dusee Geplaatst 15 januari 2005 Geplaatst 15 januari 2005 (bewerkt) Ik meen nog wel eens eerder gelezen te hebben dat "Notter" het juist adviseerde om de 2e unlock met iemand anders te delen. Op city select zitten 2 unlocks waarvan je gerust eentje kunt overnemen. Anders horen ze er maar 1 te leveren voor de helft van de prijs. 2 unlocks voor een apparaat is een beetje vreemd. Ik denk dat dit goed uit te leggen is. Of is dat veranderd? Het lijkt mij illegaler om met een gecopieerde versie van metroguide in je Vista rond te lopen of Direct Route in een Magellan. Een garminunlock is gekoppeld aan het gps idnummer. Verkoop je een gps gaat de unlock toch ook mee. Lijkt mij redelijk. Na 2 gebruikte unlocks is een legale city select cd op de pakketcode waardeloos. City Select lijkt mij dus volkomen legaal te verkrijgen voor een VS basemap versie 60cs . Op marktplaats zie je regelmatig vragen om de 2e unlock. Bovendien kan je de pakketprijs voor jezelf leuk omlaag brengen en toch een europese basemap hebben. Het lijkt mij erger om geen 60cs te hebben? 15 januari 2005 bewerkt door dusee
Camelion Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Ik meen nog wel eens eerder gelezen te hebben dat "Notter" het juist adviseerdeom de 2e unlock met iemand anders te delen. Op city select zitten 2 unlocks waarvan je gerust eentje kunt overnemen. Anders horen ze er maar 1 te leveren voor de helft van de prijs. 2 unlocks voor een apparaat is een beetje vreemd. Ik denk dat dit goed uit te leggen is. Of is dat veranderd? Het lijkt mij illegaler om met een gecopieerde versie van metroguide in je Vista rond te lopen of Direct Route in een Magellan. Wat Notter adviseert weet ik niet, feit is dat ik vandaag (17/1/2005) heb gebeld met de importeur Sailtron en die stellen met klem dat het delen van een unlock NIET is toegestaan! De 2e unlockcode kan worden gebruikt wanneer je een ander toestel koopt of wanneer jou toestel wordt vervangen. Overigens krijg je maar 1 code bij aanschaf en kun je een tweede code aanvragen. Een garminunlock is gekoppeld aan het gps idnummer.Verkoop je een gps gaat de unlock toch ook mee. Lijkt mij redelijk. Na 2 gebruikte unlocks is een legale city select cd op de pakketcode waardeloos. De code is gekoppeld aan jouw GPS en dus zal je bij verkoop ook je City-Select erbij "moeten" leveren; immers, voor jou is die City-Select waardeloos geworden. City Select lijkt mij dus volkomen legaal te verkrijgen voor een VS basemap versie 60cs .Op marktplaats zie je regelmatig vragen om de 2e unlock. Bovendien kan je de pakketprijs voor jezelf leuk omlaag brengen en toch een europese basemap hebben. Neen! Als jij een GPS koopt via de import (USA, Canada etc) zoals ook in dit draadje is aangeboden, kun je daar geen City-Select voor krijgen! City-Select is NIET los leverbaar! Advies: kopen via import? Bezint eer ge begint! Voorts werd me duidelijk gemaakt dat wanneer blijkt dat mensen unlockcodes delen, de aanspraak op support vervalt wegens overtreding van het gebruikscontract (dat lange stuk papier met kleine lettertjes wat niemand leest wat je altijd bij je software krijgt).
