Spring naar bijdragen

Route maken - Hoe doen jullie het ?


Ruben

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Hoe maken jullie nu een route?

Er staat vanalles over de cache zelf maar over het maken van een route kan ik niet veel vinden met de search.

Ik snap wel dat je maar met de gps in de hand hoeft te lopen en dat de route dan vastgelegd wordt.

Maar ik heb nu twee keer dezelfde route gefietst en je ziet dat als je de tweede keer bij eenzelfde punt stopt dat het niet altijd op dezelfde plek ligt op je GPS.

Hierdoor heb je een afwijking.

Hoe doen jullie dit?

Ligt ook een beetje aan het weer heb ik gemerkt. Op heldere dag had ik satelliet of 8 en op mistige dag maar 3 of 4.

 

Lopen jullie de route meerdere keren en leggen dan dezelfde punten meerdere keren vast en middelen dit (Hoe ?) op de een of andere manier of kijkt dit niet zo nauw ?

 

Verder is het wel interessant om te weten hoe lang een route ongeveer kan zijn ?

Wat is te lang, te kort ?

Doen jullie alles te voet of is mountainbiken ook een mogelijkheid of maak je dan twee routes naar dezelfde cache (een wandel- en een fietsroute) ?

 

Als er nog meer tips zijn over het maken van de route zelf, graag.

 

 

 

Edited By Ruben on dec. 01 2002 at 19:36

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ruben,

 

volgens mij heb je het over de route naar een cache? Die hoeft je niet te maken. Die maakt iedereen zelf. En het maakt niet uit hoe mensen er willen komen. Dat ligt eraan waar een cache verstopt is. Sommige liggen midden in de stad, andere liggen in een natuurgebied waar je met de mountainbike niet mag komen en weer andere liggen langs de snelweg, net achter een parkeerplaats of zo. En als je wilt dat mensen eerst een hele route afleggen, kun je dat met een multicache doen, of met een puzzeltocht. En die mogen zolang zijn als jij maar wilt. En ook zo moeilijk als jij maar wilt! En over de nauwkeurigheid van punten: een afwijking van 6 meter is heel gewoon. Maar geef er wel een hint bij als dat nodig is om een punt nauwkeuriger te kunnen vinden.

 

 

 

Edited By prettig-ontspoorde-gps-juf-mijk on dec. 01 2002 at 21:17

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm, de vraag is een beetje onduidelijk maar:

 

Als ik een route maak dan doe ik dat met OZiExplorer. De route stuur ik naar mijn GPS en klaar is ByTheWay.

 

Als ik routes bekijk die ik heb gemaakt met ATB, wandelend of met de auto, dan liggen de routes altijd precies op mijn kaarten. Afwijkingen van meer dan 5m heb ik nog nooit gehad (Geluk?).

 

Het enige wat ik daarvoor gebruik is mijn Etrex en OziExplorer.

 

Als je daarover vragen hebt: PM of forum. Er zijn een heleboel mensen bereidt om je te helpen.

 

Succes,

 

ByTheWay

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was misschien niet zo duidelijk maar ik bedoel inderdaad de route naar een cache.

Ik wil er dus zelf een verstoppen en daar een leuke route bij maken waarbij je onderweg nieuwe coordinaten krijgt.

Alleen de coordinaten van de cache geven lijkt me wat te simpel :D

 

Waar ik bang voor ben is dat je door de afwijking bijvoorbeeld coordinaten van een bord of ander ding opgeeft die bij mij kloppen maar die iemand anders recht het bos insturen.

Of valt dat wel mee ?

 

En kabouterkaarten zijn?

Ik gebruik de Mapsource CD Europe die ik bij de Etrex Vista gekregen heb. Lijkt me dat die toch voldoende nauwkeurig zijn of niet ?

 

 

 

Edited By Ruben on dec. 02 2002 at 10:22

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruben,

 

Wij hebben gemerkt dat het helemaal niet erg is om een kleine afwijking te hebben. Dit houd je altijd maar zolang je in je route dingen, bezienswaardigheden enzovoorts opneemt die opvallen en altijd ter plaatse zullen blijven is het altijd wel duidelijk waar je moet zijn. Neem bijvoorbeeld borden op of huisnummers en dergelijke maar praat niet over zaken die onderhevig zijn aan het weer of seizoenen dan wordt het onduidelijk. Maar het zal niet snel gebeuren dat iemand compleet de verkeerde op gestuurd wordt

 

En inderdaad is het zo dat degene die jouw cache gaat zoeken zelf zijn route erheen uitstippelt (al dan niet met behulp van kabouterkaarten, die wijzelf ook gebruiken), dit zijn alle kaarten van NL op Cd-rom zeer gedetailleerd.

