Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Kruimel,

Ik weet dat iedereen zich als een ervaren cacher moet gedragen en zich aan de regels moet houden. Terecht! Dus bedankt dat je ze nog even voor me hebt uiteengezet.

Wat ik wil zeggen dat de legger naast zich aan de regels te houden ook zijn Goed Boeren Verstand (GBV) moet gebruiken.

En met GBV bedoel ik:

"loop je eigen cache na als een onervaren cacher die niet bekend is in jouw buurt. Je zult zien dat je nu op verschillende punten de neiging hebt ongeoorloofde shortcuts te nemen. Herstel dit."

In bovenstaand voorbeeld van Williii zou ik dus een coordinaat verwachten van de parkeerplaats. (zoals Williii ook al aangaf) hiermee had je als legger kunnen voorkomen dat mensen vanuit het noorden het gebied benaderde.

Als er dan nog steeds mensen zijn die van het paadje lopen, ja dan is jou als legger niets te verwijten. Dan mag dat jachtgeweer gebruikt worden. :-)

Groet,

Vinnie1

Geplaatst
In bovenstaand voorbeeld van Williii zou ik dus een coordinaat verwachten van de parkeerplaats. (zoals Williii ook al aangaf) hiermee had je als legger kunnen voorkomen dat mensen vanuit het noorden het gebied benaderde.

Klopt, je kunt allerlei manieren bedenken om te voorkomen dat mensen dwars door beschermde gebieden lopen. Bv. start-coördinaten bij de P (of de ingang van het gebied) en vandaaruit een peiling naar de cache.

Je kunt er als plaatser veel aan doen om problemen te voorkomen. Niet alles, maar wel veel! :blink:

Geplaatst (bewerkt)
En met GBV bedoel ik:

"loop je eigen cache na als een onervaren cacher die niet bekend is in jouw buurt. Je zult zien dat je nu op verschillende punten de neiging hebt ongeoorloofde shortcuts te nemen. Herstel dit."

Je behoort altijd je eigen cache na te lopen en kijken of de bezoeker van je cache een fout kan maken in de opdrachten of wat dan ook. Al was het alleen al omdat de coördinaten per dag kunnen verschillen.

Maar, daar ging het volgens mij niet om. Het ging om de verantwoordelijkheid. En die heb ik niet als plaatser, als de bezoeker de weg wil afsteken. Dat is de verantwoordelijkheid van de bezoeker. Dat heeft niet alleen met nieuwelingen te maken, er zijn ook oudgedienden genoeg die zoveel scoringsdrang hebben en overal dwars doorheen gaan. Dat is nogmaals niet de verantwoordelijkheid van de plaatser, die kan niet steeds met een jachtgeweer achter elke cacher aan lopen om ze op het pad te houden.

Als ik een route uitzet en een parkeerplaats als eerste punt, dan weet ik ook niet hoe jij je inhet verkeer hebt gedragen om bij mijn cache te komen.

Waar ik op reageerde in jouw verhaal stond ook nog nergens iets over de parkeerplaats als starplek.

Je kunt echt niet als cacheplaatser met een GBV alle shortcuts omzeilen in een bos. Dan zul je prikkeldraad of gaas mee moeten nemen. En dan heb je nog menige cacher die over het prikkerldraad gaat. Dat is nogmaals geen verantwoordelijkheid van de plaatser, maar meer het asociale grad van degene die deze cache op deze manier bezoekt.

Maar, die cacher die over prikeldraad gaat, zal waarschijnlijk overal over het prikkeldraad gaan, of het nu tijdens het cachen is, het werk, huwelijk of verkeer.

Als er dan nog steeds mensen zijn die van het paadje lopen, ja dan is jou als legger niets te verwijten. Dan mag dat jachtgeweer gebruikt worden. :-)

Psies, dat bedoel ik.

Kruimel

bewerkt door Kruimeldief
Geplaatst

Mhhh,

Wat zijn discussies toch kort als je het met elkaar eens bent :ph34r:

Daarom een klein appendixje aan dit draadje.

Kunnen we een "padenverlater" niet op een af andere manier bestraffen of opvoeden? Hem b.v. weren op de site zodat hij niet kan loggen? Of een examen voor cache lopers voordat ze zich in mogen schrijven?

