Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Kijkend naar de foto van 370593 en een blik werpend op de schets kon ik mij voorstellen dat het een gevaarlijk punt is om te staan, zoals Stephanne3 zegt.

En dat gaat op voor meerdere punten die wij moeten zoeken. Tamelijk vaak zitten ze in kunstwerken zoals bruggen en viaducten en daar is verkeer.

Bij geocachen moeten caches op ruime afstand van wegen en spoorlijnen gelegd worden. Er zijn meetpunten die maar een paar meter van langsrazend verkeer verwijderd zijn!

Dergelijke punten zijn zeker niet geschikt om met kinderen te gaan zoeken.

Weet iemand meetpunten die angstaanjagend dicht bij spoorrails liggen?

Geplaatst

210506 ligt aan de "verkeerde" kant van het geluidscherm op ca 1,5 meter van het voorbijrazende verkeer. Je komt er niet eens bij (of je moet je auto daar stilzetten en een file van enkele kilometers willen veroorzaken ;) ).

Ik heb 'm nog niet gelogd, zal ik zo eens doen. Spoorlijn nog niet gezien en bij mijn beste weten op de Veluwe ook niet aanwezig.

Geplaatst

Ja, 449501. Kijk maar op deze foto. Ik moest er zelfs voor over het hekje klimmen.

Geplaatst

Dit is, met trein zo dichtbij zeker een gevaarlijk punt om te verblijven. Maar zo te zien nemen graffity kunstenaars dat risico voor lief!

En over een hekje klimmen; tja het hekwerk staat er niet voor niks natuurlijk. Opdat mensen niet zomaar de spoorbaan op lopen. Kunnen we ervan uitgaan dat we daartoe een beetje bevoegd zijn?

Laatst was er zo'n onbereikbaar punt in een muur van een gaspompstation. Hoge hekken en wie weet wel stil alarm...

Geplaatst

Het moest er vroeg of laat van komen. Een huis met bout in muur dat door 'rot-op'-ers wordt bewoond. Het overkwam Geodoc die bij 189507 is weggestuurd.

In dergelijke situaties kan je altijd belanden. Maar het is natuurlijk zaak om je GBV (Gezonde Boeren Verstand) te gebruiken.

Om eens een voorbeeld te geven: in sommige gebieden kan je heel veel Hervormde en Gereformeerde Kerken vinden (ook als RD-punt) In die streken is het niet aan te raden om op zondag als vreemdeling aan te kloppen aan huizen. Ongewild kan men zo de zondagsrustbeleving van bewoners ernstig verstoren.

Geplaatst
(Prof. Y. Lupardi @ November 04 2004, 14:41:42 )

Jazeker, 210518, dit punt is volgens de lijst vervallen sinds 11-9-2004, maar nog springlevend op de voet van een bovenleidingsmast. Zie ook commentaar bij mijn foto's.

Ook heb ik opmerkingen bij 160201 (begroeiing) en 229205 (naast de torenspits ook twee bouten, geen NAP veel te hoog in de muur).

En dan de RD steen die wel op de kaart staat en in het bos ligt, maar niet op de lijst. Kun je dus niet met GPS vinden, maar wel met een lineaal en Top25 (daarna wel met GPS ingemeten). Metingen leveren de volgende waarden op:

RD: x 224661 y 531672

lat/long: N 52 46.087 E 006 25.188

Hoe moet je foto's opvoeren? :D Hierboven gaat niet goed.....ik heb mijn foto's op webshots staan, maar dat pikt ie niet...

Professor Y. Lupardi wat kunt u met bovenstaande punten/opmerkingen?

Geplaatst
Prof. Y. Lupardi Geplaatst op November 06 2004, 15:21:32

--------------------------------------------------------------------------------

Het moest er vroeg of laat van komen. Een huis met bout in muur dat door 'rot-op'-ers wordt bewoond. Het overkwam Geodoc die bij 189507 is weggestuurd.

In dergelijke situaties kan je altijd belanden.

