Spring naar bijdragen
  • 0

Oziexplorer tracks waypoints routes

Vraag

Geplaatst

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen tracks, waypoints en routes in oziexplorer en wanneer ik welke moet/kan gebruiken!

Is het mogelijk om een track file (.plt) om te zetten naar een route file (.rte) of waypoint file (.wpt)?

M.v.g.

Frans

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Het verschil is:

De track is datgene wat je met je gps gelopen hebt, deze kun je in Ozi in op de kaart laden, en evt weer terug sturen naar je gps.

Wapypointfile, bestaat alleen uit waypoint. Je kunt als je een kaart in ozi hebt, hier zelf ook waypoints op een route of track tekenen. En deze weer doorsturen naar je gps.

Routefile. Je kunt zelf een verbinding maken tussen gemaakte waypoints. Deze kun je daarna ook weer doorsturen naar je gps.

Het zijn drie verschillende dingen die je evt. wel op eenzelfde manier kunt gebruiken. Je kunt ze alle drie op je kaart laden. Ik loop geregeld kant en klare routes met mijn Gps. Ik stuur dan via ozi de waypoint en de route naar mijn gps. Door, als ik thuis weer aan mijn computer zit, de track naar mijn comp te laden, zie ik de afwijking van de track op de route die ik gelopen heb.

Ik weet niet of je echt de verschillende dingen nog op een andere manier om kunt zetten. Misschien dat andere mensen hier iets van weten.

Ben zelf nog een newbie, maar in korte tijd veel geleerd door veel rond te kijken.

Wandelroutes met kaarten en waypoints en routes heb ik bijvoorbeeld van http://www.go-gps.nl/, misschien dat je dan wat kunt spelen ermee.

• 0
Geplaatst
Het verschil is:

De track is datgene wat je met je gps gelopen hebt, deze kun je in Ozi in op de kaart laden, en evt weer terug sturen naar je gps.

Wapypointfile, bestaat alleen uit waypoint. Je kunt als je een kaart in ozi hebt, hier zelf ook waypoints op een route of track tekenen. En deze weer doorsturen naar je gps.

Routefile. Je kunt zelf een verbinding maken tussen gemaakte waypoints. Deze kun je daarna ook weer doorsturen naar je gps.

Het zijn drie verschillende dingen die je evt. wel op eenzelfde manier kunt gebruiken. Je kunt ze alle drie op je kaart laden. Ik loop geregeld kant en klare routes met mijn Gps. Ik stuur dan via ozi de waypoint en de route naar mijn gps. Door, als ik thuis weer aan mijn computer zit, de track naar mijn comp te laden, zie ik de afwijking van de track op de route die ik gelopen heb.

Ik weet niet of je echt de verschillende dingen nog op een andere manier om kunt zetten. Misschien dat andere mensen hier iets van weten.

Ben zelf nog een newbie, maar in korte tijd veel geleerd door veel rond te kijken.

Wandelroutes met kaarten en waypoints en routes heb ik bijvoorbeeld van http://www.go-gps.nl/, misschien dat je dan wat kunt spelen ermee.

Ik heb een tip gekregen van iemand op http://www.geocache.be/forum/index.php?sho...topic=980&st=0&. Met het programma GeoConv is het mogelijk om ozi track files om te zetten naar ozi waypoints en ozi routes!

• 0
Geplaatst
Ik heb een tip gekregen van iemand op http://www.geocache.be/forum/index.php?sho...topic=980&st=0&. Met het programma GeoConv is het mogelijk om ozi track files om te zetten naar ozi waypoints en ozi routes!

Een trackfile omzetten naar waypoints?

Niet zo vreemd, want een trackfile is niks anders dan een verzameling waypoints aan elkaar gekoppeld door een route.

M'n Legend kan 10.000 trackpoints opslaan.

Weet niet of ik wel 10.000 waypoints als file wil :(

• 0
Geplaatst

Een track is een broodkruimelspoor dat je achterlaat als je door het terrein beweegt.

