Spring naar bijdragen

Waas - Nauwkeurig zoeken


Gast sven55

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Je ziet de locatie van GeoSat-33 (=PRN120=Inmarsat AOR-E) op ca. 205° (=ZZW) en 25° boven de horizon. WAAS and its Relation to Enabled Hand-Held GPS Receivers geeft hier over wat meer info.

Waar aan de hemel staat GeoSat 33?

 

Ik vind nu voor midden-Nederland hoogte 27°, azimuth 206°.

 

De waarden die Stefanne opgaf gelden voor een punt in de Noordzee op 160 km ten noorden van Leeuwarden. Verandert de satelliet zo van positie of heeft Stefanne niet de juiste positie op het kaartje aangeklikt?

 

Verder vind ik voor München (foto enkele berichten terug) 29° en 214°. Dit scheelt niet zoveel met Nederland.

Voor Malta is het wel gunstiger, 38° hoogte en 224° azimuth.

 

De positie van GeoSat 44 is in Malta trouwens beduidend gunstiger dan in Nederland: In Nederland 11° hoogte, in Malta 24°, azimuth voor beide 116°.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jacala, aan die firmware ligt het dus niet. Je hebt volgens mij al al het mogelijke gedaan, en nog gaat het niet goed.

 

Ik had in mijn GPS V al maanden GeoSat 33 en 44 'vast' bij de te ontvangen satellieten staan. Eind maart was 33 plotseling weg, maar ik heb hem met een koude start teruggekregen. En sinds de middag van 1 april geeft hij altijd correcties door.

 

Ik snap ook niet hoe het kwam dat hij uit de lijst weg was, maar hij is bij mij gelukkig niet verdwenen nadat 33 officieel was geworden.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil hier nog even een vraag aan toevoegen. Na het lezen van het vorige ben ik ook maar even met mijn geko 201 aan het experimenteren geslagen. Als ik geen waas gebruik heb ik volgens de gps een “miswijzin” van 7m a 6m. Als ik de waas activeer heb ik 7 balkjes met een D maar nog steeds een “miswijzin” van 7m a 6m. Ik blijf bij de hele operatie lopen dus weet niet of dit de juiste methode is en de horizon is niet te zien door de bebouwing. (het is wel een vrij veld)

 

1. Houd dit nu in dat ik beter de Waas instelling uit kan zetten om dat het hier toch niet werkt?

2. Waar staan de D in de balkjes voor dat heb ik nog niet goed begrepen.

 

Vrgrt Michiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terug komen op het bericht over het niet 'zien' van sat 33. Na nogmaals een totale reset van de GPS is het uiteindelijk gelukt om sat 33 en 44 vast in het overzichtsscherm te krijgen ( en te houden) :) . Waarom het de eerste keer mislukt is nog steeds een raadsel.

 

Grtx, Jacala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik geen waas gebruik heb ik volgens de gps een “miswijzin” van 7m a 6m. Als ik de waas activeer heb ik 7 balkjes met een D  maar nog steeds een “miswijzin” van 7m a 6m.

Vermoedelijk bedoel je hier de EPE.

 

De EPE is een nauwkeurigheidsschatting opbasis van de verdeling van de ontvangen satelietsignalen. In theorie is het mogelijk dat je met een EPE van 30meter toch een exacte locatie hebt met een miswijzing van 0 meter. Of omgekeert dat je met een EPE van 3meter toch nog een (foutieve) locatie verkrijgt met een miswijzing van meerdere 10-tallen meters.

De miswijzing is de afwijking tussen de werkelijke locatie en de door de GPS berekende locatie.

 

De EPE (geschatte nauwkeurigheid) is feitelijk de omvang van het horizontalevlak door het veelvlak (3 dimensionaal) dat je verkrijgt doordat de afstandsbollen tot de satelieten zich niet in een punt snijden.

 

Hedenmiddag om ca 16:30 uur met een prima satelietconstellatie geconstateerd in open terrein met een magellan sportrak. EPE 3 meter, gedurende een kwartier een werkelijke miswijzing tussen de 72 en 76 meter over ca 240graden. Waas gaf tijdelijk geen signaal.

