Erben Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 Je kunt met de 60cs een route maken door routepuntjes aan te klikken op het kaartscherm. Reuze handig tijdens een fietsvakantie! Of het daar aan ligt weet ik niet maar bij het narijden van deze route (niet via wegen want ik ga ook over fietspaadjes die niet in mapsource staan) werd het kaartscherm steeds trager opgebouwd. Ik weet wel dat je de kaart op meer - minder detail kunt instellen. Maar 't werd echt veel trager. Soms is het scherm ca 5 seconden helemaal geel zonder een enkele weg erop... Zo wordt het lastig navigeren: een bliepje klinkt: over 70 meter afslaan, ik kijk op het scherm waarheen ik moet afslaan maar een grote gele vlek gaapt mij aan tot voorbij het kruispunt... Wat te doen? Al geprobeerd: stop navigatie, apparaat uitzetten, batterijen eruit en weer erin en weer opnieuw gaan navigeren. helaas... het hielp allemaal niets...
Peetee Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 (bewerkt) Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik ga ervan uit dat het apparaat nu continu traag reageert: Het lijkt of de software problemen geeft. Daarom zou ik een totale reset proberen. Ik meen dat je dat doet door de Enter- en de Page-knop ingedrukt te houden terwijl je het toestel aanzet. Omdat daarbij ook de almanak gewist wordt (je ziet dat aan het feit dat er een moeizame fix is), is het daarna wel nodig om die opnieuw te laten laden. Dat doe je door het apparaat buiten neer te leggen op een plek met goede ontvangst, zodat het de tijd krijgt om de almanak opnieuw te laden. Een kwartier na het verkrijgen van de fix is dat wel klaar. 18 september 2005 bewerkt door Peetee
Watjes Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 (bewerkt) Al geprobeerd: stop navigatie, apparaat uitzetten, batterijen eruit en weer erin en weer opnieuw gaan navigeren. helaas... het hielp allemaal niets... <{POST_SNAPBACK}> Bij een 76S merk je hetzelfde bijvoorbeeld bij hoog kaart-detail (met name in gebieden waar veel straten e.d. zijn en er dus veel te tekenen is op het scherm), oplossing is dan natuurlijk lager detail instellen, of inzoomen zodat er minder straten in beeld zijn. Ook is het merkbaar trager als de batterijen leger zijn en/of de displayverlichting aan staat. 18 september 2005 bewerkt door Watjes
Erben Geplaatst 19 september 2005 Auteur Geplaatst 19 september 2005 Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik ga ervan uit dat het apparaat nu continu traag reageert: Nee, het apparaat reageert niet continu traag, alleen het kaartscherm bouwt traag op en dat alleen tijdens narijden van een route. Een harde reset heb ik wel overwogen, maar dan ben ik ook mijn geladen kaarten kwijt. En het zal toch niet de bedoeling zijn dat je elke keer dat je een route rijdt, je bij traag kaartscherm een hard reset doet. Bijvoorbeeld op vakantie kan je niet even je kaarten opnieuw laden. Bij een 76S merk je hetzelfde bijvoorbeeld bij hoog kaart-detail (met name in gebieden waar veel straten e.d. zijn en er dus veel te tekenen is op het scherm), oplossing is dan natuurlijk lager detail instellen, of inzoomen zodat er minder straten in beeld zijn. Natuurlijk maakt de mate van detail uit voor de opbouwsnelheid van de kaart, maar bij mij ging het opbouwen steeds trager bij het rijden. Dus niet na instellen van een gedetailleerder kaartnivo, maar gewoon vanzelf steeds trager na enkele kilometers fietsen. Niettemin bedankt voor de reacties!
pirri Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Op welke schaal heb je de kaart ingesteld? Ik heb zoiets meegemaakt met een Legend. Als ik de kaart op 80m of hoger instelde was het probleem opgelost.