Een track bestaat dus uit een heleboel waypoints die gerangschikt zijn.

De meeste GPS ontvangers hebben een beperkte geheugenruimte. De mijne kan 900 punten in zijn track onthouden. Ik kan instellen 'iedere seconde een punt toevoegen aan de track' en dan kan ik net 15 minuten bezig zijn en dan is mijn track vol. Vandaar dat ik aangeeft dat het toevoegen van punten een beetje intelligent gedaan moet worden. De 'auto'-mode heet dat bij mijn GPS12. Verander je 'plotsklaps' van richting of snelheid dan wordt er een punt toegevoegd aan de track.

Een hele dag kris-kros fietsen geeft mijn een nagenoeg gevulde track (900 punten).

Een route is een door mensen gemaakte volgorde van waypoints. Maar er is een uitzondering: de track-back. Ben je verdwaald en wil je je auto terugvinden dan moet je je route terug gaan lopen. Daarbij kan je GPS je 'intelligent' helpen. Die struint je hele tracklog door en kijkt welke punten echt nodig zijn om terug te kunnen lopen. Dus kijkt die naar richtingveranderingen en afstanden.

Zo maakt die een route en kan je van waypoint naar waypoint gestuurd worden met de goto pijl.

Dat is het leuke van een route: sta je op (of in de nabijheid van) een waypoint van de route dan geeft de GPS aan hoe ver en in welke richting (zoals een vogel vliegt) je moet gaan.

Er is diverse software die een track kan reduceren tot minder punten. Dat is nodig want een route kan maar een klein aantal waypoints bevatten (mijn GPS12 slechts 30 stuks per route; er zijn 20 routes).

Maar ondanks alle automatisering: de beste routes maak je zelf met b.v Ozi of GPSU met een nette geijkte kaart op de achtergrond. Je ziet je track en je hebt alle vrijheid om waypoints te maken in routes.

• 0
Geplaatst

tracks, waypoints, route

Ik lees de vraag zo; wanneer geef je de voorkeur aan tracks en wanneer aan waypoints, welke tot een route kunnen worden gemaakt.

Dit hangt samen met wat je er in de gps mee wilt;

Trackpunt eigenschappen kan je zowel in Ozi explorer als Mapsource

veranderen (editten) of verplaatsen

Dit kan met een track (afgelegde weg) die je eerst geladen is uit de gps, die je daarna wilt aanpassen.

Maar je kunt ook vooraf in Ozi en Mapsource een track maken en deze later in de gps gebruiken.

Trackpunt eigenschappen, zoals de coordinaten, zijn in de gps niet aan te passen.

Bij het maken van track in de gps kiest de gps zelf op basis een methodiek waar trackpunten worden neergezet. Een reden om ze eventueel te willen aanpassen.

Ook staan de trackpunten in de gps in een vaste volgorde tot elkaar.

Ook dit zou je op de pc met Ozi eventueel willen wijzigen.

Tracks gebruik je in de regel als je weer via dezelfde weg terug zou willen met trackback en verder geen diepergaande eisen stelt aan de eigenschappen van de punten waaruit deze weg is opgebouwd.

Een track is slechts in zijn geheel zichtbaar te maken in de gps.

Waypoints kunnen zowel op de pc als in de gps volledig worden aangepast en hebben naast de coordinaten, de bijkomende eigenschappen als symbool, hoogte, diepte,gevarenzone en projectie die te veranderen zijn. Waypoints zijn individueel zichtbaar te maken in de gps en middels symbolen ook verder te onderscheiden van elkaar.

Ook de volgorde in de route is zowel in de gps als de pc aan te passen.

Met een route kan je ook dezelfde weg terug door de route om te keren evenals trackback, maar je kunt de route integenstelling tot de track in de gps op alle mogelijke manieren aanpassen.

Bij navigatieaanwijzingen bijvoorbeeld veranderen van de snelste naar de kortste route.

