Spring naar bijdragen

hoogtemeting met GPS


pintje007

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan een GPS te kopen om te wandelen in Oostenrijk. Het zou interessant zijn om ook de hoogte te kennen. Kan een gewone GPS deze geven? Hoe nauwkeurig is dit? Wat is het nut van de barometrische hoogtemeting. Iemand ervaring met bijv. een Geko301? Of is deze GPS niet aan te raden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een gewone GPS geeft wel een hoogte aan, maar dit is een benadering van de hoogte waar je je bevindt. Een barometische hoogtemeter geeft de "exacte" hoogte weer.

Het is maar net wat je wilt c.q. belangrijk vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bedoel je met bij benadering?

Deze zomer heb ik met een barometrische hoogtemeter (geen gps) gewandeld, en deze is natuurlijk afhankelijk van het weer. Zo was er een verschil van 10 à 20m als je de hoogte van 's morgens met die van 's avonds vergeleek.

Bij een GPS is dat toch niet, of wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bedoel je met bij benadering?

 

Iedere GPS haaft een afwijking. Dit wordt ook aangegeven door middel van de EPE waarde.

EPE 10 betekend dat er een mogelijke afwijking kan zijn van 10 mtr. En dat dus in alle richtingen. Lekker voor in de bergen. De cache kan dan 10 mtr. voor, achter, links, rechts, boven of onder je liggen.

Dat beslaat dus een heel gebied.

Vandaar benadering.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van plan een GPS te kopen om te wandelen in Oostenrijk. Het zou interessant zijn om ook de hoogte te kennen. Kan een gewone GPS deze geven? Hoe nauwkeurig is dit? Wat is het nut van de barometrische hoogtemeting. Iemand ervaring met bijv. een Geko301? Of is deze GPS niet aan te raden?

Het leuke van de Geko 301 is is de kombinatie van een gpsr en een barometrische hoogtemeter.

Het zijn geen 2 meet instrumenten die onafhankelijk van elkaar weken.

Vooral het elektronisch kompas is super.

Ik vind echter wel dat de prijsstelling van de 301 erg hoog ligt tov de 201.

Over veranderende luchtdruk door het weer hoef je geen zorgen te maken daar de barometrische hoogtemeter en de gpsr elkaar korrigeren.

Bij mijn Vista duurde het ca. 20 minuiten voordat ik de juiste hoote +/- 10 m kreeg, ik vergeleek het met de aangaves op de collen in de Vogezen.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee jaar geleden ben ik in Oostenrijk geweest en heb daar in de praktijk ondervonden hoe nauwkeurig mijn GPS de hoogte kon vastellen.

 

Destijds had ik nog de standaard Garmin Etrex Europe (dus geen barometrische hoogtemeter). Op een bergtop heb ik toen eens de hoogte gegevens van de GPS vergeleken met die van het infobord op de top van een berg en wat schertste mijn verbazing :eek: ?!?!?!?!?!?

 

De GPS gaf op de meter nauwkeurig aan hoe hoog we zaten :) !!!!!!!!!!!

Dat zou een barometrische hoogtemeter waarschijnlijk niet :lol1: gelukt zijn. De luchtdruk kan namelijk wel een veranderd zijn na een paar uur. Vandaar dat je zo'n apparaat vaak moet kalibreren op bekende hoogtes.

 

Kortom, als het zicht op de satelieten goed is dan is de kans groot dat de berekende hoogte binnen een paar meter valt van wat die werkelijk is.

 

gr.

mr.Bean

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de relatieve hoogte van verschillende punten met elkaar wilt vergelijken en goed rekening houdt met de afwijking EPE * ongeveer 10 dan heb je een redelijke indicatie van de hoogte. Met name in de bergen kan dat handig zijn. Maar de absolute hoogte is afhankelijk van het nul-vlak dat in het betreffende land wordt gehanteerd!

 

In Nederland gebruiken we NAP (Normaal Amsterdams Peil) en zelfs als je in RD werkt is de weergegeven hoogte niet in NAP (kijk maar eens op NAP) als je wilt weten hoe dit werkelijk zit. In Duitsland heben ze NN (Normal Nul) en zo gebruikt elk land zijn eiegen referentie. Vaak zit dat wel ergens in de buurt van de hoogte die wordt berekend met behulp van de mapdatum wgs84. Maar een exacte benadering berust vooral op toeval!

 

Daarbij is het nog handig om te weten dat de positie bepaling in de Z richting (hoogte) ongeveer een factor 10 minder nauwkeurig is als de bepaling in het x.y-vlak.

 

Als je dus de echte hoogte wilt weten kan dat alleen maar door je barometrische hoogtemeter zo vaak als mogelijk te ijken aan de hand van vaste punten, de kaart of heel handig... de gegeven luchtdruk op zee niveau bij een vliegveld in de buurt. En dan maar hopen dat de luchtdruk niet teveel veranderd in de periode dat je onderweg bent.

bewerkt door postman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gps hoogte / barometer

 

in relatie tot een mogelijke koop? Hoever wil je ermee gaan?

 

Garmin heeft topo kaarten waar hoogtelijnen op staan;

Dit gaat per nivo, dus niet op elk puntje van de kaart de exacte hoogte.

Je hebt al topo Belgie, Duitsland, Alpen, Zwitserland om maar wat te noemen.

 

Zowel de satelietmeting als barometorische hoogtemeting is gehandicapt;

De satelietmeting door de miswijzing (magellan epe).

En de barometrische door bij de hoogte rekening te houden met de relatieve druk per hoogtenivo.

Daarom regelmatig kalibreren.

 

Ander interessant gegeven van de barometer is dat je een weersoverzicht hebt.

Zie hiervoor de waarden en betekenis

http://barometer.meteopagina.net/

 

Bij de gps met barometer werkt de hoogtemeter op de barometer en kan je de gpshoogte alleen meten via menu satellietpagina.

 

oa de Vista en alle cs gpssen van Garmin hebben dat.

 

Schrik je van de prijs?

Op Marktplaats heb je al een Vista voor rond de 200 euro.

Kan je expirimenteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag mij altijd af wat het nut is van een hoogtemeting. Heb je een topokaart dan kan je zien hoe hoog je zit dmv. hoogtelijnen. Die staan vaak met een onderling hoogteverschil van 50 meter. Gezien de slechte EPE in de bergen zal je GPS geen veel nauwkeuriger resultaat geven. Ook barometrisch kunnen afwijkingen aardig oplopen speciaal op momenten dat je dat niet wil (depressie in aantocht: slecht weer!).

De enige situatie die ik mij kan voorstellen waarbij een hoogteverschil belangrijk is:

je zit in het hooggebergte en je krijgt hoogteziekte. Dan moet je als de wiedeweerga omlaag dalen. ( http://www.euronet.nl/users/e_wesker/ams.html ) Dan kan je GPS je vertellen of je al ver genoeg bent afgedaald.

Ik lees: "Bij de eerste tekenen van hoogteziekte mag u niet verder stijgen tot de symptomen verdwenen zijn. In geval van verergering moet u afdalen en minstens 500 m lager slapen; .."

Een recente studie in Colorado Springs (VS) toont aan dat zowat een kwart van de 'laaglanders' bij aankomst tussen 1.900m en 2.900m geconfronteerd worden met hoogteziekte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...