dusee Geplaatst 17 januari 2005 Auteur Geplaatst 17 januari 2005 Bedankt voor het openhouden van de discussie, die er niet opgericht was informatie te verschaffen over illegaal te verkrijgen software maar om vanuit de vraag wat mijn mening was daar op te antwoorden gezien wat de praktijk in de markt is. Als dat alsnog als off topic wordt gezien; a.u.b. niet verwijderen maar verplaatsen. Het is in het belang van menig potentieel Garmin gpsmap 60c of cs kope om dit probleem eens bij anderen dan de importeur onder het voetlicht te brengen. Het is juist dat het 2e recht alleen wordt toegekend aan de eerst geregistreerde volgens de voorwaarden op de site; Your MapSource coupon code is valid for use with your own GARMIN GPS unit. If you own two GARMIN GPS units, you are allowed to obtain a second unlock code for the same region at no additional charge. Simply repeat the unlock process for the second unit. This agreement provides a one-user license, and it is illegal to share this data with others. Punt is alleen dat nog niemand dat heeft aangevochten, wat er gebeurt als je gps en software overneemt en je formeel de rechten claimt. Sailtron praat in zijn eigen belang en dat is wat anders als wat geldend recht is, zolang daar geen concrete uitspraak over is. Inmiddels aan de NMA gevraagd of de "koppelverkoop" - gpsmap 60c en cs in combinatie met City Select - niet instrijd is met het europese en nederlandse mededingingsrecht ter zake van het beperken van het vrije keuzerecht van de consument en het beperken van het vrije verkeer van goederen. De uitzonderingsregels dat het hier gaat om een nieuw product danwel ter bescherming van de auteursrechten gaan in mijn beleving niet op als je in de Verenigde Staten wel een Garmin gpsmap 60c of cs kunt kopen zonder verplichte afname van City Select, maar dan ook alleen met een amerikaanse basiskaart, waarbij de stedenfunctie waardeloos is voor Europa. Hierdoor ben je gedwongen in Europa de koppel te kopen. De combinatie van feiten zou voor de NMA aanleiding kunnen zijn dat hier sprake is van verboden koppelverkoop en daarmee economisch machtsmisbruik. Dat zou de weg openen om los in europa een gpsmap 60 c of cs te kopen met europesebasiskaart (als je voor de weg liever Tomtom hebt bijvoorbeeld maar wel top belgie wilt kopen) en los City select Europe te kopen, hetgeen in mijn beleving in het belang van de nederlandse consument is.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 (bewerkt) Bedankt voor het openhouden van de discussie Wat mij betreft is er geen duscussie mogelijk en ook onzinnig. Iedereen hier op het forum is het direct met je eens dat het o zo mooi zou zijn dat je de helft van je pakketje legaal zou kunnen delen en dus eigenlijk de CD's voor de helft van de prijs koopt. Een discussie hierover kun je alleen maar voeren met degene die de regel heeft bedacht en dat is volgens mij Garmin. Een discussie tussen Dusee en Garmin hier op het forum zal wel nooit gebeuren en is hier ook niet op zijn plaats. Het is juist dat het 2e recht alleen wordt toegekend aan de eerst geregistreerde volgens de voorwaarden op de site;Your MapSource coupon code is valid for use with your own GARMIN GPS unit. If you own two GARMIN GPS units, you are allowed to obtain a second unlock code for the same region at no additional charge. Simply repeat the unlock process for the second unit. This agreement provides a one-user license, and it is illegal to share this data with others. Dat komt niet overeen met wat je eerder hebt geschreven in dit draadje. Sailtron praat in zijn eigen belang en dat is wat anders als wat geldend recht is, zolang daar geen concrete uitspraak over is. Ik denk dat Sailtron de voorwaarden van Garmin vertolkt en dat het eigen belang alleen maar daar in zit dat ze de