Een track is dus een vaste af te leggen weg en een route kan gevarieerd worden in de af te leggen weg.

Welke mogelijkheden je voorkeur hebben in de gps tijdens navigatie, bepaalt of je met tracks of met waypoints en een route wilt werken.

• 0
Geplaatst
Een track is een broodkruimelspoor dat je achterlaat als je door het terrein beweegt.

De meeste GPS ontvangers hebben een beperkte geheugenruimte. De mijne kan 900 punten in zijn track onthouden. Ik kan instellen 'iedere seconde een punt toevoegen aan de track' en dan kan ik net 15 minuten bezig zijn en dan is mijn track vol. Vandaar dat ik aangeeft dat het toevoegen van punten een beetje intelligent gedaan moet worden. De 'auto'-mode heet dat bij mijn GPS12. Verander je 'plotsklaps' van richting of snelheid dan wordt er een punt toegevoegd aan de track.

Een hele dag kris-kros fietsen geeft mijn een nagenoeg gevulde track (900 punten).

Een route is een door mensen gemaakte volgorde van waypoints. Maar er is een uitzondering: de track-back. Ben je verdwaald en wil je je auto terugvinden dan moet je je route terug gaan lopen. Daarbij kan je GPS je 'intelligent' helpen. Die struint je hele tracklog door en kijkt welke punten echt nodig zijn om terug te kunnen lopen. Dus kijkt die naar richtingveranderingen en afstanden.

Zo maakt die een route en kan je van waypoint naar waypoint gestuurd worden met de goto pijl.

Dat is het leuke van een route: sta je op (of in de nabijheid van) een waypoint van de route dan geeft de GPS aan hoe ver en in welke richting (zoals een vogel vliegt) je moet gaan.

Er is diverse software die een track kan reduceren tot minder punten. Dat is nodig want een route kan maar een klein aantal waypoints bevatten (mijn GPS12 slechts 30 stuks per route; er zijn 20 routes).

Maar ondanks alle automatisering: de beste routes maak je zelf met b.v Ozi of GPSU met een nette geijkte kaart op de achtergrond. Je ziet je track en je hebt alle vrijheid om waypoints te maken in routes.

• 0
Geplaatst

Het is mij toch nog niet duidelijk: Wanneer ik een track in Ozi heb geladen dan kan ik hem niet omzetten naar en opslaan als een route. Daarvoor heb ik toch niet een apart programma nodig? Het lukt me evenmin in Trackmaker of mapsource.

Wie kan me de (detail) aanwijzing geven?

• 0
Geplaatst

Helaas moet je hiervoor een ander programma gebruiken. Oziexplorer kan geen tracks opslaan als route en visa versa. Het formaat van een route file wijkt sterk af van een track file. Het programma NH-Top50Trans doet de job wel! Ik heb ermee geëxperimenteerd en het werkt goed. Het mooie ervan is dat het programma ook nog eens gratis is. http://www.norberthein.de/navigation/naviidx.htm

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Even een praktische benadering, misschien heb je er wat aan.

-Ik zie even niet zo snel wat voor gps je hebt

-2e punt is waarom wil je de track omzetten in een route? Zijn er alternatieven?

een magellan (meridian) kan tracks omzetten in een route;

route/terugweg/ track in route opslaan.

een 60 serie garmin kan met track op dezelfde wijze navigeren als een route

point to point of via streets.

Vandaar de vraag welke gps heb je?

Nu het nut van tracks in een route omzetten is de mogelijkheid om allerlei bewerkingen uit te voeren op de route of de waypoints.

Bij tracks zijn minder bewerkingen mogelijk zoals projectie of proximity.

Alleen heb je dat nodig voor de door jou gewenste toepassing?

Ozi kan geen tracks omzetten in een Route zoals gezegd.

Maar via Alt T =tracklijst zijn wel een aantal bewerkingen uit te voeren met de bestaande track.

misschien is dat al voldoende;

Doe je waanzinnig veel tracks maken die intensieve bewerkingen nodig hebben, dan is een omzet programma een optie.

