Spring naar bijdragen

Nieuwe leider in het klassement ii - Klassement: het is maar hoe je re


stada

Aanbevolen berichten

Bedankt Mumzle, dat ik in ieder geval op jouw lijst zou mogen staan.

 

Maar daar zit het probleem niet. Jij bent voorstander van een lijst van in Nederland gevonden caches, gevonden door wie dan ook. Dit is het systeem van de Dan Millerlijst. En van een cache is bijna altijd wel duidelijk of hij in Nederland ligt of niet.

 

Maar anderen, zoals Krix, willen een lijst van alle caches, waar dan ook, gevonden door Nederlanders. En daar zit mijn probleem, wie telt in dit verband als Nederlander?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar anderen, zoals Krix, willen een lijst van alle caches, waar dan ook, gevonden door Nederlanders. En daar zit mijn probleem, wie telt in dit verband als Nederlander?

Nou, ik pas in deze even.

Nog even en dan moet je je legitimeren, je paspoort tonen en een sofi-nummer opgegeven. Dank je de koekoek, maar daar doe ik dus niet aan mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar anderen, zoals Krix, willen een lijst van alle caches, waar dan ook, gevonden door Nederlanders.

In de reactie van Krix ging het over Nederlanders [b:post_uid0]en Belgen[/b:post_uid0] dus dat lijkt me geen probleem. Maar eerlijk gezegd kan het mij niet zo heel erg veel schelen welke Roemeen (niks tegen Roemenen trouwens) de meeste caches gevonden heeft. Dat wordt pas interessant zodra we wereldkampioenschappen geocachen gaan organiseren. Dus een lijst met de "beste" Nederlanders en Belgen heeft ook mijn voorkeur.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de reactie van Krix ging het over Nederlanders [b:post_uid0]en Belgen[/b:post_uid0] dus dat lijkt me geen probleem.

Het gaat mij om mensen, zoals ik, die niet in de Benelux wonen, maar verder in veel opzichten Nederlands, c.q. Belgisch of Luxemburgs, zijn. Dat is dus wel een probleem waar over nagedacht moet worden als je een lijst op basis van nationaliteit van de vinder wilt maken in plaats van op basis van de ligging van de caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Het gaat mij om mensen, zoals ik, die niet in de Benelux wonen, maar verder in veel opzichten Nederlands, c.q. Belgisch of Luxemburgs, zijn.

Hmmm... ik denk dat er best wel consensus is over het idee achter het lijstje, namelijk: "wie van ons is de beste cacher?"

 

Even los van het principe (want ik heb weinig met lijstjes en niets met competitie) lijkt het me dat je dan zou moeten definieren

A. Wie zijn wij?

B. Wat maakt een cacher een cacher?

 

Ad A: ik heb het idee dat daar een soort 'clubgevoel' om de hoek komt kijken. Wie speelt mee in de Geocaching Competitie, en wie niet? Die samenstelling is natuurlijk volstrekt triviaal, het hangt er vanaf wie je als 'lid van de club' ervaart. Geografische criteria ("elke cacher in de benelux") zijn eenvoudig controleerbaar, maar weinig bepalend. Zo zal niemand hier roepen dat Lex er niet bij hoort: zijn bijdragen zijn zo veelvuldig en zinnig dat je veilig kunt stellen dat hij middenin 'de club' staat, al woont hij een paar kilometer verderop. Voorstel: iedereen die het afgelopen jaar actief is geweest in de geocaching community (in de verschillende forums, of events, of nieuwsgroep) hoort op de lijst. Of de bewuste caches nu gevonden zijn in Nederland, Belgie, Timboektoe of Verweggistan doet niet terzake. Ik heb het idee dat Nederlandstaligheid daarbij nog bijna een bepalender criterium is dan de geografische lokatie. Niet zozeer omdat dat zou *moeten*, maar omdat het in de praktijk een gegeven lijkt te zijn. Horen Franstalige Belgen of Duitssprekende Luxemburgers er dan niet bij? Tuurlijk zijn ze welkom, maar in de praktijk zie ik ze niet vaak langskomen in de logs, forums enz. Ergo: woonachtig in de Benelux en / of actief in de geocaching community.