 

Succes met het verstoppen, ik ben benieuwd

 

gr. Alexander :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een beschrijving maakt met daarin coördinaten is het in het algemeen de moeite waard om te middelen (averaging).

Sommige GPSsen kunnen dit zelf, en geven daarbij ook een foutschatting. Een kwartier is wel genoeg, langer middelen voegt maar weinig toe aan de nauwkeurigheid.

Als je GPS het niet zelf kan, kun je de stilstaande GPS een track laten maken met elke seconde een nieuw punt. Later kun je dan zelf de punten middelen.

Als je geen goede ontvangst hebt of de satellietverdeling ongunstig is, kun je wellicht later terugkomen en het onder betere omstandigheden nog eens proberen.

 

++ Lex ++

(Ook een Alexander, maar niet die van het Lex en Leo-team.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik bang voor ben is dat je door de afwijking bijvoorbeeld coordinaten van een bord of ander ding opgeeft die bij mij kloppen maar die iemand anders recht het bos insturen.

Of valt dat wel mee ?

Als je coordinaten van een bord of zo opgeeft, is het handig om aan te geven wat voor soort bord het is. Wel even kijken of er niet toevallig op korte afstand nog een exemplaar van staat (vooral van die fietsknooppuntbordjes willen nog al eens dicht bij elkaar staan!). Want je hebt niet alleen te maken met de afwijking van jouw Vista, maar ook met die van degene die jouw cache gaat zoeken. En als je met een puzzeltocht cijfers wilt laten invullen in coordinaten, moet je wel even goed kijken welke, want de hele graden bijvoorbeeld kan iedereen (die wat langer cachet) zo raden welke dat moeten zijn. En dan rijden ze toch nog zo naar de eindcache! :sneaky:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de laatste 3 cijfers moet uitrekenen dan zal het toch lastig te raden zijn of niet ?

Zeker voor elk punt. Alleen de parkeerplaats krijg je cadeau.

 

En ernaartoe rijden gaat sowieso niet lukken. Je mag met de auto het bos niet in  :D

Het zal wel gecombineerde fiets/wandel route worden waarbij de route voor de mountainbikers wat langer gaat zijn.

 

Nog een vraag: Loont het de moeite om de route rond te laten lopen zodat je vanaf de cache via een andere weg weer terug komt bij het begin punt of heeft niemand hier behoefte aan? Misschien dat de meeste mensen het begin punt weer opgeven en er direct heen lopen of de route gewoon terug volgen.

 

Btw: wat is de meest gebruikte cache box? Loopt dat flink uiteen of is een soort ding aan te raden

 

Lex: waar kan ik wat meer info vinden over het middelen? Misschien is dit wel handig voor twee of drie belangrijke punten in de route incl. de cache. Meen niet dat dit standaard zit op mijn Vista.

Heb wel gezien dat ik bij helder weer satelliet of 8 ontvang en dat het geheel dan vrij nauwkeurig is.

 

 

 

Edited By Ruben on dec. 03 2002 at 14:40

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex: waar kan ik wat meer info vinden over het middelen? Misschien is dit wel handig voor twee of drie belangrijke punten in de route incl. de cache. Meen niet dat dit standaard zit op mijn Vista. 

Heb wel gezien dat ik bij helder weer satelliet of 8 ontvang en dat het geheel dan vrij nauwkeurig is.

De Vista kan inderdaad niet middelen, ik kan het althans niet vinden in de gebruiksaanwijzing.

 

Handmatig kun je een track opslaan van de stilstaande GPS, met een tijdsinterval van 1 s. (Trackopties)

Daarna kun je de opgeslagen punten bekijken, en de beste waarde op het oog bepalen. Als je niet voldoende kunt inzoomen, kun je dat wel op de computer met een programma als MapSource of OZI.

Mooier is nog de computer te laten middelen, maar ik weet niet hoe. Wie wel?

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruben,

 

De meest gebruikte cacheboxen zijn: munitiekistjes en tupperwarebakjes maar eigenlijk is iedere box die je goed kan afsluiten en makkelijk waterdicht kan houden geschikt.

