debendevanvier Geplaatst 13 september 2005 Auteur Geplaatst 13 september 2005 Goed, ben er tussen gekomen. Allereerst, review ik hier dus niet, ik heb gereageerd zoals ik altijd zou reageren, ook als niet reviewer. Menig andere cacher had de moeite genomen om de guidelines ff na te speuren als een ander forumlid zich afvraagt hoe de richtlijnen zouden gelden voor een cache in een pretpark of wat dan ook, waar je entree voor moet betalen Ik had ook kunnen schrijven dat men dan ff zelf in de richtlijnen moet gaan kijken. Doet me denken aan de vraag: (en ik heb deze al eens eerder genoemd als voorbeeld) Vraag: -Kun je een skippybal ook met een fietspomp oppompen? Antwoord:---Heb je het al eens (zelf) geprobeerd? Maar omdat het allemaal een beetje dubbelzinnig is, toch een antwoord. Ik zou met deze cache het niet weten. Als ik de richtlijnen nalees, dan zou het nu afgekeurd worden. Zoals ik al schreef, heeft men vragen, stel ze (aan gc.com) Uitzonderingen worden soms gemaakt, die uitzonderlijke toestemming wordt gegeven door .com. Eerst vragen aan .com en dan posten. Als ik deze cache zou reviewen en ik zou twijfelen, zou ik zelf bij .com informeren hoe men er over denkt. Maar, ik denk dat het bij deze cache om iets anders gaat. Als ik zie dat de cache goedgekeurd is in 2002, dan geldt gewoon een andere regel. De grandfathered regel. Met andere woorden, in de beginjaren van het geocachen, en daar valt 2002 ook onder, werd eigenlijk iedere cache goedgekeurd. Of het nu op SBB terrein lag of niet, of je nu toestemming had of niet. Je vroeg maar aan en je zei dat je toestemming had van Jan of Piet en het was in orde. iedere "oudere" cacheplaatser uit die tijd weet dat. Of we er nu mee eens zijn of niet, ik wil er hier geen discussie over hebben, maar op een gegeven ogenblik werden al de regeltjes behoorlijk strak aangetrokken. Wat doe je dan met al die bestaande en eigenlijk illegale caches? Je hebt 2 keuzes. Of je geeft ze een general pardon en je houdt het redelijk rustig in de tent, of je gaat ze allemaal ruimen met de grote kans dat er een cache-oorlog uitbreekt Er is waarschijnlijk gekozen voor het eerste. Let wel, de omschrijving cq uitleg die ik gebruik, is puur mijn eigen gedachte over hoe het waarschijnlijk gegaan is. Ik heb daar geen "bericht" van gehad toentertijd Zou waarschijnlijk toen als een rode lap op een stier hebben gewerkt bij mij. Zou je precies willen weten hoe deze cache toch bij de toemalige approver erdoor is gekomen, zou je de cacheplaatser en de approver moeten vragen. In die tijd waren er nog geen Nederlandse approvers (nu reviewers), maar werden de caches door de Amerikanen approved..... Ik denk dat mijn theorie aardig dicht bij de waarheid ligt. Dat de cache nu nog bestaat is gewoon het gevolg van: Caches die geplaatst zijn voordat een of meer van de guidelines http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx http://www.geocaching.nl/dummies/richtlijnen.php opgesteld waren mogen blijven liggen. Deze caches vallen onder de grandfathered regel, nieuwe caches worden niet toegelaten maar de oude caches mogen wel blijven liggen. <{POST_SNAPBACK}> Met de ogen nog half dicht *snap* ik hem Dus bosje in de buurt op pagina leuke uitgaan tips in de buurt mag wel!? En cache buiten het mini parkje mag ook*ik denk veder* Jolanda mv 4
elsinga Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Ik zou *in* het park niet leuk vinden, net er buiten wel. En 1 euro entree is nog wat, maar 5 euro is teveel. Of je zou de cache moeten mogen zoeken/loggen zonder entree.