 

Ad B: zo op het eerste gezicht lijkt me dat het aantal gevonden caches je ranking bepaalt. Overigens een weinig belangwekkend vraagstuk, aangezien bij vrijwel iedereen het aantal geplaatste caches een fractie van het aantal gevonden caches is. Maar mijn belangrijkste argument is dat ik het *aantal* geplaatste caches niet zo relevant vind: dan kun je beter wachten tot het systeem om caches te waarderen af is, en een lijstje maken van 'hoogst gewaardeerde plaatsers'.

 

Mijn twee centen...

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zenz, snijdt hier een punt aan waar ik niet aan gedacht heb. Ik dacht: je bent Nederlander (of Belg) wanneer je thuiscoordinaten binnen de grenzen van Nederland (of Belgie) liggen. Maar hoe nu om te gaan met iemand die net over de grens woont?

Zenz's oplossing is een subjectieve, maar wel werkbare oplossing. Ik zou in ieder geval Nederlandse cachers in de definitie van coordinaten ook toe willen voegen. Tenslotte heb ik nog nooit een berichtje van Loes gezien hier. Maar om de onbetwiste leider(s) nu niet op te nemen in de lijst?

 

Overigens vermoed ik dat voorheen op de wijze van Zenz de lijst werd samengestels. De namen van fanatieke cachers in Nederland waren simpelweg wel bekend...

 

Ik zie nog wel een nadeel: stel dat een megacacher uit de VS hier een paar caches doet en wat vragen stelt op het forum? Of hier tijdelijk komt stagelopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Ik zou in ieder geval Nederlandse cachers in de definitie van coordinaten ook toe willen voegen. Tenslotte heb ik nog nooit een berichtje van Loes gezien hier. Maar om de onbetwiste leider(s) nu niet op te nemen in de lijst?

Absoluut! Dat was ook wat ik bedoelde met mijn opmerking "woonachtig in de benelux en / of actief in de geocaching community". Waarbij wat mij betreft onze vrienden uit Belgie en Luxemburg dus even welkom zijn.

 

Zenz   :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Ik zie nog wel een nadeel: stel dat een megacacher uit de VS hier een paar caches doet en wat vragen stelt op het forum? Of hier tijdelijk komt stagelopen?

Ach... wat mij betreft is-tie welkom  :)

 

En zodra hij of zij weer vertrokken is naar de overkant van de plas, en / of geen actieve rol meer speelt in Geocaching in de Benelux, schrap je 'm weer.

 

Overigens... ik ken ook cachers die erg actief zijn, maar niet (meer) op de website loggen, juist om de schijn van competitie te vermijden ;)

 

Zenz :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm, twee keer is wel een beetje overdreven. Zo belangrijk wast dat postje ook weer niet.

 

Heb er nog even over nagedacht, maar wat vinden jullie van de volgende definitie:

 

Een (geocache-) Nederlander (Belg) is een geocacher waarvan van het lijstje caches die hij/zij gevonden heeft het merendeel in Nederland (Belgie) ligt.

 

Ik bedoel niet 50% of meer (dan zou Lady en the Vagabond) niet meetellen als Nederlander), maar Nederland moet het land zijn waarin de meeste caches gevonden zijn. Ik heb even gechecked, maar Blinky Bill, zou dan (terecht imho) niet in de lijst voorkomen. Lex wel, neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens... ik ken ook cachers die erg actief zijn, maar niet (meer) op de website loggen, juist om de schijn van competitie te vermijden 

 

Even iets anders, het lijkt erop alsof competitief gedrag als een slechte eigenschap wordt ervaren. Waarom is dat? Ikzelf ben erg competitief ingesteld en doe ook mijn best om zoveel mogelijk caches te vinden om hoog in de lijsten te komen. Is dit kwalijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Ikzelf ben erg competitief ingesteld en doe ook mijn best om zoveel mogelijk caches te vinden om hoog in de lijsten te komen. Is dit kwalijk?

