Spring naar bijdragen

Welke de "gewone" gps 60 of de GPSMAP 60CS


fleur4op

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ben ik weer.

 

Jullie hebben me overtuigt dat de gps 60 serie een goede serie is voor te cachen.

 

Echter nu heb ik een luxe probleem.

 

Ik twijfel ofer de "gewone" 60 en de map cs.

 

Ik kan een tweede hands MAP CS kopen echter is die nog steeds duurder dan een nieuwe gewone 60.

 

Mijn vraag is nu gebruiken jullie tijdens het wandelen die kaartjes wel eens en heeft dit echt een meerwaarde. Ik heb een VDO Dayton autonavigatie systeem dus voor de autorouting heb ik hem niet nodig.

Ook heb ik altijd een gewoon kompas bij me, vind ik toch handiger werken.

 

Ik vraag me dus af of die kaartjes echt zo handig zijn als je buiten bent of dat je er in de praktijk maar zelden gebruik van maakt.

 

Ik hoop dat jullie me hiermee ook kunnen helpen.

 

Tevens hoop ik dat jullie een advies kunnen geven over het tweedehands kopen van een GPSMAP 60CS via ebay in Duitsland (particuliere koper)

 

Alvast dank voor de snelle reacties.

 

Team Fleur4op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het belangerijkste verschil tussen de GPS60 en GPSmap60CS is dat er in de GPSmap60CS kaarten kunnen.

 

Dit gaf tot nu toe voor het cachen niet veel extra voordeel.

De kaarten kennen alleen wegen waar je met de auto kan komen, en tijdens een wandeling in het bos heb je daar dus niet veel aan.

 

Met de komst van topografische kaarten van Nederland kan dit wel tot een voordeel worden.

Een nadeel is echter dat het dan allemaal nog duurder wordt, omdat je ook nog de kaarten moet kopen.

 

Wat wel een voordeel is als je wel kaarten hebt (MetroGuide**, CitySelect of CityNavigator) is dat je de GPSmap60CS als navigator in de auto kan gebruiken.

 

En ik kan je vertellen dat maakt het cachen een stuk makkelijker.

 

 

** Officeel kan je met MetroGuide v6 niet navigeren, maar als het zo ver is vertel ik je wel hoe het wel kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het belangerijkste verschil tussen de GPS60 en GPSmap60CS is dat er in de GPSmap60CS kaarten kunnen.

 

Dit gaf tot nu toe voor het cachen niet veel extra voordeel.

De kaarten kennen alleen wegen waar je met de auto kan komen, en tijdens een wandeling in het bos heb je daar dus niet veel aan.

 

Met de komst van topografische kaarten van Nederland kan dit wel tot een voordeel worden.

Een nadeel is echter dat het dan allemaal nog duurder wordt, omdat je ook nog de kaarten moet kopen.

 

Wat wel een voordeel is als je wel kaarten hebt (MetroGuide**, CitySelect of CityNavigator) is dat je de GPSmap60CS als navigator in de auto kan gebruiken.

 

En ik kan je vertellen dat maakt het cachen een stuk makkelijker.

 

 

** Officeel kan je met MetroGuide v6 niet navigeren, maar als het zo ver is vertel ik je wel hoe het wel kan.

 

Vergeet ook de kleur, de C, en de kompas en hoogtesensoren, de S, niet.

 

LTeunis

bewerkt door LTeunis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je antwoord,

 

Maar voor in de auto heb ik al een super systeem. Een VDO dayton MS5000. Dat is zo'n los groot scherm wat in de auto zit. Hierin geef je de begin coordinaten in en hij verteld je perfect de weg in heel europa ;-).

 

Dus daarvoor zal ik hem zeker niet gaan gebruiken.

 

Ik vraag me gewoon af of de kaartjes voor geocaching te gebruiken zijn. Want volgens mij zijn ze niet te vergelijken met de kabouterbond kaarten.

 

Ik vind die Map CS wel erg mooi, maar omdaar nou meteen veel geld voor te betalen.

 

Wat denken jullie trouwens van het kopen van een particulier via ebay in duitsland? Nij heeft hem half 2005 nieuw gekocht en bijna alleen maar gebruikt voor autonavigatie. hij wil nu een "echt" autonavigatie systeem kopen.

 

of gewoon toch maar een nieuwe "gewone" 60 kopen

 

fleur4op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou ook nog naar de GPSmap60 kunnen kijken.

 

Deze 24MB voor kaarten, mocht je die toch willen gaan gebruiken.

 

Ik denk echter dat je voor een nieuwe GPSmap60 net zo veel betaald als een tweede hands GPSmap60CS

 

 

Wat het betreft het tweede hands kopen al dan niet in het buitenland.

Je koopt meestal een ander zijn verdriet.

Zelf ooit een een 2e hans Venture gekocht in USA, is alle maal goed gegaan.

Werkt nog steeds. ;)

Maar die was maar $ 100, dan kan je de gok wagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hint:

Voor geocachen in NL, met regelmatig lastig ontvangst in de bossen en bebouwing is het wellicht zinvol om ook een blik te werpen op de 60Cx.

Hier moet ik Hawkeyes gelijk geven. Ik heb zelf al meer dan 2 jaar een Magellan Meridian Gold. Nu kent dit type door een algoritme traagheid soms een overshoot van 25 meter. In NL heb ik daar eigenlijk geen problemen mee gehad anders dan dat je de cache soms wat later vond. In Duitsland echter kan 25 meter wel het verschil zijn tussen boven op de richel of beneden in het ravijn. Daarom hebben we vorig jaar een GPS60 aangeschaft. Helaas bleek dit een misvatting want in de dezelfde situatie had de Meridian nog steeds een lock maar de GPS60 allang niet meer. Bij goed satellietenweer heeft de GPS60 meestal een EPE met 1 meter minder dan de Meridian. Als het slechter wordt dan blijft de Meridian het langer volhouden dan de GPS60.

Door de SirfIII chipset is de Garmin GPSMAP60C(S)x series een stuk gevoeliger geworden. Ze zijn hier nu denk ik beter in dan Magellan Meridian's en Explorist's. De prijs is er natuurlijk ook naar. Als ik weer wat geld heb koop ik er nog een Explorist 210 bij. Deze is vergelijkbaar qua prijs met de GPS60 maar wel wat gevoeliger en met kaart mogelijkheden.

De meerderheid van GC'ers heeft een Garmin. Het is dus logischer als beginner een Garmin te kopen. Het is beetje Microsoft versus Apple. De map's zijn denk ik ook beter. Maar weet wel als een cache moelijk te vinden valt ligt de oplossing voor de gemiddelde cacher meestal niet in een betere GPS maar in het bellen van een hulplijntje :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...