Spring naar bijdragen

Trash hunting - Een schoon milieu begint bij jezelf...


BigBird

Aanbevolen berichten

Hoi mede cachers,

 

In September ben ik met veel enthousiasme begonnen aan het cache hunten. In één van de forums las ik iets over 'laat het bos schoner achter dan je het aantrof', iets wat mij zeker aanspreekt! :)

 

Op Geocaching.com las ik vervolgens het volgende:

 

Cache In, Trash Out

Next time you go out to hide or seek out a cache, bring a trash bag along with you! Help clean up our world's forests one cache hunt at a time. If you have a camera, email us a photo of your cleanup and we'll create an online album to share our efforts. Teenagers may also be able to apply trail cleanup as part of their community service time.

image

Vertaald:

"Cache erin, Troep eruit

Neem de de volgende keer als je erop uit gaat om een cache te verstoppen of te zoeken, eens een afvalzak mee! Help met het schoonmaken van de bossen van de wereld , elke cache zoektocht één. Als je een camera hebt, email ons de foto van je schoonmaakaktie en we zullen een online album maken om onze inspanningen te delen. <knip>"

Het niet-vertaalde stukje lijkt me hier niet van toepassing.

 

:alien: Wie doet er mee om de bossen schoon te krijgen?:alien:

Een plastic zak als onderdeel van je cache uitrusting lijkt mij een prima plan!

 

BigBird

 

 

 

Edited By BigBird on okt. 04 2002 at 17:43

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast 68-1030918519

Is geen verkeerde gedachte. Vooral niet als er nog meer geocachers komen. Alhoewel ik me nu niet direct geroepen voel om een compleet bosperceel te gaan schoonmaken. Ik heb een cache gedaan waarbij ik aan een vuilniszak niet genoeg zou hebben om alleen maar de omgeving bij de cache op te ruimen. Ik ben daar zeker 100 lege bierblikjes tegengekomen ;-( Toch is het geen verkeerd idee. Wij hebben altijd al een plastic zak in een rugzak bij ons, maar dat was meer voor ons eigen afval bedoeld.  Wel letten wij er in ieder geval op dat we niet teveel natuur vertrappen met ons gestruin door de soms prachtige natuurgebieden.

 

:)

 

GRTZ

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goed initiatief!

 

Trash hunting zou ook met meerdere cachers gedaan kunnen worden, tijdens een event of zelfs een speciaal 'trash out' event. Vele handen maken immers licht werk.

 

Naar de buitenwereld toe geeft dit ook een positief beeld van geocaching, vooral wanneer en 'problemen' zijn met terreinbeheerders met betrekking tot het plaatsen van caches.

 

Just my 0,02 eurocents.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het zelf al in de cachebeschrijving van mijn cache gezet!

Het lijkt me niet alleen goed voor de natuur maar ook een blijk van goede wil naar terreinbeheerders. Op deze manier sturen we de boodschap: "wij hebben het beste voor met de natuur!"

 

Misschien een leuk idee om net als op de .com site hier op de .nl site aandacht aan te besteden. Misschien een idee om een cache te loggen op deze manier (stimuleren ook echt te gaan opruimen) = laat een foto zien van afval die je ergens in nederland verzameld hebt en je hebt weer een cache gelogd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk daar hebben we wat aan. Hele leuke inbreng.

Brengt mij gelijk op de gedachte om een soort vuilnisbakken-cache in de bossen te maken. Denk dat ik dat ga uitwerken, hoewel ik nog niet direkt weet hoe, waar en wanneer.

Het logo daarvan heb ik wel alvast gedownload.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brengt mij gelijk op de gedachte om een soort vuilnisbakken-cache in de bossen te maken.

Dat had ik me ook al bedacht.

Op 2 november komt de kabouterschool bijeen in Arnhem.

Als ik het goed heb staat die blokhut tegenover een ingang van Sonsbeek, het stadspark van Arnhem.

