Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Net bericht gekregen dat de 210 NIET kan middelen/averagen.

Projectie van een nieuw WP kan ook niet. Kreeg wel de tip: gebruik een electronisch kompas en de tripteller :eek: .

Voor mij valt, ondanks de 22mb aan kaarten die er in kunnen, de 210 af. Het kaartmateriaal heb ik al thuis maar is voor mij geen must.

De Sportak Map is ook niet meer verkijgbaar alleen de Basic (gele) en juist met die gele heb ik regelmatig ruzie :thumbup: .

Ik denk dan maar de Grarmin GPS60

Ik zou het toch heroverwegen.

Het middelen (overschieten bij aankomst en dan langzaam naar teruglopen naar de goede coords) zal ik eens testen. Tot nu toe geen klachten. Dacht wel dat dat plaats vond.

Projectie zit vast in de volgende firmware upgrade in. Hij is er pas geleden bijgekomen in de de 400, 500 en 600.

De kaarten werken als een zonnetje. Ik heb heel de randstad er in zitten inclusief een deel van de veluwe en dan is er nog ruimte over.

Bij routeplanning via de weg (bij MapDirect) piept hij echter niet zoals de duurdere modellen.

De ontvangst kan ik alleen vergelijken met de etrex die ik heb liggen. Tot nu toe was me een significant slechter gedrag nog niet opgevallen. Maar ik zal ze eens naast elkaar gebruiken.

Geplaatst
Het middelen (overschieten bij aankomst en dan langzaam naar teruglopen naar de goede coords) zal ik eens testen. Tot nu toe geen klachten. Dacht wel dat dat plaats vond.

Met "middelen" bedoel ik het automatisch gemiddelde laten berekenen van een WP. Dit is ideaal bij het uitzetten van een nieuw (multi) cache. Ik bedoel dus niet het overschieten of ook wel genoemd na-ijleneffect. Dat heeft bijv. de magellan Sportrak Basic.

Geplaatst

Ik heb nog even gekeken op de 100 en daar zit geen 'averaging' op. Ik vraag me af of de 400 dit wel kan. Projecteren (gewoon op één meter) en averaging zijn inderdaad wel hele handige funkties! Beide heb ik op de Sportrak Pro zitten en ik gebruik ze regelmatig. Wat ik begrepen heb, is dat Magellan ook met topo-kaarten van europa wil gaan komen. Als dat op korte termijn is, kan de 400 wel heel interessant gaan worden.

Gevoeligheid? Ik heb de Sportrak Pro en de Explorist een keer op de bijrijdersstoel gelegd en de ontvangst op de Explorist viel eigenlijk niet weg, bij de Sportrak wel. Onder bladerdek zijn ze beiden gewoon goed, vallen ook amper weg.

Nog een verschilletje uit de praktijk, nl. de snelheid waarmee een fix wordt gehaald. Daar is de Explorist duidelijk trager mee dan een Sportrak.

Het zo vaak besproken batterij compartiment van de Sportrak: persoonlijk vind ik die bij de Explorist beter, gewoon een klepje achterop de GPS. Kan eigenlijk niks meer aan afbreken, of je moet onvoorzichtig te werk gaan :thumbup:

De grootte van de knopjes op de Sportrak vind ik weer fijner dan op de Explorist. Op de Explorist zijn ze vrij klein. Op het joystickje zitten 5 standen en vooral 'joystick-omhoog' en 'enter' zitten vlakbij elkaar. Ik maak daar nog wel eens vergissingen mee.

Wat wel een voordeel van beiden is, t.o.v. Garmin, dat de knopjes onder het display zitten en niet boven het display of aan de zijkant van de GPS.

Geplaatst
Wat wel een voordeel van beiden is, t.o.v. Garmin, dat de knopjes onder het display zitten en niet boven het display of aan de zijkant van de GPS.

Op de Garmin GSP60 zitten ze ook onder het display.

Op de explorist zitten ook knopjes aan de zijkant :thumbup: .

Geplaatst
Wie heeft er ervaring met de Explorist 210? Ik heb enkele vragen hierover nl:

1. Kan de 210 ook middelen (averaging)?

2. Kun je ook een wp projecteren, zo ja per 100 meter, 10 meter of per meter?

3. Hoe bevalt het in te laden kaartmateriaal?

4. Hoe is de ontvangst (evt. t.o.v. de sportrak serie)?

1 :thumbdown: geen idee wat er mee bedoeld wordt...dus ook geen antwoord....sorry

2 Uhhhh wij zijn nog al nieuw....dus projecteren versta ik misschien iets anders onder dan het is maar ..... wij doen het volgende met de cursor kan je op de kaart een andere lokatie "projecteren"...in richting en afstand....per meter.