Maar in hoeverre zijn die bouten dan eigendom van het Kadaster? Krijgt een huiseigenaar een vergoeding voor een bout/stift in zijn muur? En andere eigenaren van bruggen, viaducten, terreinen of gebouwen? Kan een eigenaar je weigeren dat punt te benaderen? Is de bout op vriendelijk verzoek geplaatst en alleen voor Kadaster toegankelijk? :thumbup:

Al jaren gelandmeet en nu dan vrijwillig als hobbyist en eigenlijk nog nooit geweigerd bij een punt. Wel soms moeten praten als brugman euh....landmeter. Een oranje vest/jas helpt, en goed uitleggen dat je het Kadaster helpt als vrijwilliger om e.e.a. te inventariseren :D .

Ook weten waarover je praat is belangrijk...nulpunt vlak bij Parijs enzo geeft een hoop mensen ook een behoorlijke interesse voor die rare bout in hun gevel :blush: .

Geplaatst
[...] 210518, dit punt is volgens de lijst vervallen sinds 11-9-2004, maar nog springlevend op de voet van een bovenleidingsmast. Zie ook commentaar bij mijn foto's.

Ook heb ik opmerkingen bij 160201 (begroeiing) en 229205 (naast de torenspits ook twee bouten, geen NAP veel te hoog in de muur).

En dan de RD steen die wel op de kaart staat en in het bos ligt, maar niet op de lijst. [...]

Ik zal een verzoek tot wederopstanding indienen voor 210518.

229205

Ik geloof dat de juiste term voor deze bouten 'vastleggingsbouten' is. Maakt men van een torenspits een RD-zichtpunt dan worden er vaak ook boutjes gezet waarvan de plaats tov. die torenspits gemeten is. Die gegevens staan in de oorspronkelijke documenten van de meting. Heeft men last van de dode hoek (men ziet de torentop niet omdat men te dichtbij staat) dan kan men vanuit zo'n bout werken. Tegenwoordig neemt het belang van deze punten af omdat men met een GPSr en een referentiestation geplaatst op een nabij (altijd

De steen in het bos

Ooit is die afgevoerd. Ik zie hem op mij 1:50k kaart staan als een net driehoekje maar op mijn 1:25k kaart staat die niet. Naar de reden kan ik slechts gissen: 'te veel bomen?' Het is een aangeplant bos en ooit waren de boompjes klein. De bomen zullen wel weer gekapt gaan worden (op de luchtfoto zie ik opengekapte plekken) en dan is de steen weer bruikbaar!

Het punt 179518 is heel dichtbij (900m) en die heb je al bezocht.

Zet bij dit punt een verhaal en vertel over dat gevonden ex-RD-steentje. Zet dan onder 179518 de foto's neer met een duidelijke opmerking waar ze bij horen en waar het om gaat.

Geplaatst
Maar in hoeverre zijn die bouten dan eigendom van het Kadaster? Krijgt een huiseigenaar een vergoeding voor een bout/stift in zijn muur? En andere eigenaren van bruggen, viaducten, terreinen of gebouwen? Kan een eigenaar je weigeren dat punt te benaderen? Is de bout op vriendelijk verzoek geplaatst en alleen voor Kadaster toegankelijk? :lol:

Ik denk dat er iets van een recht van overpad beschreven is voor dit soort zaken. Zo ben ik verplicht om mensen van bepaalde diensten (gemeente en waterschap) toe te laten in mijn tuin zodat ze werk aan de sloot kunnen uitvoeren. Dat die sloot er al 30 jaar niet meer is, is een ander verhaal. :blink:

Geplaatst

Q: Maar in hoeverre zijn die bouten dan eigendom van het Kadaster?

A: ze laten iets achter op/in andermans eigendom. En ze willen het (juist) niet terug hebben. Voor zover bekend zijn geschillen altijd in minnelijkheid geschikt. En als bewoners in de contramiene zijn dan zal de landmeter wel scharreleieren voor zijn geld kiezen. Legale status dus nooit getest.

