Spring naar bijdragen

Problemen GPS


Ravje

Aanbevolen berichten

Ik heb gemerkt dat mijn GPS bij iedere cache er 50 tot 125 meter naast zit. Ik vind dat nogal veel. Zonder de aanwijzingen van de website lukt het me dan ook vaak niet om de cache te vinden. Wie heeft dit ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb gemerkt dat mijn GPS bij iedere cache er 50 tot 125 meter naast zit. Ik vind dat nogal veel.

 

50 tot 125 meter lijkt me zeker te veel. Ik zou zeggen kijk de instellingen van je GPS eens na, o.a. de zogenaamde kaartdatum instelling moet je goed hebben staan. Voor de caches hoort deze op WGS 84 te staan.

Betreft het noorden kun je ook verschillende instellingen doen, er wordt het meeste gewerkt met TRUE als noordinstelling.

De weergave van de coordinaten gebruiken we hier op de geocaching website altijd met H D M.M

Ook kun je nog een eenheid instellen, dit heb ik zelf op Metrisch staan.

 

Op die manier moet je bij normale ontvangst kunnen werken met een afwijking van minder dan 8 meter.

 

Ik zou zeggen probeer dit eens na te kijken op je GPS en kijk dan nog eens hoe je uitkomt qua coordinaat. (probeer desnoods terwijl je op 1 punt staat wat de verschillende instellingen geven als resultaat.)

 

Succes Jan-Willem.

bewerkt door pa3fus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja echt meer dan 50 meter mis is niet normaal. Heb je het idee dat je altijd ongeveer in dezelfde richting en met dezelfde afstand mis zit ?

Zoals al gezegd: kijk of alles in WGS84 staat.

Kijk ook even of de positie weergave in graden en decimale minuten staat en niet anders (decimale graden of graden, minuten en decimale seconden).

Kom je er nog niet uit, ga dan naar een bekend punt (zie de kaarten op de meetpunten jacht site en zoek daar een bij de grond zittend punt op), leg je GPS er neer en zie wat die geeft.

Het komt maar heel zelden voor dat een GPS verkeerd rekent. Natuurlijk kan er altijd in de software een bitje per ongeluk omvallen maar dat is extreem zeldzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er kan ook niets aan de hand zijn met de GPS, maar met het ontvangst. Ik weet niet om hoeveel caches het gaat en hoe ze verstopt zijn.

Geeft de GPS zelf aan dat er zoveel afwijking is. Mijn GPS zegt ook wel eens dat ik er 10 meter vanaf zit en dan blijken het er ook vele 10tallen meer te zijn. maar ja, als je op dat moment door diverse omstandigheden maar net genoeg satellieten ontvangt en de plaatser bijvoorbeeld tijdens het plaatsen een volle bak had, dan heb je al snel een afwijking die klinkt als een klok.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor jullie reactie. Nu ik dit zo gelezen heb vermoed ik dat er iets met de instellingen niet in orde is. Zoals ik het al schreef heb ik het met alle tot nu toe gevonden en niet gevonden caches, zelfs met die van prof.Y Lupardi. Dus daar ligt het niet aan.

Jullie horen nog van mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat het probleem nu is opgelost.

 

Dat kan haast niet anders. Dat wordt nog wat in de toekomst. Als je de caches al gevonden hebt met een verkeerde datuminstelling, hoe moet het dan nu gaan, nu de instelling inmiddels goed is?

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief laughter_3_tr.gifHier had een oneliner kunnen staan als ik zin zou hebben gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zaterdag weer aan het geocachen gegaan en op nog geen 2 meter gaf hij de juiste positie aan. Dus dat hele cachen wordt nu een fluitje van een cent.

 

Ik zou zeggen veel succes met het verdere zoeken van caches.

Of naar RD punten, en daarvoor moet de instelling wel weer op dutch staan.. :P

 

Maar zoals je nu gezien hebt is er meer mogelijk met je GPS apparaat.

In een handleiding staat dan wel e.e.a. in beschreven, maar door middel van het oplossen van problemen bij caches zul je ook nieuwe mogelijkheden van je GPS gaan leren kennen.

 

De tip van de prof om je GPS eens te controleren op de plaats van een RD steen is ook leuk om te doen. Met mijn simpele Garmin Geko 201 zit ik er vaak maar zo'n 2 meter naast.

Hierbij moet je dan wel weer opletten dat de coordinaten in een afwijkend stelsel worden weergegeven, kijk maar eens op het NL Meetpuntenhunt gedeelte van de geocaching website.

 

Groeten Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of naar RD punten, en daarvoor moet de instelling wel weer op dutch staan..  :D

 

Is het niet zo dat de kaartdatum op WGS moet staan, maar het coordinatenstelstel op RD (Dutch Grid)?

