plasmabol Geplaatst 8 april 2006 Geplaatst 8 april 2006 Als enthousiaste beginnende cacher (20 founds) struin je natuurlijk alles wat met de hobby en gps-en op internet te maken heeft af en ik kwam dus op groundspeak waymarking uit. Op zich heel geinig dat bep. leuke/interessante/bezoekenswaardige punten in een landschap/stad van een coordinaatje worden voorzien zodat evt. bezoekers/toeristen die leuke plekjes kunnen vinden (zonder puzzels en te vinden kistjes etc). Alleen als ik vanuit mijn woonplaats Gouda zoek naar de dichtstbijzijnde waymark in Nederland, dan vind ik een brug bij Dordrecht en de Markt in Delft?!? In diezelfde cirkel liggen denk ik wel 750 caches, waaruit ik concludeer dat waymarking zeer weinig gedaan wordt in Nederland. Best gek eigenlijk want het lijkt me wel grappig. Is dat ook jullie ervaring?
Track_leader Geplaatst 8 april 2006 Geplaatst 8 april 2006 Hoi Plasma. het is ook redelijk nieuw! er is pas sinds vorig jaar een aparte site en de zogenaamde locationless caches worden nu beschouwd als waymarking caches. Je had bijvoorbeeld een RDpunten cachce die nu "verdwenen" is van gc.com. Ik denk dat mensen er ff aan moeten wennen, mijn persoonlike voorkeur gaat nog steeds uit naar traditionele caches die je eenvoudig kan combineren met leuke en mooie punten in Nederland.
Kruimeldief Geplaatst 8 april 2006 Geplaatst 8 april 2006 Waymarking is niet nieuw, het heeft alleen een andere naam gekregen. Net als geocaching.com een onderdeel is van Groundspeak, is ook waymarking.com van Groundspeak. Wat sinds novermber 2005 waymarking is, was voor die datum een onderdeel van geocaching.com. Alles wat je nu bij waymarking vind, zijn de "cachetypes" die niet meer goedgekeurd worden op geocaching.com. Op geocaching.com heetten ze o.a. locatinless caches. De meeste zijn al gemigreerd naar waymarking.com of zullen nog migreren. De reden dat ze niet meer onder geocaching.com vallen is dat het geen fysieke caches zijn. Dus caches met minimaal een doosje waar minimaal een logrolletje in zit. Daarmee is geocaching.com weer naar back to basic gegaan. Het verschil was dat je al kon loggen zonder daarvoor de deur uit te hoeven. 95% was te vinden via de internet.
plasmabol Geplaatst 8 april 2006 Auteur Geplaatst 8 april 2006 aha, maar goed, dat is de historie, maar het verklaart nog niet waarom er zo weinig waymarkpunten (of locationless caches) zijn in Nederland. Dus marktpleinen, monumenten of zelfs (zoals ik zag op waymarking.com) gebieden waar je je hond onaangelijnd kan laten lopen. Is toch leuk/handig als je ergens heen wil en je wilt wat leuke plekken (zonder cache-routes) weten. Ik denk dat ik er maar eens een aantal op ga zetten.
Kruimeldief Geplaatst 8 april 2006 Geplaatst 8 april 2006 aha, maar goed, dat is de historie, maar het verklaart nog niet waarom er zo weinig waymarkpunten (of locationless caches) zijn in Nederland.Dus marktpleinen, monumenten of zelfs (zoals ik zag op waymarking.com) gebieden waar je je hond onaangelijnd kan laten lopen. Is toch leuk/handig als je ergens heen wil en je wilt wat leuke plekken (zonder cache-routes) weten. Ik denk dat ik er maar eens een aantal op ga zetten. <{POST_SNAPBACK}> Ik kan alleen maar mijn eigen mening geven. Het is bij mij niet populair omdat het helemaal niets met geocaching te maken heeft De zoveelste foto van een brug, hond- of kippenhok en ik weet al niet wat, allemaal plaatsen in een daarvoor bestemde pagina en zo een puntje erbij te krijgen is niet wat ik onder geocaching versta. Soms kon je loggen als je kon bewijzen dat je "er" geweest bent door een hand van jou, met daarin de GPS, en de gezochte locatie op de achtergrond... Schijnbaar is men te goed van vertrouwen geweest, of is fotoshoppen in de states nog niet uitgevonden. Nogmaals, ik kan alleen maar voor mezelf praten.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 8 april 2006 Geplaatst 8 april 2006 Nee waymarking heeft weinig van doen met geocaching. Het is meer van: je hebt een hobby en je hebt een GPSr en die combineer je. B.v. je hebt een hobby van dorpspompen. Dan is het leuk om anderen van je foto's, verhalen enz. te laten genieten met als hangplek een categorie 'dorpspompen' . Of: je hebt een hobby van RD-meetpunten. (en dan richt je een hele website erover op). Oeps, geen goed voorbeeld Ikzelf ben aangezocht om de categorie: 'hot springs' / 'artesian wells' te gaan beheren. Veel zal ik niet daaraan bijdragen vanwege de zeldzaamheid van die dingen in ons landje. IJslanders hebben het wel heel makkelijk! Voor geïnteresseerden: ik heb wel in de shop op aanvraag Waymarking stickers.