Kwalijk? Welnee!

 

Dit doet me denken aan de gedachtenwisseling over wat Geocaching nu eigenlijk is, een sport, hobby, of buitenactiviteit. Het geinige vind ik, dat geocaching moeiteloos met alledrie de labels wegkomt. Als je het een sport vindt, inclusief competitie, dan biedt het daar voldoende aanknopingspunten voor. Wie als hobby graag met techniek of navigatie bezig is, of meetbouten verzamelt, of gadgets ( :) ), treft ook genoeg raakvlakken. En voor diegenen voor wie het vooral een excuus is om lekker buiten te zijn, biedt het weer andere kwaliteiten.

 

Voor veel cachers zal het een mix zijn van deze componenten, waarbij voor mij persoonlijk het 'sport-aspect' marginaal meespeelt en het 'buiten zijn' de grote trekker is (of zou het toch het gadget-aspect zijn?  :hehe: ). Vanuit dat perspectief zijn lijstjes maar koddige dingen... waarbij de discussies over lijstjes dan soms wat lichte wrevel oproepen, omdat voor je gevoel geocaching daar dus helemaal niet om gaat. Maar ja, da's vanuit dat ene perspectief.

 

Voor anderen telt het sport-aspect sterker mee... nou, dat mag toch?! Ik zie daar niets kwalijks in.

 

Zenz

 

(wiens perspectief misschien ook wel beinvloed wordt door het gegeven dat hij met vrouw en 3 kids nooit van zijn levensdagen een serieuze partij in zo'n competitie zou kunnen meeblazen, tenzij het hele gezin zich zou bekeren tot toegewijd geocacher. Ik denk overigens niet dat het veel zou veranderen aan mijn competitiedrang, maar ik heb geleerd mijn eigen motivaties altijd socratisch te bevragen - dus... )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanuit dat perspectief zijn lijstjes maar koddige dingen... waarbij de discussies over lijstjes dan soms wat lichte wrevel oproepen, omdat voor je gevoel geocaching daar dus helemaal niet om gaat. Maar ja, da's vanuit dat ene perspectief.

 

Ik kan me heel goed vinden in de manier waarop je dit onder woorden brengt. Maar die (licht) wrevel die je noemt, is nu juist mijn punt van zorg.

Ik, vanuit mijn competitieve perspectief, heb er totaal geen moeite mee dat anderen geocache bedrijven vanuit welk ander perspectief dan ook. Waarom roept het bij anderen dan wel wrevel, zij het lichte, op wanneer ik verkondig te geocachen om de competitie?

 

Overigens is competitiedrang niet het enige wat mij drijft. Buiten zijn, erop uit gaan met een doel en de kick van het vinden wat iemand heeft verstopt scoren minimaal net zoveel.

 

(wiens perspectief misschien ook wel beinvloed wordt door het gegeven dat hij met vrouw en 3 kids nooit van zijn levensdagen een serieuze partij in zo'n competitie zou kunnen meeblazen, tenzij het hele gezin zich zou bekeren tot toegewijd geocacher. 

 

Ha, ha, herkenbaar, zij het dat ik een vrouw en dochter van 1 heb. Zij vinden geocachen geweldig, maar we zullen nooit no.1 worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs als we de ranglijsten zouden afschaffen (lees: niet meer publiceren) blijft m.i. de competitie toch gewoon bestaan. Voor sommigen, mezelf incluis, is het competitie-element iets dat net dat beetje extra spanning aan het geheel geeft. Met wat moeite kun je zonder lijsten natuurlijk toch wel bijhouden hoe het met de aantallen van de collega's / concurrenten is gesteld.

 

Overigens heb ik nog maar weinig caches gevonden vanwege pas begonnen en alleen op zondag tijd, maar het is toch wel een goed gevoel als er weer een streepje op de lat staat.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...