Spring naar bijdragen

Electronisch kompas


de Roode Lantaarn

Aanbevolen berichten

Kort geleden een electronisch kompas aangeschaft.

Nu kan je hem instellen op magnetisch of het ware noorden.

Standaard staat hij op magnetisch en voor het ware noorden moet dan ook correctie waarde worden ingesteld.

In de manual staat een hele lijst met wereldsteden en hun waarde in graden maar natuurlijk niet Zwolle :thumbup:

Het dichtsbij liggend is:

London 4 West

Munchen 1 Oost

Oslo 2 West

Parijs 2 West

Nu kan ik natuurlijk gaan verhuizen maar is het waarschijnlijk goedkoper om de juiste waarde in te stellen.

 

Wie o wie.

 

Ger@ld

 

 

KS105840g.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op topografische kaarten staat het verschil tussen kaart-noorden en kompas-noorden en Ware Noorden. Veel is het niet (

 

Bij Nokia hebben ze een tabel. http://www.nokia.co.uk/nokia/0,,74228,00.html

Daar geven ze voor Groningen en Den Haag nul en voor Rotterdam en Amsterdam op 1 graad west. Voor andere plekken in het land zal het niet veel hiervan verschillen. (Wij hebben geen rotsen en ijzererts in de bodem zitten die plaatselijk voor grote afwijkingen kunnen zorgen.)

Met andere woorden: tenzij je over tig kilometers een waypoint in je GPS gaat projecteren aan de hand van richting en afstand, is het verschil in plaats minimaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kort geleden een electronisch kompas aangeschaft.

Nu kan je hem instellen op magnetisch of het ware noorden.

Standaard staat hij op magnetisch en voor het ware noorden moet dan ook correctie waarde worden ingesteld.

In de manual staat een hele lijst met wereldsteden en hun waarde in graden maar natuurlijk niet Zwolle :thumbup:

Het dichtsbij liggend is:

London 4 West

Munchen 1 Oost

Oslo 2 West

Parijs 2 West

Nu kan ik natuurlijk gaan verhuizen maar is het waarschijnlijk goedkoper om de juiste waarde in te stellen.

 

Wie o wie.

 

Ger@ld

 

 

KS105840g.gif

 

Hoi Ger@ld,

 

De magnetische afwijking is variabel van plaats tot plaats en bovendien ook in de tijd. Op stafkaarten staat de declinatie aangegeven met daarbij de vermelding van het jaar waarvoor deze geldt en een verrekening binnen een beperkt aantal jaren.

Wil je een nauwkeurige berekening maken kijk dan hier:

http://www.ngdc.noaa.gov/seg/geomag/jsp/Declination.jsp

 

Voor Zwolle (Kruising Katerdijk-A28) houdt dit vandaag in ;o)) :

Declination = 0° 15' W changing by 0° 8' E/year

 

Groetjes,

 

Theyeti

bewerkt door theyeti
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, kruising Katerdijk-A28 ligt hier nog geen 900 meter vandaan.

Dus houden we die waarde maar aan.

Ik zelf was van mening dat het ook te maken had met de 0 meridiaan maar kon daardoor niet de gelijke waardes verklaren van Oslo en Parijs.

Mijn vraag is volledig beantwoord maar roept ook weer een nieuwe op.

Verandering in tijd?

Verschijft het magnetische- ten opzichte van het ware noorden dan?

Kruiend poolijs of smeltende poolkappen?

Of zie ik het nu te veel zwart wit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verandering in tijd?

Verschijft het magnetische- ten opzichte van het ware noorden dan?

Kruiend poolijs of smeltende poolkappen?

Of zie ik het nu te veel zwart wit?

 

Inderdaad een interessante vraag. Dat het magnetische noorden zich verplaatst t.o.v. het geografische noorden wist ik, maar niet waarom.

 

Hier lees je de volgende verklaring:

Noordpool verplaatst zich sneller.

De magnetische noordpool verplaatst zich veel sneller dan vroeger en verlaat rond 2005 Canada. De noordpool is dan op weg naar Siberië. Dat zegt een geleerde van de Canadese geologische commissie.

 

De noordpool verplaatst zich al sinds zijn ontdekking in 1831 op het schiereiland Boothia. De snelheid waarmee dit gebeurt bedroeg voor 1970 ongeveer tien kilometer per jaar. Tegenwoordig is dit veertig kilometer per jaar.

 

De magnetische noordpool is de plaats waar het magnetisch veld van de aarde loodrecht staat op het oppervlak. De verplaatsing van de pool is het gevolg van geomagnetische schokken in de aardkern.

 

Een en ander zal vast ook te maken hebben met de verschuivingen van de tektonische platen ten opzichte van elkaar.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast diamant
Hmmm, kruising Katerdijk-A28 ligt hier nog geen 900 meter vandaan.

Dus houden we die waarde maar aan.

Ik zelf was van mening dat het ook te maken had met de 0 meridiaan maar kon daardoor niet de gelijke waardes verklaren van Oslo en Parijs.

