Spring naar bijdragen

Cacheplaatsen syncen in TomTom


jvliere

Aanbevolen berichten

Er zit toch ook pret bij,hier zoek ik 1 cache's en die overleg ik,dan zoom ik in en print en haal paar in omgeving van die cache en dat zet ik naar onze tomtom!

 

zo had ik maar 10 bij mij omgeving blokzijl ;)

 

Als je op deze manier aan cachen doet, waar natuurlijk helemaal niets mis mee is, dan heeft het inderdaad weinig zin om alle caches in TomTom te zetten. Maar ben je dan niet beter af met bijv. Co-Input van de Bruine Beren? Dat geeft dan minder werk en is veel flexibeler, want de coords zijn lang niet altijd van een parkeerplaats.

 

Wij willen ook nog weleens spontaan gaan cachen en dan is het toch erg handig als je caches in de buurt gewoon in TomTom kan opzoeken. Een GPX met alle caches op het geheugenkaartje zetten en je kan altijd en overal kistjes zoeken :blush:

 

Overigens kan je met de macro-functie binnen GSAK ook een hoop handmatig werk besparen. Eén klik op een knop en alle ov2-bestanden, netjes gesorteerd op type staan in no-time op de harde schijf. Dan is het alleen nog maar een kwestie van naar de PPC overzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind het helemaal super om de caches allemaal in TomTom te hebben. De site op geocaching.nl geeft ook wel alle caches, maar op mijn TomTom kan ik gedetailleerd (tot op straatniveau) zien waar ze zijn.

Verder is het natuurlijk geinig om, wanneer je door het land rijdt, de caches voorbij te zien komen. Zeker wanneer je op ongewone plaatsen een icoontje tegenkomt wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld om op te zoeken welke cache het is.

ttb3.jpg

bewerkt door cve.gps
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe krijg ik verschillende cache types in Tomtom.

 

Hier een uitleg over het via GSAK overbrengen van alle (niet) gevonden caches in Nederland naar Tomtom.

Ik ga uit van de jouw niet gevonden caches in nederland want, de gevonden caches hoef je per slot van rekening niet meer op je schermje van Tomtom te zien. En dat je ook GSAK op je computer hebt staan.

 

Begin met het downloaden van de verschillende cache icoontjes ( http://www.harrieklomp.nl/Logo%20Tomtom ) en sla deze ergens op waar je ze weer terug kunt vinden, bijvoorkeur in een map speciaal voor Tomtom want er komen later nog meer bestandjes bij, Dan hou je de boel een beetje bij elkaar. Kopieer deze icoontjes naar de PDA waarschijnlijk naar de geheugenkaart waar ook de kaarten in staan en hier staan ook als het goed is de flitspalen en de andere POI die je misschien er al eerder ingezet had.

 

Het mooiste is als je premium member bent bij GC.com zodat je wekelijks of nog extremer elke dag alle caches via e-mail in je postvak kunt krijgen, in GPX files. Of zoek even verder met de zoekfunktie van dit forum. De uitgebreidste zijn niet de loc files maar de gpx files en de laatste type files daar gaat het om, omdat daar per file de meeste informatie van de cache in opgeslagen is. Dat is ook de reden dat GC.com er een kleine vergoeding voor vraagt.

Mocht je geen premium member zijn dan kun je wel op dit forum opzoeken waar een komplete lijst te krijgen is. Er zijn wel cachers die dat wel ergens een up to date lijst op het internet hebben staan.

 

Oke je hebt na veel zoeken een komplete GPX lijst kunnen bemachtigen of via pocket queries de bestanden binnen gehaald en wilt aan de slag.

 

Ik ga er vanuit dat je 1 of meerdere zip files van GC.com hebt gehad via de mail.

Maak in GSAK een database aan met de titel Nederland via het tablad database en klik op new.

Open (dus niet opslaan) het verkregen zip file met GSAK.exe en er zal een schermpje verschijnen met Load GPX/LOC File en bekijk goed hoe je de instellingen wilt hebben en let wel op dat de database Nederland geselekteerd is. Druk dan op OK.

Hetzelfde doe je weer als je meerdere zip files hebt, maar let er dan wel op dat je bij 'clear datebase before loading' Geen vinkje hebt staan anders ben je de vorige handeling kwijt

Als het goed is zie je nu een lijst met de wel en niet gevonden caches en de caches die op nonaktief staan.

 

We gaan nu een filter maken van de caches die je nog niet gevonden hebt en die aktief zijn.

Open het tabblad Search en klik op filter. Je hebt nu een schermpje Set Filter voor je neus. Selekteer het Saved Filter NONE

Bij Found Status zet je alleen bij Not Fond een vinkje en bij Available Status alleen bij Available een vinkje zetten en de rest maar laten zoals het is.

Druk dan op save en geef het de naam Niet Gevonden.

Nu ben je weer in het hoofdscherm en selekteer dan in het (middenboven) het Select a saved filter die net aangemaakte Niet gevonden en ziehier alle niet gevonden caches.