3 het inladen van kaarten gaat vliegens met de software die er bij geleverd is.

+/- 1/3 van nederland.

4 de ontvangst is super.....hi heeft ons nog nooit laten raden.....nu zijn wij pas bezig dus dat zegt niet zo veel ....maar kijk in het logboek van de chache Driesenbos...het log van "snif en snuitje" die hadden wat problemen met de ontvangst en wij echt niets...op de meter naukeurig daar...dus dik tevreden.

de wegbewijzering verloopt ook super soepel...en optijd.....alleen als je alleen zou rijden zou een geluidsignaal wel handig.

verder zijn we echt helemaal tevreden met dit kleinnood....

ik hoop dat je er iets mee kan.

gr. M & M

Geplaatst
:thumbdown: geen idee wat er mee bedoeld wordt...dus ook geen antwoord....sorry

gr. M & M

Daarmee bedoel ik het volgende: Als je een cache gaat maken moet je een wp bepalen. Je kunt dit doen door de GPSr neer te leggen op het door jou bepaalde plekje en dan als een "gek" de coordinaten opschrijven die in het scherm verschijnen en daarna thuis het gemiddelde (m.b.v. Excel ofzo) berekenen. Dit heb ik ook zo gedaan bij mijn eerste cache. Als je de functie GEMIDDELDE of AVERAGING op je GPSr hebt dan wordt door de GPSr het gemiddelde berekend. Ik hoop dat dit en beetje duidelijker is. Het is in ieder geval een handige functie die de 210 helaas niet heeft.

Geplaatst (bewerkt)

quote=manong-2,March 14 2006, 21:15:38 ]

Wie heeft er ervaring met de Explorist 210? Ik heb enkele vragen hierover nl:

2. Kun je ook een wp projecteren, zo ja per 100 meter, 10 meter of per meter?

2 Uhhhh wij zijn nog al nieuw....dus projecteren versta ik misschien iets anders onder dan het is maar ..... wij doen het volgende met de cursor kan je op de kaart een andere lokatie "projecteren"...in richting en afstand....per meter.

gr. M & M

Hiermee bedoel ik het volgende. Je loopt een multicache en je komt bij een bepaald punt (bijv. een putdeksel) en de volgende opdracht is: ga 425 meter op 97 graden . Volgens futurumshop heldesk kan de explorist 210 dit niet. Dit vind ik wel een gemis. Dus voor mij geen explorsit 210, ondanks de goede ervaringen die andere cachers (jullie dus ook) er mee hebben. Ga zaterdag naar Wierden om daar mijn nieuw Garmin GPS60 op te halen. Ik weet dat deze geen kaartmateriaal in kan laden, maar ik heb dit ook nog niet gemist. Ik vind het middelen en projecteren belangrijker dan kaartmateriaal. Nu a.u.b. geen discussie tussen Magellan en Garmin fans :thumbdown: .

bewerkt door De Roode Loper
Geplaatst

Nou dat projecteren...zoals er beschreven word gaa weldegelijk met de 210....zelfs wij als newbies kunnen dat ......misschien op een andere manier dan de Garmin...wij doen het met de cursor op de kaart uitzetten....

maar je besluit is gemaakt :blush: .....ik wens je veel plezier met de Garmin (dat zal zeker lukken) :crybaby:

het is niet zo belangrijk wat je koop ....als het maar naar je zin is :lol1: ....en je weet wat je wil dus klaar toch.

Gr. M & M

p.s. middelen doet i echt niet. :yes:

• 1 month later...
Geplaatst
;) geen idee wat er mee bedoeld wordt...dus ook geen antwoord....sorry

gr. M & M

Daarmee bedoel ik het volgende: Als je een cache gaat maken moet je een wp bepalen. Je kunt dit doen door de GPSr neer te leggen op het door jou bepaalde plekje en dan als een "gek" de coordinaten opschrijven die in het scherm verschijnen en daarna thuis het gemiddelde (m.b.v. Excel ofzo) berekenen. Dit heb ik ook zo gedaan bij mijn eerste cache. Als je de functie GEMIDDELDE of AVERAGING op je GPSr hebt dan wordt door de GPSr het gemiddelde berekend. Ik hoop dat dit en beetje duidelijker is. Het is in ieder geval een handige functie die de 210 helaas niet heeft.