 

 

Hierbij moet je dan wel weer opletten dat de coordinaten in een afwijkend stelsel worden weergegeven

 

Afwijkend? Bedoel je RD, dat afwijkt van D-M-S, of bedoel je nog een ander stelsel?

bewerkt door BigFurryMonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In RD hebben we metrische coördinaten. Alles gaat in meters. De lijnen op onze topo-kaarten geven een RD-raster.

Maar de kaart is plat en de wereld is bollig.

Hoe bollig heeft men vroeger slechts bij benadering kunnen meten. De vorm van de aarde is een ellipsoïde. Maar welke maten moet die hebben om een beetje goed uit te komen??

In 1984 hebben ze de WGS84 ellips bepaald. Posities daarop bepalen we in graden. Dit heet met een mooi woord de map-datum.

Toen ze 170 jaar geleden onze kaarten gingen maken wisten ze niet beter of de ellips van dhr. Bessel uit 1841 paste prima voor onze streken.

En toen was er het probleem: hoe maken we de boel plat? Hierbij moet je in aanmerking nemen dat ze geen zakjapanners hadden. Rekenen moest met de hand door mannetjes met papier en bloknoot aan tafels in rekenkamers.

Zodoende (o.a.) is in ons land de stereografische dubbelprojectie van Schreiber gebruikt. De projectie kan men met reeksontwikkeling voor elkaar krijgen.

Maar is de zaak eenmaal plat dan zie je dat die lijnen van de graden scheef en gebogen lopen op je kaart. Dus waarom niet arbitrair een lekker recht raster op de kaart gelegd? Dat is makkelijk met uitmeten!

 

Zodoende heb je altijd twee zaken die bij elkaar horen: de mapdatum en de projectie/notatie. Kijk maar eens in mijn receptenboek over het instellen van RD in je GPSr. Bij de meeste moet je 2 dingen instellen. Een enkele moderne ontvanger is inmiddels zo intelligent gemaakt dat die weet dat bij instellling van 'Dutch Grid' hij de Bessel ellips moet pakken (hij weet hoe die in elkaar steekt) en het erbij behorende RD-coordinatensysteem.

Use of the RD-grid in your GPS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BigFurryMonster

 

Voor mijn GPS een Garmin Geko 201 hoef ik enkel de instelling van locatie formaat aan te passen. De instelling kaartdatum veranderd dan automatisch mee.

M.a.w kies ik voor het cachen het formaat H D M.M dan springt de kaartdatum automatisch mee naar WGS84. Voor het RD punten zoeken stel ik het formaat in op Ned. RD. Grid en hierbij springt de kaartdatum naar Dutch.

Lekker makkelijk dus. B)

 

Groeten J-W

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik heb ook een verschil in positie en ik weet niet goed waarom.

 

Ik heb Mapsource op mijn PC staan met daarin de Garmin Topomap van België + de European City Select V7.0.

In Mapsource heb ik bv. de topomap van België geselecteerd.

 

Op deze kaart maak ik een waypoint aan met als coördinaten N51° 12.220' / E004° 20.489'. Deze coords liggen volgens de Topomap exact op een kruispunt van 2 straten.

 

Via de Combobox in Mapsource switch ik over naar City Select versie 7. Hierop is het eerder aangemaakt waypoint nog steeds zichtbaar maar dan nu 11 METER van het kruispunt verwijderd?????

 

Dit is toch al een groot verschil. Eerst dacht ik dat er een bugje in het kaartmateriaal zat maar dan ben ik begonnen met ander punten te controleren....het lijkt wel dat de 2 kaarten t.o.v. elkaar zijn verschoven.

 

Nu zit ik natuurlijk met enkele vragen:

 

- Is dit nu bij mij alleen en/of zie ik iets over het hoofd?

 

- Welke kaart is nu de juiste?

 

- Op welke coördinaten ligt nu dat bewuste (en nog andere) kruispunt?

 

Ik ga ervan uit dat de Garmin Topomap de meest accurate map omdat die nu eenmaal is gemaakt aan de hand van de Belgische stafkaarten.

 

Als proef op de som installeerde ik mijn GPSMap 60C in de wagen. (ontvangst +/- 8 Satellieten - nauwkeurigheid +/- 4 meter volgens de GPSr)

Als actieve kaart selecteerde ik de Garmin TopoMap.

Om mijn positie zo nauwkeurig mogelijk weer te geven heb ik de optie "Plaats op de weg" uit geschakeld.

 

Groot was mijn verbazing toen ik merkte dat, over een afstand van 18 km, mijn positie maar voor 90% OP de weg werd weergegeven?????

Ik zat er bijna de hele tijd een pak naast (van 10 t/m 30 meter).

 

Heeft er iemand van jullie dit ook al ondervonden?

Wat moet ik nu nog geloven....wat is er juist?

Mijn investering in het Garmin materiaal is nu juist gebaseerd op het vertrouwen dat al dat materiaal (toestel+kaarten) nauwkeurig is.

 

Mvgr.

 

Jan (Mister_X)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...