 

Of de route nu rondloopt of niet maakt mijns inziens niks uit, het belangrijkste is dat het een leuke, niet te lange, niet te korte en niet te moeilijke mooie wandeling/fietstocht is. Hoe deze loopt is niet van belang, voor mijn part stuur je ons via Limburg naar Friesland terug naar Zeeland.  :D

 

Inderdaad is het voldoende om de laatste drie cijfers te laten uitvogelen. In welke provincie komt je cache eigenlijk? Je merkt ik sta te popelen om hem op te snorren :happy:

 

Gr. Alexander (niet te verwarren met de andere Lex)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen de coordinaten van de cache geven lijkt me wat te simpel.

Nou, dat kan soms behoorlijk tegenvallen. Een gewone 'enkelpunts' cache kan soms juist enorm leuk en lastig zijn omdat hij op een moeilijke plek ligt, of op een enorm goed gevonden bijzondere verstoplokatie.

Het lijkt wel of caches tegenwoordig bijna multi [i:post_uid0]moeten[/i:post_uid0] zijn, maar ik hoop dat er ook veel gewone bijkomen.

Daar schuilt soms juist een prachtig mooi stukje denkwerk in. Voel je in elk geval niet verplicht om een multi te maken.

In Nederland is het aandeel multi's vrij groot vergeleken met Duitsland en België bijvoorbeeld. Natuurlijk komt dat door de beperkte grootte en complexiteit van de natuurgebieden hier. Dus dat verklaart wel waarom hier veel multi's zijn.

Nadeel van een multicache is dat je niet altijd de tijd hebt voor een wat langere wandeling langs meerdere punten om informatie te verzamelen voor het eindpunt. Dan zou je liever een enkel te bezoeken punt hebben: een gewone cache dus.

 

 

 

Edited By Eagles on dec. 03 2002 at 21:55

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is de meest gebruikte cache box? Loopt dat flink uiteen of is een soort ding aan te raden

Volgens mij is het wel slim om echt goed op de waterdichtheid van de box te letten. En ook de sterkte. Mijn 2 pink caches (plastic dozen) zijn duidelijk niet goed bestand tegen de weersinvloeden en/of geocachinggereedschappen. Nr. 1 blijft maar lekken, ondanks een nieuwe identieke, droge doos en een verse vuilniszak en nr. 2 was al na enkele dagen voorzien van een gat door waarschijnlijk een graafgereedschap. Met Jurassic Parc 4, een munitiekist, is tot nu toe nog niks vreemds gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die munitiekisten zijn en blijven toch superieur boven bijna al het plastieke spul. Al was het alleen maar omdat sommigen een plastic doosje niet helemaal goed afsluiten. Daar is bij een munitiedoos geen twijfel over mogelijk: die zit duidelijk dicht of niet.

Munitiedoos is ook goed prikstokbestendig. Ik heb wel eens een plastic cache gezien waar een gat in gestoken was.

Een tas om een doos heen is vaak juist onhandig. Er komt altijd wel wat water in te staan, zodat de cache continu met water in aanraking blijft.

Ik zou absoluut voor de munitiekist gaan. Zorg er echter wel voor dat hij duidelijk als NIET GEVAARLIJK gekenmerkt wordt. Er is een verhaal dat een oud vrouwtje met een munitiedoos op een politiebureau aankwam met de melding: IK HEB EEN [b:post_uid0]BOM[/b:post_uid0] GEVONDEN :0 .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik persoonlijk altijd aan de beschrijving van een cache kan waarderen is, als vermeld wordt hoe lang de route is en eventueel hoe zwaar. Dit ivm de oudere cachers, zieke cachers, en.. niet te vergeten de kinderen van cachers die al dan niet verplicht op zondag mee moeten  :D .

Team Dauwtrappers en dan met name de Kralenfee, hun/haar gezondheid is van dien aard dat van zo'n beschrijving wel afhangt of we de cache proberen te zoeken of niet.

 

Het is namelijk al een aantal malen voorgekomen dat we een eind hebben gereden met de auto en dan vanwege gezondheidsproblemen de zoektocht hebben moeten afbreken omdat jammer genoeg de omschrijving niet het aantal kilometers vermelde.

 

GRTZ

 

Kruimeldief  :D

 

[i:post_uid0]Iedere idioot kan kritiek leveren, veroordelen en klagen - en de meesten doen dat dan ook.  

[/i:post_uid0]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...