Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Graag hier een vraag/mening aan mijn medegeocachers:

In de zomer cachen we nu eenmaal vaker dan in de winter, lekker de natuur in en genieten van al die leuke en mooie plekken die we aan elkaar willen laten zien. Al meerdere malen lopen we in de zomer tussen torenhoge brandnetels door waarbij we echt de natuur een deuk geven (en een spoiler-pad) om de cache te vinden. Dit past niet bij ons idee van het hoe en waarom. Sommige niet gevonden caches schuiven we door naar de winter.

Kortom:

Hoe kan je bij het plaatsen van je cache hier beter rekening mee houden.

Meer je eigen caches controleren?

Een natuurvriendelijker plek kiezen?

En hoe krijgen we dit idee (als men dit deelt) meer onder de cachers bekend?

Geplaatst

Hm, bekend probleem, maar ik denk dat je er niet zoveel aan kan doen. Je kunt de caches ook niet midden op de begane paden leggen :D

Ik probeer zelf bij het vinden van een cachelokatie wel te kijken of de plek goed uit het zicht, maar toch makkelijk en zonder natuurverstoring te bereiken is. Dat is vaak wel moeilijk en helemaal wanneer er ergens een grotere kist geplaatst moet worden.

Geplaatst

Ik moet gelijk denken aan 'Brandneteleiland'. Ook hier en groot verschil tussen winter- en zomeraankleding. (Bezoekers wordt in de zomer afgeraden om met zomerkleren de cache te bezoeken, dat wel.)

Het kan niet anders of er vormt zich een pad naar mijn cache. Ik heb in het verleden wel verzocht om wat nep-paadjes in stand te houden maar de praktijk wijst uit dat mensen zich in het wild net zo gedragen als wilde dieren (zwijnen, paarden, grote grazers etc.) dus ze maken wildpaden.

Geplaatst

Een van mijn caches is vorig jaar een keer geript mede omdat hij door winterbegroeiing niet meer beschut lag.

Vanavond, na een vakantie :D , een cache-controle uitgevoerd bij diezelfde cache. Daar moet ik dus morgenavond weer heen met een snoeischaar om de cache vindbaar te maken.

Geplaatst

Tenzij het natuurlijk om kwetsbare natuur gaat (maar daar zal niet zo snel toestemming worden gegeven voor een cache) heeft het ook wel z'n charmes. Onder de schrammen en blaren van de brandnetels, maar blij met een gevonden cache. Tenzij er honderden mensen op een dag je cache bezoeken (dat gebeurt bij ons niet) heeft de natuur best kans om zich te herstellen. Dat cachepaadje, tsja, is dat zo erg?? Voorkomt ook een boel gewoel in de buurt van de cache door de eerder genoemde "wilde zwijnen". En naar mijn idee is de tocht naar de cache belangrijker dan de uiteindelijke vindplaats!

Nikki :crybaby:

Geplaatst

Ik zie de verandering van de cacheplek, dankzij de jaargetijden, niet als iets vervelends, maar juist als een grappige manier om je cache moeilijker te maken.

Wat is er nu mooier een cache uit te zetten in de winter als alles kaal is en dan daar wat zogenaamde spoilerfoto's van te maken, om daarna in de zomer de cache online te zetten?

Je moet alleen nog veel beter rondkijken. Een grote kuil in de winter kan een kleine meer in de zomer zijn.

Een klein kaal bosje in de winter kan een knoeperd van een struik zijn in de zomer.

Tja, en wat geeft het dat de cacheplek vergeven is van de brandnetels en bramenstruiken? Je bent aan het cachen en je zoekt een cache. Wil je hem loggen? Dan zul je wat prikkies van een bramenstruik of brandnetels moeten trotseren.

Als je niet vies wilt worden en geen kleine wondjes wilt oplopen dan zul je doodstil in huis op de bank moeten blijven zitten. Zul je zien dat dan het dak instort....

