Spring naar bijdragen

Hoe houd ik rekening met foutmarge in de coordinaten?


B230F

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Sinds kort zijn mijn vrouw en ik ook aan de wandel met de pda, en zo kom je nog eens op plaatsen waar je het bestaan niet van weet.

 

Mijn vraag is de volgende, ik gebruik BeelineGps wat op zich perfect werkt, alleen is het zo dat ik een cijfer meer in kan voeren dan hier op de site in een coordinaat gegeven wordt.

 

Hier wordt b.v. DDD.MM.MMM gegeven en in BeelineGps kan ik DDD.MM.MMMM invoeren, ook de uitlezing van mn positie wordt na de laatste punt in vier cijfers weergeven, alleen als ik zelf drie cijfers na de laatste punt invoer dan maakt BeelineGps een nul van het laatste vierde cijfer, ik kom toch altijd redelijk dicht in de buurt van een coordinaat ( 5 tot 15 meter) en nu vraag ik me af of deze afwijking er nog uit te krijgen is als ik op een of andere manier weet wat het laatste cijfer zou moeten zijn, ik heb zelf al gedacht aan een vijf invoeren dat wordt volgens mij de fout marge kleiner. ;)

 

Groet Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

nu vraag ik me af of deze afwijking er nog uit te krijgen is als ik op een of andere manier weet wat het laatste cijfer zou moeten zijn, ik heb zelf al gedacht aan een vijf invoeren dat wordt volgens mij de fout marge kleiner.    ;)

 

De gehele foutmarge zul je er natuurlijk nooit helemaal uitkrijgen. Maar als je van het laatste cijfer steeds een 5 maakt zul je er inderdaad nooit ver vanaf zitten. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even heel grof door de bocht;

 

Als de aarde een omtrek heeft van 470.000 kilometer en verdeelt is over 360 graden, dan is de afstand tussen twee graden (op de evenaar) 1305 meter.

Het verschil tussen .001 en .002 is dan 1,305 meter.

Het verschil tussen .0001 en .0002 is dan 13,05 centimeter.

 

Als je dan bedenkt dat er een fout van ongeveer 5 meter in het GPS systeem zit, zou ik me niet zo druk maken over .mmm of .mmmm. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even heel grof door de bocht;

 

Als de aarde een omtrek heeft van 470.000 kilometer en verdeelt is over 360 graden, dan is de afstand tussen twee graden (op de evenaar) 1305 meter.

Het verschil tussen .001 en .002 is dan 1,305 meter.

Het verschil tussen .0001 en .0002 is dan 13,05 centimeter.

 

Als je dan bedenkt dat er een fout van ongeveer 5 meter in het GPS systeem zit, zou ik me niet zo druk maken over .mmm of .mmmm.  ;)

 

Ik kan het niet laten... De aarde een omtrek van 470.000 km??

kijk hier eens

* Binnenkern: vaste metalen bol van 2440 km doorsnede, het heeft een temperatuur van 3700°C en een druk van 3800 ton per vierkante cm.

* Buitenkern: vloeibare metalen laag die 2240 km dik is, het bestaat vooral uit ijzer en nikkel.

* Mantel: dichte hete lag gesteente die ongeveer 2800 km dik is.

* Korst: dunne buitenlaag van de aarde. Het is ongeveer 30 km dik onder de grote bergen, en maar 6 km dik onder de zee.

* Omtrek aarde: 40 075 km aan de evenaar, 40 007 aan de polen

* Doorsnede: 12 756 km over de evenaar, 12 714 km tussen de polen

* Oppervlakte: 510.066.000 vierkante km.

* Vorm: bolvormig, licht afgeplat aan de polen en met een uitstulping aan de evenaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de evenaar komt 1 minuut overeen met 1 nautische mijl (= 1852 meter).

Een duizendste van 1 minuut (de geocache nauwkeurigheid) is dus gelijk aan 1,85 meter. Een dergelijke nauwkeurigheid (laat staan één die nog 10 maal groter is) wordt door geen enkele consumenten gpsr gehaald!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor jullie reacties, :thumbup:

 

 

Het is inderdaad van mijn kant een beetje muggenziften, :P maar ik vraag me af waarom deze software dit doet, bij andere gelijksoortige software is me het ook al opgevallen dat er vier cijfers ingevoerd kunnen worden, ik dacht eerst dat ik misschien een verkeerd stelsel gebruikte maar na testen met andere stelsels en dezelfde coordinaten blijven invoeren kreeg ik met fouten van een kilometer en meer te maken dus daar lag het niet aan, misschien is deze software alvast aan gepast aan zeer geavanceerde en waarschijnlijk door ons niet te betalen ontvangers. :D

 

Groet Jos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk van niet.

Het is gewoon softwarematig afronden op 3 of 4 cijfers achter de komma.

Commerciel gezien is het natuurlijk veel interessanter om 4 cijfers achter de komma weer te geven, het lijkt dan allemaal veel nauwkeuriger.

Het maakt dus helemaal niets (of bijna niets) uit.

 

Vergelijk het met een calculator. Je staat in de winkel met 2 calculators voor je neus. De eerste geeft 8 cijfers achter de komma weer en de tweede maar 2.

Welke koop je dan voor je wiskunde examen????

 

Juist.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gehele foutmarge zul je er natuurlijk nooit helemaal uitkrijgen. Maar als je van het laatste cijfer steeds een 5 maakt zul je er inderdaad nooit ver vanaf zitten. :thumbup:

 

Huh? Gewoon op 0 laten staan, ga maar na:

 

Welk getal komt er dichter bij 0.2 in de buurt, 0.20 of 0.25? Want wie zegt je dat er oorspronkelijk niet 0.18 bedoeld werd (wat dus afgerond wordt naar 0.2), en dan zou jij die afwijking nog groter maken?

Alles tussen 0.15 en 0.24 zal in dat geval afgerond worden naar 0.2, en het getal wat precies tussen 0.15 en 0.24 inzit is 0.0195, waardoor ik zou zeggen om er gewoon 0.20 neer te zetten

 

Uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken (enkele tientallen centimeters op een afwijking van enkele meters), maar goed, waarom zou je er zelf een 5 van maken als er standaard al een 0 van gemaakt wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gehele foutmarge zul je er natuurlijk nooit helemaal uitkrijgen. Maar als je van het laatste cijfer steeds een 5 maakt zul je er inderdaad nooit ver vanaf zitten. :blush:

 

Huh? Gewoon op 0 laten staan, ga maar na:

 

Welk getal komt er dichter bij 0.2 in de buurt, 0.20 of 0.25? Want wie zegt je dat er oorspronkelijk niet 0.18 bedoeld werd (wat dus afgerond wordt naar 0.2), en dan zou jij die afwijking nog groter maken?

Alles tussen 0.15 en 0.24 zal in dat geval afgerond worden naar 0.2, en het getal wat precies tussen 0.15 en 0.24 inzit is 0.0195, waardoor ik zou zeggen om er gewoon 0.20 neer te zetten

 

Uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken (enkele tientallen centimeters op een afwijking van enkele meters), maar goed, waarom zou je er zelf een 5 van maken als er standaard al een 0 van gemaakt wordt...

 

Ik ging uit van de veronderstelling dat er nu wordt afgekapt (0.1819 wordt dan 0.181) i.p.v. afgerond. Maar als er wordt afgerond heb je helemaal gelijk.

 

Maar uiteindelijk maakt het inderdaad allemaal bar weinig uit. Je zult toch rekening moeten houden met de afwijking die je ter plekke hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...