Noorman Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Het is meestal druk in zo'n park, dus lijkt het me moeilijk om ook ongezien het logboek in te vullen. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de cache buiten het park verstoppen, maar dat je de vragen/opdrachten in het park moet zoeken. En als dit een cache voor kids moet zijn lijkt me dat dus niet zo heel erg moeilijk
de Roode Lantaarn Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Dus bosje in de buurt op pagina leuke uitgaan tips in de buurt mag wel!? <{POST_SNAPBACK}> Lijkt me dus ook niet. je maakt dan reclame voor een commerciele activiteit en dat mag ook weer niet. Het is meestal druk in zo'n park, dus lijkt het me moeilijk om ook ongezien het logboek in te vullen. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de cache buiten het park verstoppen, maar dat je de vragen/opdrachten in het park moet zoeken. <{POST_SNAPBACK}> Nee dus. Om de cache aproved te krijgen zul je ook de tussenliggende Wp's moeten opsturen. Daaruit blijkt dus dat de route door het park voert. Conclusie: Not Aproved.
De Roode Loper Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Ik heb op vakantie in Duitsland een cache gedaan die boven in een kerktoren was verstopt bij de klokken. De cache heet Hosanna. Om er te komen moet je een kleine entree betalen. Wordt er dan misschien een uitzondering gemaakt als het iets cultureels betreft, bijv. Het Kröller-Muller museum?
de Roode Lantaarn Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Ik denk dat er bij onze oosterburen is minder streng ge-aproved wordt. Of dit volgens de algemeen geldende regels van GC.com is lijkt me niet. Maar het blijft natuurlijk hun verantwoording en betekend niet dat de NL aprovers ook dat voorbeeld moeten overnemen. Hosanna is aproved op 4-9-2004 Zelf heb ik deze vakantie Anholter Schweiz gedaan. Aproved op 13-5-2005
Kapitein Haak Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 (bewerkt) We hoeven voor dit fenomeen van toegangsprijzen bij caches niet naar het buitenland. Kijk maar eens naar deze cache die gewoon in Nederland ligt en is geplaatst in 2004. Er staat letterlijk bij dat de entree 6,80 euro is. En uit de tekst blijkt dat je zonder op te toren te zijn geweest de cache niet kunt loggen. Ik weet niet of grandfathered ook voor die periode geldt. Groeten Kapitein Haak. 13 september 2005 bewerkt door Kapitein Haak
De Roode Loper Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 We hoeven voor dit fenomeen van toegangsprijzen bij caches niet naar het buitenland. Kijk maar eens naar deze cache die gewoon in Nederland ligt en is geplaatst in 2004. Er staat letterlijk bij dat de entree 6,80 euro is. En uit de tekst blijkt dat je zonder op te toren te zijn geweest de cache niet kunt loggen. Ik weet niet of grandfathered ook voor die periode geldt. Groeten Kapitein Haak. <{POST_SNAPBACK}> De toegangsprijs weerhoudt volgens mij cachers om deze te doen. 16 logs in ruim 1,5 jaar tijd. Ik ga hem doen (3 personen = € 20,40 + parkeergeld), het moet wel leuk blijven. Mij lijkt het wel een goede zaak dat hier dus een duidelijke uitspraak in komt en dat er volgens 1 regel wordt ge-aproved .
Elastigirl Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Deze cache in Harderwijk is ook een betaal-cache. Ik vind het maar niks. Voor mij is geocaching een hobby die zonder kosten moet kunnen worden uitgevoerd. Van mij mogen die betaal-caches direct het archief in. Als er een optie is om zonder kosten de cache te doen, dan vind ik het wel acceptabel. Volgens mij is dat de cache Negerslaaf die met een pontje gaat, tenminste, dat kan maar hoeft niet.
debendevanvier Geplaatst 13 september 2005 Auteur Geplaatst 13 september 2005 Dus het mag niet maar ze zijn er wel Maar ik heb al een andere idee alleen dat wordt dan een multi die een Mystery is !! jolanda Mama van 4
Elastigirl Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 jolanda Mama van 4 <{POST_SNAPBACK}> Dat is biologisch onmogelijk.