 

Maar nu moet alles nog gescheiden worden in de verschillende soorten caches en dat gaat als volgt.

Klik weer op tabblad search en dan filter dan krijg je weer het schermpje Set Filter.

Klik dan op het tabblad Other en vink het vakje aan welke cache soort je wilt zien en laat de rest uitgevinkt (van de cache soorten links boven) en laat de rest zoals het is. Klik dan op Go.

Nu zie je alleen de geslekteerde caches bv. Traditional.

Klik nu op tabblad File en selekteer Export en dan TomTom POI File.

Dan krijg je een schermpje met Export TomTom POI File... en bij POI File to craete selekteer je de map die je eerder hebt aangemaakt en geef het de naam van het bijbehorende icoontje die ja al gedownload had. Let wel op dat de naam precies hetzelfde moet zijn.

Druk dan op Generate en het eerste soort cache bestand is dan klaar. Dit alles doe je ook met de andere soorten caches die je op tomtom wilt zien.

 

Er zijn manieren om van het laatste deel een macro te maken dus om dit autotmatisch te laten doen maar dat is iets waar ik nog niet mee bezig ben geweest. Dus als iemand dit aan kan vullen zou ik dat zeer op prijs stellen.

 

Zo nu moet dit nog naar Tomtom. Selecteer in de aangemaakte map alle .ov2 files en kopieer dat naar de PDA in dezelfde map waar je de icoontjes neergeplakt had.

GSAK zet er zelf ook nog icoontjes bij maar die kun je laten voor wat die zijn want dat zijn allemaal dezelfde plaatjes maar niet de goede.

 

Nu moet je Tomtom nog instellen dat ie alle caches laat zien.

Hier ga ik uit van Tomtom 5.

Tab het scherm selekteer wijzig voorkeuren dan pijl rechtsonder en dan Onder houd nuttige plaatsen. tab op Kies nuttige plaatsen en vink dan de cachesoorten aan die je wilt zien.

Tab dan ok dan weer ok en alles is ingesteld.

Om het uit te proberen doe je een tab op het schermpje dan pijl rechts onder en selekteer Bekijk kaart. Als het goed is zie je nu de verschillende icoontjes van de caches in Nederland.

 

Het was een moeilijk verhaal maar het is de moeite waard, maar nogmaals als iemand hier een verbetering of een aanvulling op heeft laat het dan even weten.

 

Gr Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was een moeilijk verhaal maar het is de moeite waard, maar nogmaals als iemand hier een verbetering of een aanvulling op heeft laat het dan even weten.

Lijkt me een prima verhaal, maar omdat je er om vraagt een paar aanvullingen :blush:

Open (dus niet opslaan) het verkregen zip file met GSAK.exe en er zal een schermpje verschijnen met Load GPX/LOC File en bekijk goed hoe je de instellingen wilt hebben en let wel op dat de database Nederland geselekteerd is. Druk dan op OK.

Hetzelfde doe je weer als je meerdere zip files hebt, maar let er dan wel op dat je bij 'clear datebase before loading' Geen vinkje hebt staan anders ben je de vorige handeling kwijt

Dit kan sneller. Als je meerdere zip-files of GPX/LOC-files hebt, sla ze dan allemaal op in één directory. Selecteer in het scherm 'Load GPX/LOC file' de optie 'Load a folder of files'. Zoek dan met behulp van de 'Find'-knop de betreffende directory op. Eventueel kan je de bestanden laten deleten nadat ze verwerkt zijn (vinkje bij 'Delete file(s) loaded when finished').

 

Maar nu moet alles nog gescheiden worden in de verschillende soorten caches en dat gaat als volgt.

Klik weer op tabblad search en dan filter dan krijg je weer het schermpje Set Filter.

Klik dan op het tabblad Other en vink het vakje aan welke cache soort je wilt zien en laat de rest uitgevinkt (van de cache soorten links boven) en laat de rest zoals het is. Klik dan op Go.

Belangrijk voor de volgende stap: ook deze filters opslaan met 'Save' en een duidelijke naam meegeven, bijv. 'Traditional' als het om traditional caches gaat.

 

Klik nu op tabblad File en selekteer Export en dan TomTom POI File.

Dan krijg je een schermpje met Export TomTom POI File... en bij POI File to craete selekteer je de map die je eerder hebt aangemaakt en geef het de naam van het bijbehorende icoontje die ja al gedownload had. Let wel op dat de naam precies hetzelfde moet zijn.

Druk dan op Generate en het eerste soort cache bestand is dan klaar. Dit alles doe je ook met de andere soorten caches die je op tomtom wilt zien.

Ook hier: instellingen opslaan en een duidelijke naam geven, bijv. 'Traditional POI'.