dusee Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Wat ik ervan begrepen heb, is, dat niet de correcte procedure wordt gevolgd om punten in de route op te nemen; de juiste weg is; Routescherm / maak/ kies volgende punt enz je komt dan steeds in het find menu. Route af dan ga naar wil je punten van een kaart invoegen, dan eerst kaart enter en daarna met invoegen in de route. De gehanteerde methode -voeg in - ipv kies volgende lijkt dus op een methode die veel processorgeheugen vraagt, waardoor het apparaat traag wordt. Ik kan mij vergissen, maar daar lijkt het op. Een andere "grap" is de 1 punts route; uitgevonden door een beginende gebruiker waarvan de gedachte ook niet zo gek was. Als je ergens naar toe wilt is dat een route. (De logische weg is find en dan ga naar. Deze "Route" wel of niet berekend wordt niet als route bewaard) Gebruik hiervoor de optie Route in het hoofdmenu; Route / maak en dan 1 punt nemen ipv meerdere en vervolgens navigeer. Het punt is centrum het Kant De route wordt keurig opgeslagen; centrn-cntr Doordat de gps keurig navigeert naart het punt, lijkt het alsof de route vanaf het startpunt is opgeslagen, maar centrn-cntr is een route van nul meter en nul graden op het zelfde punt. Ga dan thuis je route ontladen dan is het net als of je routes er wel staan maar niet ontladen worden. Kijk je bij afstand en graden, dan zie je wat er aan de hand is. Wat de gps doet in dit geval is een gewone ga naar route (find ga naar)hanteren Wil je hele van dit soort (poisitie - find/ga naar) routes bewaren dat zal je in dit geval ook je beginpunt moeten markeren en als 1e punt nemen in de route en de bestemming als 2e. In dit geval lijkt gekozen te zijn voor een routeopbouw die erg belastend is voor de processor door de punten op ongeruikelijke manier in te voegen. Een route maken en wat punten invoegen behoeft niet extra belastend te zijn. Routes verwijderen en de goede manier kiezen moet het probleem oplossen. Bij een harde reset verdwijnen niet de kaarten uit het geheugen. De enige manier waarop een kaart uit het geheugen kan is met een overschrijving vanuit mapsource. Leuk probleem 19 september 2005 bewerkt door dusee
Erben Geplaatst 19 september 2005 Auteur Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Veel veronderstellingen over hoe ik de route heb gemaakt. Maar zo heb ik 't gedaan: Hoofdmenu Routes - ENTR Maak - ENTR Kaart - ENTR Nu verschijnt het kaartscherm met bij het pijltje heel klein het woord "ADD" Beweeg de cursor naar het eerste gewenste punt (dat wel op een weg moet liggen, merk ik nu ik het overdoe, anders doet-ie het niet, ook raar! ) - ENTR Beweeg de cursor naar het volgende gewenste punt, zie verder hierboven Enz. Als ik zo te werk ga, verschijnt er echt een route, met de bijbehorende pagina "actieve route" waarop alle punten netjes onder elkaar staan. Ik zie verder geen verschil met een uit de waypoint list gemaakte route. Nu ik de voor dit bericht gemaakte route trouwens laat navigeren, wordt het kaartscherm meteen al weer traag opgebouwd. Na "beeindig navigatie" wordt het kaartscherm weer sneller opgebouwd. Ik zal ook vertellen waarom ik op deze manier de route heb gemaakt. Onderweg op fietsvakantie wil ik zo min mogelijk kaartlezen. Ik zet daarom een stujke van de route 'vooruit' in de GPS. Eerst deed ik dat door eerst alle waypoints te maken en die vanuit de lijst in te voegen in de route, maar dat is 1) omslachtig en 2) moet je dan wel onthouden wanneer je welk punt moet invoegen want je kunt de waypoint list niet sorteren op volgorde van aanmaken van de waypoints. Vandaar dat ik erg happy was toen ik de manier ontdekte om vanaf het kaartscherm direct een route te maken! Bovenstaand verhaal van Dusee kan ik niet helemaal volgen maar het lijkt er op dat deze manier van een route maken te "belastend" zou zijn voor de processor. Ik hoop het niet! 19 september 2005 bewerkt door Erben
dusee Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Ik weet niet alles en pretendeer dat ook niet. Ik ga gewoon aan de slag en begreep je kennelijk niet helemaal. Na een verduidelijkende mail van je ben ik aan het stoeien gegaan met je methode en die werkt gewoon goed als methode van route maken op de kaart. Alleen met bestaande / danwel herkenbare punten voor city select zoals een weg. Zodra je moet markeren kan je alleen nog voortborduren op het volgende punt met "kies volgende punt" (alleen ik gebruik hem nooit, dus een leuke toevoeging aan het functieoverzicht waarvoor dank) Wat betreft je probleem ben ik terug bij af en kan alleen gissen; reset nodig (eerst routes, tracks en waypoints bewaren) bug in the firmware (ik heb beta 3.61 werkt goed, verander ik niet) misschien toch de punten maar eens bekijken of daar iets vreemds tussen staat Dit was het geval bij de 1 punts route. Je zou ook nog in het diagnose scherm kunnen kijken of daar iets opvallends staat; tripcomputer/ grote cijfers en dan rocker links, boven, rechts, onder in die volgorde blijven indrukken tot het diagnostisch scherm verschijnt; ik hoop dat begrijpt wat er staat? testscherm; voltage, drift, temperatuur softwareversie? Hoe is de staat van de accu's? 2200 werken het lekkerst en 700 zo op. Je verhaal boven dit stukje nog eens lezend; "Ik zet daarom een stukje van de route 'vooruit' in de GPS" Is dat nog een toevoeging aan de route anders dan alleen het "addden" van punten zoals beschreven. En "Nu ik de voor dit bericht gemaakte route trouwens laat navigeren, wordt het kaartscherm meteen al weer traag opgebouwd. Na "beeindig navigatie" wordt het kaartscherm weer sneller opgebouwd" De eerste gedachte is dan toch of er iets in de procedure afwijkends gebeurd. zo niet Indien het dan niet met reset op te lossen is toch even na laten kijken door Importeur oid omdat dit je favoriete methode is. Vervolg; Na de route in een bijlage ontvangen te hebben het volgende resultaat; In demo modus Niet via wegen navigeren; rechtstreeks naar Eindpunt Via wegen keurig op de aangegeven route met navigatie aanwijzingen Geen storingen verder? Eerst via wegen proberen na reset en anders als de klacht aan houdt terug naar Notter. 20 september 2005 bewerkt door dusee
Aanbevolen berichten