 

Een halfuur daarvoor, op een meetbout een EPE van 9meter en een miswijzing van <1 meter (met WAAS). Een halfuur daarna, exact op een cache een EPE van 6 meter en eveneens een miswijzing van <1meter. Ervan uitgaande dat de cache locatie zelf inderdaad ook is vastgelegd met een afwijking van < meter. (eveneens met WAAS).

 

Overigens beinvloedt WAAS de door de GPS berekende geschatte nauwkeurigheid (EPE) meestal/nog niet omdat de satelieten niet voor de primaire postitie berekening worden gebruikt, maar slechts voor een correctie.

 

 

 

Mijn ervaring is overigens dat WAAS ook in Nederland wel degelijk meestal een aanzienlijk verbetering kan brengen in de nauwkeurigheid al is de ontvangst hier te landen wat minder betrouwbaar dan bijvoorbeeld op de canarische eilanden.

In nederland heb ik sinds september 2002 toh slechts twee of driemaal met WAAS-ontvangst een grotere miswijziging dan ca 10meter kunnen constateren. Alle overige geconstateerde miswijzingen zoals bijvoorbeeld vandaag 1x ca 30 meter en vervolgens 1x ca 76meter geconstateerd, waarbij tijdelijk geen WAAS signaal werd ontvangen (en vermoedelijk gezien de vrije horizon) ook tijdelijk niet werd uitgezonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Iedereen die EGNOS geprobeert heeft zal ervaren hebben dat het in de auto lastig is om die geostationaire EGNOS satelliet te zien. Het ding staat voor ons te laag aan de horizon en in oost-west lopende valleien (urban canyons) heb je er geen zicht op.

Vragen of de Amerikanen zo vriendelijk zijn om GPS aan te passen en de Egnos signalen mee te zenden is geen optie. Maar wat wel kan is aardse transmissie van EGNOS signalen.

Zet ergens op een goede plek een ontvanger neer voor die EGNOS signalen en ga die dan heruitzenden. Maar hoe?

 

Voor bootjes (kustvaart) kan je aan het Loran-C systeem denken.

In de bewoonde wereld met zijn mobieltjes valt te denken aan het GPRS gedoe.

Voor vliegtuigen zou VDL Mode 4 een oplossing zijn. Op een VHF-band die is toegewezen voor Ground based Regional area Augmentation System (GRAS) kunnen signalen worden toegevoegd. Ik zal de drie mogelijkheden nader bekijken.

 

1. Loran-C

Dat plaatsbepalingssysteem werkt op een lage frequentie van 100 kHz en heeft dus een groot bereik van wel 1000 km. Lekker voor op zee toen er geen GPS was. De communicatie gaat in 1 richting en, gezien de lage frequentie, kan er niet veel aan data verzonden worden. Zo'n 25 b/s en voor Egnos heb je tenminste 250 b/s nodig. Dus dat wordt gefoezel.

B.v. met een Local Area Augmentation System (LAAS) kan je de data reduceren en in een type 9 RTCM (dat is ook iets bootterigs: Radio Technical Commission for Maritime services) verpakken. Dit type messages zijn al in de lucht voor locale differentieele GPS (DGPS). Dat is prima voor de nauwkeurigheid maar wat met de integriteit van de positie-info ?

Het tweede bedenksel heet RAAS (Regional etc.) Hierbij wordt toch het WAAS gedoe verkregen door complete EGNOS messages door te zenden na een forse reformatting.

 

2. GPRS

Momenteel (ondanks een theoretische 171,2 kb/s ) haalt men 40 kb/s en dat is voldoende om zonder moeilijke toestanden de EGNOS signalen door te geven. Maar je betaalt wel per hoeveelheid data bij GPRS. En als er toch een mobieltje in de buurt is: daar kan je de GPS bij inbouwen. Je kan ook allerlei info over waar je bent en hoe hoog je nood is ergens heen zenden om b.v. gered te worden. (PPA=Personal Protection Application) Of auto's met gevaarlijke lading kunnen een virtuele 'loodsman' mee krijgen.

 

3. VDL Mode 4

En dan nu de vliegtuigjes. Ook hier moet het aansluiten bij bestaande systemen (GRAS). Nu gaan de EGNOS messages als RTCA (Radio Technical Commission for Aeronautical services) de spreekwoordelijke ether in via een datalink. Wel moet de EGNOS info worden opgebroken (die bevat regional corrections) in ter plaatse benodigde DGPS-type messages met plaatselijke geldigheid.