 

Open nu een simpele teksteditor zoals Kladblok/Notepad of open de ingebouwde editor via het menu 'Macro > Edit/create'. In een leeg scherm vul je nu voor elk type cache dat je in TomTom wil het volgende in

 

FILTER Name="Naam filter"

EXPORT Type=POI Settings="Naam export-settings"

 

Waarbij je de rode tekst moet vervangen door de namen van de betreffende filters (hier: "Traditional") en de instellingen die je opgeslagen hebt in het export-schermpje (hier: "Traditional POI"). Zet deze namen wel tussen aanhalingstekens.

 

Bij mij ziet het er dan als volgt uit:

 

FILTER Name="Traditional" 
EXPORT Type=POI Settings="Traditional POI"

FILTER Name="Multi" 
EXPORT Type=POI Settings="Multi POI"

FILTER Name="Mistery" 
EXPORT Type=POI Settings="Mystery POI"

FILTER Name="Virtual" 
EXPORT Type=POI Settings="Virtual POI"

FILTER Name="Webcam" 
EXPORT Type=POI Settings="Webcam POI"

FILTER Name="NONE"

 

De laatste regel zet het filter weer uit zodat ik weer hetzelfde scherm krijg als waar ik mee begonnen ben. Uiteraard kan je hier elk filter invullen dat je wilt.

 

Sla het tekst-bestand dat je net gemaakt hebt op in de Macro-directory van GSAK (meestal 'C:\Program Files\GSAK\Macros') en geef het een passende naam.

Je kan nu de macro laten draaien via het menu 'Macro > Run...', maar je kan de macro ook toekennen aan een knop. Hiervoor kies je menu 'Macro > Button Configuration...'. In het schermpje dat verschijnt kan je aangeven welke je knop je wil instellen (Macro1 t/m Macro20), welke tekst op de knop moet komen, bijv 'POIs' en welke tekst verschijnt als je het pijltje op de knop houdt (Pop-up hint). Geef vervolgens op hoe het tekstbestand van de macro heet bij 'Macro File Name' en druk op 'Save'. En viola, er staat een extra knop in de knoppenbalk. Als je daar op klikt gaat de macro lopen en staan de OV2-bestanden op je harde schijf voordat je het in de gaten hebt. Je hoeft ze dan alleen nog maar naar de goede directory op de PDA over te zetten.

 

De macro-functie van GSAK is erg handig en kan je veel handmatig werk besparen. Het lijkt misschien wat ingewikkeld allemaal, maar als je het help-bestand doorleest en de voorbeeldmacro's bekijkt dan is het best te doen. Ik ken wel caches waar je meer voor in huis moet hebben... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het werkt perfec zoals Karel het uitgelegd heeft. Ik heb alleen nog twee dingen.

1 Ik zoek nog een icoontje voor gevonden. bv een geopend kistje zoals in mapsource.

2 Ik wil het automatiseren nog verder doorvoren. De bestanjes die door GSAK gegenereerd zijn wil ik graag automatisch laten syncen op de juiste plaats. Dat moet mogelijk zijn. Morgen maar even googlen.

 

Iedereen bedankt voor de goede uitleg zo scheelt het heel wat werk.

 

Het is toch al weer laat geworden of vroeg tis maar hoe je het bekijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nu graag een stapje verder gaan. Ik heb dus nu de bestanden voor tomtom klaar in een map op mijn pc. Nu wil ik ze graag op mijn palm. Dat doe ik nu handmatig. Ik ben net eens aan het zoeken geweest en ben op Pilot install gestuid (via flitspaal.nl). Deze kan automatisch poi's naar de palm verplaatsen in het juiste mapje. Helaas plaats hij ze op de interne memorycard van mijn Tungsten T5. Terwijl TomTom op de externe SD-kaart staat. Heeft iemand nog een tip hoe ik dit wel voorelkar kan krijgen met een ander programma of een ander truckje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gelukt. Met T5 kan ik Drive Mode aanzetten. Dan ziet de computer hem als extra schijf. Poi's dowloaden met Poiedit van Flitspaal.nl. Geocache-poi's aanmaken in GSAK door een Filter en Exporteren. Daarna de bestanden copieren met een batchbestand.

 

==============================

FILTER NAME="Traditional"

EXPORT Type=POI Settings="Traditional"

 

FILTER NAME="Multi"

EXPORT Type=POI Settings="Multi"

 

FILTER NAME="Mystery"

EXPORT Type=POI Settings="Mystery"

 

FILTER NAME="Virtual"

EXPORT Type=POI Settings="Virtual"

 

FILTER NAME="Webcam"

EXPORT Type=POI Settings="Webcam"

 

FILTER NAME="Event"

EXPORT Type=POI Settings="Event"

 

FILTER NAME="Found"

EXPORT Type=POI Settings="Found"

 

FILTER Name="NONE"

 

RUNPGM Pgm="c:\geocaches\Poi.bat" WAIT=YES

=================================

 

Dit is Poi.bat

 

L:

cd..

cd\TomTom benelux_plus Map

copy c:\Geocaches\TomTom\*.* /Y

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...