Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Als dit een serieuze tip is en je overweegt er iets mee te doen zou ik toch even naar de benodigde spanning van de externe aansluiting te kijken...

2 penlights (of mini-penlights) geven in serie 3 volt (NiMH 2,4 volt) Als je hier 12 volt aan gaat bieden ben ik bang voor de zoete geur van fikkende electronica

Je hebt gelijk. En ik heb daar ook naar gekeken. Althans.. volgens een aansluitschema dat ik gezien heb, vraagt de power-aansluiting +5V. Je zou dus inderdaad die 12V moeten terugbrengen. Ik zou daar de eenvoudige weg voor kiezen door een auto-laadsnoer aan te schaffen en bijvoorbeeld op de sloop een sigarettenaansteker uit een dashbord te halen. Die zou ik dan op een 12V-accu aansluiten, de kant en klare voedingskabel daarin te steken en gaan met die banaan. Maar of het er ooit van komt. Ik zou dan zo'n kabel moeten kopen, de rest heb ik wel liggen, maar dat kost me wel weer € 20,00. En of ik nou zo'n loodaccu meesleep of 12 AAA batterijen... :blink: .

Flatfisher

Geplaatst

En weten jullie waar ik echt last van heb? Koude batterijen. Ik heb mijn Geko op mijn fietsstuur zitten en daar krijgt-ie nog wel eens klappen de verduren. En natuurlijk een niet geringe windchill, zo hard als ik fiets :thumbup: . Maar wat gebeurt er nou, door de kou leveren mijn NiMH batterijen capaciteit in, denkt Geko dat ze bijna leeg zijn en dan is 1 stuitertje genoeg om hem te laten uitvallen :blink: . Wanneer ik de batterijen wissel met die in mijn binnenzak dan gaat het weer eventjes. Maar na een half uurtje weer hetzelfde gedonder: koude batterijen, stuitertje en ploef: geen beeld meer. Weer wisselen, eerste setje er weer in en weer een half uurtje etc. etc. Maar goed, dan ben ik 2 of 3 uur op pad geweest, dan wil je zelf ook wel weer naar de warme kachel :thumbup: .

Hmm, die autokabel en loodaccu is misschien toch wel een goed idee, ik zal eens :blush: naar mijn penningmeester kijken?!

Flatfisher

Geplaatst

@Flattfisher:

Ligt het nu aan de kou of aan het stuiteren? Je schrijft wel over de kou, maar bij iedere echte stuitering is het feestje voorbij. Kan zijn dat een van de polen net geen goed contact maakt. Daarom doen de uitgewisselde batterijen het weer tot de volgende stuitering.

Geplaatst (bewerkt)

Bij mijn legend heb ik ook al een keer de batterijstripjes een beetje naar buiten moeten buigen voor een constant contact.

bewerkt door Jurgen & Co
Geplaatst
@Flattfisher:

Ligt het nu aan de kou of aan het stuiteren? Je schrijft wel over de kou, maar bij iedere echte stuitering is het feestje voorbij. Kan zijn dat een van de polen net geen goed contact maakt. Daarom doen de uitgewisselde batterijen het weer tot de volgende stuitering.

Bij mijn legend heb ik ook al een keer de batterijstripjes een beetje naar buiten moeten buigen voor een constant contact.

Ik begrijp jullie gedachte heel goed. Het ligt echter niet alleen aan het stuiteren. Ik heb een soort race-hybride met 28 mm brede (smalle) banden. Die zijn tamelijk hard opgepompt dus op de fietspaden rond Uithoorn, Amstelveen en Amsterdam stuiter je nogal eens. En het eerste half uur, als de batterijen nog op kamertemperatuur zijn, dan houden ze het wel. Pas later niet meer.... stik... jullie niet natuurlijk, maar.... hoeveel zouden batterijen krimpen als ze afkoelen van 20 naar 3 graden bijvoorbeeld... :P Met dat in gedachte kan het inderdaad heel goed dat die polen net wel/net niet contact maken. Een klein beetje krimp kan dan net de ellende veroorzaken.

Ik ga dit testen en ben benieuwd of jullie me met deze gedachtegang definitief afschrijven of niet. :sleep1:

Flatfisher

Geplaatst

Het zou best kunnen. De batterijen verschillen soms een fractie in lengte. Ook bij mijn GPS zitten de batterijen redelijk losjes tussen de polen. Je dacht toch niet dat we je voor de gek hielden?

Geplaatst
maar.... hoeveel zouden batterijen krimpen als ze afkoelen van 20 naar 3 graden bijvoorbeeld... :lol1: Met dat in gedachte kan het inderdaad heel goed dat die polen net wel/net niet contact maken. Een klein beetje krimp kan dan net de ellende veroorzaken.:

Flatfisher

Eh.... 1/10 millimeter ?? (niet echt heel veel dus....)

L2=L1 (1 + a(t2-t1)

L1=lengte batterij bij 20 C

L2= lengte batterij bij 3 C

t1=20 C

t2= 3 C

a=uitzettingscoefficient ijzer = 11,7 x 10E-6 = 0.000117

L2= 50 (1 + .000117(3-20))

L2= 50 (1 + -0,001989)

L2= 50 x 0.998011

L2= 49.90055 mm

Geplaatst

Het zal wel erg naïef van me zijn, maar heb je dat nou echt uitgetest? Of heb je die waarden verzonnen, gegoogled of anderzijds gevonden? Als je het je eigen meetwaarden zijn, ben ik erg benieuwd naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen...

