elisa1955 Geplaatst 26 april 2005 Auteur Geplaatst 26 april 2005 Jan de behanger, Roode lantaarn/looper, Het wordt mij, door jullie info in elk geval al wel een stuk duidelijker!!! Ik vond het al vreemd dat ik bij "het vuurtje van leek" één coordinaat zag staan, ik dacht al dat ik iets over het hoofd zag, omdat ik bij "het streekbos" inderdaad meerdere coordinaten zag staan, en een leuk puzzeltje . In elk geval bedankt voor jullie geduld, om mij dingen uit te leggen.
De Roode Loper Geplaatst 26 april 2005 Geplaatst 26 april 2005 (bewerkt) In elk geval bedankt voor jullie geduld, om mij dingen uit te leggen. <{POST_SNAPBACK}> Gern geschehen, zoals de Fransen zeggen. Ooit was ik ook newbie. Op sommige gebieden van het cachen zal ik dat altijd blijven . Roode lantaarn/looper, Ook bekend als De Roode Looplamp 26 april 2005 bewerkt door De Roode Loper
elisa1955 Geplaatst 28 april 2005 Auteur Geplaatst 28 april 2005 Heel slim is om een single te zoeken in het begin.Bijvoorbeeld Vuurtje van Leek / Licht op de dijk. in de buurt zijn er meer van die geocaches! <{POST_SNAPBACK}> Hoi Jan de behanger, ik heb vandaag de cache "Vuurtje van Leek/Licht op de dijk" gedaan, en gevonden. Toppie!!!
elisa1955 Geplaatst 28 april 2005 Auteur Geplaatst 28 april 2005 Als ik in Ozi met de straatnamenkaarten ga stoeien dan kom ik uit de NW-hoek van de kruising tussen de Frederiksoordweg en de Hoofdstraat van Pieterburen.Ik heb de decimale graden dan wel opgevat als hebbende mapdatum WGS84. Oftewel zo'n 250 meter NW van de bekende Zeehiondencrèche (niet cache!). <{POST_SNAPBACK}> Dit snap ik nu nog even niet, dat U met de Ozi wel in Pieterburen uitkomt. En dat ik van die berekeningen moet maken zoals "De roode lantaarn" mij verteld heeft. Waar zit dat hem nu in?
JandeBeHanger Geplaatst 28 april 2005 Geplaatst 28 april 2005 (bewerkt) Heel slim is om een single te zoeken in het begin.Bijvoorbeeld Vuurtje van Leek / Licht op de dijk. in de buurt zijn er meer van die geocaches! <{POST_SNAPBACK}> Hoi Jan de behanger, ik heb vandaag de cache "Vuurtje van Leek/Licht op de dijk" gedaan, en gevonden. Toppie!!!<{POST_SNAPBACK}> Heel goed! Ga nog maar wat singles/micro's doen en probeer dan een eenvoudige multi te doen. Vooraf alle logs lezen, de hint meenemen. Als je de logs goed leest dan heb je een idee wat je te wachten staat, zoals kompas of prikstok meenemen of laarzen aan trekken ed. Met z'n tweeen op pad is niet alleen gezellig, maar je vind dan ook vaker de cache! Ik ga het liefst met mijn broer op pad en dan nemen we vaak ook nog wat kinderen mee voor het betere zoekwerk. In de logs van de cache die je bezocht hebt staat iemand met 5, nl. rekaani. Misschien wel slim om de caches te gaan doe die hij ook gedaan heeft! Als je ea thuis goed voorbereid en alle waypoints met de computer naar, in mijn geval beide gpsen stuurt, dan heof je in het veld minder in te voeren. 28 april 2005 bewerkt door JandeBeHanger
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 28 april 2005 Geplaatst 28 april 2005 Als ik in Ozi met de straatnamenkaarten ga stoeien dan kom ik uit de NW-hoek van de kruising tussen de Frederiksoordweg en de Hoofdstraat van Pieterburen.Ik heb de decimale graden dan wel opgevat als hebbende mapdatum WGS84. Oftewel zo'n 250 meter NW van de bekende Zeehiondencrèche (niet cache!). Dit snap ik nu nog even niet, dat U met de Ozi wel in Pieterburen uitkomt. En dat ik van die berekeningen moet maken zoals "De roode lantaarn" mij verteld heeft. Waar zit dat hem nu in? Ik zal het even uitleggen. Ik heb het programma Ozi Explorer. Daar mee krijg ik zgn. geijkte kaarten op mijn scherm. In Ozi ga ik dan een waypoint maken. Ik geef op dat ik met de soort graden van WGS84 werk. Dan typ ik de decimale graden notatie in. Dat snapt Ozi. Die is n.l. redelijk intelligent met notaties. Die werkt met twee vakjes per ordinaat. (= 1/2 coördinaat). In het eerste vakje typ ik de graden in. In het tweede vakje begin ik in dit geval met een decimale komma (op mijn computer heb ik de Continental number presentation in gebruik, anders moet men een decimale punt typen) gevolgd door de rest van de cijfers. Dan vraag ik Ozi: geef mij een kaart hiervoor, die gaat zoeken en vond bij mij o.a. een straatnamenkaart. Zodoende kon ik de straathoek te weten komen. Ik zal een aantal voorbeelden geven van dingen die Ozi kan snappen bij het intijpen en die mij dus de moeite van het omrekenen besparen: 51 ,98765432 (dus decimale graden) 51 13,45678 (hele graden met decimale minuten) 51 58 12,9876 (hele graden, hele minuten, decimale seconden)
de Roode Lantaarn Geplaatst 28 april 2005 Geplaatst 28 april 2005 Kijk en dat wist ik dus weer niet. Prof. bedankt.