Mischien leuk om een multicache langs een aantal bijzondere vuilnisbakken in Sonsbeek te maken voor 2 november?

 

BigBird

 

 

 

Edited By BigBird on okt. 05 2002 at 12:47

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig zijn er natuurlijk allang cachers die het goede voorbeeld geven getuige de bijdrage van Teco in zijn log van 24 september bij de Family and Friends Cache:

Ik dacht, ik ga ook eens wat doen aan normen en waarden, ik had een vuilniszak meegenomen om de lege flessen, resten van de verbrande tent en meer van die ongein die absoluut niet in een bos thuishoort mee te nemen. Na een kilometertje sjouwen retour auto stond er geen hert of zwijn tussen de bomen, nee, het was een echte boswachter. Hij dacht vast dat ik een stroper was. Ik liep hier een half uur na zonsondergang (weet ik veel dat dit niet mocht) met een grote plastic zak, waar natuurlijk gemakkelijk iets in zou kunnen zitten wat boswachters absoluut niet op prijs stellen. Ik bleef staan op hem op te wachten en daar kwam hij aangeslopen. Hij wijzigde van strategie (stropers blijven doorgaans niet op boswachters wachten) en vroeg mij waar ik heen ging. Nu ging ik niet naar roodkapje maar naar huis, mijn auto stond immers vlak in de buurt en het was al laat. Nou, hij wees mij op het late tijdstip en vroeg mij wat er in die zak zat. Na wat uitleg vroeg ik hem of hij de zak niet wilde hebben. Vanwege a) de overtreding maar dan toch :) het goede gedrag mocht ik na een waarschuwing heengaan en heeft hij zich over de zak met afval ontfermd.

 

Let's Cache in, Trash out!

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er een dubbel gevoel bij.

Aan de ene kant spreekt het mij wel aan, aan de andere kant denk ik net als Gerard 'ik ben toch geen vuilnisman'.

 

Op een van mijn zoektochten kwam ik een ploeg van een sociale werkplaats tegen die het bos uitkamde op zoek naar vuil. Gebeurt dit vaker? Worden onze bossen normaal nooit schoongemaakt?

Kijk het .com land is tig maal groter. Dán kan ik me zo'n actie voorstellen. Maar hier??

Ik denk er nog even over na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er een dubbel gevoel bij.

Aan de ene kant spreekt het mij wel aan, aan de andere kant denk ik net als Gerard 'ik ben toch geen vuilnisman'.

Eigenlijk moet je gewoon als je door de natuur loopt gewoon even dat papiertje oprapen, (ja papa ik heb vroeger goed geluisterd! ;) ) en daar hoef je helemaal geen vuilnisman voor te zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen weekend met deze door mijzelf gestarte discussie in mijn achterhoofd weer op schattenjacht geweest in de buurt van Soestdijk.

Door een foutje van mezelf (nog niet zo ervaren blijkt wel weer) een compleet verkeerd coordinaat in mijn GPS staan. We kwamen in de buurt van het dorpje Lage Vuursche. Mooi weer, dus stervens druk. In de buurt van onze niet aanwezige cache lag zo verschrikkelijk veel afval langs en op het wandelpad door het bos, dat de moed mij in de schoenen zonk. ;)

Als je dit aan wil pakken kan je inderdaad beter vuilnisman worden. 1 vuilniszak was niet genoeg voor 1 km pad!

Ik hoop, maar ben bang van niet, dat de paden rondom Lage Vuursche door een vuilnisdienst schoongehouden worden.

 

Mijn conclusie was dat het Cache In, Trash Out denken alleen zal werken als er relatief weinig afval ligt. En mijn ervaring is dat dat dieper in het bos ook zo is.

 

Laten we vuil meenemen als het te doen is. Buiten de standaard routes is het effect van een flesje oprapen en meenemen zeer groot.

 

Let's Cache In, Trash Out

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...