importeur zijn.Inmiddels aan de NMA gevraagd of de "koppelverkoop" - gpsmap 60c en cs in combinatie met City Select - Dat geldt volgens mij al lang niet meer en als het wel geldt, is dat volgens mij voor produkten die niets met elkaar te maken hebben of niet van dezelfde producent zijn. City Select en Garmin horen bij elkaar als Pier bij Pol en Jut bij Juul. Ik verplaats deze berichten naar een topic in subfora Garmin en zal dan overleggen met de andere moderatoren en administratoren of het draadje open of gesloten wordt. Alles wat er gezegd moet worden staat erin en een discussie is, nogmaals, zinloos als de Garmin als bedrijf niet een van de discuzeurders is. EDIT: Berichten zijn afgesplits uit een andere Topic en als nieuwe topic geplaatst in deze subfora. 17 januari 2005 bewerkt door Kruimeldief
deBruineBeren Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Ik denk dat dit draadje idd een beetje of topic begint te raken, en wil de moderators ook vragen het e.e.a te verplaatsen. Als reactie op Dusee: Niemand houd jou tegen als jij alleen een 60C(S) wilt kopen. Als je echter ook City Select wilt gaan gebruiken moet je goed na denken voor dat je iets koop. Een maal een 60C(S) gekocht is het niet meer mogelijk om City Select te kopen. Dit lijkt mij geen koppelverkoop, maar wel stom van Garmin. Ten eerst niet echt handig naar je klanten toe. En ten tweede een goede reden om een GPSr van de concurrent te kopen. Ten derde je zou maar een Amerikaanse 60C(S) bezitter zijn en met vakantie naar Europa willen. Kan je de 60C(S) wel thuis laten. Dus ook voor kopen waar ter wereld dan ook geldt: Bezint eer ge begint! Dat www.gps.nl een combi voordeel aanbied http://www.gps.nl/body_combi-voordeel.html Lijkt en is misschien ook wel voordelig maar pas op als je ooit iets wilt verkopen. Of verkoop er een zonder City Select of verkoop ze allebeide ter gelijkertijd. Zo als camelion al schreef. Dit komt natuurlijk door de mogelijkheid van Garmin om een tweede unlock code aan te vragen voor een ander model GPSr. Ik denk dat de gedachtegang achter het aan kunnen vragen van een tweede unlock code ligt bij het vervangen van de originele kapotte GPSr. Het zou toch sneu zijn dat je City Select weg kon gooien als je GPS kapot gaat. Ik denk dus dat www.gps.nl zich hier op het randje van het legale begeeft. Maar ik maak me er niet druk om ik gebruik MetroGuide ook voor navigatie en heb daarom niets te maken met unlock codes.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Ik denk dat dit draadje idd een beetje of topic begint te raken, en wil de moderators ook vragen het e.e.a te verplaatsen. Was ik al mee bezig Dus ook voor kopen waar ter wereld dan ook geldt: Bezint eer ge begint! Precies, ik kan me nog meerdere discussies herinneren waarin men o.a. mijn gedachte maar vreemd vond dat ik liever een paar 100 euro meer betaal in Notter dan die paar 100 euro goedkoper uit ben door stiekem te kopen in Amerika. Kopen in Amerika is goedkoper, maar je moet je van een paar dingen bewust zijn. Dat is/zijn: * De garantie, die geldt ook alleen maar voor Amerika en als je er iets mee krijgt dan ben je vaak de l*l. * Zo snel dat ze kunnen leveren bij koop zo langzaam lijken ze te onvangen bij reparaties. Er verdwijnt nog wel eens iets (ervaring) * Ook al betaal je (overdreven) 1000 euro voor verzekering tijdens transport, dit geldt tot aan de grens van de USA. Daarbuiten is geen verzekering van waren mogelijk en dat er eens iets niet aan komt in Europa moge duidelijk zijn. Alleen al omdat de meeste artikelen nog een lading landen van Europa aandoen voordat ze eens in Nederland aankomen... * De kans dat de douane je pakket open maakt is aanwezig en dan loop je de kans zoveel invoerrechten te moeten betalen dat je "winst" weg is (het prijsverschil