Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb een vista c.

Nu heb ik geprobeerd een track aan te zetten een stuk te lopen en dan met trackback de weg terug te zien te volgen.

Ik heb twee vragen. Ik liep over de stoep en bij die straat leek het wel of ik ver langs die weg liep de track lijn liep er ver langs., terwijl ik bij de volgende straat mijn track wel op de weg zelf liep?? hoe komt dit? Heb ik iets verkeerd ingesteld bij kaart intsellingen heb ik wel op de weg staan.

Toen ik de weg terug volgde kun je op je kaart kijken of je het lijntje terugvolgt of je kijkt op een soor kompas met die pijl, soms gaat die pijl een stukje opzij terwijl ik niet helemaal ( stukje aan de andere kant van de weg) daarlangs was gekomen. tevens geeft hij als je de map voor je hebt N BIJ DRAAI 2. Hoe weet je nu waar N is als je geen kompas hebt?

Geplaatst
Ik heb een vista c.

Nu heb ik geprobeerd een track aan te zetten een stuk te lopen en dan met trackback de weg terug te zien te volgen.

Ik heb twee vragen. Ik liep over de stoep en bij die straat leek het wel of ik ver langs die weg liep de track lijn liep er ver langs., terwijl ik bij de volgende straat mijn track wel op de weg zelf liep?? hoe komt dit? Heb ik iets verkeerd ingesteld bij kaart intsellingen heb ik wel op de weg staan.

Toen ik de weg terug volgde kun je op je kaart kijken of je het lijntje terugvolgt of je kijkt op een soor kompas met die pijl, soms gaat die pijl een stukje opzij terwijl ik niet helemaal ( stukje aan de andere kant van de weg) daarlangs was gekomen. tevens geeft hij als je de map voor je hebt N BIJ DRAAI 2. Hoe weet je nu waar N is als je geen kompas hebt?

Ik denk dat iedereen wel een GPS zou willen die exact op de meter precies je track terug volgt :huh: Door mijswijzing zul je nooit exact op de track lopen. Hoe groter die miswijzing (12 en meer meter) hoe verder je van de track lijn loopt. Die miswijzing loopt meestal zeker op als je in de bebouwde kom loopt. Dat heet city canyoning. Hoe meer je gaat inzoomen hoe verder je de tracklijn van je af ziet gaan omdat de schaal steeds groter wordt (niet dat de afstand groter wordt). Ik weet niet of dit het antwoord op je vraag is anders snap ik je vraag niet!

Wat betreft de pijl dat werkt precies hetzelfde. Zodra er een groetere miswijzing is ontstaat er ook een grotere onnauwkeurigheid. Dat de pijl gaat schommelen is dan eigenlijk logisch en heeft twee oorzaken. Een, stel dat je op de track loopt, zeer nauwkeurig recht op het doel af. Dan zal de pijl ook recht vooruit wijzen. Zodra die miswijzing oploopt verplaats jezelf als het waar van de track af. Het doel ligt dus niet meer recht voor je maar schuin voor je en de pijl zal dan ook schuiner gaan wijzen. Twee, wanneer je GPS in een 2-dimensionale stand zit (dus met 2 satellieten werkt) raakt je pijl wat meer in de war omdat je GPS te weinig informatie krijgt. Dus grotere miswijzing en een pijl dat vaak in de ronde gaat en meer tijd nodig heeft om zich te stabiliseren.

Conclusie: als je echt een route wilt creeren of een trackback wilt oefenen en je wilt dat het zo nauwkeurig mogelijk is zorg er dan wel voor dat je GPS een kleine miswijzing heeft, lekker veel satellieten zwart zijn geworden op je scherm en veel succes!

Dit is allemaal uit eigen ervaring en heb het ook toegepast en het werkt stukken beter! Als sommige dingen kolder zijn dan hoor ik het graag! Hé Prof? :rolleyes:

Geplaatst

Prima uitleg, ik begrijp het nu een stuk beter. Wat ik alleen nog niet zo goed snap is dat hij bij de ene weg veel verder naast de "weg" loopt de track dan bij de andere weg, op die weg liep hij bina precies. Of staan de huizen daar minder dicht op elkaar, een bredere weg dus minder miswijzing?

Geplaatst

Dat is toeval denk ik. Het ligt gewoon aan de satelietten die je op dat moment ontvangt, de ene keer is de miswijzing 5 meter, de andere keer 20.

Geplaatst
... Of staan de huizen daar minder dicht op elkaar, een bredere weg dus minder miswijzing?

Hier sla je de spijker op de kop.

Wanneer het zicht op de Satelieten beter is zal de miswijzing minder worden. Zeker met bebouwing heeft dit een grote invloed. Zo is het mogelijk dat je aan de ene kant van de straat totaal geen ontvangst hebt, ga je echter aan de andere kant lopen is het best mogelijk dat het zicht op de satelieten beter is en er wel ontvangst is.

Ruud :rolleyes:

Geplaatst

Loop je door een straat en loopt de track wat mis terwijl vlak daarna in een dwars erop lopende straat de track wel heel aardig klopt dan komt dit hoogstwaarschijnlijk door de stand van de satellieten aan de hemelbol.

Vandaar mijn advies in urban canyons: ga midden op een kruispunt staan; daar heb je het beste uitzicht op de hemel.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...