stada Geplaatst 1 oktober 2002 Geplaatst 1 oktober 2002 Op deze pagina heb ik een link naar een waypointbestand met alle snijpunten van 10de graden in Nederland, dat je kan gebruiken in OziExplorer. Wie correcties heeft mag ze mailen. Sommige punten zijn wat discutabel vanwege water.
De Muizen Geplaatst 2 oktober 2002 Geplaatst 2 oktober 2002 Ik kom er niet uit. Als ik de punten invoer in OZI staan niet alle punten op snijpunten van 10e graden coordinaten WGS84. Punt 51560 (onder venray) is een echt 10e graad snijpunt. Ronde coordinaten. Vlak hiernaast punt 51559. 51'30 dat klopt, 4'55 is echter geen goed punt. En zo stikt het van de punten die niet met mijn kaart samen vallen. Wat doe ik fout? Begrijp ik iets niet?
stada Geplaatst 2 oktober 2002 Auteur Geplaatst 2 oktober 2002 Welke kaart gebruik je dan? En hoe weet je dat het niet klopt? Zit er een logica in de afwijking tussen de snijpunten van mij en die van jou? Kan het zijn dat, als je rechts klikt op zo'n punt, bij de coördinaten wel de juiste vermeld worden? Probeer eens zelf een snijpunt te creëren op je kaart. Dus waypoint aanklikken en dan de coördinaten aanpassen door rechtsklikken enz. Komt dat dan op een andere plek dan die van mij?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 oktober 2002 Geplaatst 5 oktober 2002 Ik heb even gezien of ik iets raars kon vinden. In Ozi begonnen met via 'map' menu de 'bank map (autoscale)' te klikken. Dan krijg ik een vlak met WGS84 gradenlijnen erop. Dan de zaak inladen en ze staan keurig netjes gerangschikt op mijn scherm. Dan rechterklik ik 'map at cursor' en kies een RD-topo kaart. De punten liggen dan goed op de kaart (als je niet let op de graden weergave in deze 'mode' want die is GEEN WGS84!).
Eagles Geplaatst 9 oktober 2002 Geplaatst 9 oktober 2002 Even de punten gechecked waar Koos het over had: Punt 51560 uit dat bestand is 51°30.000' / 6°00.000' (WGS84) dus dat is 51.5° / 6.0° . N.B. dat 1 graad = 60 minuten, dus 0.1 graad = 6 minuten. Punt 51599: 51°30.000' / 5°54.000' (WGS84), dus 51.5° / 5.9° . Het klopt dus precies, tenminste als je WGS84 als datum gebruikt om je lat/lon in weer te geven. Als je andere getallen afleest in de tooltip die verschijnt als je muis boven het waypoint komt, dan heb je het een ander datum dan WGS84 bovenin je statusbalk staan. Gevolg is dan dat de weergaves van de getallen omgerekend worden zodat hetzelfde punt op aarde wordt bedoeld ondanks dat je een ander datum gebruikt. Het [u:post_uid0]punt[/u:post_uid0] ligt vast op een locatie op aarde, hoe je dat wilt [u:post_uid0]weergeven[/u:post_uid0] is een tweede zaak. Mocht je inderdaad iets anders hebben staan dan WGS84, klik dan eens op de naam van het datum, of op de eerste button rechts van de coördinaat-statusregel (met als tooltip: "Select the Display datum").
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 20 februari 2003 Geplaatst 20 februari 2003 Het is tijden geleden maar ik kom er nu even op terug want echt binnenkort gaat dit gebeuren echt lopen. De lijst klopt als een bus. Ik heb het ook getest met kabouterkaarten en het klopt. Waar je je niet op moet verkijken is dat - als je in RD-coordinaten zit te werken dat - dan de onderliggende veronderstelde ellips die van Bessel 1841 is en niet die van WGS84. Wat je dus aan graden/minuten notatie ziet tijdens RD gebruik zijn graden op de Bessel-ellips, niet de WGS ellips! Om daar geen last van te hebben moet je schakelen van de kabouter-RD zal ik maar zeggen naar WGS 84. Hoe je dat doet kan je lezen in dit verhaal.
Aanbevolen berichten