Groet,

Vinnie1

Geplaatst
Mhhh,

Wat zijn discussies toch kort als je het met elkaar eens bent  :ph34r:

Daarom een klein appendixje aan dit draadje.

Kunnen we een "padenverlater" niet op een af andere manier bestraffen of opvoeden? Hem b.v. weren op de site zodat hij niet kan loggen? Of een examen voor cache lopers voordat ze zich in mogen schrijven?

Groet,

Vinnie1

Succes met je communicatie met geocaching.com. ;)

Maar nee, ik vind het niks. Als je als cache-legger niet goed rekening hebt gehouden met je omgeving, heb je een bud-cache gelegd. Je moet (vind ik) als legger altijd rekening houden met de mogelijke routes die genomen kunnen worden. En in een natuurgebied al helemaal. Een kistje in het bos flikkeren kunnen we allemaal.

Als ik een cache slecht vind, zal ik het niet nalaten de eigenaar daarvan te verwittigen. De woorden k..cache zal ik dan niet in de mond nemen, maar wel dat ik het een slechte cache vind PLUS de reden waarom.

Geplaatst

Camelion,

Dat was niet mijn punt.

Als de legger nu een keurige cache heeft afgeleverd. Een echte zaligheid zeg maar :ph34r:

Maar nu komt er een of andere onverlaat en die loopt dwars door het bos en mensen zien dat, bellen mij op met de mededeling `weg halen dat ding`

Ik steek als legger 4 dagen in een cache. Plus onderhoud en soms ook nog eens een dag om toestemming te krijgen. Dan wil ik zo´n mededeling NIET krijgen.

Vandaar mijn appendix: hoe pak je zo´n paden verlater aan?

groet,

Vinnie1

Geplaatst
Maar nu komt er een of andere onverlaat en die loopt dwars door het bos en mensen zien dat, bellen mij op met de mededeling `weg halen dat ding`

Snap het niet. Een onverlaat komt, ondanks jouw zorgvuldige plaatsing van de cache, dwars door het bos/weiland/heide/etc. Nah, dat kan al niet want die persoon mag niet van de paden. Maar dat is niet onze, maar zijn eigen verantwoordelijkheid.

"Mensen" zien dat. Welke mensen? en die bellen dan jou op? Wat een vreemde mensen zijn dat! Ze moeten die off-the-road wandelaars aanspreken.

Neuh, ik denk dat je een "oplossing" zoekt voor een probleem wat er niet is. Maar da's my 2 cents...

Geplaatst (bewerkt)

Camelion,

Je hebt gelijk met de verantwoordelijkheden, maar....

De buitenwacht kent onze regels niet. Zo sprak iemand mij aan omdat er een Geocacher de route met een auto had gedaan. Daar was hij niet van gediend. En hoe kent hij mij? Mijn ervaring is dat de cache snel bekent is bij alle honden bezitters in de buurt. En vandaaruit breid de olie vlek zich uit.

Verder ligt een van mijn caches op een pek die vrij is gekomen. De Boswachter had de vorige weggehaald omdat geocachers veel schade aanrichtte..

Dus het komt wel degelijk voor. Hoe vaak? Ik weet het niet. Misschien heb ik pech, dat kan.

Maar mijn appendix blijft: hoe pak je zo´n padenverlater aan?

Groet,

Vinnie1

bewerkt door Vinnie1
Geplaatst
Maar mijn appendix blijft: hoe pak je zo´n padenverlater aan?

Als er zo'n duidelijke overlast is, gewoon een bekeuring.

Gr.M.

Geplaatst
Mgr,

Hoe schrijf je een bekeuring uit.

en nog belangrijker

hoe In je hem?  :ph34r:

Groet,

Vinnie1

Daar heb je speciale mensen voor, maar moet ik dat echt uitleggen?

Zonder toezicht doen mensen altijd wel eens iets wat niet zo hoort, en met toezicht wat minder wellicht. Dat geldt voor het verlaten van paden, maar ook voor te hard rijden, wildplassen, burengerucht, belastingfraude en alle andere dingen die je op deze aardbol tegenkomt.

Gr.M.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...