tussen Amerika en Nederland) Dat is mij al meerdere keren overkomen * Je krijgt Amerikaanse apparaten die normaliter niet geschikt zijn voor de europese markt. Als bovenstaande risico's opwegen tegen het prijsverschil, is iets wat een koper zelf moet bedenken. Zo als camelion al schreef.Dit komt natuurlijk door de mogelijkheid van Garmin om een tweede unlock code aan te vragen voor een ander model GPSr. Ik denk dat de gedachtegang achter het aan kunnen vragen van een tweede unlock code ligt bij het vervangen van de originele kapotte GPSr. Dat denk jij heel goed. Ik garandeer je dat dit de gedachtengang is Het zou toch sneu zijn dat je City Select weg kon gooien als je GPS kapot gaat.Ik denk dus dat www.gps.nl zich hier op het randje van het legale begeeft. Valt wel mee. Niet iedereen doet binnen een jaar zijn GPS apparatuur weg. En ieder jaar kun je haast wel rekenen op een update van het software. Je verkoopt dan je oude CD's en houdt dan toch rekening met de prijs? Maar ik maak me er niet druk om ik gebruik MetroGuide ook voor navigatie en heb daarom niets te maken met unlock codes.<{POST_SNAPBACK}> En dat wou hij even kwijt GRTZ
Gast 60css Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Ik wilde toch nog een kleine reactie kwijt: Dit draadje is ongetwijfeld naar aanleiding van de verkoop van mijn 60CS met US Basemap. Het enige wat ik vreemd vind is dat er bij de meeste Garmin dealers of Garmin Authorized dealers de zogenaamde Auto Navigation packs worden aangeboden met daarin City Select, oplader, raamhouder, enz. Dit impliceert dat City Select gewoon los te koop is. Je krijgt er zelfs alles bij om direct in je auto te kunnen navigeren. Zie ook hier: http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10359%2D00 City Select is gewoon los te koop. Weliswaar voor de hoofdprijs, maar het is los te koop. Het is uiteraard goedkoper om hem samen met een GPSr te kopen, zodat je wat pakketkorting krijgt. Laat nogmaals duidelijk zijn, dat ik niks kwaads in de zin heb en mij zeker niet in het illegale circuit wil begeven. De te koop staande 60cs wordt geleverd zoals aangeboden, dus ZONDER software, ZONDER codes o.i.d. Ik deel geen codes, helemaal niets. Dat is de verantwoording van de koper.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Ik wilde toch nog een kleine reactie kwijt: Dit draadje is ongetwijfeld naar aanleiding van de verkoop van mijn 60CS met US Basemap. Het is een zogenaamde spin off, dat krijg je met goedlopende series Het enige wat ik vreemd vind is dat er bij de meeste Garmin dealers of Garmin Authorized dealers de zogenaamde Auto Navigation packs worden aangeboden met daarin City Select, oplader, raamhouder, enz. Dit impliceert dat City Select gewoon los te koop is. Je krijgt er zelfs alles bij om direct in je auto te kunnen navigeren.Zie ook hier: http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10359%2D00 City Select is gewoon los te koop. Weliswaar voor de hoofdprijs, maar het is los te koop. Het is uiteraard goedkoper om hem samen met een GPSr te kopen, zodat je wat pakketkorting krijgt. Tja, wordt vervolgd zou ik zeggen. We zoeken het op. Het zou de verkoop wel bevorderen. Staat natuurlijk wel los van dat gedoe met die 2e unlockcode wel of niet mogen verkopen aan derden Laat nogmaals duidelijk zijn, dat ik niks kwaads in de zin heb en mij zeker niet in het illegale circuit wil begeven. De te koop staande 60cs wordt geleverd zoals aangeboden, dus ZONDER software, ZONDER codes o.i.d. Ik deel geen codes, helemaal niets. Dat is de verantwoording van de koper. Goed M, "we" geloven je. Mocht er ergens zand over gegooid moeten worden dan wordt dat nu gedaan. Het was geweldig dat Amerika ontdekt werd, maar het zou nog geweldiger geweest zijn als men het niet opgemerkt had.