8BG Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 We hoeven voor dit fenomeen van toegangsprijzen bij caches niet naar het buitenland. Kijk maar eens naar deze cache die gewoon in Nederland ligt en is geplaatst in 2004. Er staat letterlijk bij dat de entree 6,80 euro is. En deze cache heeft ook niks te maken met geocachen. Gewoon een trap oplopen foto maken en weer naar beneden. Of bankjes tellen en weer naar beneden. Deze cache in Harderwijk is ook een betaal-cache. Deze was erg leuk om te doen. Leuke rondwandeling door dorpje, met als beloning aan het eind een echte doos, met echt logboekje, waar je echt je naam in kan schrijven. Da's een heel ander verhaal. Dan maakt 2 euro ook wat minder uit. Trouwens toen ik deze deed, alweer tijdje terug, mocht ik zonder betalen doorlopen nadat ik kenbaar maakte puur voor cache te komen.
Team Gelaen Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 ik vind het op zich niet zo erg om entree te moeten betalen om een gebied/park in te komen waar een cache ligt. De cache moet wel leuk zijn natuurlijk, alhoewel dat ook weer erg persoonlijk is. Los van de caches waar je entree moet betalen om een gebied in te komen, zijn er ook nog een berg caches die ook niet iedereen kan doen. Je moet wellicht een boot huren, of een gids om hoog de bergen in te gaan of ......... Ik zie die laatste soort niet echt anders dan gebieden waar je entree voor moet betalen. En, tja een pretpark oid, als ik er toevallig toch ben zal ik die cache meenemen. Je hoeft een cache immers niet te doen. En de entree van Eurodisney is niet echt zodanig dat je alleen voor de cache naar binnen gaat denk ik. Jan
8BG Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 Als ik nou met overleg met zo'n park kom om daar een kindercaches aan tekoppelen en teleggen! Hoe kijkt de cacher daar tegen aan? Jolanda mv 4 Om nog even op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Vraag jezelf eens af wat je wilt bereiken met het plaatsen van een cache. Als je wilt dat ie vaak gevonden wordt, maak er dan een traditional van, liefst dicht langs een drukke autoweg. Wil je dat ie af en toe gevonden wordt, kan je goed uit de voeten met een multi. Maar je wil je echter dat mensen zeer sporadisch naar jou cache gaan zoeken zorg dan dat de cache zelf of de route in zo'n kinderpark ligt. Zoals uit de reacties blijkt hebben de meeste mensen geen 5,50 euro over voor het zoeken naar een kistje. De verhouding tussen de moeite die je ervoor doet om een route uit te zetten, doosje te verstoppen en leuke pagina te maken enerzijds en het plezier dat anderen erin vinden om je cache te zoeken anderzijds zal niet kloppen. Kortom, in mijn ogen zonde van de energie die je erin steekt.
Kruimeldief Geplaatst 13 september 2005 Geplaatst 13 september 2005 We hoeven voor dit fenomeen van toegangsprijzen bij caches niet naar het buitenland. Kijk maar eens naar deze cache die gewoon in Nederland ligt en is geplaatst in 2004. Er staat letterlijk bij dat de entree 6,80 euro is. En uit de tekst blijkt dat je zonder op te toren te zijn geweest de cache niet kunt loggen. Ik weet niet of grandfathered ook voor die periode geldt. Groeten Kapitein Haak. <{POST_SNAPBACK}> Tja, nu kun je wel allerlei caches erbij gaan halen die er wel om de een of andere reden door is gekomen, maar ik heb Jolanda antwoord gegeven wat de guidelines voor haar idee zeggen en ik heb mijn idee van Grandfathered gegeven op de specifieke vraag over de Bird cache. Zoals ik al schreef, het is mijn idee daarover. De echte reden weet ik niet, zul je bij de cacheplaatser moeten zijn en de toemalige reviewer. Misschien is de cache die jij hebt aangehaald er wel door heen gekomen omdat men specifiek er toestemming voor heeft gevraagd bij .com. Zie een aantal berichten terug waarbij ik een stukje tekst vanuit de guidelines hierover heb gequoted. En misschien is de cache na het reviewen wel textueel aangepast.
Aanbevolen berichten