Hoi Henk,

is het niet zo dat de Magellan's altijd middelen? Van mijn meridian weet ik dat ie dat doet, automatisch. Dat is ook de reden waarom:

a: de magellan's niet zo ADHD-achtig zijn als garmin

b: de magellan's "sloom" lijken vergeleken bij garmin

Bij garmin moet/ kun je inderdaad het middelen handmatig inschakelen. Dat is overigens ook wel nodig want je ziet bij het middelen de positie wel wijzigen :huh: bij het zoeken sta je dan ook bijna nooit meteen goed :huh: , je moet altijd even wachten! Een beetje quick en dirty methode, lijkt op het eerste gezicht sneller maar doet er net zo lang over als het om precisie gaat.

Daarnaast is de ontvangst bij magellan beter dan van garmin (tot de x-serie tenminste), ook beter dan van de GPS(map)60. Alleen zijn de balkjes bij garmin altijd wat optimistischer/ groter. Over de etrexen wil ik het al helemaal niet hebben... Magellan Is en blijft een redelijk alternatief voor garmin, alleen commercieel niet zo gehaaid. Of je het instapmodel zou nemen... Dat doe je bij garmin ook niet echt met vreugde...

Geplaatst
4. Hoe is de ontvangst (evt. t.o.v. de sportrak serie)?

Een wat oudere vraag van de Roode Loper, maar ik was hem niet vergeten, dus bij deze alsnog een antwoord:

Ik heb vorige week met zowel een Sportrak als met een Explorist voor de gein eens onder een viaduct gekeken, welke de gevoeligste van de twee is.

Dit was midden onder een viaduct bij de A12 bij Woerden. Geschatte breedte van het viaduct ca. 15-20 m en dikte van het beton (plus asfalt) ca. 80-100 cm.

De Sportrak had net één satelliet, dus geen fix. De Explorist had er vier (weliswaar zwak) en dus wel een fix. Een klein stukje verderop een identiek viaduct en ook hier een fix met de Explorist.

Ik had al eens een testje gedaan met beide GPS-en gewoon los op de bijrijdersstoel. De Sportrak heeft moeite met de ontvangst en de Explorist blijft keurig werken!

Geplaatst

Ik heb inmiddels wat caches gedaan met de GPS60 en heb er geen spijt van.

Maar ja, een magellan of een garmin het pijltje wijst toch dezelfde richting op (als het goed is :angry: ).

• 8 months later...
Geplaatst (bewerkt)

Oud onderwerp, maar toch even een reactie;

Wij hebben deze week een Magellan explorist 210 aangeschaft.

In de oorspronkelijke versie kan hij niet projecteren, maar we hebben meteen de software update gedownload en daarmee kan hij het dus wel! Zowel vanaf huidige positie als vanaf een eerder ingevoerd waypoint. Nauwkeurig tot op 10 meter.

We hebben hem vandaag getest met als referentie de garmin Etrex. De etrex, waar we op zich tevreden over waren, liet het in het natte bos in Sauerland volledig afweten w.b. ontvangst en de 210 had toen nog steeds ontvangst, zij het soms een 2D fix.

Goeie ontwikkelingen dus dankzij nieuwe firmware. Dit maakt hem voor ons een superding!

Averaging hebben we nog niet naar gekeken.

bewerkt door TinkerTeam
Geplaatst (bewerkt)
Oud onderwerp, maar toch even een reactie;

Wij hebben deze week een Magellan explorist 210 aangeschaft.

In de oorspronkelijke versie kan hij niet projecteren

Ik mag me inmiddels wel de eXplorist 210 ambassadeur noemen denk ik.

In de vorige versie van de firmware was het WEL mogelijk om te projecteren (Al is het op een ietwat onnauwkeurige manier). In de nieuwe versie kan het nog steeds op deze manier, maar ook op een nieuwe, nauwkeurigere manier.

De oude manier is door in het scherm met de kaart te gaan staan.

Vervolgens kan je met de 'joystick' achtige knopje een kruisje over de kaart laten wandelen.

Onder in het scherm komen dan de gegevens te staan tov je huidige positie, in 1 graad en 10 meter nauwkeurig. Als je nu op MARK drukt kan je een nieuwe waypoint van maken. Druk je op GOTO dan kan je er je volgende waypoint van maken, zonder hem in het geheugen op te slaan.

De nieuwe manier is via MENU -> geavanceerde functies -> Projectie.

Invoer kan gedaan worden op basis van afstand (per 10 meter) en peiling (in 100ste graden)

Deze wordt opgeslagen als waypoint met de naam PRJ001 (PRJ002.. etc)

Hoe het zit met averaging weet ik niet. Nergens staat expliciet dat het er wel/niet in zou zitten.

Ik heb wel gemerkt dat als je lange tijd op één plek blijft staan, de coordinaat al maar minder gaat fluctureren. Het LIJKT er dus op dat het er op zit. Het is alleen niet aan of uit te zetten.

bewerkt door franka en pim
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...