Een beetje avontuur moet er wel bij zijn. Een andere optie is de cache per post bij mensen thuis te laten bezorgen.

Stond een man te wachten op de trein, zegt de conducteur tegen hem: "Hé, kom er eens van af!"

Geplaatst
..... Al meerdere malen lopen we in de zomer tussen torenhoge brandnetels door waarbij we echt de natuur een deuk geven (en een spoiler-pad) om de cache te vinden. Dit past niet bij ons idee van het hoe en waarom. ....

Onze cache ligt momenteel ook dicht tussen de brandnetels en eerlijk gezegd, ik vindt een cachepaadje maken door brandnetels te vertrappen niet echt een 'deuk geven aan de natuur' .

Ook vindt ik het niet erg dat er een paadje is, het lopen van de tocht is voor mij het doel en het vinden van de cache is leuk, maar mag best geholpen worden door een cachepaadje.

Geplaatst
Tja, en wat geeft het dat de cacheplek vergeven is van de brandnetels en bramenstruiken? Je bent aan het cachen en je zoekt een cache. Wil je hem loggen? Dan zul je wat prikkies van een bramenstruik of brandnetels moeten trotseren.

Hmm. Op zich kan ik me daar gedeeltelijk in vinden. Zondag heb ik inderdaad in korte broek brandnetels, muggen en rode mieren moeten trotseren om een cache te vinden, maar ik was dan wel heel blij alleen te zijn. ;)

Als ik mijn kinderen (5 en 8) bij me had gehad (die toch wel af en toe meegaan) dan was ik maar wat blij geweest als ik zoiets van te voren wist. Tot dusver heb ik 1 cache in Denemarken niet kunnen vinden waar we met de hele family anderhalf uur naar aan het zoeken zijn geweest en dan zijn moeilijke omstandigheden niet motiverend voor de kleintjes. :dribble:

Mijn mening is dan: geef wel in de cachebeschrijving aan dat je in bepaalde seizoenen rekening moet houden met specifieke omstandigheden, zoals modder of brandnetels.

Je kunt dan jezelf, en eventuele kleine medecachers, er op voorbereiden.

Geplaatst

Ook ik voel me wel eens schuldig om zoals sbb dat zo mooi noemt "dwars door de vegatatie te gaan " en wat brandnetels en ander onkruid te moeten om trappen om een kistje te vinden.

Maar als ik dan vervolgens zie dat de maaimachine van de gemeente of natuurbeheerder dit nog veel grootschaliger aanpakt in het kader van "bosbeheer" verdwijnt mijn schuld gevoel al snel in het niets.

Het is bijna niet te voorkomen zoals de prof al zei dat er paden ontstaan naar de caches toe.

Dat is min of meer het voordeel van de zomer een compensatie van het dichte bladerendek wat onze geliefde GPS ontvangst vaak naar een ) doet reduceren. :dribble:

Je zou inderdaad een tijdelijke aanpassing kunnen doen in je omschrijving of tijdelijk een spoiler foto plaatsen ofzo.

Zo staat er bij mijn caches, die veelal door polder gebieden lopen, het icoontje Teken... die kom je in de winter dus echt niet tegen maar in de zomer des te meer, zeker als je een hond bij je hebt dan merk je zo of ze er zitten of niet.

Geplaatst (bewerkt)
Ook ik voel me wel eens schuldig om zoals sbb dat zo mooi noemt "dwars door de vegatatie te gaan " en wat brandnetels en ander onkruid te moeten om trappen om een kistje te vinden.

Maar als ik dan vervolgens zie dat de maaimachine van de gemeente of natuurbeheerder dit nog veel grootschaliger aanpakt in het kader van "bosbeheer" verdwijnt mijn schuld gevoel al snel in het niets.