Gast els1955 Geplaatst 29 april 2005 Geplaatst 29 april 2005 (bewerkt) foutje 29 april 2005 bewerkt door els1955
elisa1955 Geplaatst 29 april 2005 Auteur Geplaatst 29 april 2005 [Heel goed!Ga nog maar wat singles/micro's doen en probeer dan een eenvoudige multi te doen. Vooraf alle logs lezen, de hint meenemen. Als je de logs goed leest dan heb je een idee wat je te wachten staat, zoals kompas of prikstok meenemen of laarzen aan trekken ed. Met z'n tweeen op pad is niet alleen gezellig, maar je vind dan ook vaker de cache! Ik ga het liefst met mijn broer op pad en dan nemen we vaak ook nog wat kinderen mee voor het betere zoekwerk. In de logs van de cache die je bezocht hebt staat iemand met 5, nl. rekaani. Misschien wel slim om de caches te gaan doe die hij ook gedaan heeft! Als je ea thuis goed voorbereid en alle waypoints met de computer naar, in mijn geval beide gpsen stuurt, dan heof je in het veld minder in te voeren. <{POST_SNAPBACK}> Hoi Jandebehanger, dank je voor de aanwijzingen, ik ga inderdaad de volgende samen met mijn zus doen, maar ik wilde de eerste graag zelf doen, vooral omdat de omgeving bekend voor mij is, dacht ik dat het mij wel moest lukken. . Ik zal mij inderdaad ook beter voorbereiden met het lezen van de logs!
elisa1955 Geplaatst 29 april 2005 Auteur Geplaatst 29 april 2005 Ik zal het even uitleggen. Ik heb het programma Ozi Explorer. Daar mee krijg ik zgn. geijkte kaarten op mijn scherm.In Ozi ga ik dan een waypoint maken. Ik geef op dat ik met de soort graden van WGS84 werk. Dan typ ik de decimale graden notatie in. Dat snapt Ozi. Die is n.l. redelijk intelligent met notaties. Die werkt met twee vakjes per ordinaat. (= 1/2 coördinaat). In het eerste vakje typ ik de graden in. In het tweede vakje begin ik in dit geval met een decimale komma (op mijn computer heb ik de Continental number presentation in gebruik, anders moet men een decimale punt typen) gevolgd door de rest van de cijfers. Dan vraag ik Ozi: geef mij een kaart hiervoor, die gaat zoeken en vond bij mij o.a. een straatnamenkaart. Zodoende kon ik de straathoek te weten komen. Ik zal een aantal voorbeelden geven van dingen die Ozi kan snappen bij het intijpen en die mij dus de moeite van het omrekenen besparen: 51 ,98765432 (dus decimale graden) 51 13,45678 (hele graden met decimale minuten) 51 58 12,9876 (hele graden, hele minuten, decimale seconden) <{POST_SNAPBACK}> Dus als ik het goed begrijp, is het toch handig om voor "gewone wandelingen" het programma Ozi explorer te downloaden, zodat ik daar dus "die" coordinaten in kan voeren, dan hoef ik alleen maar aan te geven dat ik het in "deg,min,mmm" wil hebben. En wat is dan: Continental number presentation ?, is dat net zoiets als dat je toetsenbord op bv VS staat?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 29 april 2005 Geplaatst 29 april 2005 Je kan aan Windows en vele andere operating systemen opgeven dat je wil dat de komma in getallen gebruikt wordt als decimale komma. Wij schrijven b.v. 3.427.327,84592 (drie miljoen enz.) en angelsaksen zouden dan schrijven: 3,427,327.84592 Als het goed is krijgt alle software die je gebruikt door wat het betekent als een punt of komma op een plek verschijnt waar getallen verwacht worden. Voor Windhoos: configuratiescherm -> landinstellingen -> Standaarden en Notaties -> aanpassen.
erka Geplaatst 3 juni 2005 Geplaatst 3 juni 2005 Tot slot nog enkele aanvullingen. Voor geocaching moet je zorgen dat je kaartdatum op WGS84 staat. Op de site van GC.com en GC.nl zijn alle coordinaten ook gebaseert op deze kaartdatum. Het coordinaat moet bestaan uit graden-minuten-decimale minuten (zo te zien staat dat wel goed bij je). Op sommige sites worden ook coordinaten aangeboden in graden-minuten-seconden. Dit kan een afwijking veroorzaken. Goed opletten dus. Gr min.sec 52 18.30 = Gr min.dec 52 18.50 Oftewel er gaan 100 decimalen in 60 seconden. Een kwestie van even omrekenen. <{POST_SNAPBACK}> Moet de noord referentie op magnetisch of op het ware noorden staan? Rob
Peetee Geplaatst 3 juni 2005 Geplaatst 3 juni 2005 Moet de noord referentie op magnetisch of op het ware noorden staan? Rob Hallo Rob, Daar zijn volgens mij v.w.b. het geocachen geen harde afspraken over, maar ik zou uitgaan van het ware noorden.
Aanbevolen berichten