Camelion Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Het enige wat ik vreemd vind is dat er bij de meeste Garmin dealers of Garmin Authorized dealers de zogenaamde Auto Navigation packs worden aangeboden met daarin City Select, oplader, raamhouder, enz. Dit impliceert dat City Select gewoon los te koop is. Je krijgt er zelfs alles bij om direct in je auto te kunnen navigeren.Zie ook hier: http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10359%2D00 City Select is gewoon los te koop. Weliswaar voor de hoofdprijs, maar het is los te koop. Het is uiteraard goedkoper om hem samen met een GPSr te kopen, zodat je wat pakketkorting krijgt. <{POST_SNAPBACK}> Dit is juist en zo ook aan mij medegedeeld door de importeur. Er zijn twee mogelijkheden: 1: je hebt een GPSMAP60/72 gekocht in Nederland zonder CitySelect. Dan wil de importeur wel wat voor je betekenen met een losse verkoop. 2: Je koopt een carkit incl. CitySelect
@rend Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Beste Forumleden, Ik ben druk zoekende naar een mooie GPS om mij volledig op de hobby geocachen te storten. Mij leek en lijkt de 60CS een mooi apparaat. Maar het lijkt mij gezien deze discussie niet raadzaam om hem aan te schaffen zonder city select, ook al gebruik ik hem bijna nooit in de auto, want file meldingen (TMC) kent hij niet. Misschien dat iemand mij nog even verder kan adviseren hoe ik verder moet denken. Trouwens ik vind het tof dat de discussie overgezet is naar dit draaje, ik stelde zaterdag een vraag en die liep een kant op die ik niet voorzien had. @rend, nog steeds op zoek naar een GPS.
dusee Geplaatst 17 januari 2005 Auteur Geplaatst 17 januari 2005 (bewerkt) Is het mogelijk om een gpsmap60 c of cs te kopen zonder city select? ik kreeg de indruk van niet? Alleen binnen een package deal volgens mij? dat beperkt in dat geval de keuze vrijheid van de consument. In wezen geldt dat ook voor de combinatie carkit/ city select; koppelverkoop. Een andere vraag met betrekking tot de gedeelde unlocks; Een voorbeeld; Een geocaching-echtpaar koopt 2 gps'en via de gemeenschappelijke rekening en unlock vind plaats met de dubbele naam. Ze bezitten 2 pc's in dat gezin en op beide wordt voor gemak city select geplaatst Zowel manlief als vrouw besteden beide veel aandacht aan caches en routes enz op beide pc's die ook van beide zijn (ook betaald via de gemeenschappelijke rekening) Helaas komt aan dit huwelijk een eind. Scheiding van de gemeenschappelijke boedel. Beide nemen een pc en een gps mee naar hun nieuwe partner. Zijn hier rechten overgegaan? En zo ja wie is de rechtmatige eigenaar van de licentie.? En als hier scheiding van de unlocks kan plaatsvinden, zou dat dan elders ook kunnen? Wie het weet mag het zeggen? En zo komt deze vraag dicht bij het overdragen van unlocks? 17 januari 2005 bewerkt door dusee
Zero CooL Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Is het mogelijk om een gpsmap60 c of cs te kopen zonder city select? Blijkbaar wel, ik heb namelijk geen City Select. Ik moest als ik dat wilde een GpsMap 60CS + autopakket aanschaffen?? En ik heb geeneens een auto.. achteraf baal ik wel want dat city select blijkt nu opeens wel ontzettend handig te zijn ZC
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Beste Forumleden, Ik ben druk zoekende naar een mooie GPS om mij volledig op de hobby geocachen te storten. Mij leek en lijkt de 60CS een mooi apparaat. Maar het lijkt mij gezien deze discussie niet raadzaam om hem aan te schaffen zonder city select, ook al gebruik ik hem bijna nooit in de auto, want file meldingen (TMC) kent hij niet. Misschien dat iemand mij nog even verder kan adviseren hoe ik verder moet denken. Trouwens ik vind het tof dat de discussie overgezet is naar dit draaje, ik stelde zaterdag een vraag en die liep een kant op die ik niet voorzien had. @rend, nog steeds op zoek naar een GPS. <{POST_SNAPBACK}> @rend, daarvoor zit je in de verkeerde draadje. Je bent hier zo offtopic als de kweet niet wat. Als de 60CS jou een mooi en goed apparaat toe lijkt en je hebt de poen, kopen. Met of zonder City Select. Jouw keuze. Ik heb vorig jaar Mapsource voor 200 euro bij mijn 76S gekocht en heb het 2x gebruikt en het staat niet eens op mijn PC geïnstalleerd. Koop het als je denkt het nodig te hebben en anders laat het.