Maar: ik zal wel weer naïef zijn...

Geplaatst
Het zal wel erg naïef van me zijn, maar heb je dat nou echt uitgetest? Of heb je die waarden verzonnen, gegoogled of anderzijds gevonden? Als je het je eigen meetwaarden zijn, ben ik erg benieuwd naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen...

Maar: ik zal wel weer naïef zijn...

Gewoon uitgerekend :lol1:

Geplaatst (bewerkt)
Het verbaasd me overigens dat er nog geen oplaadbare Litium Ion batterijen van het AAA formaat zijn. Volgens mij is daar best markt voor.

Mijn mening:

Ik denk omdat ander 99 van de 100 mensen zo'n (niet bestaande) Lithium Ion batterij model AA of AAA vroeg of laat in een normale lader duwen en dan ben je zuur! Die batterijen hebben een ERG strak laadregime nodig. En dus ook een eigen speciale (dure) lader.

bewerkt door rhgs
Geplaatst

Tsjongejonge,

Het gaat hier wel om belangwekkende zaken en schrikbarende conclusies. Team-Eppie, je hebt gelijk en ongelijk. Je berekening klopt wel, op een factor tien na dan. 11,7xE-6 is namelijk 0,0000117 en geen 0,000117. Dan zou het lengteverschil slechts 1/100 mm bedragen. Dat is inderdaad gering te noemen, in tegenstelling tot 1/10 mm, dat vind ik al vrij veel. Ik gebruik bij het vissen vaak nog wel dunnere lijntjes. En soms ook wel dikker, soms zelfs tot 25/100 aan toe... Maar dat heeft met batterijen weinig te maken.

Ik ben gelijk gaan meten. Een AAA kon volgens mij geen 50 mm zijn. Klopte als een bus. Ik heb twee typen batterijen gemeten: Alkaline en NiMH, allebei van "Rara wat is de aanbieding van deze week?"... Eerst gemeten op koelkasttemperatuur en daarna op kamertemperatuur, zie hieronder:

Temp. Alkaline NiMH

7 °C 44,0 mm 43,8 mm

18 °C 44,0 mm 43,8 mm

En de conclusie is dus: dat koude-effect is waarschijnlijk niet zo groot. :beerchug: Mijn schuifmaatje is natuurlijk niet super nauwkeurig en deze meetwaarden zitten echt aan de grens. Het krimp-effect kan ik niet meten. Maar wel het lengteverschil tussen alkaline en NiMH-batterijen. Een schok! Ik wist wel dat de bronspanning verschilde (1,5V voor alkaline tegen 1,2V bij NiMH), maar de lengte... Toch zo'n 2/10 mm, en dat vind ik best wel veel! En kan daarom verklaren waarom het stuitereffect wel bij NiMH optreedt en veel minder bij alkaline :thumbdown: . Enne, wat meer klemkracht op de polen zou dus het probleem kunnen oplossen. Kruimeldief en Jurgen & Co: jullie credits!

Flatfisher

Geplaatst
Vrij vertaald: waar de verse enthousiaste elektronen nog lekker vol plezier met zijn allen over de sloot springen, zijn de overblijvende elektronen al wat moe en verkleumd, en dan wil het springen minder goed lukken.

Ja, natuurlijk. Ik heb zojuist mijn handleiding van Garmin nog eens opengeslagen en daar staat vermeld dat de capaciteit van alkaline-batterijen bij koude temperaturen drastisch kann teruglopen. Ik denk dat daarin veel minder verschil is tussen NiMH en alkaline dan ik op voorhand dacht. Duidelijk is wel dat kou zijn effect heeft op het minder functioneren van batterijen. Overigens kan ik op zijn vroegst pas zondag een stuk fietsen en stuiteren om te checken of het uitbuigen van de polen wat ik inmiddels wel gedaan heb, het uitvallen van mijn GPS verhinderd, daar ging het mij eigenlijk om...

En waar het de topic-starter om ging: ja, die AAA-s zijn in een Geko zo leeg en daar doe je niets aan, koud of warm. Wat een ellende... :thumbdown:

Flatfisher

Geplaatst (bewerkt)
Tsjongejonge,

Je berekening klopt wel, op een factor tien na dan. 11,7xE-6 is namelijk 0,0000117 en geen 0,000117. Dan zou het lengteverschil slechts 1/100 mm bedragen.

Flatfisher

Zie je wel. Daar kwam ik in eerste instantie ook op uit, maar kon ik mij moeilijk voorstellen. nu zie ik waar ik de mist in ben gegaan.... In ieder geval een 5 omdat de berekening goed is uitgevoerd... :thumbdown: Maar ja een fout antwoord levert geen voldoende op.

De 50 mm is overigens een Duracell AA alkaline.

Dat er lengteverschil tussen Alkaline en NiMH zit, vindt ik in onze genormeerde wereld nogal schokkend....

bewerkt door Team-Eppie
Geplaatst

En waar het de topic-starter om ging: ja, die AAA-s zijn in een Geko zo leeg en daar doe je niets aan, koud of warm. Wat een ellende...

Klopt, maar ik heb inmiddels wel een set GP 950 MHA gekocht. Ik had tot op heden uitsluitend 800 MHA. Wellicht weer 10 minuten extra fun. Weet iemand het hoogst beschikbare MHA voor AAA's? Ik zie wel eens schemerige aanbiedingen van 1400MHA, maar dit lijkt me onmogelijk. De bekende a-merken leveren volgens mij momenteel max 1000MHA.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...