Mijn vraag is volledig beantwoord maar roept ook weer een nieuwe op.

Verandering in tijd?

Verschijft het magnetische- ten opzichte van het ware noorden dan?

Kruiend poolijs of smeltende poolkappen?

Of zie ik het nu te veel zwart wit?

 

De aarde kan zelfs helemaal ompolen, een proces dat slechts enkele duizenden jaren duurt. Dit is in de geschiendenis van de aarde meerdere keren gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het magnetisch veld is nog steeds een raadsel. Men veronderstelt dat er een ijzerbevattende aardkern is waardoor allerlei zwerfstromen lopen die magnetische velden maken. Het moet iets met rotatie te maken hebben omdat het eindresultaat van al die velden is dat in de buurt van de polen het magneetveld loodrecht op ons oppervlak staat.

Een soort staafmagneet opgebouwd uit allemaal kleinere staafmagneten.

In de loop der eeuwen verandert deze chaos en kan zelfs leiden tot verdwijning van het magneetveld aan de oppervlakte omdat al die kleine magneetjes elkaar soms tegenwerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slechts enkele duizenden jaren

 

Zolang ben ik gelukkig nooit bezig met een cache. :thumbup:

Maar ik heb geloof ik wel iets heel interessants aangeroerd.

Een moeilijk te begrijpen materie voor mij, maar ik geloof zelfs voor de Prof. dus dat steunt mij weer een beetje. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit draadje deed me nog denken aan een verhaal dat ik ooit heb gelezen over een wetenschapper die Albert Einstein vertelde over een theorie die hij had over het ontstaan van de ijstijden.

Zoals je weet draait de aarde om zijn as. Deze wetenschapper nu hing de theorie aan dat de aarde waarschijnlijk een of meerdere keren in haar geschiedenis voor een deel is gekanteld, waardoor ook de noord- en zuidpool zich zouden hebben kunnen verplaatsen.

Albert Einstein zou daar op hebben gereageerd met de opmerking: "Interessante gedachte, waarmee in ieder geval een hele boel zaken zouden kunnen worden verklaard."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verklaart dan waarschijnlijk ook het woord verdieping terwijl we bedoelen verhoging!

Als iemand op de derde verdieping werkt lopen we altijd naar boven, dit zou naar beneden (in de kelder) moeten zijn.

dit zelfde verhaal gaat op het zuidelijk halfrond, Australie, natuurlijk niet op omdat daar alles weer op de kop staat :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verklaart dan waarschijnlijk ook het woord verdieping terwijl we bedoelen verhoging!

Als iemand op de derde verdieping werkt lopen we altijd naar boven, dit zou naar beneden (in de kelder) moeten zijn.

dit zelfde verhaal gaat op het zuidelijk halfrond, Australie, natuurlijk niet op omdat daar alles weer op de kop staat :D

 

Zo zie je maar weer: eigenlijk is alles heel simpel en verklaarbaar! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep. De uitleg van prof Lupardi klopt zoals gewoonlijk helemaal. Misschien kan een kleine aanvulling een en ander verder verduidelijken.

 

Zie de aarde als een vers gelegd ei. Wij leven op de schaal die gemiddeld zo’n 30 kilometer dik is. Wat onder die schaal zit weet iedereen die wel eens een vulkaanuitbarsting heeft gezien. Zo lang die lava nog in de aarde zit heet het magma.

 

Onze planeet is dus een bol vloeibaar magma met een dun korstje. Naar binnen toe wordt de bol steeds heter. Tussen de superhete kern en de koelere buitenlagen ontstaan magmakolommen. Dat zijn op- en neerwaartse magmastromen, vergelijkbaar met de opstijgende kolommen warme lucht (thermiek) waar een zweefvliegtuig gebruik van maakt. Deze magmaturbines wekken het magneetveld van de aarde op.

 

De grootste magmakolommen liggen uiteraard evenwijdig aan de rotatie-as (waar de hele aard/magmabol omheen draait) zodat er een dipoolveld ontstaat, waarvan de lijnen bij de uiteinden van de rotatie-as het dichtst bij elkaar liggen. Daarom komt het ware noorden (rotatie-as) grofweg overeen met het magnetische noorden (concentratie magneetveldlijnen).

 

Net zoals een rivier geen seconde hetzelfde is, veranderen ook de stromingspatronen in de magmakolommen voortdurend. Daarom ‘danst’ de magnetische pool door de eeuwen heen rond de geografische pool. Bovendien ontstaan en verdwijnen er magmakolommen met eigen magneetvelden (fluxkernen) die elkaar kunnen versterken of neutraliseren en daarbij het aardveld verstoren. Al met al dus zowel letterlijk als figuurlijk een dynamisch gebeuren waardoor kompasgebruikers tijdens het navigeren rekening moeten houden met lastige fenomenen als declinatie en inclinatie. Gelukkig is er tegenwoordig GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...