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 (bewerkt) Blijkbaar wel, ik heb namelijk geen City Select. Ik moest als ik dat wilde een GpsMap 60CS + autopakket aanschaffen?? En ik heb geeneens een auto.. achteraf baal ik wel want dat city select blijkt nu opeens wel ontzettend handig te zijn ZC <{POST_SNAPBACK}> Misschien even contact opnemen met @rend? Die wil een 60CS en geen CD's. Kan hij ze voor jou kopen. Kruimel 17 januari 2005 bewerkt door Kruimeldief
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2005 Geplaatst 17 januari 2005 Een voorbeeld;Een geocaching-echtpaar koopt 2 gps'en via de gemeenschappelijke rekening en unlock vind plaats met de dubbele naam. Ze bezitten 2 pc's in dat gezin en op beide wordt voor gemak city select geplaatst Zowel manlief als vrouw besteden beide veel aandacht aan caches en routes enz op beide pc's die ook van beide zijn (ook betaald via de gemeenschappelijke rekening) Helaas komt aan dit huwelijk een eind. Scheiding van de gemeenschappelijke boedel. Beide nemen een pc en een gps mee naar hun nieuwe partner. Zijn hier rechten overgegaan? En zo ja wie is de rechtmatige eigenaar van de licentie.? Hmm slecht voorbeeld. Als een echtscheiding om de 100 euro verschil zou overgaan en ik wil van haar af, dan mag ze wat mij betreft st*kken in de beide GPSontvangers en de CitySelect CD's. Ik koop mij wel een nieuwe en als dat niet meer lukt omdat die vrouw je sowieso al heeft uitgekleed, zoek ik via geodating wel een Geocachepartner in bezit van GPS en CitySelect en ik in bezit van een traumatische echtscheiding en schulden. Dan nog zeiken over het verdelen van de gevonden caches. Wie krijgt welke log? Met alle respect Dussee op dit soort geneuzel zit ik niet te wachten in dit draadje en dat is ook de reden dat ik heb voorgesteld dit draadje te sluiten omdat alles wat gezegd moet worden gezegd is en alleen maar opgevolgd kan worden met... jawel.. geneuzel. En als hier scheiding van de unlocks kan plaatsvinden, zou dat dan elders ook kunnen? Wie het weet mag het zeggen? CitySelect CD's zijn niet eenmalig per leven. Je koopt gewoon een nieuwe up to date versie. Zo gewonnen zo geronnen. En als je dat zonde vind moet je zorgen dat het niet op een echtscheiding uit gaat draaien. En zo komt deze vraag dicht bij het overdragen van unlocks? Dat is vragen naar de bekende weg. Ja, bij weggeven, weggooien, verkopen en verliezen, zijn de eenmalig te gebruiken unlockcodes ook pleite en de CD/s overbodig. Maar ik heb een tip. Als je misschien de hele situatie uitlegt aan Garmin, de echtscheiding en het verlies van beide GPSontvangers en de unlockcodes die je daarbij zijn ontfutseld, ach dan loop je kans dat je voor deze ene keer misschien wel een 3e unlockcode krijgt. Dat is wel verbonden aan 2 voorwaarden: * Je moet wel heel zielig overkomen * Je verzoek moet gelezen worden door een begripvolle man. het liefst ervaren met de verdeelsleutel tussen mannen en vrouwen bij een echtscheiding. Als de ontvanger van je smeekemail een vrouw is ben je per defenitie goed gen**id en kun jij het wel schudden. Ik dacht dat alles nu wel uitgemolken is en duidelijk is, voor degene die het niet snapt: http://www.garmin.com afdeling support. Aan een "What if then else" hebben we hier niets. Ik sluit het draadje.
Aanbevolen berichten