dolphinleap Geplaatst 12 april 2006 Geplaatst 12 april 2006 Beroepshalve (en hobbymatig) doe ik ook aan het vastleggen van lijsten met waypoints van allerhande zaken zoals duiklocaties, duinovergangen, strandpaviljoens, reddingbrigadeposten, reddingsstations en wat al niet meer. Heb er nooit eerder bij stilgestaan maar zou mogelijk wel handig zijn om al die zaken op een vaste plaats op het internet te verzamelen zodat een ander hier zijn voordeel weer mee kan doen inplaats van zelf weer opnieuw zoiets samen te hoeven stellen. Uitwisseling blijft nu vaak beperkt tot direkte min of meer beroepsmatige gebruikers tenslotte. Kees (die verzot is op lijstjes )
hrng Geplaatst 12 april 2006 Geplaatst 12 april 2006 Nee waymarking heeft weinig van doen met geocaching.Het is meer van: je hebt een hobby en je hebt een GPSr en die combineer je. B.v. je hebt een hobby van dorpspompen. Dan is het leuk om anderen van je foto's, verhalen enz. te laten genieten met als hangplek een categorie 'dorpspompen' . Of: je hebt een hobby van RD-meetpunten. (en dan richt je een hele website erover op). Oeps, geen goed voorbeeld Ikzelf ben aangezocht om de categorie: 'hot springs' / 'artesian wells' te gaan beheren. Veel zal ik niet daaraan bijdragen vanwege de zeldzaamheid van die dingen in ons landje. IJslanders hebben het wel heel makkelijk! Voor geïnteresseerden: ik heb wel in de shop op aanvraag Waymarking stickers. <{POST_SNAPBACK}> Waar gebruik je zo'n sticker voor? Ik heb er ooit een gekocht maar voel me toch wel bezwaard om hem op een potentiele waymark te plakken.
dolphinleap Geplaatst 13 april 2006 Geplaatst 13 april 2006 Waar gebruik je zo'n sticker voor? Ik heb er ooit een gekocht maar voel me toch wel bezwaard om hem op een potentiele waymark te plakken. <{POST_SNAPBACK}> Nog maar gelijk wat vraagjes, hoe groot zijn die stickers ennuh wat mot dat kosten, prof.? Kees
Team Firefox Geplaatst 13 april 2006 Geplaatst 13 april 2006 Waar gebruik je zo'n sticker voor? Ik heb er ooit een gekocht maar voel me toch wel bezwaard om hem op een potentiele waymark te plakken. <{POST_SNAPBACK}> Nog maar gelijk wat vraagjes, hoe groot zijn die stickers ennuh wat mot dat kosten, prof.? Kees <{POST_SNAPBACK}> De afmeting is 3 bij 4.5 inch. Wellicht toch leuk om die te gebruiken voor waymarking. Laat een foto maken van de sticker op een bepaald object en het log is pas geldig. Laat je fantasie maar gaan, bijvoorbeeld een leuke multi-cache met aan het einde de sticker fotograferen i.p.v. een cache neerleggen
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 april 2006 Geplaatst 13 april 2006 Waar gebruik je zo'n sticker voor? Ik heb er ooit een gekocht maar voel me toch wel bezwaard om hem op een potentiele waymark te plakken. Nog maar gelijk wat vraagjes, hoe groot zijn die stickers ennuh wat mot dat kosten, prof.? Kees De prijs met verzendkosten wordt 2 euro.
kcbotr Geplaatst 22 november 2006 Geplaatst 22 november 2006 Beroepshalve (en hobbymatig) doe ik ook aan het vastleggen van lijsten met waypoints van allerhande zaken zoals duiklocaties, duinovergangen, strandpaviljoens, reddingbrigadeposten, reddingsstations en wat al niet meer. Heb er nooit eerder bij stilgestaan maar zou mogelijk wel handig zijn om al die zaken op een vaste plaats op het internet te verzamelen zodat een ander hier zijn voordeel weer mee kan doen inplaats van zelf weer opnieuw zoiets samen te hoeven stellen.Uitwisseling blijft nu vaak beperkt tot direkte min of meer beroepsmatige gebruikers tenslotte. Kees (die verzot is op lijstjes ) Er bestaan reeds enkele sites waar veel waypoints worden geplaatst en soms een bezoek waardig zijn. Ook kan je hier jouw waypoints aan toevoegen. Zelf dacht ik aan alle veerponten in Nederland vast te leggen, altijd leuk voor een fietstochtje door Nederland. Zoek maar op www. way-point.nl of op de site van het kadaster. Cees B te A
Aanbevolen berichten