Spring naar bijdragen

geocache ppc software


damasterman

Aanbevolen berichten

Zo inmiddels 2 caches gevonden met de ppc icm met vito navigator II. Alleen valt me toch op dat er - ondanks een fix van een 8 a 9 sats - toch vaak een afwijking blijft van gemiddeld een 20meter. Deze afwijking is groter dan de nauwkeurigheid die vito - van 9 m - zelf aangeeft. Nu vraag ik me af of er software is waarmee ik dit minder kan krijgen, of die nauwkeuriger is. Ikzelf heb de ppc mio168 met ingebouwde gps

 

mvg dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat de software er weinig tot niets mee te maken heeft.

Alleen de kwaliteit van de GPSr is van betekenis.

In de seriele data die de GPSr module spuugt zitten reeds alle berekende waarden.

 

En wat bedoel je met 'afwijking'? De legger van cache had VAST geen militaire precisie tot zijn/haar beschikking. 10 tot 20 meter afwijking is in geocache land heel normaal, daar doe je eigenlijk niets aan.

 

De leggen een afwijking van 10 meter naar links en JIJ 10 meter naar rechts. Zit je mooi 20 meter ernaast ! ! !

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de software er weinig tot niets mee te maken heeft.

Alleen de kwaliteit van de GPSr is van betekenis.

In de seriele data die de GPSr module spuugt zitten reeds alle berekende waarden.

 

En wat bedoel je met 'afwijking'? De legger van cache had VAST geen militaire precisie tot zijn/haar beschikking. 10 tot 20 meter afwijking is in geocache land heel normaal, daar doe je eigenlijk niets aan.

 

zijn er applicaties waaraan dit is af te stellen>?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het plaatsen van een cache kun je het best bijv. gedurende een kwartier de positie vastleggen en dan een gemiddelde nemen. Er is software die dat klusje van je kan overnemen. Ook voor PDA geschikt.

 

De afwijking van een PDA op een bepaald moment kan alleen maar geschat worden. TENZIJ je de exacte locatie kent (Bijv. een RD meetpunt; leuk testje trouwens!)

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bij mij is het ook de afwijkingen met Acer n35 behoorlijk groot en ik denk dat het wel gebruikelijk is.

 

Ik gebruikte GPSTuner voor het loggen van mijn tracks, zoals lopend of fietsend afgelegd. Ik heb 2 vaste referentiepunten geplaatst, bij de stoeprand aan de straat met een bocht zoals ik op de stafkaart kunnen zien, van mijn ouders woning. En de andere referentiepunt is bij een parking bij het honkbal-veld, in het park.

Van elkaar is het ongeveer 1 km verwijderd, en toen heb ik even rondgefietst, en ik zag dat de tracks niet netjes op de fietspad blijft, maar af en toe wat zwabbers, soms 5 meter ernaast of 20 meter ernaast.

 

Heeft iedereen dat ook last ondergevonden dan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo inmiddels 2 caches gevonden met de ppc icm met vito navigator II. Alleen valt me toch op dat er - ondanks een fix van een 8 a 9 sats - toch vaak een afwijking blijft van gemiddeld een 20meter. Deze afwijking is groter dan de nauwkeurigheid die vito - van 9 m - zelf aangeeft. Nu vraag ik me af of er software is waarmee ik dit minder kan krijgen, of die nauwkeuriger is. Ikzelf heb de ppc mio168 met ingebouwde gps

 

mvg dennis

 

Nee dit is software matig niet te ondervangen. Het ligt puur aan de ontvanger zelf en daarmee zijn antenne.

Vergelijk het eens met een transistor radio waarvan je de telescoop antenne hebt ingeschoven. Resultaat, een beroerd geluid met veel ruis en gekraak. Sluit je dit radiootje nu aan op je dure hifi installatie met waffers, woofers en tweeters. Is het geluid nu mooi, mooi niet dus. het enigste wat dan helpt is de ontvangst beter maken door de telescoop antenne uit te schuiven.

Een EPE van 9 mtr. zoals de fabrikant opgeeft is dan ook puur therotisch. je kan soms wel een EPE hebben van 50 mtr (blijf dan maar thuis) maar soms ook 2 mtr.

Dit ligt puur aan de omstandigheden waarin je je bevind.

 

Bij mij is het ook de afwijkingen met Acer n35 behoorlijk groot en ik denk dat het wel gebruikelijk is.

