnen een gebouw veroorzaakt wordt door rechtstreekse ontvangst of d.m.v. reflectie via andere objecten. Ik kom nl. uit op een verschil van 12 dBm tussen wél of geen ontvangst. Hoe hoog is eigenlijk de demping per cm beton?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is sprake van absorbtie, dispersie en reflectie.

Een grote absorbtiefactor bij onze golflengte van 20 cm is de hoeveelheid 'vrij' water in het beton.

De bewapening van ijzer kan een Faraday kooi vormen. We hebben dus vooral reflectie. Evenwel: hoe groot zijn de mazen van het ijzerwerk? Komt dat in de buurt van de 20 cm dan krijgen we near-field effecten en komt er meer energie doorheen dan gedacht. Dat heeft iets te maken met quantum-dynamisch gedrag.

Ik kan nergens getallen vinden over de demping e.d.

De Sirf3 en de Ublux e.d. gebruiken reflecties als het niet anders kan. Je positienauwkeurigheid lijdt dus wel eronder. Ik zou zeggen: ga eens goed de tracks bestuderen die een Ublux heeft opgetekend onder barre omstandigheden. Dan zie je wat ik bedoel.

http://www.u-blox.com/technology/roadtests.html

De "Drive-Through Mall and Service Station" is in dit opzicht van belang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...