Q: Krijgt een huiseigenaar een vergoeding voor een bout/stift in zijn muur?

A: neen, het valt onder burgerplicht voor de gemeenschap.

Q: En andere eigenaren van bruggen, viaducten, terreinen of gebouwen?

A: ambtelijke instanties worden geacht samen te werken. Geen onderlinge precarioheffiingen dus.

Q: Kan een eigenaar je weigeren dat punt te benaderen?

A: in de praktijk wel, je wil toch niet de Mobiele Brigade in gaan zetten om je zin te krijgen? Ergens zal wel een wetje, bepaling of regeling zijn, misschien wel een Koninklijk Besluit om de burger tot medewerking te verplichten.

Q: Is de bout op vriendelijk verzoek geplaatst en alleen voor Kadaster toegankelijk?

A: Ja, ze zullen vast wel een leuk verkoopspraatje hebben. Een ieder die voor de uitoefening van zijn beroep (landmeter) erbij moet kunnen kan het 'eisen'. En met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Voor ons: een uitgeprinte schets die je kan achterlaten en een verhaaltje laat mensen wel ontdooien.

Maar bedenk wel: het kadaster valt niet onder Rijkswaterstaat. Die organisatie is als een staat in de staat. Dus de status van hun NAP-bouten zal wettelijk anders liggen. Wie weet staat er wel gevangenisstraf op het kwaadwillig manipuleren van NAP-punten!

Waterschappen hebben ook speciale bevoegdheden die wettelijk omschreven zijn. En Camelion, laat ze niet merken dat je een sloot van ze verduisterd hebt! Voordat je er erg in hebt graven ze hem weer open op jouw kosten!

Geplaatst
En Camelion, laat ze niet merken dat je een sloot van ze verduisterd hebt! Voordat je er erg in hebt graven ze hem weer open op jouw kosten!

Geheel offtopic, maar vooruit. Zoals ik al zei, al 30 jaar dicht. Ik was toen 10 en woonde net in Heerde. Toen was er al geen sloot meer.

Maar van mij mag de sloot zo weer open. Die zat er niet voor niets. Nu heb ik regelmatig veel last van water. Maar ja, in je eentje een paar meter sloot open houden is ook niet zo zinvol, wel? Genoeg daarover.

Geplaatst
Prof. Y. Lupardi Geplaatst op November 08 2004, 00:56:33 

Het punt 179518 is heel dichtbij (900m) en die heb je al bezocht.

Zet bij dit punt een verhaal en vertel over dat gevonden ex-RD-steentje. Zet dan onder 179518 de foto's neer met een duidelijke opmerking waar ze bij horen en waar het om gaat.

Geregeld Prof Y,

Ook bedankt voor de overige antwoorden. Hoort deze info over en weer inmiddels niet in een ander draadje?

Groeten Prof X

Geplaatst

Over de enge punten is hetvolgende door het kadaster gezegd:

"Pas op. RD-punten in de nabijheid van de spoorlijn hebben wij bewust allemaal

uit onze publicatie gehaald. Dit kan soms levensgevaarlijke situaties opleveren

voor de landmeter en nu dus ook voor de meetpuntenjager. Gaarne het verzoek om

deze punten niet meer te bezoeken. De NS let er overigens streng op dat er zich

geen onaangekondigde personen langs het spoor bevinden!".

Voorbeelden van 'bezoek ze niet dichtbij'-punten zijn:

nummer 260512 (99), SPOORLIJN HARDERWIJK-NUNSPEET

nummer 570523 (11), Portaalmast 13/24 Heeze

nummer 450524 (11), Spoorlijn Den Bosch-Nijmegen

nummer 570519 (11), Portaalmast 15/25 Maarheeze

nummer 450524 (11), Spoorlijn Den Bosch-Nijmegen

Er zullen er nog wel meer zijn. Gebruik uw NBV (Normaal Boeren Verstand) en klim niet over hekken en kom niet op of bij het spoor.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...