 

Ik gebruikte GPSTuner voor het loggen van mijn tracks, zoals lopend of fietsend afgelegd. Ik heb 2 vaste referentiepunten geplaatst, bij de stoeprand aan de straat met een bocht zoals ik op de stafkaart kunnen zien, van mijn ouders woning. En de andere referentiepunt is bij een parking bij het honkbal-veld, in het park.

Van elkaar is het ongeveer 1 km verwijderd, en toen heb ik even rondgefietst, en ik zag dat de tracks niet netjes op de fietspad blijft, maar af en toe wat zwabbers, soms 5 meter ernaast of 20 meter ernaast.

 

Heeft iedereen dat ook last ondergevonden dan ?

 

Ja iedereen heeft hier last van. Vooral als dat fietspad een stuk door een dicht bos loopt met de bomen vol in blad. Bladeren bestaan voornamelijk uit water en water houdt deze signalen tegen.

 

ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de sommige stukken fietspadden waar er blote hemel is, dus zonder bladerdek boven, zijn er ook af en toe wat uitslagen met de verschillen van minimaal 10 meters.

 

Ligt dat misschien aan de geintegreerde GPS-ontvanger van Acer n35 ? ondanks dat de ontvanger veel satelieten kan zien.

Of zijn de afwijkingen standaard in de GPS-satelieten aanwezig, ondanks deze maatregel door Amerikaans overheid uitgeschakeld hebt ?

 

Of heeft de ontvangers iets last van de verschillende coordinaten die van de satelieten mee hebt gekregen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de sommige stukken fietspadden waar er blote hemel is, dus zonder bladerdek boven, zijn er ook af en toe wat uitslagen met de verschillen van minimaal 10 meters.

 

Ligt dat misschien aan de geintegreerde GPS-ontvanger van Acer n35 ? ondanks dat de ontvanger veel satelieten kan zien.

Of zijn de afwijkingen standaard in de GPS-satelieten aanwezig, ondanks deze maatregel door Amerikaans overheid uitgeschakeld hebt ?

 

Of heeft de ontvangers iets last van de verschillende coordinaten die van de satelieten mee hebt gekregen ?

 

Het heeft helaas niet alleen met bebossing te maken maar ook met bv bewolking, deze bevatten ook erg veel vocht. Bovendien heb je ook nog eens te maken met de constellatie (stand) van de satelieten onderling. Een voorbeeld is als er twee of meer satelieten in elkaars verlengde staan. Je hebt er dan geen bal aan ondanks dat je ze goed ontvangt. Hij kan daarmee niet goed genoeg je positie bepalen en resulteert in een EPE van bv 10.

 

De antenne van de Acer is een zgn Flatpanel antenne. Vergelijk dit met een enkele schotel antenne voor TV ontvangst. die moet vrij nauwkeurig gericht worden voor een goede ontvangst. Een Quad-helix antenne bevat meerdere van deze 'schoteltjes' die ruggelings tegen alkaar zijn gemonteerd. Dit resulteerd dus ook in een betere ontvangst.

 

Even kort voor de duidelijkheid. Satelieten geven geen coordinaten door. Dat kan ook nooit want dan zou een persoon maar gebruik kunnen maken van die sateliet. We staan tenslotte allemaal op een ander plekje op aarde. een sateliet zend klok signalen uit. Iedere sateliet doet dit op het zelfde moment heel nauwkeurig. In de GPS'r zit software die weet waar de sateliet staat en berekend de tijd dat het signaal onderweg is. Hij berekend ook het verschil in tijd tussen de verschillende signalen. Op die manier bepaalt de ontvanger dus hoever hij werkelijk van de satelieten af is en waar jij dus staat op dees aardkloot.

 

ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de sommige stukken fietspadden waar er blote hemel is, dus zonder bladerdek boven, zijn er ook af en toe wat uitslagen met de verschillen van minimaal 10 meters.

 

De stand van de satellieten op dat moment is toch ook nog van invloed? Als ze recht boven je staan gaat het beter dan als er meer richting horizon staan.

 

En soms lijkt het alsof als je beweegt het geheel wat onnauwkeuriger wordt, maar dat zeg ik op basis van gevoel. Ik heb dat nooit echt structureel gemeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de sommige stukken fietspadden waar er blote hemel is, dus zonder bladerdek boven, zijn er ook af en toe wat uitslagen met de verschillen van minimaal 10 meters.