Anderzijds kan je ook de routetool benutten en de track in Ozi overtrekken als

dit ogenschijnlijk niet veel werk is voor iets wat je weinig doet c.q. gaat doen.

Ik zeg dit uit praktisch oogpunt omdat je al gauw meer programma's op je destop hebt staan die je maar zelden gebruikt, terwijl het soms met een kunstje is op te lossen.

Je hebt er bovendien meer aan Mapsource en Oziexplorer heel goed te kennen en er mee kunnen spelen dan veel goed bedoelde programma's te bezitten die steeds een kleine verbetering hebben ten opzichte van Mapsource en Ozi.

succes.

bewerkt door dusee
  • 0
Geplaatst

Wat je kan proberen is het programma GEOCONV die Ozi-tracks kan batch-processen tot Ozi-routes. In de beschrijving staat:

"reduce track-files to routes by removing desired amount of points from the original track still maintaining the shape of the reduced track as close to the original track as possible"

http://www.kolumbus.fi/eino.uikkanen/geoco.../geobriefgb.htm

Mij is verteld dat voor optimaal resultaat het beter is om eerst in Ozi wat intelligent handwerk te doen met de optie Track Filter Control (vanaf ozi version 3953g; zit in 'View' -> 'Tracks').

• 0
Geplaatst

-2e punt is waarom wil je de track omzetten in een route? Zijn er alternatieven?

een magellan (meridian)  kan tracks omzetten in een route;

route/terugweg/  track in route opslaan.

Nu het nut van tracks in een route omzetten is de mogelijkheid om allerlei bewerkingen uit te voeren  op de route of de waypoints.

Maar via Alt T =tracklijst zijn wel een aantal bewerkingen uit te voeren met de bestaande track.

Doe je waanzinnig veel tracks maken die intensieve bewerkingen nodig hebben, dan is een omzet programma een optie.

dit ogenschijnlijk niet veel werk is voor iets wat je weinig doet c.q. gaat doen.

Ik zeg dit uit praktisch oogpunt omdat je al gauw  meer programma's op je destop hebt staan die je maar zelden gebruikt, terwijl het soms met een kunstje is op te lossen.

Je hebt er bovendien meer aan Mapsource en Oziexplorer heel goed te kennen en er mee kunnen spelen dan veel goed bedoelde programma's te bezitten die steeds een kleine verbetering hebben ten opzichte van Mapsource en Ozi.

succes.

• 0
Geplaatst

een magellan (meridian)  kan tracks omzetten in een route;

route/terugweg/  track in route opslaan.

Nu het nut van tracks in een route omzetten is de mogelijkheid om allerlei bewerkingen uit te voeren  op de route of de waypoints.

Ik zeg dit uit praktisch oogpunt omdat je al gauw  meer programma's op je destop hebt staan die je maar zelden gebruikt, terwijl het soms met een kunstje is op te lossen.

succes.

Bedankt! Ik ben nog volop bezig om de mogelijkheden van mijn Garmin etrex legend te ontdekken. Momenteel gebruik ik mapsource en Ozi met Topo's. Mijn GPS gebruik ik vooral voor wandel en fietstochten. Routes lijken me prettiger in het gebruik: bij de tracks wet ik nooit als ik halverwege begin of ik me op het eindpunt of het beginpunt moet orienteren. Het is overigens een echte wanorde in allerlei soorten files. Met de mapsource kun je alleen de .mps files laden, en Ozi wekt weer met .plt en dergelijke. EasyGPS kent weer andere files. Trackmaker herkent er vele en dat vind ik prettig om gedownloade files om te zetten.

Wanneer ik een files vanuit Ozi in mapsource wil hebben dan moet dat weer via mijn GPS, heb ik ontdekt. Lastig, want die staat dan net weer niet aangesloten. Met een seriele poort betekent dit alles uit en weer aan.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...