 

Momenteel is men aan het uitproberen. Er wordt daadwerkelijk in de praktijk getest of het wel lukt.

Het projectteam is onder dak bij Telespazio in Italië.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Simpele vraag van een simpele geest: heeft het nu zin WAAS aan te zetten of niet?

Dat hangt er van af.

 

EGNOS bevindt zich nog in een experimentele fase, d.w.z. dat het signaal er soms wel, en soms niet is.

 

Verder kan de (laagstaande) satelliet afgedekt worden, dan heb je ook geen signaal.

 

Mijn advies is: als je graag hogere nauwkeurigheid hebt, een paar minuten proberen.

 

En als het hogere batterijverbruik je niet uitmaakt, permanent aan laten. Tenzij blijkt dat je door ontvangst van correctiesignalen voor maar enkele satellieten - niet alle beschikbare - je een slechter resultaat hebt dan zonder WAAS-EGNOS. In dat geval kan je WAAS beter uitschakelen. Gelukkig is aan/uitschakelen snel en eenvoudig te doen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig is aan/uitschakelen snel en eenvoudig te doen.

Helaas niet meer voor de Magellan sportrak. De eerste firmware was via het "geheime" menu WAAS nog in of uit te schakelen. De laatste firmware versie's ondersteunen die optie niet.

 

Overigens heb ik anders dan uit nieuwsgierigheid ook geen behoefte gehad om Waas uit te zetten. Al heb ik wel de indruk dat de 33 de laatste paar weken wat minder goed wordt ontvangen dan voorheen. De 44 is hier te lande sowieso minder vaak goed beschikbaar.

 

Ik ben trouwens wel op zoek naar een "Mission planner" die de satelieten >31 ondersteund. Mijn versie 4.21 ondersteund die nog niet. Ik weet ook niet of de almanac al data bevat, maar gezien de geostationaire positie lijkt me dat ook niet echt nodig.

 

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...] Ik weet ook niet of de almanac al data bevat, maar gezien de geostationaire positie lijkt me dat ook niet echt nodig.

De Egnos (en Waas) satellieten zijn gewone communicatie sats. Ze gaan per 24 uur een keer rond de aarde. Maar hun positie is niet zo precies bekend als van de GPS satellieten; daar hebben ze voor die dingen geen noodzaak voor.

Dus van sat 33 zelf krijg je geen positiegegevens binnen en een almanac entry is ook niet echt nodig: de ontvanger ziet zelf wel na wat uitproberen of die hem kan ontvangen of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus van sat 33 zelf krijg je geen positiegegevens binnen

Soms wel hoor.

Tenminste als ik mijn satellietscherm goed interpreteer.

 

Voor het verschijnen van D-tjes in de satellietbalkjes is het nodig, maar niet voldoende, dat er ontvangst is van sat-33 of -44. Die ontvangst mag door een grijs balkje worden aangeduid.

 

Soms wordt het balkje echter zwart, en ik kan niets anders bedenken dan dat dat betekent dat de satelliet beschikbaar is voor positiebepaling. Omgekeerd betekent een zwart balkje nog niet dat er ook D-tjes verschijnen.

 

Natuurlijk is het niet zo dat de positie van de satelliet als vaststaand kan worden beschouwd. Wel in de zin van de almanak, daar is een grove positie voldoende om de zichtbaarheid te kunnen voorspellen.

Maar niet in de zin van positiereferentiepunt.

 

De nauwkeurige positiegegevens (efemeriden) zendt elke satelliet zelf uit, en dat zouden EGNOS-satellieten dus ook kunnen doen. Wel is daarvoor een atoomklok nodig.

edit: dit heb ik onjuist geformuleerd; ik bedoel niet dat voor het uitzenden van de efemeriden een atoomklok nodig is. Dat kan natuurlijk ook zonder. Maar de efemeriden hebben alleen zin als de satelliet ook als GPS-baken wordt gebruikt; en daar heb je wel degelijk een atoomklok voor nodig.

 

Wie het zeker weet mag het zeggen.

 

++ Lex ++

bewerkt door lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...