 

De stand van de satellieten op dat moment is toch ook nog van invloed? Als ze recht boven je staan gaat het beter dan als er meer richting horizon staan.

 

En soms lijkt het alsof als je beweegt het geheel wat onnauwkeuriger wordt, maar dat zeg ik op basis van gevoel. Ik heb dat nooit echt structureel gemeten.

In principe is het gunstig als er een rechtboven je staat en de rest wat schuinweg.

Grofweg dus tussen 0 graden (zenith) en 60 graden. Maar satelieten die aan de horizon staan kunne ook hun nut hebben. Ze staan alleen verder van je af zodat de ontvangst wat minder zal zijn. Voor de berekingen zal het echter niet uitmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De geometrie van de satellieten maakt inderdaad uit. Er zijn momenten in de dag dat de satellieten ongunstig voor je staan zodat je mogelijke fout in plaatsbepaling groot is. (dit is astronomie geen astrologie want die laatsten hebben het over 'gunstige stand der planeten en sterren'.)

Je kan het zo zien: je bent zelf een hoekpunt (top) van soort (omgekeerde) pyramide waarvan de andere hoekpunten de satellieten zijn. Hoe groter de inhoud van die pyramide hoe beter je kan plaatsbepalen.

Om vertrouwen te krijgen in je GPS ontvanger: zoek (via de meetpuntenjacht) een Kernnetsteen in je buurt uit. Die zijn bekend tot op de meter en hebben goed uitzicht op de hemel (met satellieten erin).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het zo zien: je bent zelf een hoekpunt (top) van soort (omgekeerde) pyramide waarvan de andere hoekpunten de satellieten zijn.  Hoe groter de inhoud van die pyramide hoe beter je kan plaatsbepalen.

 

Prof. Ik had het niet beter kunnen uitleggen. :crybaby:

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zal even mijn bevindingen vertellen wat het mij verbaasde van afgelopen vrijdagavond tijdens het rit met mijn auto naar mijn liefje in St. Michielsgestel vanuit mijn ouderlijke woning in Ridderkerk.

 

Ten eerste gebruik ik GPS Tuner, met de geijkte stafkaarten van Ridderkerk en ten zuiden van Hertogenbosch, waarop St.michielsgestel staat.

 

Tijdens mijn rit vanuit Ridderkerk is de kaart met de tracks niet helemaal nauwkeurig, zo bijvoorbeeld de track stond te trekken langs de snelweg A15, zo'n 10 meter afwijking, door de polders heen.

 

Tussendoor trekt de track-sporen door de kaarteloze venster van GPSTuner, want alle tussenliggende plaatsen waarop A15 staat had ik nog niet ingevoerd en geijkt.

toen ik net de regio ten zuiden van Den bosch binnenkwam, wordt er wel kaarten geladen, en ik zag het met een verbazing dat de tracks wel precies op de weg trekt en zelfs door de straten waarop ik doorheen reed, dus er was helemaal geen afwijking te bespeuren.

 

Dat lijkt me wel gek, maar zou dat heel goed kunnen dan ? waarschijnelijk heb ik de kaart van Ridderkerk niet goed geijkt, bij de kaart van zuidelijk deel van Den bosch heb ik wel goed geijkt ?

 

Edit:

Ik heb de tracks zojuist geanalyseerd, het blijkt toch niet de zuivere koffie te zijn, er is nog steeds een afwijking, maar de afwijking is wel veel kleiner, namelijk amper 2 meter ernaast, toen ik in de straten van St. Michielsgestel reed.

bewerkt door Jobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me wel gek, maar zou dat heel goed kunnen dan ? waarschijnelijk heb ik de kaart van Ridderkerk niet goed geijkt, bij de kaart van zuidelijk deel van Den bosch heb ik wel goed geijkt ?

 

En dit is ook een manier om de nauwkeurigheid te verbeteren. Als je een coordinaat kan plotten op een kaart, bijvoorbeeld door een PPC te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld OziCE en een kaart van de omgeving, dan kan je doormiddel van een kompas en stappen tellen ten opzichte van een herkenbaar punt op de kaart ook vrij nauwkeurig de juiste plek vinden. Je gebruikt op deze manier alleen geen GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...