Als biologe in spé heb ik natuurlijk ook mijn zegje klaar ;):dribble:

de vegetatie die vertrapt wordt bestaat veelal uit eenjarige planten. Deze groeien dus ongestoord volgend jaar weer op, omdat ze zich snel voortplanten. Dit geldt over het algemeen voor brandnetels en wat men verder 'onkruid' noemt. Meerjarige planten, waarvan het dus de bedoeling is dat ze langer blijven staan, en waarbij vernietiging een grotere schade aanbrengt bij de natuur, zijn bedacht op vernielingen en zijn dus ook al een stuk steviger gebouwd over het algemeen (vergelijk een brandnetel maar eens met een jong boompje --> wat knak je eerder?)

Een paadje naar een cache toe maken vind ik dan ook niet zo'n probleem, ik heb niet het idee dat de natuur hier niet overheen kan groeien. Bovendien, zoals al eerder is aangehaald, zo'n paadje is een goede hint voor andere cachers, zodat die hetzelfde paadje gebruiken en er dus relatief gezien weinig natuur verloren gaat!

bewerkt door Pallas
Geplaatst

Erg leuk om de discussie zo te volgen en inderdaad het avontuur is zeker part of the charme! Ik ben blij met de info over de 1 jarige planten, eigenlijk heel logisch en zo heb ik het nooit bekeken. Thanx.

Verder heb ik ook geen moeite met spoilerpaadjes, sterker nog, de tocht is voor mij het belangrijkste, maar de beloning is een cachevondst.

Ik geniet ook van de seizoenen en eigenlijk is het toch ook prachtig om te zien dat in de winter alles nog zo kaal is en zomers er torenhoge brandnetels kunnen staan. Wel zal onze standaard equipment voor cachen beter gericht zijn op deze avonturen. (ook al eens een leuke topic geweest, ik ga cachen en ik neem mee.....)

Voor ons dus prikstok, tekentang, lange mouwen en shirt en geen open schoenen.

(oh, en ons geheimpie :dribble: : bastognekoeken!)

Geplaatst
(ook al eens een leuke topic geweest, ik ga cachen en ik neem mee.....)

Voor ons dus prikstok, tekentang, lange mouwen en shirt en geen open schoenen.

(oh, en ons geheimpie  :dribble: : bastognekoeken!)

Dat was ook een leuke topic. De een gaat op pad met een GPS en de ander gaat op pad alsof hij een getrainde marinier op strafexpeditie is ;)

Het zou gewoon niet onverstandig zijn dat als je een dag gaat cachen je gewoon "materiaal" bij je hebt.

Ik heb standaard in de rugzak reservekleding bij me, regenkleding, paar van die grote grijze vuilniszakken en werkhandschoenen.

En eerlijk gezegd ga ik maar weinig cachen met blote armen en al helemaal niet in korte broek.

Je weet dat je in de zomer wagonladingen brandnetels, bramenstruiken, steekmuggen, horzels en teken tegenkomt. Daar zijn we gewoon op uitgerust. Dan wil ik het al helemaal niet hebben over stokken, zalfjes en giftrekekrs en allerhande atributen.

Ik heb ooit bij een cache van mij zo'n paadje gezien die langzamerhand richting mijn munitiekistje ging. Daar heb ik een stokje voor gestoken door een lading hout en takken te sprokkelen en de "ingang"af te sluiten. En uit de gein heb ik nog wat neppaadjes gemaakt door eens flink door het hoger gras te stampen. Tja ga je zo'n pad volgen dan dan denk je dat degene die het pad gemaakt heeft of bezopen was of een kapotte GPS bij zich had :thumbup:

En naturlijk vind ik ook dat de cacheplaatser op de pagina best wel mag vermelden dat in bepaalde jaargetijden de cache minder toegankelijk is vanwege overwoekering van "onkruid".

Sowieso vind ik dat cacheplaatsers meer van dit info moeten verstrekken bij hun cache.

Het is nu wel offtopic, maar ik vind dat de lengte van de cache altijd wel erbij vermeld kan worden en of kinderen "welkom" zijn of honden, al dan niet aangelijnd.

Men moet niet voor verrassingen komen te staan.

Girls are like internet domain names: the ones I like are already taken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...